Beste is idd om het de TDP van alle te koelen hardware bij elkaar optellen en dan bij de betere
radiator reviews kijken hoeveel radiatoroppervlakte je ongeveer nodig hebt dat aan je koeleisen voldoet.
Voor TDP
google of
eXtreme Power Supply Calculator (invullen en die 34W van het totaal aftrekken)
Graphics Cards Thermal Design Power (TDP) Database - 3D Tech News, Pixel Hacking, Data Visualization and 3D Programming - Geeks3D.com
Voor de betere reviews
Martin's Liquid Lab
V1 Bench | Skinnee Labs
(De reviews van Hesmelaugh en Bundymania zijn ook erg goed, alleen zij verwerken de data niet in tabelletjes met de hoeveelheid Watt erin verwerkt. Maar voor vergelijking of extra info altijd goed.)
Belangrijkste zijn de eigen doelstellingen/wensen. Die bepalen voor een groot deel hoe groot de
radiator zal uitvallen. Advies op maat door op een goed WC forum een topic aan te maken is daarom denk ik altijd nog de beste vuistregel om een naar eigen wensen passende set samen te stellen.
Budget - koelprestaties - ruimte in of buiten de kast - geluid
Meestal is de samenstelling van een set en ook de grote van de
radiator de uitkomst van die vier dingen.
Als stilte het absolute doel is en de temps niet boeien, kan je met een goede 120mm
radiator heel veel koelen. Dat de temps dan boven die van een luchtkoeler uit zullen komen, in bv een GPU, CPU mobo WC set, hoeft dan geen probleem te zijn.
Vragen als "redt mijn
pomp dit" of "kan mijn
radiator dit aan" hangen deels samen met je eigen wensen.
Met wat moeite te zal er denk ik ook wel iets samengesteld kunnen worden waarmee je een goede indicatie kan geven hoeveel
radiator je ongeveer nodig hebt. Toch denk ik dat advies van waterkoelmalloten nog altijd de beste manier is om aan een goede custom set te komen.