• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

[Waterkoeling] €200 euro, i7 920, gtx 275

Warrior4Jah

Junior Member
- Budget €200

Jouw PC:
MOBO: Asrock X58 extreme
CPU: i7 920
MEM: Triple channel OCZ platinum PC3-10666 (6GB)
VGA: XFX GTX 275 core edition
PSU: Corsair HX750
CASE: Coolermaster CM690

Waarom waterkoelen?

1) Nog nooit gedaan, lijkt mij leuk.
2) Lage temperaturen (overclocken)
3) Stilte

Het visuele aspect vind ik minder belangrijk, speelt zeker mee maar bovenstaande heeft meer prio.
Ook moet het aardig onderhoudsvrij zijn.

1. Kies jouw Radiator: advies graag!
2. Kies jouw Fans: Ik heb eventueel een 120MM fan die ik op oude heatsink had en een 4000 rpm 120mm monster.
3a. CPU block: Heatkiller v3.0 lt
3b. GPU block: advies graag!
4. Kies jouw Reservoir: advies graag!
5a. Pomp: MCP350
5b. Pomptop: Denk ik niet nodig?
6. Koelvloeistof: Tegen algengroei, weinig corrosie, lange levensduur.
7. Slang/fittingen: Geen idee hoeveel fittingen ik nodig heb, kwa slang vast wel 2 meter of zoiets.
Zal iets van 3/8 worden als maat ivm de pomp. Zover ik weet is dat een binnendiameter van 9mm, is dat afdoende?
8. Fittingen: Iets wat duurzaam maar toch goedkoop is.
9. Toebehoren: Ik heb nog Noctua nth1 pasta, word misschien wat anders, misschien niet.

Ik heb me al aardig ingelezen in CPU blokjes en de pomp, maar ik heb nog wel een hoop advies nodig, zeker omdat ik een vrij krap budget heb.
Is het mogelijk om de cpu en videokaart te waterkoelen voor 200 euro?

Wat de radiator betreft, misschien past er boven in de CM690 een 240mm radiator en eventueel is er nog plek voor een 120mm radiator.
 
top_fans_dual.jpg


Zo te zien kan er geen rad in je top ivm met de ruimte, maar dat kan jij het beste zelf bepalen.
Ik ken de case niet van binnen

Aangezien dat je de videokaart mee wilt koelen is minimaal een 240 rad nodig voor goeie performance.
 
Laatst bewerkt:
CM 690 past krap heel krap een rad tege t plafond...

ivm de ruimte erg beperkt is kan je er amper fans tusse proppen..

tenzij je je palletjes van je mobo ombuigt zodat je meer ruimte krijgt..

tusse de case en plastic bovekap past GEEN normale fan die zijn weer te dik..

dis is dus ook de reden waarom mijn CM690 de grofvuil container in is gegooid

het past opzich wel... maar moet je een slim line radiator neme (wat dus minder koelvermogen heeft) en slim line fans (mits die bestaan in 120mm?)

maargoed.. wat kost tegewoordig een andere case?

en wc set voor 200? + vidkaart ga je niet redden
teminste niet als je kwaliteit wilt..

beetje goede set + GPU zit je gauw al op de 400,-

ikzelf was alleen voor CPU al 300,- kwijt en had ik het ook nog vrij goedkoop gedaan
waar ik nu dus wel weer spijt van heb omdat ik er nu al weer 200 euro tegeaan moet gooien wil ik hem weer naar me wens hebben...

ik zou ff doorsparen...
grotere case kopen ( HAF 932 erg ruim past rad makkelijk tege bovekant)

De Haf heeft namelijk ruimte voor zowel bovenin als onderin voor een voeding...
dus daar kan je bovenin makkelijk een 240 rad kwijt met als het nodig is 4 fans..
(2 onder 2 boven dus Push&Pull) om maar aan te geve hoveel ruimte dat is

maargoed..
laatste tip...

goedkoop is duurkoop...
(ik had beter in het begin 400,- kunnen besteden want nu ben ik 300+ en nog is een keer 200+ kwijt... lol )
 
Dat is een goede foto! Die fan openingen zijn voor 2x 140mm. De bovenkant tot aan het moederbord is maximaal 3.2cm, dikker en je zit tegen het mobo aan.

In de "klep" daarboven heb je vanaf de stalen bovenkant tot aan dat rooster 17 mm, ik zou zeggen dat daar maximaal iets van 15mm tussen past. Case gaat niet weg trouwens, is net gebouwd en gloednieuw :p. Bovendien gaan nieuwe uitgaven van mijn max bedrag af. :) Wel ben ik bereid de kast te modden.

Verder is er klem op de bodem van de kast voor een 140mm fan (achter de psu) en achterin tegen de achterwand plek voor een 120mm fan. Ik gebruik geen van de 5 inch bays, dus eventueel kan daar ook iets mee gedaan worden? Lege ruimte van pakweg 18 cm hoog en 14 cm breed.

200 is denk ik al krap voor een cpu en NB, laat staan een cpu en videokaart, maar is het mogelijk om 1x 120mm of 140mm rad te gebruiken voor de videokaart en iets groters voor de cpu?
Of gaat dat zeker niet lukken met het budget? Eventueel kan ik er nog max 50 euro bij doen, maar liever niet. Ik vind het niet erg om eerst wat zwakkere fans te gebruiken (standaard 120mm dingetjes, en deze later te upgraden).

Wat ook kan is dit project in twee maanden hakken, eerst in een keer cpu doen en een maand later (heb ik weer wat extra budget) de videokaart erbij te pakken. Een lage temperatuur voor de processor vind ik belangrijker dan voor de videokaart. Dat laatste mag wel wat warmer worden.

Wat zijn jullie gedachten hierover?
 
ik ben het met shockraver eens, zou nog even door sparen als het kan

met 200 euro zou je heel krap aan een wc setje kunnen samen stellen, maar zodra je iets wilt uitbouwen (zoals gpu erbij), loop je al gauw tegen het huidige setje aan en zul je nieuw spul moeten aanschaffen, zoals een betere rad, pompje, meer fitting+slangen etc
je verkijkt je al snel op de kosten van fittingen+slang+vloeistof aleen :p

je zou natuurlijk kunnen snuffellen in de "te koop" forums om een goedkoop radiatortje, fittingen en res op de kop te tikken en dan een nieuw pompje met cpu blok bestellen om zo de kosten toch een beetje laag te houden

mischien een "gezogd" topic beginnen om te kijken of iemand nog ongebruikte spullen heeft liggen en het wil verkopen na wat advies hier, is maar een idee :)

hoe je ook kiest, success als je er voor gaat want het is een leuke verslavende hobby, en heeel duur op den duur :D
 
Ik zou beginnen met eerst alleen de CPU (zo ben ik ook begonnen)

GPU blockje kan je er altijd nog tusse gooien + 2 fittingen erbij...
maargoed dat is al gauw zo een kleine 100 euro... dus vergis je niet...

cpu block, rad, fans, slangen, fittingen, zit je ook al snel op de 250,-

uitbreiden kan altijd nog...... alleen zorg wel dat je een "goede" basis hebt
dus goede pomp + cpu block en uiteraard een radiator.. evt. resovoir

ikzelf heb in het begin een fillport op een t-stuk gedaan zodat dat fillport totaan t-stuk me resovoir was... ik heb pas geleden pas een bay reso gekocht...
en moet wel zeggen dat het wel wat temp scheelt op me cpu...

ps. koop ook gewoon goede slangen etc.
ikzelf heb uiteraard nu "el cheapo" slangen... en deze wil ik ook gaan vervangen...
kosteplaatje 30,- al snel (enkelt de slangen)


het kan opzich passen in een CM690...
alleen geloof mij... een paar maande en die kast gaat de deur uit... ;)

ik spreek uit ervaring... dit is inmiddels ook al weer me 3e pc kast ofzo... lol (in 6 maande)

van cm centurion > cm690 > HAF932
 
Wat dat doorsparen betreft, ik denk dat het een goed idee is om het in tweeën te hakken, nu pakweg 200 euro en volgende maand weer, met 400 euro heb ik een stuk meer "lucht".
Dan hopelijk zo dat ik in iedergeval deze maand al mijn processor kan koelen, als het 250 gaat kosten is dat ook eventueel wel te overleven.

Is de pomp die ik in gedachten heb voldoende als basis? Ik ben niet van plan om een high flow watersetje samen te stellen. CPU block is een van de betere (alhoewel ik de volledig vernikkelde versie mooier vind).

Wat die kast betreft, we gaan het zien wellicht geef ik jullie gelijk!
Wat ik zelf lastig vind als nieuwkomer is kunnen bepalen wat goed is en vanaf welk bedrag het meer luxe dan noodzaak is.
Trouwens wat die slangen betreft, wat is goed spul om even mee vooruit te kunnen kwa slangen? Van Tygon lees ik vaak dat er goedkopere alternatieven zijn die ook voldoen.
Aan de andere kant moet het geen spul zijn dan meteen knikt.
Maakt de binnendiameter nog veel uit voor een low flow watersetje?

[edit]Inderdaad een goed idee om ook 2e hands te kijken. Zijn er nog dingen waar ik op moet letten?
 
Laatst bewerkt:
de 350 is een goed pompje die probleemloos cpu en gpu kan doen :)

als slang zou ik gaan voor 3/8-1/2, dit is het meest veelvoorkomende en de fittingen zijn goedkoop, wat ten gunste van je budget komt (10mm)
slangen kleur is personelijke keuze: 3/8 Slangen (10MM binnendiameter)

fittingen ligt aan hoe je je loop wou laten lopen, op deze pagina heb je alle mogelijke keuzes voor dit type slang: Fittingen 10MM ID (3/8)

in verband met je beperkte budget, zou ik zoveel mogelijk rechte fittingen proberen omdat deze nu nog steeds in de aanbieding zijn, wat je ook weer wat ruimte geeft op andere onderdelen
10MM (3/8) Feser Schroeffitting v2 - G1/4 :)

dit is toch echt zo`n beetje de bodem prijs, ik heb een iets goedkopere 240 rad gezien, maar dat weet ik niet zo zeker

HighFlow Computer Cooling Shop - Uw shop voor PC waterkoeling, luchtkoeling, modding, behuizingen en gaming! - Warrior4Jah

als je wilt uitbreiden hoef je dus aleen een gpu block, extra fittingen en wat slang aanschaffen
of deze rad een gpu+cpu lekker koel kan houden weet ik simpel weg niet, maar zou er wel rekening mee houden
 
dat is nou net het probleem flythe, budget :p

maar is in iedergeval een goed goedkoop cpu setje, daarna kan hij desnoods ook rustig door de "te koop" forum snuffelen voor een goeie 2de hands rad om op te besparen :)
 
Goed nieuws, ik heb een financiele meevaller, budget is nu €280
En ja, ik denk dat jullie gelijk hebben wat de kast betreft.

Laat nu net een vriend van mij een andere pc willen! Dan heb ik wel een mooie kast voor hem :p. Ik ga mij even orienteren op een andere pc kast.
De HAF vind ik niet echt mooi en met 120 euro redelijk prijzig.
Ik ga kijken of ik voor pakweg 80 euro een midi kast kan vinden waar een 320rad in past.
 
ik zou er een 360 rad in doen (120/120/120) :p

maar goed. kamuchi heeft een goede set voor je samengesteld. zou er zelf een 360 rad bij doen, maar dat is wel een set die je met gemak uit kan breiden. met die pomp/top en een 360 rad heb ik dit gekoeld:

cpu
mosfets
northbridge
southbridge
grafische kaart

en allemaal overgeclocked. wil zelf uitbreiden met meer rads maar dat is eigenlijk alleen voor de show. mijn rad (TFC Xchanger 360 Triple) doet zijn werk perfect. geen problemen mee.
 
Inderdaad, ik heb me wat verder ingelezen met reviews en TFC Xchanger blijkt goed spul te zijn, ik moet idd een heel eind kunnen komen met de 240mm versie die Flythe en Kamuchi aanraden. 360 rad is opzich maar 20 euro duurder.
Als ik mijn CM690 kwijt kan wil ik het overwegen.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
HighFlow Playstation 5 waterkoeling met de EK-QuantumX CoolingStation Monoblock for PS5 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
M Complete waterkoeling systeem voor de eerste keer Waterkoeling 4
D Vertical GPU mount die geschikt voor waterkoeling met active backplate Overige Koeling 1
Ubbidude Zwik waterkoeling spul Koeling 0
L Pc moederbord/ waterkoeling/grafischekaart Advies Waterkoeling Setup 3
D Aanvraag voor informatie en advies voor GPU waterkoeling HighFlow Forum 2
M Algemen waterkoeling vragen Waterkoeling 1
T Welke waterkoeling setup? Waterkoeling 1
D Advies voor waterkoeling setup GPU Advies Waterkoeling Setup 3
W Advies waterkoeling pc build Advies Waterkoeling Setup 1
J 1st time waterkoeling; Fitting t.o.v. tubing size & custom waterkoeling reservoir maken Waterkoeling 3
S Intel NUC 10th gen i7 waterkoeling. Waterkoeling 9
M Hulp nodig voor waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 1
W [i9-10980XE] Waterkoeling advies Advies Waterkoeling Setup 3
S Ik wil een Custom waterkoeling maken Waterkoeling 4
W Hulp voor 1e waterkoeling setup RTX 3090 en intel 8700k Advies Waterkoeling Setup 5
Bl4ckj4ck666 GPU waterkoeling advies gevraagd. En CPU mee waterkoelen? Advies Waterkoeling Setup 90
I Advies waterkoeling asus strix rog 5700xt 300 euro Advies Waterkoeling Setup 1
R waterkoeling probleem a.u.b help Waterkoeling 16
S Custom waterkoeling setup HighFlow Forum 7
T Aansluiting waterkoeling probleempje Waterkoeling 5
T Waterkoeling voor Gigabyte RTX 3090 Turbo 24G Waterkoeling 9
7 Hulp met samen stellen 3080 waterkoeling Waterkoeling 2
C Een waterkoeling loop maken in mijn pc ? Waterkoeling 5
S Benodigdheden voor GPU waterkoeling Waterkoeling 2
W Vraag over waterkoeling Waterkoeling 2
N Advies en informatie mbt tot een waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 4
T Advies Waterkoeling Setup Waterkoeling 3
J Waterkoeling videokaart + cpu Waterkoeling 42
Jason GIVEAWAY! Complete Waterkoeling Set - EK-KIT Classic RGB P360 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
J RX 5700 waterkoeling Waterkoeling 1
Jason Complete Waterkoeling Kits (XSPC, Alphacool, EK Waterblocks, Bitspower en Thermaltake) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
L Waterkoeling HP RTX 2080Ti Advies Waterkoeling Setup 3
O Hulp nodig voor waterkoeling Waterkoeling 1
M Waterkoeling voor terrarium Advies Waterkoeling Setup 21
Jason Corsair Hydro X Series XR5 240mm en 360mm Waterkoeling Radiatoren - White HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
P advies waterkoeling Waterkoeling 7
D Krachtigste waterkoeling setup voor AMD 3990x Advies Waterkoeling Setup 4
T 1ste keer waterkoeling - budget tot max 1000 - cpu i7 4770 gpu evga gtx 1660 ti Advies Waterkoeling Setup 9
X AIO waterkoeling MSI 2080TI Gaming X TRIO Advies Waterkoeling Setup 6
P Nieuw - 1ste keer waterkoeling CPU+GPU Advies Waterkoeling Setup 26
S Waterkoeling lian li pc-o11 dynamic xl - Threadripper 3960x Waterkoeling 1
T waterkoeling MSI GeForce RTX 2080 Ti GAMING X TRIO 11GB max 300euro Advies Waterkoeling Setup 47
P Advies nodig voor waterkoeling (1e keer) Advies Waterkoeling Setup 7
B Advies over waterkoeling GPU & CPU Advies Waterkoeling Setup 3
iSP Geschikte waterkoeling cpu bracket gezocht voor project Overige Koeling 7
D Waterkoeling €750, 3600x & 1080 Ti Advies Waterkoeling Setup 17
T Help bij reparatie waterkoeling (alvast dank) Waterkoeling 1
R Advies nodig | WaterKoeling | Lian Li DK-04 Advies Waterkoeling Setup 270
B Waterkoeling set voor 2080ti Advies Waterkoeling Setup 8

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan