• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Serverchassis build voor allround PC

parcifal

New member
Hier maar es beginnen met een post als ook al een beetje belooft.

Ik was er hard aan toe om de setup uit te breiden want me CM690 was toch echt te klein geworden voor alle hardware, de kast kon aan beide kanten niet meer dicht lol.

Dus heftig opzoek gegaan naar iets heel anders en kwam uiteindelijk op een Norco 4020 serverchassis uit.



pic.php


pic.php


pic.php


Waarom deze ? omdat ik vooral veel ruimte nodig heb voor harde schijven, had er 10 + een ssd, die zijn nu overgezet en kan weer volop uit breiden naar maximaal 22 HDD`s en wat SSD`s.

Nu is t zo dat ik een raidcontroller heb (Highpoint 2740)met led uitgangen voor status van de schijven,
maar elke informatie ontbreekt en is nergens te vinden, zelfs een mail naar Higpoint deed niets opleveren, alleen de melding "zie handleiding" maar dat had ik dus allemaal allang bekeken en daar stond geen verdere info in dan dat de kaart led uitgangen heeft.
Nu de Norco van zichzelf ook al leds heeft op de SAS backplanes is t mischien een beetje dubbel, maar toch ; de activity leds die zijn maar heel vaagjes zichtbaar dus is t al veel mooier om extra leds toe te voegen.
En we houden natuurlijk van gekke mod`s dus dat gaan we fixen -).
Meten, rekenen en proberen, met daarbij discussies daarover op een ander forum.
Uiteindelijk was t me wel duidelijk hoe ik dit moest gaan doen hoewel ik nog steeds niet echt weet wat nu de bedoeling was van Highpoint met die led pins want zo rechtstreeks aan sluiten dat werkt niet goed, ze houden t allemaal geheim maar mischien is hun idee voor de toekomst om er iets mee te doen maar t design is beetje vaag.
Hier een foto van me zelfbouw leddisplay, 32 leds maar ik heb ze dubbel uitgevoerd omdat dat veel mooier is en duidelijker, dus 16 x 2 leds in serie en dit is alleen voor de activity leds, hetzelfde kan ook nog met de errorleds maar dat is me wel beetje te gek af, de soldeerklus is niet gering.

De voeding (CM 1100 watt Ultimate) heb ik totaal aangepast, het ding had veel te veel PCI-e aansluitingen en bovendien waren alle SATA en molexen op dezelfde rail verbonden.
Angezien dit niet gunsitg is voor de voeding en dan een scheve belasting krijgt heb ik alles aangepast.
Kabelstrengen voor PCI-e de stekkers afgeknipt en op de draden 4-pin molexen gezet, dit met 3 strengen op verschillende rails dus wat overbleef is 3 rails van 22 A puur voor molex, dit is meer dan genoeg voor alle schijven en fans + accessoires te verdelen.
Het is een drastische klus maar op die manier kan je je voeding geschikt maken voor met wat je wilt
en t kan echt niet fout gaan als je handig bent met solderen en alles goed isoleert (krimpkous / sleeving)
de "gesnoeide" draad stukjes die overbleven wat afgeknipt was met stukjes krimpkous geisoleerd dat er niets meer mee kan gebeuren.
Als iemand dit ook wil gaan doen en hulp nodig heeft .... laat me weten

zie ook hier ; http://forum.highflow.nl/f11/voeding-anders-bedraden-en-molex-connectors-zelf-maken-10428/

Updates komen snel nog met de rest van de setup, fotos maken is hier niet al te handig.

pic.php



pic.php


pic.php


pic.php

De enorme CPU koeler van Noctua, de 140mm uitvoering, de kleur is apart maar stoort me ook niet echt -)

pic.php

Links de Highpoint 2740 SAS 16 poort 6GB/s controller, rechts de Nvidia GT430 VGA die mooi compact is en uitstekend werk doet via HDMI naar TV / 7.1 setup

pic.php


pic.php


pic.php

3 x 120MM fan wall, deze kwam niet orgineel bij t chassis maar dat was een 4x80 mm wall met serverfans die echt enorm lawaai maken, dus ik heb de optionele 120mm wall bij besteld en zelf Scythe fans ingezet die altijd prima voldoen veel flow weinig geluid.

pic.php


pic.php

Slimline DVD brander van Sony extra HHD ernaast en rechts de SSD voor de windows boot.

pic.php

Vieuw achter de HDD bays en backplates, in t midden de 5x SAS aansluitingen van de backplates naar controller en moederbord.

pic.php

Aan de achterkant 2 x 80 mm serverfans die echt straaljagers zijn, een ervan effe niet aangesloten daarom, deze 2 worden nog vervangen door iets anders of op een lager pitje gezet, maar eerst nog even de boel testen en aanzien hoe de temperaturen zich gedragen, de kast is nog niet dicht geweest.
Rechts de CM Ultimate 1100 watt PSU met daarnaast nog net effe wat ruimte tussen de voeding en chassis voor wat kabels "kwijt" te kunnen. ideaal toch wel.
Ja de koeler zit heel dicht op de voeding dus dat paste nog net, maar voeding heeft daar ook een fan.

Vandaag de leds in t front gedremeld en gekit -) precies klusje maar tis toch redelijk gelukt op wat kleine krasjes na maar heb de rand wat bijgekleurd met een zwarte marker dat is dan wel aardige oplossing.
Het front ging zeer makkelijk van t chassis af door de handvaten los te halen en paar scroefjes.
Het ledprintje heb ik gemonteerd door eerst 2 kunstof blokjes in t front te lijmen daarna t printje erbovenop.
Tussen de leds strookjes krimpkous geplakt zodat de leds met t licht elkaar niet zo beinvloeden en er meer duidelijkheid is daardoor.
Volgende stap is t front weer effe in elkaar zetten.
pic.php

Ledprintje in t front geduwd en vastgelijmd met montagekit

pic.php

Dit is em dan uiteindelijk vanaf de voorkant gezien

pic.php

Front van case moet er weer gauw op tis beetje kaal zo -)

En... even bezig geweest met wat benchen van de disks,
wou toch es goed t verschil zien tussen de WD20EARS 2TB en de Samsung F4 2TB
hier een aantal test results

pic.php
Samsung
pic.php
WD
pic.php
Samsung
pic.php
WD
pic.php
Samsung
pic.php
WD
pic.php
Samsung
pic.php
WD

wel even de opmerking dat de WD 64mb cache heeft tegenover de Samsung met 32mb, wat dit precies voor invloed heeft weet ik niet maar er zijn wat opmereklijke verschillen tussen beiden.
Al met al is de Samsung de winnaar denk ik.

Update;

Het pakketje met fans e.d. is aangekomen -) tnx Freddy !
pic.php
 
Laatst bewerkt:
maar tis nog lang niet af allemaal , is ook wel te zien aan de kabels heb al wel gedeelte alvast geordend maar veel moet er toch weer los voor me front leds , andere fans evt ... blijf er toch nog wel effe mee bezig maar ik blijf fotos maken hoever t vorderd
morgen maar es beginnen met de leds inbouwen ik zie dat waarschinlijk t front apart los kan dus dat zou mooi zijn , want dremelen en een kast vol hardware is wel linke soep , metaalstof kan een boel slopen.
zit te denken aan nog de Asus boot status display ( of hoe noem je dit beestje) ook in t front te gooien , maar denk dat dit wel heel lastig word omdat tie zo niet past moet t allemaal los ... kan em ook een vast plaatsje geven in de kast want echt op dat ding letten heb ik nooit gedaan alleen als er problemen waren maar dan heb je toch al wel de kast los lol
De fans nog over denken kan in serie zetten mischien dat ze dan wel stilletjes worden als ze nog genog presteren dan.
ander t budget bekijken en weer es winkellen want 80 mm heb ik wel gebrek aan hier.
mischien nog een 3e fan aan de achterzijde tussen raidcontroller en chassis daar zit nog wat ruimte en de laatste pci slot zal ik toch niet gebruiken.

edit: effe geprobeert de 80 mm serverfans in serie en zelfs op 5 volt maken ze nog teveel herrie
dus zoek maar wat andere fans, denk aan Scythe eigenlijk die bevallen met altijd goed.
mischien heeft iemand er nog 2 of 3 liggen ? hoor ik t graag anders maar es kijken wat budget is en bij freddy shoppen -)
 
Laatst bewerkt:
Bij Freddy 2x 80 mm Scythe 1500 RPM en 1x 92 mm 1000 RPM besteld
zal vandaag komen dan is er weer wat verder uit te breiden-)
Momenteel nog hard bezig met uitdenken voor HDD error leds die op de backplanes zitten aan t werk te krijgen via de controller, dit is allemaal niet zo makkelijk maar ook niet onmogelijk, effe zoeken naar de beste oplossing om ook niet teveel aan de backplanes te rommellen of beter helemaal niet.
Probleem is effe dat controllers een negatieve output hebben en de backplanes een positieve input en ook een negatieve maar met beperking omdat er een chip voor zit, dit is ongeveer de moeilijkheid maar ben er hard mee bezig met anderen om oplossing te vinden.
Lang leve de forums her en der, toch onmisbaar.

BTW; reacties toegestaan hoor op dit topic ! -)
 
de fans en de schakelaartjes zijn nu werkend - wou ze via weerstanden kunnen dimmen maar dat red ik niet voor de 120mm fans die trekken teveel stroom voor wat weerstanden, zelfs 5 watt weerstand word bloedheet met 3 fans eraan lol
ik zoiu er al meerdere moeten gebruiken maar kan ik niet mooi wegwerken allemaal in de case dus als andere op.lossing de middelste van de 3 fans apart op schakelaartje om die gewoon aan/uit te kunnen zetten, en zo werkt t allemaal best aardig.

Nu een volgend probleem is en dat is dat de fan van de vga kaart kuurtjes begint te vertonen en wel erg lawaaierug word.
passief koelen is mischien niet helemaal fijn en heb ook niet echt veel ruimte voor een koeler vanwege de nabuur kaart.
Iemand nog ideen hiervoor ? anders mischien die fan maar loshalen en er een 80 of 92 fan bij de kaart plaatsen aan de kopse kant dat tie er over heen blaast de case uit maar mooi is dat anders
 
yo parc geen kritiek ofzo hoor want bewonder je werk en enthousiasme maar als feedback zou ik af en toe een foto'je posten of een plaatje mbt je verhaal.

Dat leest wat fijner;)

Verder kan ik erover heen gelezen hebben maar wat voor graka heb je? voor veel kaarten zijn wel single slot aftermarket koelers te vinden.

Btw. waarvoor gebruik je eigenlijk 10 HDD's?:p

Keep up the good work and modding
 
ftos gaan ook zeker weer gemaakt worden maar is alles behalve makkelijk hier

Ik heb een GT430 van Palit . is een low profile kaart .

En betrefd de HDD`s die zijn wat meer dan 10 al lol , maar gebruik t voor film series en ook wat muziek af te spelen via hdmi
ook heb ik alles voor DC shares-) gewoon omdat t leuk is erbij.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
vincent Cinewall build Overige Builds 24
P Nieuwe AM5 build no post Waterkoeling 8
M Mijn nieuwe build met MORA3 420 ingebouwd in de muur :) Gallery & Build Logs 5
Bl4ckj4ck666 New build Gallery & Build Logs 2
cablegunmaster EKWB, Lian Li Evo Build Gallery & Build Logs 0
D reservoir pomp top vraagje bij me eerste build Waterkoeling 4
arwin74 De nieuwe huidige build šŸ˜€ Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 1
S Mijn nieuwe AMD build + custom wc Gallery & Build Logs 6
W Advies waterkoeling pc build Advies Waterkoeling Setup 1
ABRAWARE Going for gold - got silver (ABRAWARE build) Gallery & Build Logs 4
Robin Custom Corsair Hydro X build voor mijn corsair crystal 680x Waterkoeling 0
Y ydv - Yves - watercooled node 804 build Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 1
M Advies voor stille build [5800X, 2080RTX] Advies Waterkoeling Setup 1
W Vernieuwing build uit 2014 Advies Waterkoeling Setup 1
B New water cooling build - need help Waterkoeling 2
J ROG 011D XL build Gallery & Build Logs 5
M Extreme overkill build Gallery & Build Logs 7
Bar Weinig Bar Weinig - Eelco - First Build. Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 4
Bl4ckj4ck666 Custom build pc Ryzen 7 2700x rtx 2080 32gb ram Gallery & Build Logs 28
A Thermaltake level 20 xt push and pull build Gallery & Build Logs 22
Gurt11 "Prime" (O11 Dynamic Ryzen build) Gallery & Build Logs 6
E Scratch-build ''Zonder Naam" Gallery & Build Logs 6
J Nieuwe/eerste WC build Advies Waterkoeling Setup 27
S Mijn eerste Waterkoeling build ever Gallery & Build Logs 0
P Phanteks Evolv X - Eerste waterkoeling build in 13 jaar Gallery & Build Logs 2
arwin74 [TKA] Me stand alone waterkoeler build Verkocht 0
Maarten/Pine Scratch-build ''Project Metallurgy'' Gallery & Build Logs 36
A nieuwe build phanteks evolv shift x ryzen 5 Gallery & Build Logs 0
M Nieuwe build weinig tot geen water retour in res. Waterkoeling 30
M Lek gehad in mijn build Waterkoeling 4
B eerste waterkoeling build Advies Waterkoeling Setup 5
N Nieuwe desktop build (WIT) Handleidingen en Installatie Tips 1
J Build log my own dekstop desk Cases en Modding 31
TinusB scratch build pc case Gallery & Build Logs 18
kier Kier - Green Lantern Scratch Build Gallery & Build Logs 2
S Eerste PETG build ( 900D ) tips tricks? Waterkoeling 7
Dave-V 2 pc desk build, audio ruis. Problemen & Oplossingen 13
C - Cuspian - Michael - PC build 3 - Introductie Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 8
O nieuwe build Gallery & Build Logs 11
XenoMorpH [Build Log] USS SULACO V2 Gallery & Build Logs 40
C een pomp vraag voor eerste build Waterkoeling 2
MisterIce Home server/FreeNAS build Gallery & Build Logs 7
S 900D build Gallery & Build Logs 5
C Advies Build Waterkoeling 1
K Een Build beginnen? Waterkoeling 3
R [Build Log] Myvmcloud ESX WhiteBox Gallery & Build Logs 24
M Uitgekeken op huidige build,wat nu? Waterkoeling 4
M [Build Log] Project Blueberry Apple G4 Cases en Modding 24
Dirk Kramer Red Carbon desk build Gallery & Build Logs 15
H Custom waterkoeling build Advies Waterkoeling Setup 4

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan