• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Kadett's First Build: Iemand nog tips?

Kadett

Junior Member
Nou, eind van de maand zal ik dan toch maar de eerst stappen zetten richting serieuze waterkoeling. Mijn uitstapje met de Reserator1+ was eigenlijk te simpel :106: Hieronder een beschrijving van wat ik wil koelen, waarmee en korte uitleg van mijn reden van de gekozen onderdelen.

Wat moet er gekoeld worden:

Intel i5 750 -> Overclock tussen de 3.8-4.0Ghz
HD5850 x2 (in eerste instantie 1 maar er zullen er hoogstwaarschijnlijk 2 inkomen)

Ga het trouwens eerst op mijn huidige CPU aansluiten. E6600 @ 3.6Ghz. Over 1,5 maand komt de i5 pas waarschijnlijk.

Doel:

Zo stil mogelijk systeem met goede koel eigenschappen. Maar stilte gaat boven koelprestaties.

Waarmee wil ik het koelen:

Aansluitingen:

7x Bitspower 1/2 OD Silver Shining -> Voor 2de HD5850 4 stuks erbij
2x Bitspower 1/2 OD True Silver
1x Bitspower Silver Shining Sealing Plug 1/2 OD (drain)

Eigen niet veel uitleg nodig. Maar het lijkt mij dat 2 True Silver fittingen bij de Res/pomp genoeg zijn voor anti alg.

Reservoir:

XSPC DDC 5.25 Dual Bay Reservoir One

Persoonlijk vind ik deze het mooist in combinatie met mijn ATCS 840. Het geborstelde Aluminium matched bijzonder goed. Tevens is het de simpelste oplossing voor de plaatsing van de pomp. Ik heb/had een EK Tube Reservoir maar vind het plaatsen ervan toch niet handig.

Pomp:

Laing DDC MCP350

Aangezien ik geen heethoofd qua CPU heb en de EK Supreme HF geen flow killer is vind het onzin om voor de MCP355 te gaan. Het beetje mindere flow zal hooguit 1-3 graden schelen en dat is iets wat ik nooit zal merken aangezien op lucht de i5 al makkelijk onder de 65 graden te houden is @ 4.0Ghz

CPU Block:

EK Supreme HF Nickel

Niet veel uitleg nodig. Universeel itt de Heatkiller en Apogee XT, betere flow en ongeveer gelijke prestaties. Makkelijker (hoef Swiftech niet te mailen voor backplate) voor installatie op beide platformen (Socket 775/1156). Tevens vind ik de afwerking van de Apogee XT toch wel matig.

GPU Block:

Ek 5850 Nickel/Plexi

Ziet er goed uit, afwerking top en matched met bovenstaande :)

Radiator:

XSPC RX360

Omdat ik voor de MCP350 wil gaan toch voor de RX360 gekozen boven de Swiftech. Uit Skinnee's review kwam naar voren dat de RX360 een redelijk lage flow restriction heeft en aangezien ik met lage RPM's zoveel mogelijk koelvermogen wil hebben.

Slang:
Tygon 7/16 ID - 5/8 OD

Kwaliteit lijkt me gewoon goed, past strakker over de 1/2 barbs heen.

Vloeistof:

Gewoon gedestilleerd water bij de gamma/kruidvat.

Fans
In eerste instantie ga ik gebruik maken van de standaard 230mm fans van de ATCS 840 die aan een fan controller zitten. Als deze niet voldoende werken komen er 3x 1850 Gentle Typhoons aan de radiator vast.

Nu nog een afbeelding met hoe ik wil laten lopen.

2pt4bja.jpg


Volgorde: Res/DDC-> RX360-> EK Supreme HF-> EK 5850-> Res/DDC

Wanneer er een 2de 5850 bij komt wil ik de waterkoeling parallel laten lopen tussen beide 5850 kaarten. Dit vermindert de flow restrictie en zorgt ervoor dat ik nog steeds bij de bovenste 5850 weer terug kan richting de Res/DDC.

De onderste blauw lijn is de drain.

Lang verhaal, heb er 2,5 maand over gedaan qua denken en lezen, maar als er nog iemand is die het beter weet. Tell me!

Hier nog een link naar de shop voor de meer visueel ingestelde mensen :D

HighFlow Computer Cooling Shop - Uw shop voor PC waterkoeling, luchtkoeling, modding, behuizingen en gaming! - Final
 
Hou je er rekening mee dat de drain pas (goed) werkt als je je vuldop ook los draait ?
Mischien nog een filport in de bovenkant toevoegen voor het gemak ?

En voor "zo stil mogelijk" moet je in je ontwerp vooral de doelstelling van koeling niet
uit het oog verliezen denk ik, nl. de warmte die zich in de kast ontwikkeld naar buiten
afvoeren.
Met luchtkoeling doe je dat met de airflow, met water via de slangen.
Het meest effectief is dus als je de lucht die door de rad gaat bij voorbaat dus al zo
koel mogelijk weet te houden.
Om die reden heb ik m'n rad boven op de kast geplaatst zodat elk beetje warmte wat
er buiten CPU en GPU in de kast ontwikkeld wordt niet de lucht door de rad al verwarmt.
 
Fillport is niet nodig die zit standaard in de bay reservoir.

1.jpg


De precieze locatie van reservoir moet ik nog bepalen. Ik denk dat het reservoir 1 of 2 plekken gaat zakken tov plaatje zodat ik makkelijk 1 v/d 5.25 bay covers los kan halen om bij te vullen/drainen.
En de rad gaat zeker niet uit de kast, daarvoor heb ik juist deze kast gekocht (keuze was deze of 800D ) zodat alles intern kan blijven. Ik heb er redelijk vertrouwen in dat die 2x 230mm hun werk kunnen doen, zeker met 1x 5850. Zoniet dan word het een 3x120 fan setup die effectiever werkt. Ik ga de fan aan de achterkant ook waarschijnlijk omdraaien zodat die koude lucht van buiten pakt richting de radiator.

Zolang de CPU maar onder de 70 graden blijft is het voor mij al goed. De VGA kaart (en) maakt niet uit aangezien die standaard natuurlijk al 80-90 graden worden.
 
Ik was eigenlijk altijd in de veronderstelling dat het systeem vacuĆ¼m had. Zolang je de drain niet open gooit dat je dan 'veilig' de fillport kan openen. Dat is dus niet het geval?

Simpele oplossing hiervoor is natuurlijk de radiator nog niet vast bevestigen bovenin, laten zakken en de kast dan iets naar achter kantelen zodat de Radiator onder de Res/Bay komt. Nadeel hiervan is wel dat de Res/Bay niet veel kan zakken. Denk dat ik hem dan 1 bay verder naar beneden plaats en eventueel de moederbord tray losschroef zodat de radiator nog verder kan zakken in het systeem om hem dan wel te kunnen ontluchten.

Thx iig.
 
Mogelijk kun je de vul opening in de XSPC nog makkelijk verlengen/verleggen.
Volgens mij is dat 1/2 duims draad of zo waar je in de bouwmarkt prima een
verloopje kunt vinden naar 1/4G , desnoods in 2 delen.

Ik loop zelf ook met een vergelijkbaar idee. Binnen kort eens met m'n pomp/res
naar een bouwmarkt waar ze nog onverpakt spul hebben zodat ik voorzichtig
kan gaan passen.
 
Mja, als ie dan toch een beetje lucht trekt heb je een probleem. Heb het zelf iig nooit zo gehad dat ik een fillport onder m'n hoogste punt had dus eerste hand ervaring heb ik niet :p.
 
Laatst bewerkt:
daarom ontlucht ik niet op mijn rad maar op mijn res, want die is hoger dan mijn rad. (gewoon de vuldop uit de rest).



HighFlow Computer Cooling Shop - Uw shop voor PC waterkoeling, luchtkoeling, modding, behuizingen en gaming! - kadett

dat lijkt er meer op naar mijn mening.

vergeet je je chipset niet?
Was inderdaad het 5850 blok vergeten :idee

Chipset is niet nodig, tis een P55 die word niet warm. En er is niet eens een blok voor op de markt. De mosfets gaan beter gekoeld worden als ik de rear fan omdraai naar intake, daarmee hoop ik genoeg circulatie rond moederbord te genereren dat alles nog een beetje verkoeld word. EK Backplate zal niet nodig zijn aangezien de EK Supreme HF een universele backplate heeft die op alle sockets past.

Ik hoop de slang zonder knikveer gewoon goed te kunnen houden aangezien ik dat echt niet mooi vind. Zo niet dan zal ik het gaan gebruiken. Maar knikken ben ik eigenlijk niet bang voor omdat ik geen extreme bochten heb. Alleen aangezien ik nog nooit met WC gewerkt heb afgezien van de 10mm dikke Zalman slangetjes :), weet ik de kenmerken/limieten van de slang natuurlijk niet.

Shrouds heb ik al wel redelijk wat over gelezen bij martin labs eigenlijk is het een of/of keuze. Of voor dat bedrag shrouds of voor dat bedrag fans in Push/Pull, beide bieden tussen de 20-30% winst. Weet alleen niet of ik daar fatsoenlijk de ruimte voor heb. Rad zelf is rond de 60mm, 25 voor de fan + 31 mm shroud = 116mm. Er zit namelijk een chassis support bracket boven in de case die verder naar beneden gaan belemmert. Had vluchtig gemeten en kwam uit op 108mm aan ruimte totaal.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
Kadett Kadett's ATCS 840 Build Gallery & Build Logs 7
Kadett Kadett hier! Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 9
vincent Cinewall build Overige Builds 19
P Nieuwe AM5 build no post Waterkoeling 8
M Mijn nieuwe build met MORA3 420 ingebouwd in de muur :) Gallery & Build Logs 5
Bl4ckj4ck666 New build Gallery & Build Logs 2
cablegunmaster EKWB, Lian Li Evo Build Gallery & Build Logs 0
D reservoir pomp top vraagje bij me eerste build Waterkoeling 4
arwin74 De nieuwe huidige build šŸ˜€ Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 1
S Mijn nieuwe AMD build + custom wc Gallery & Build Logs 6
W Advies waterkoeling pc build Advies Waterkoeling Setup 1
ABRAWARE Going for gold - got silver (ABRAWARE build) Gallery & Build Logs 4
Robin Custom Corsair Hydro X build voor mijn corsair crystal 680x Waterkoeling 0
Y ydv - Yves - watercooled node 804 build Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 1
M Advies voor stille build [5800X, 2080RTX] Advies Waterkoeling Setup 1
W Vernieuwing build uit 2014 Advies Waterkoeling Setup 1
B New water cooling build - need help Waterkoeling 2
J ROG 011D XL build Gallery & Build Logs 5
M Extreme overkill build Gallery & Build Logs 7
Bar Weinig Bar Weinig - Eelco - First Build. Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 4
Bl4ckj4ck666 Custom build pc Ryzen 7 2700x rtx 2080 32gb ram Gallery & Build Logs 28
A Thermaltake level 20 xt push and pull build Gallery & Build Logs 22
Gurt11 "Prime" (O11 Dynamic Ryzen build) Gallery & Build Logs 6
E Scratch-build ''Zonder Naam" Gallery & Build Logs 6
J Nieuwe/eerste WC build Advies Waterkoeling Setup 27
S Mijn eerste Waterkoeling build ever Gallery & Build Logs 0
P Phanteks Evolv X - Eerste waterkoeling build in 13 jaar Gallery & Build Logs 2
arwin74 [TKA] Me stand alone waterkoeler build Verkocht 0
Maarten/Pine Scratch-build ''Project Metallurgy'' Gallery & Build Logs 36
A nieuwe build phanteks evolv shift x ryzen 5 Gallery & Build Logs 0
M Nieuwe build weinig tot geen water retour in res. Waterkoeling 30
M Lek gehad in mijn build Waterkoeling 4
B eerste waterkoeling build Advies Waterkoeling Setup 5
N Nieuwe desktop build (WIT) Handleidingen en Installatie Tips 1
J Build log my own dekstop desk Cases en Modding 31
TinusB scratch build pc case Gallery & Build Logs 18
kier Kier - Green Lantern Scratch Build Gallery & Build Logs 2
S Eerste PETG build ( 900D ) tips tricks? Waterkoeling 7
Dave-V 2 pc desk build, audio ruis. Problemen & Oplossingen 13
C - Cuspian - Michael - PC build 3 - Introductie Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 8
O nieuwe build Gallery & Build Logs 11
XenoMorpH [Build Log] USS SULACO V2 Gallery & Build Logs 40
C een pomp vraag voor eerste build Waterkoeling 2
MisterIce Home server/FreeNAS build Gallery & Build Logs 7
S 900D build Gallery & Build Logs 5
C Advies Build Waterkoeling 1
K Een Build beginnen? Waterkoeling 3
R [Build Log] Myvmcloud ESX WhiteBox Gallery & Build Logs 24
M Uitgekeken op huidige build,wat nu? Waterkoeling 4
M [Build Log] Project Blueberry Apple G4 Cases en Modding 24

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan