• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Eerste WC-Build help nodig bij fitting/slang keuze etc

DennisC

New member
Hoi Highflowers,

Ik ben al een tijdje aan het kijken naar componenten enzo voor mijn 1e watercooling set, en ik wil het niet half-assen dus ik wil de build eerst op papier "perfect" hebben.

Bij voorbaad excuses voor het lange verhaal, ik probeer het zo gestructureerd mogelijk te brengen.
Ik heb de beginners manuals enzo al wel doorgenomen, maar bij sommige dingen (fittings) wil ik het echt 100% zeker weten natuurlijk.

Als huidige setup heb ik het volgende in gedachte:
Case: Mountain Mods Ascension CYO met 140.3 front/rear panels en 12x120 als side panel aan de mobo kant
Resevoir: Koolance RP-452X2 Dual 5.25 Bay Reservoir for 1-2 D5/MCP655/PMP-450/S Pumps
Pumps: 2x Laing / Swiftech D5-MCP655 12V 1/2"
Rads: 1 of 2x Aqua-Computer Airplex Revolution 420/360 G1/4 (copper insides)
Fans: 9x Yate Loon 140MM D14SL-12 Black
- 3x front pull (pull het uit de case)
- 3x rear pull (ook uit de case)
- 2x front intake in de blowholes onder de 5x 5,25"
- 1x rear out boven mobo

Dit is dus 7x 140mm out en 2x 140mm in, dit ben ik van plan te compenseren met 120mm fans aan de zijkant als intakes die de lucht op het mobo blazen zodat de case geen stofzuiger wordt.

Nu ben ik niet zo'n fan (no pun intended) van al die led-kermis builds dus vandaar de led-less fans. Ook als cooling liquid wil ik gewoon een clear liquid met alle nodige anti-corosive en anti-algea enzo.
Ik ben namelijk bang dat over tijd al die UV aditives enzo een troep gaan maken binnen de loop onderdelen.

Nu mis ik (uiteraard) nog het volgende:

1. CPU block:
Ik ben hier nog over aan het twijfelen, op het moment denk ik aan een EK-Supreme HF Acetal CPU Block
De nickle variant heeft blijkbaar problemen met galvanic corrosie (zie ook Galvanic Corrosion Explored « martinsliquidlab.org) dus ik probeer het aantal soorten metalen dat contact heeft met het water te minimaliseren.
Suggesties voor een goede CPU block zijn welkom, het moet wel compatible zijn met Ivy Bridge (socket 1155) (want dit gaat toch een build worden voor een compleet nieuw ivy bridge platform)

2. Fittings/slang:
Hiermee zit ik redelijk mee in de clinch. Ik heb het liefst niet van die fittings waar je de slang over moet schuiven en dan met een clamp moet vast doen.
Ik ben dus aan het kijken naar die aandraai fittings (zijn daar ook nog verschillen tussen types?)

Voor mijn CPU loop had ik de volgende fittings in gedachten met de positioneering van de bays tov mobo/cpu in gedachte (dual-width case yay):
4x Alphacool HF Screw connector 45 G1/4OD revolvable 10mm (3/8 ID - 1/2 OD) - Deep Black 17072
Hiermee kan ik van de outport van res/pump met een boog naar het cpu block (2)
Dan van het CPU block naar de radiator (geplaatst op de rear locatie, met de fittings naar boven) (2)

En dan met 2x Alphacool HF Screw connector G1/4OD 10mm (3/8 ID - 1/2 OD) - Deep Black 17078 om van de rad naar het reservoir.
Met een 3/8ID 1/2OD Feser of Tygon slang overal tussen.

Dus de vragen:
2.1 Is dit een goede fitting/slang combo?
2.2 Ik heb van een collega gehoord dat compression/screw fittings een redelijke kans hebben dat de slang er uit schiet. Dit is uiteraard niet de bedoeling, komt dit vaker voor met screw/compression fittings?
2.3 zou het beter zijn om meer fittings in te zetten om de route naar het cpu block en van het cpu block naar de rad beter te maken of zou de 45graden rotary fittings hier goed genoeg voor zijn?
2.4 Blijkbaar zijn 3/8ID 1/2OD fittings redelijk dik tov sommige blocks, kan ik het best reviews checken om te kijken of bepaalde fittings op bepaalde blocks passen?
2.5 Heeft het voordelen om te "upgraden" naar 1/2"ID 3/4"OD slangen/fittingen mbt buigbaarheid etc?

Mijn 2e loop houd ik nog even "open" tot ik weet welke gfx kaarten ik wil gaan gebruiken en welke plaatjes ik daar op wil plakken.
De 2e loop zou dan van het andere deel van het reservoir naar de gfx kaarten (ook met 2x 45graden rotary aan beide einden)
dan een bridge als ik voor 2 kaartjes ga (waarschijnlijk) en dan nog 2 rotary om van de gfx kaarten naar de rad aan het front van de case (met de fittings bovenaan)
om vervolgens met nog 2x rotary van de rad naar het reservoir te gaan.

3. Andere vragen:
3.1 Is het aangeraden om de rads/cpu/gpu blocks eerst door te spoelen (met een filter er tussen) met "gewoon" gedestileerd water om productie troep er uit te spoelen (mocht dat aanwezig zijn)
3.2 Zijn er verder nog dingen die ik over het hoofd heb gezien en/of waar ik rekening mee moet houden zoals onderhoud etc.
3.3 Zijn er goedkope filter systeempjes waarmee ik dus van te voren het spul kan doorspoelen en later kan gebruiken bij de onderhouds beurten?
3.4 Het leek me een goed idee om fillports aan de bovenkant van de case te maken die rechtstreeks naar de fillports aan de bovenkant van het reservoir gaan. Goed/slecht idee?
3.5 is het een goed idee om ook voor mosfets, memory SB etc blockjes te gebruiken in de cpu loop of zou de airflow daar genoeg voor moeten zijn?

Ik ga dus (mainly) voor functioneel. De bling factor komt voor mij uit functionality ;-)

Bedankt voor het lezen en de reacties alvast!

- Dennis
 
Laatst bewerkt:
1. CPU block:
Ik ben hier nog over aan het twijfelen, op het moment denk ik aan een EK-Supreme HF Acetal CPU Block
Dit is een prima blok en goede keuze.
De nickel verhaal/probleem is gelukkig verleden tijd, EK gebruikt nu betere nickel coating.

2. Fittings/slang:
Hiermee zit ik redelijk mee in de clinch. Ik heb het liefst niet van die fittings waar je de slang over moet schuiven en dan met een clamp moet vast doen.
Ik ben dus aan het kijken naar die aandraai fittings (zijn daar ook nog verschillen tussen types?)
Dan heb je schroeffittingen nodig, kijk in de shop/zoek naar schroeffitting, veel keuzes :)

Voor mijn CPU loop had ik de volgende fittings in gedachten met de positioneering van de bays tov mobo/cpu in gedachte (dual-width case yay):
4x Alphacool HF Screw connector 45 G1/4OD revolvable 10mm (3/8 ID - 1/2 OD) - Deep Black 17072
Hiermee kan ik van de outport van res/pump met een boog naar het cpu block (2)
Dan van het CPU block naar de radiator (geplaatst op de rear locatie, met de fittings naar boven) (2)

En dan met 2x Alphacool HF Screw connector G1/4OD 10mm (3/8 ID - 1/2 OD) - Deep Black 17078 om van de rad naar het reservoir.
Met een 3/8ID 1/2OD Feser of Tygon slang overal tussen.
Zo heb je het goed bekeken, let op dat Alphacool fittingen momenteel niet goed leverbaar zijn.
Als je haast hebt, kan je beter kijken naar een andere merk, zoals Bitspower (zie ook voorraad indicatie op de webshop per product zichtbaar).

Dus de vragen:
2.1 Is dit een goede fitting/slang combo?
Met bovenstaande fittingen, heb je 3/8" slang nodig, die kan je hier kiezen:
3/8 Slangen (10MM binnendiameter)

2.2 Ik heb van een collega gehoord dat compression/screw fittings een redelijke kans hebben dat de slang er uit schiet. Dit is uiteraard niet de bedoeling, komt dit vaker voor met screw/compression fittings?
Heb ik nog niet meegemaakt, ook geen klachten hiervan gehoord van klanten.

2.3 zou het beter zijn om meer fittings in te zetten om de route naar het cpu block en van het cpu block naar de rad beter te maken of zou de 45graden rotary fittings hier goed genoeg voor zijn?
Hoe minder fittingen+slang hoe beter, less is more flow :)
Uiteraard moet je wel scherpe bochten/knikken zoveel mogelijk voorkomen.

2.4 Blijkbaar zijn 3/8ID 1/2OD fittings redelijk dik tov sommige blocks, kan ik het best reviews checken om te kijken of bepaalde fittings op bepaalde blocks passen?
Nee, 3/8" passen vrijwel altijd. Het zijn 1/2ID - 3/4OD fittingen die vaak te dik zijn.

3. Andere vragen:
3.1 Is het aangeraden om de rads/cpu/gpu blocks eerst door te spoelen (met een filter er tussen) met "gewoon" gedestileerd water om productie troep er uit te spoelen (mocht dat aanwezig zijn)
Gewoon gedistilleerd water van de kruidvat, erin gieten, goed schudden, en weer eruit gooien.
Dit paar keer herhalen en dan is het goed.

3.2 Zijn er verder nog dingen die ik over het hoofd heb gezien en/of waar ik rekening mee moet houden zoals onderhoud etc.
Zie sticky's en buildlogs van andere mensen.

3.3 Zijn er goedkope filter systeempjes waarmee ik dus van te voren het spul kan doorspoelen en later kan gebruiken bij de onderhouds beurten?
Je kan eventueel bij een dierenwinkel een goedkoop pompje kopen en zo alle spul doorspoelen, maar zie mijn antwoord boven, is niet noodzakelijk.

3.4 Het leek me een goed idee om fillports aan de bovenkant van de case te maken die rechtstreeks naar de fillports aan de bovenkant van het reservoir gaan. Goed/slecht idee?
Goed idee, als je wilt vullen hoef je niet het reservoir los te schroeven en naar voren te schuiven.

3.5 is het een goed idee om ook voor mosfets, memory SB etc blockjes te gebruiken in de cpu loop of zou de airflow daar genoeg voor moeten zijn?
Airflow is genoeg, als het niet om uiterlijk gaat, kan je deze beter achterwege laten.
 
Bedankt voor deze antwoorden.

Nog wat after-throughts:

Is flow en/of temp meting "vitaal" of zijn beide meer omdat het leuke nummertjes geeft op display of zo?
De enige reden die ik nl voor een flowmeter kan bedenken is als failsafe (ie alarm belletjes als flow=0).

Bij de flowmeters is de keuze redelijk gelimiteerd. Zo'n lelijke wit-plastic ding ziet er niet echt cool uit, en daarbuiten stijgt de prijs al redelijk snel. Al helemaal als je het enkel als safeguard wilt hebben, wat dus electronische meting inhoud.
 
Nope dat is niet vitaal, bij de pompen zit overigens ook een 3-pin stekkertje (zelfde als een fan) die je op je mobo kan aansluiten.
Dat stekkertje is enkel om het toerensignaal door te geven, die kan je dus op de "CPU_FAN" aansluiting van je mobo aansluiten.
Als je dan in de BIOS "CPU_FAN fail error" aanzet, heb je zo ook een "failsafe" :)
 
Nog wat zitten schuiven met componenten en resultaat so far:

Winkelwagens :: lijstje - HighFlow Computer Cooling Shop - Uw shop voor PC waterkoeling, luchtkoeling, modding, behuizingen en gaming!

Van het acryl ben ik van plan om blowhole covers te zagen (met 50 bij 50 dus 16x 120mm) waarmee ik nog wel 8 open 120mm plekjes heb. Hiervan wil ik er nog 6 opvullen met 120mm intake fans met < 2w verbruik per stuk, maar die ben ik dus nog aan het zoeken.

Mag duidelijk zijn dat ik voor een black/red theme ga ;-).

Omdat ik dit in een Mountain Mods case ga stoppen heb ik er ook een stapeltje cable management bij gedaan, maar deze wishlist zou zo'n beetje mijn hele dual loop zijn.

Op de gfx fullcovers + 2nd rad + fittings wacht ik sowieso mee tot de resultaten van de 6xx serie van nvidia bekend zijn, tot die tijd gewoon lekker single loop.

Tips en suggesties welkom voor dingetjes die nog wel handig kunnen zijn of die ik nog gemist heb.

de 38mm schroeven zal ik waarschijnlijk vervangen met de 25mm exemplaren, ik was eerst van plan een neopren gasket te snijden maar ben hier maar van af gestapt.

Verder mis ik nog een cpu block natuurlijk, hier ben ik nog wat naar aan het zoeken.
 
Oh sorry, bij deze geupdate:

Winkelwagens :: lijstje - HighFlow Computer Cooling Shop - Uw shop voor PC waterkoeling, luchtkoeling, modding, behuizingen en gaming!

Zo heb ik geloof ik alles wel. Als koelwater van plan om wat van die PT spul in wat gedestileerd water te mikken, heb gelezen dat dat wel goed werkt. Of moet hier eigenlijk nog een anti-corrosive bij?

Is nog niet helemaal final, Ik kan misschien de res+pumps van Vissa overnemen (als hij die witte coolant er uit gespoeld krijgt ;-) )

Verder denk ik wel dat ik dan ongeveer de hele loop heb.

Ik heb trouwens nog met MM gesproken, en die overwegen over een maandje ofzo een set van 140mm HDD plates te maken speciaal voor de 140.3 frontplate die ik op mij ascension wil hebben :D zou iig zeer cool van ze zijn. Dit betekend ook dat (waarschijnlijk) toekomstige kopers die de 140mm front willen hebben deze plates ook kunnen kopen (prijzen nog onbekend en zal eerst een beperkte oplage zijn).

Anyways mochten er nog aanbevelingen zijn hoor ik ze graag. Als groentje mis ik vast nog wel iets :D
 
Laatst bewerkt:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
4 help mijn eerste wc build!! Advies Waterkoeling Setup 15
D reservoir pomp top vraagje bij me eerste build Waterkoeling 4
J Nieuwe/eerste WC build Advies Waterkoeling Setup 27
S Mijn eerste Waterkoeling build ever Gallery & Build Logs 0
P Phanteks Evolv X - Eerste waterkoeling build in 13 jaar Gallery & Build Logs 2
B eerste waterkoeling build Advies Waterkoeling Setup 5
S Eerste PETG build ( 900D ) tips tricks? Waterkoeling 7
C een pomp vraag voor eerste build Waterkoeling 2
D hulp bij eerste scratch build Cases en Modding 4
M Klein vraagje, eerste WC build, positie rad Advies Waterkoeling Setup 3
ProAce Eerste Build: Server Case Gallery & Build Logs 6
T Eerste Custom Watergekoelde Build. Advies Waterkoeling Setup 10
C Advies eerste wc-build Advies Waterkoeling Setup 3
M Groentje zoekt hulp bij zijn eerste WC build Advies Waterkoeling Setup 7
K Advies over eerste WC build. Advies Waterkoeling Setup 11
S Advies Corsair 600T - Eerste WC Build Advies Waterkoeling Setup 1
P Advies bij eerste WC build Advies Waterkoeling Setup 9
B Mijn eerste waterkoeling build, alle advies zeer gewaardeerd. Advies Waterkoeling Setup 4
L Advies nodig bij eerste build. I7 2600k+Ati 7970 Advies Waterkoeling Setup 15
P eerste build advies Advies Waterkoeling Setup 21
sireentje start van mijn eerste build Gallery & Build Logs 51
sireentje eerste build Advies Waterkoeling Setup 9
H Mijn eerste build, ben ik op de goede weg? Waterkoeling 0
Asphiax Advies over combinaties van producten voor eerste WC Build Advies Waterkoeling Setup 27
D Daan's eerste build Gallery & Build Logs 18
Calimero De eerste WC build van dit ei ... Gallery & Build Logs 37
fatal_error.be fatal_error eerste casemod/ build log/upgrade Gallery & Build Logs 80
M Complete waterkoeling systeem voor de eerste keer Waterkoeling 4
Sukudow Eerste watercooling advies Asrock X570 Advies Waterkoeling Setup 4
T eerste water koel loop Waterkoeling 3
K Eerste (custom) loop - advies is welkom H700-8700k-2080Ti Advies Waterkoeling Setup 3
S Eerste water gekoelde PC. Waterkoeling 90
M Eerste water gekoelde PC bouwen. Waterkoeling 1
F Eerste watercooling setup - PC-011 Dynamic Advies Waterkoeling Setup 4
W Advies eerste watercooling en loop Advies Waterkoeling Setup 6
H Eerste waterkoeling PC Advies Waterkoeling Setup 5
O Eerste stappen watercooling Advies Waterkoeling Setup 5
C Eerste keer Costum loop, toch ff checken Waterkoeling 6
M Advies voor mijn eerste waterkoeling, voor mijn game pc Advies Waterkoeling Setup 6
T mijn eerste custom waterkoeling Waterkoeling 2
K vlotte afhandeling van mijn eerste bestelling (maar bijgevolg dus zeker niet laatste) HighFlow Testimonials / Shopreviews 0
N Eerste waterkoeling set gekocht maar wat heb ik nog meer nodig? Waterkoeling 4
L Mijn eerste custom loop! RX Vega 64 - input gevraagd Advies Waterkoeling Setup 80
D Advies voor mijn eerste loop. Advies Waterkoeling Setup 2
S Subtlety - een eerste waterloop Gallery & Build Logs 15
P mijn eerste set waterkoeling advies nodig Advies Waterkoeling Setup 6
P Eerste custom Loop: Tracer Gallery & Build Logs 2
V Advies gevraagd over eerste custom waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 8
Madbull Mijn eerste bestelling. HighFlow Testimonials / Shopreviews 2
T Eerste waterloop problemen met gpu backplate hitte Waterkoeling 17

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan