• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Interesse Check Phase koelers.

Status
Niet open voor verdere reacties.

X-Tripiot

Hardware Master
Phase koeling , water chillers, phase change

Hi All,

Ik weet niet of ik m in het goede forum zet. Maargoed.:praygod

Ik ben al enige tijd bezig in de phase koeling scene. En ben al enige tijd begonnen met het zelf maken van phase units en water chillers.
Puur omdat ik het een super manier vind van koelen. En je er heel goed / stabiel mee kan overclocken zonder al te veel gedoe.

Nu heb ik een hoop aangeschaft ivm ik telkens mn builds elders maakte en wilde nu zelf met mn eigen gereedschap in de schuur aan de slag. Ivm mijn stek diploma nu wel gebruikt mag worden :)
Dus lekkage's repareren, vacumeren, vullen etc kan ik allemaal zelf.

Ik heb al enige tijd contact met Ales (aka Little Devil)
En nu kan ik voor een leuke prijs behuizingen overnemen. Dus komen de behuizingen bij hem vandaan dus dat zit wel goed :) Zowel de phase change SS als de Waterchillers kunnen hier in.

Voor compressor dacht ik aan de NL11F DANFOSS R134A. LD gebruik deze ook in zijn unit's en zijn lekker stil. Andere zijn ook mogenlijk uiteraard.
En de Flexhoses , Evap en mountingen komen van piotres. Welke bekend staan als de rolls royce vd phase.

Je kunt kiezen uit een XL 54mm evaporator of 42mm evaporator

Ik wil de units wel wat grotere condensoren geven (dikkere) voor meer warmte afvoer.

En ze zullen wat kouder zijn ca - 60 graden idle

Uiteraard zal ook modden van oude / bestaande units dan mogenlijk zijn. Voor een wat interessantere prijs.
Ook zijn grotere cascade's mogenlijk met temps van ca -110 graden.
Of vga koelers. Koelers met 2 evap's (koppen). Mini phase unit's ( helft kleiner dan een LD of vapochill) Etc etc

De prijzen voor een splinternieuwe 1 stage phase unit zullen om en nabij de 550 a 600 euro liggen.
Voor een waterchiller zullen de prijzen varieren ivm koelcapaciteit. Een 1500 Watt Chiller zal om en nabij de 450 euro kosten. Erg veel prijsverschil is er niet bij de waterchillers tussen ca 750 tot 3000 watt ivm het bouwprinciepe hetzelfde is. En de onderdelen maar enkele tientjes duurder uitvallen.


Eventueel kunnen er gebruikte onderdelen worden gebruikt in de build om de kosten nog lager te laten uitkomen.

Nu is mijn vraag, voor ik aan de slag ga met gas bussen bestellen ivm ik nu met kleine flessen werk. En 15,3 kg flessen ca 300 euro kosten en dan nog het statiegeld erbij op...

Zijn er mensen hier die interesse hebben in een phase koeler of water chiller op phase koeling gebaseerd. ( denk aan heliea chillers )

watercooling-case.jpg
50901566.jpg
Ivm ik vaak dezelfde vragen krijg hierbij de meest voorkomende :)

Energie verbruik?


Ca 120 watt ot 400 watt (dat is waar de meeste mensen vaak de fout in gaan halen watt warmte en watt electrische energie door elkaar ) 1000 watt chiller verbruikt ca 150 watt stroom :)

Gevaren?


Eigenlijk geen. Je moet hem alleen niet kouder als ca 13 graden je water laten koelen ivm je anders condens op je leidingen en koperblokken krijgt. Wil je dit wel doen moet je de boel isoleren. Wat logisch is.

voordelen/nadelen?
Voordelen. Hogere overclocks. Stabieler systeem. Minder warmte dus langere levensduur van je systeem

Nadelen: Eigenlijk geen. Ja misschien de aanschafkosten. Maar als je een beetje waterkoelingset koopt (dus geen corsair h60) Ben je vaak al meer kwijt.


hoe werkt het nou precies?


hetzelfde als een radiator werkt van je waterkoelingsset. Alleen dan gaat het water ipv door een radiator door een warmtewisselaar welke door phase koeling wordt gekoeld door vriesgas. Waardoor veel lagere temperaturen mogelijk zijn.

wat is er nodig aan aanpassingen van huidige setup?

Niets. je zet hem zo tussen je loop. Tenzij je je temp heel koud wilt hebben. Dan moet jeje radiatoren tussen je loops uithalen ivm deze anders je water verwarmen ipv koelen. Omdat het water kouder is dan de omgevingstemperatuur.

geluid?

Ligt aan de compressor die gebruikt word en de kwaliteit van de ventilator / behuizing / demping. Maar gemiddeld het geluid van een voedingsfan :) Krijg soms opmerkingen van (ja onze koelkast maakt een herrie, tja die van ons hoor je amper , zelfde principe)
Vaak maakt de fan meer geluid dan de compressor. Vandaar dat er in een koelkast geen fan zit. Maar een gigantische condensor op de achterkant heeft :)

om wat voor temperaturen gaat het?

Bij een waterchiller van 40 graden tot -30 graden. Ligt aan de zwaarte van het koel element. En welke hardware je heb. Bij onder nul temps moet je dus de boel isoleren en feser heat carrier gebruiken. Ivm daar glycol inzit (antivries) anders bevriest je water :)

Heb je bijvoorbeeld een 2600k op 5ghz draaien samen met een gtx580. Dan draai je met gemak op 15 graden. Draai je met 2 gtx 580's in sli en je mobo is wc en je 2600k op 5ghz dan zul je op 22 a 23 graden zitten. ( Tenzij je je chiller weer lager instelt :D)

Bekijk bijlage 4670
Temps zijn instelbaar per graad met de hand op een tempcontroller.

Unit zonder behuizing: Bekijk bijlage 4548

EDIT VOOR DE WATERCHILLERS

LET OP IVM AL MEERDER MALEN MENSEN IN DE FOUT ZIJN GEGAAN


De waterchillers werken met titanium koelspiralen waar het gas doorheen loopt.
Gebruik altijd GLYCOL in je systeem. Of Heat carrier van Feser.

Omdat er vriesgas door het systeem gaat waar je waterspiraal door loopt krijg je met kraanwater ijsvorming. Al zet je de unit op 25 graden.. Zodra deze aanslaat gaat het Vriesgas. de naam zeg het al VRIES GAS. Door de Spiralen waardoor deze ALTIJD onder nul gaan. Heb je m op kamertemperatuur ingestelt slaat de unit eerder af dan als hij op bijvoorbeeld -10 is ingesteld.
Tevens is een zware pomp niet nodig. Omdat de loop bijna geen weerstand heeft als nij een radiator.
En is het beter om een pomp met weinig kracht te gebruiken. Omdat het water dan meer tijd heeft om koud te worden in het spiraal.

Gebruik nogmaals altijd GLYCOL

Als je anders onder de 15 graden een unit instelt. zal het koelspiraal -20 worden om deze temperatuur te kunnen realiseren. Heb je er dan water in zitten zal er in het spiraal een ijslaag ontstaan waardoor de doorstroming slechter wordt of zelfs volledig zal bevriezen en er geen circulatie meer is. Tevens kan door de druk in het koelspiraal (omdat ijs uitzet) de leiding kunnen knappen omdat deze is gesoldeerd op een koperleiding.
Je compressor kan tevens schade oplopen ivm deze zich niet meer uitschakelt omdat hij niet de temperatuur kan realiseren ivm je leiding bevroren is. En dus bijven doorkoelen tot deze overhit raakt.

Gewoon even logisch nadenken mensen. Het scheelt een hoop gemail..
 
Laatst bewerkt:
Hey X-tripiot,

Ik ga deze post eens aanhalen als kans om een paar vraagjes te stellen :) Ik vind het een zeer mooie dienst die aanbiedt, maar ik denk dat phase change en zo'n lage temps (-110°C :p) een beetje boven ons petjes is hier. Zowel wat betreft condens als betreft prijskaartje voor iets wat enkel CPU kan koelen.

Nu las ik omlangs een reply waaruit ik afleide dat je op min of meer dezelfde manier ook chillers kan maken die qua temperatuur instelbaar zijn en ook ietsje minder kosten. Ik denk dat dat voor de meesten onder ons een intressanter alternatief zou zijn. Ik weet niet in hoeverre je het ziet zitten om deze te maken, maar ik vermoed dat je sneller uit je kosten van gas en dergelijke zou zijn met zo'n chillers.
 
Oke. Nou bij deze dan de vraag of er interesse is in temp instelbare water chillers ( zoals een heliea maar dan 100x mooiere kwa looks :) )

ps bij de cascades van > 100 graden en meer zit wel een drie nullen prijskaartje uiteraard. Ivm daar wat meer bij kijken komt etc.
 
Wat voor grootte moet ik me bij die chillers bedenken? past het in deze? 4531d1332272579t-interesse-check-phase-koelers-watercooling-case.jpg

En qua pompgeluid, ala koelkast? Temps apart instelbaar, hoe? Software matig, of met de hand...

Kan me er dus niet bij voorstellen, lijkt me best vet overigens :):eusa_drool:
 
Ja uiteraard past het daar in. :) Pompgeluid inderdaad qwa koelkast. Maar met dempingsmatten kom je al heel ver. En de 12/24 volt compressors hoor je niet. Een simpele 120 fan maakt meer lawaai. Temps zijn instelbaar per graad met de hand op een tempcontroller.

Unit zonder behuizing: Chiller.jpg

beginpost geedit :)
Je kunt kiezen uit een XL 54mm evaporator of 42mm evaporator
 
waren te koop bij conrad tot vorig jaar. Maar ivm het compressortje maar 50 watt was. waren de temperaturen schrikbarend slecht. prijs was ook om te huilen
 
ik hou het ff in gedachten, eerst ff betalingen doen en sparen.
maar misschien iets in de geest van chiller onder in de tj11 :p

Arwin
 
Ik heb ze nooit echt gezien, maar ik geloof je :) het zou wel te gek zijn zo'n phase-change of chiller welke je gewoon in je pc kwijt kan.

Misschien moet ik maar eens mijn eigen case gaan bouwen. Ben gewoon te beperkt aangezien ik gebonden ben aan een maximale case grootte...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
H Interesse in Custom waterkoeling Waterkoeling 8
M Waterkoeling interesse Waterkoeling 2
Freddy Fijne feestdagen en de beste wensen. Check onze Kerst Actie :) HighFlow Computer Cooling Shop 10
C Componenten check Advies Waterkoeling Setup 3
B Advies en final check Waterkoeling 5
S Eerste loop, controle check! Advies Waterkoeling Setup 2
MrGiorgio Animo check TP 12 Lan Party 28
Johnny Zack Snyder Announces BATMAN/SUPERMAN; Check Out The Official Logo Films / Movies 0
P Laatste check CPU Loop Advies Waterkoeling Setup 8
J Water loop check Waterkoeling 4
R Eerste waterkoeling, onderdelen check Advies Waterkoeling Setup 4
T Winkelwagen check/ fittings check/mogelijkheden check Advies Waterkoeling Setup 5
bundymania [Bundymania Review / Test] Der große Nvidia GTX580 Fullcover Wasserkühler Check ! HighFlow Product Reviews 0
K Winkelwagen Check.. GPU Waterkoeling GTX580 SLI Advies Waterkoeling Setup 12
P Laatste check op waterkoelingsetup Advies Waterkoeling Setup 8
M Laatste check, Advies Waterkoeling Setup 5
I Laatste check + vraagje matte black Rasa Advies Waterkoeling Setup 8
boefmans laatste check: wil volgende week bestellen :-) Advies Waterkoeling Setup 7
boefmans check een aantal vraagjes! Advies Waterkoeling Setup 26
T [check] 1155 systeempje Hardware & Software 8
S [check] is dit systeem goed en kloppend? Hardware & Software 28
Wally1987 [VERKOCHT] EK X58 fullcover? blokken [animo-check] EK suppreme HF Verkocht 11
Sw333t [INACTIVE] VOLTCRAFT Energy Check 3000 Verkocht 10
Vissa [VERKOCHT] Volledig Highend WC Set met evt GTX480! Check it out! Verkocht 20
D Lan Party Zeeland vernieuwd! Check snel! Lan Party 6
Sanders [VERKOCHT] 2x Asus HD 5850 animo check Verkocht 16
bundymania [INACTIVE] Bundymania Big Special Sale Thread - check it out now ! Updates Verkocht 18
B 3pin fan cable + connector to check fanspeed HighFlow Product Suggesties en Nieuws 21
K Check mijn lijst watercooling - suggestie - advies Advies Waterkoeling Setup 26
MASTERBLASTER [CANCELED] animo check watergekoelde pc Verkocht 21
E Advies en check gevraagd - waterkoeling setup Waterkoeling 7
Nerd1979 Waterkoeling check gevraagd! Advies Waterkoeling Setup 4
D loop check Waterkoeling 13
Johnny Core i7 d0 overclock check Overclocking 6
Wouter Wat moet je mee nemen voor lan party. Check het hier! Lan Party 78
wijthoef Laatste Check Hardware & Software 32
MrGiorgio Mobo check Hardware & Software 12
B LD PC-V2 Phase Change - Black XL Suction HighFlow Product Suggesties en Nieuws 5
X-Tripiot [IN-ACTIVE] Cascade Phase koeler. -110 Graden Verkocht 0
X-Tripiot [CANCELLED] Phase Change opruiming!! Verkocht 8
X-Tripiot [CANCELLED] Nventi Mach 2 GT Phase Change vapochill koeler Verkocht 6
X-Tripiot [CANCELLED] Mach 2 GT phase koeler, vapochiller, -70 graden Verkocht 0
X-Tripiot [VERKOCHT] Vapochill Lightspeed Phase change koeler Verkocht 18
ForresT Phase Change Cpu/Gpu Block Overige Koeling 12
Zwelgje [INACTIVE] Phase Change Unit Gevonden 2
Freddy LittleDevil Phase Change Units en Behuizingen combi's HighFlow Product Suggesties en Nieuws 9
brinkdinges Phase 2 Casemodding Gallery & Build Logs 40
P Phase Change Koeler voor S1366? HighFlow Product Suggesties en Nieuws 6
Foxdelta-Mods Vapochill / Phase Change Overige Koeling 9
P Phase Change Koeling Overige Koeling 5

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan