• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

3pin fan cable + connector to check fanspeed

bk260410

New member
Hallo,
Misschien een vervelende vraag omdat ik zeer weinig informatie heb.
Geen leverancier, geen echte foto, geen prijs, enkel onderstaande tekening.
Het toerental van mijn fans wordt geregeld door mijn voeding via een 3pin aansluiting.
Graag zou ik hiervan het toerental willen weten en dit via mijn moederbord.
De tekening laat zien dat dit mogelijk is via een soort van y-kabeltje.
Mijn vraag : Is zo'n kabeltje verkrijgbaar en kan deze dan toegevoegd worden?
tekeningm.png


De originele tekening is afkomstig van de Zalman website. Hieronder de link.
::: Zalman, leading the world of Quiet Computing Solutions :::
Bedankt alvast en hopelijk kunnen jullie mij helpen.
Deze zou mijn bestelling volledig maken.
 
Mits de fan in de voeding een fan rpm signaal afgeeft. Sommige voeding fans hebben 3-pins, maar geven geen rpm signaal af (heel vaag eigenlijk, maar ben er al meerdere tegengekomen). Maar dat is een kwestie van proberen natuurlijk.
 
Mits de fan in de voeding een fan rpm signaal afgeeft. Sommige voeding fans hebben 3-pins, maar geven geen rpm signaal af (heel vaag eigenlijk, maar ben er al meerdere tegengekomen). Maar dat is een kwestie van proberen natuurlijk.

Volgens mij is dit niet wat hij bedoeld, hij zegt dat zijn fans de stroom krijgen via de voeding (molex-3pin etc.) en volgens mij bedoeld hij niet de fan in de voeding. Dit is natuurlijk een gokje van mij maar voordat we deze meneer verkeerde info gaan geven, is het handig welke van de twee hij bedoeld.

@TS, als je het idee van Kerensky gebruikt - dus een extra plugje met een lusje naar de rpm kabel van de fan - ben je denk ik het goedkoopste uit.
 
Wat je wil is zoiets:

28u3gxh.png


Zulk soort kabeltjes worden standaard bij veel fans bijgeleverd, maar ik weet niet waar je ze los kan krijgen. Je kan altijd proberen een computerzaak in de buurt te vinden, die hebben dit soort aansluitingen ook vaak. Zelf heb ik er ook nog 3 liggen, dus als je in de buurt van Rotterdam woont, kan je ze ook gewoon gratis bij mij komen ophalen ;).
 
Hallo,
Bedankt voor jullie spontane reactie.
Wat ik eigenlijk bedoel :
Al mijn fans worden aangestuurd door de PSU. Dus de PSU beslist of de fans snel of traag draaien. De aansluitingen op de PSU is met zo'n klein 3pin stekkertje waarvan er maar 2 kabeltjes gebruikt worden. Waarschijnlijk die van de toerental controle niet.
Van daaruit ga ik naar mijn fans die ook zo'n klein 3pin stekkertje hebben (geen molex) maar waarvan de gele (toerental?) onbenut gelaten wordt.
Daarom zou ik graag dit gele kabeltje aansluiten op het moederbord zodat ik het toerental van de fans een beetje kan opvolgen in de software.
Mijn tekening is misschien niet volledig duidelijk maar het is het enige dat ik kon vinden.
Bij mijn tekening gaan er 2 kabeltjes naar het moederbord. Misschien is dit niet eens nodig? Als enkel de gele naar het moederbord gaat werkt het dan ook ?
Ik hoop dat het voor jullie zo een beetje duidelijk wordt.

Hallo,
Bedankt voor jullie spontane reactie.
Wat ik eigenlijk bedoel :
Al mijn fans worden aangestuurd door de PSU. Dus de PSU beslist of de fans snel of traag draaien. De aansluitingen op de PSU is met zo'n klein 3pin stekkertje waarvan er maar 2 kabeltjes gebruikt worden. Waarschijnlijk die van de toerental controle niet.
Van daaruit ga ik naar mijn fans die ook zo'n klein 3pin stekkertje hebben (geen molex) maar waarvan de gele (toerental?) onbenut gelaten wordt.
Daarom zou ik graag dit gele kabeltje aansluiten op het moederbord zodat ik het toerental van de fans een beetje kan opvolgen in de software.
Mijn tekening is misschien niet volledig duidelijk maar het is het enige dat ik kon vinden.
Bij mijn tekening gaan er 2 kabeltjes naar het moederbord. Misschien is dit niet eens nodig? Als enkel de gele naar het moederbord gaat werkt het dan ook ?
Ik hoop dat het voor jullie zo een beetje duidelijk wordt.

Added after 34 minutes:

Een tekening zegt misschien toch meer dan duizend woorden.
tekening1.png
 
Laatst bewerkt:
Ik heb even een voorbeeld voor je gemaakt... dit is wat ik bij mijn eerdere post bedoelde...
2myu8gy.jpg


De gele/witte kabel uit je 3pin fan stekker halen (op de foto de blauwe stekker) en in een ander stekkertje doen en die op je mobo zetten..
 
Inderdaad ik ben in het bezit van een Be Quiet dark power pro PSU.
Of het een goede keuze is dat hij mijn fans regelt weet ik niet maar het scheelt wel een stuk in lawaai.

Vroeger kon ik dit laten doen door mijn moederbord. Dat was een MSI. Er zat een programma (PcProbe) bij en dat was voor mij perfect om het toerental van de fans te sturen.
Onlangs heb ik mijn moederbord vervangen door een gigabyte (P55-UD5). Op dit moderbord staan zoveel fan aansluitingen maar het toerental hiervan regelen lukt mij niet.
Op internet wordt gesproken over een geheim menu in de bios (CTRL-F1). Ik heb al vanalles geprobeerd maar bij mij verandert er niets in de bios.

Om dan de fans niet voluit te laten draaien (lawaai) heb ik ze maar aangesloten op de voeding.

Hallo Kerensky. Bedankt voor een mogelijke oplossing maar ik ben niet zo handig in zulke dingen. Ik kies daarom liever voor de kant en klare oplossing. Zo'n kabeltje zou normaal de grote kost niet mogen zijn. Ik ben ook niet zo'n grote freak als jullie. Voor mij is het belangrijk om een stille PC te hebben. Hij staat in de woonkamer en daar hoort geen gezoem van fans.
Toch een vraagje : Komt er bij jou voorstel eigenlijk soldeerwerk aan te pas? Is het makkelijk om zoiets zelf te maken?
 
Bij mijn voorstel komt geen solderen aan de pas.. het enige wat je hoeft te doen is de de gele draad uit de stekker te halen.. dit doe je door met iets puntigs op het pinnentje te drukken op de connector en daarna aande kabel te trekken... wel met een beetje beleid, als de kabel er niet makelijk uit gaat moet je misschien iets anders op de connector drukken
Een plaatje voor de duidelijkheid http://en.mdpc-x.com/components/com_virtuemart/shop_image/product/3pin-molex-01.jpg

Daarna kan je de pin met kabel in een lege connector stoppen (wel opleten dat je hem op de zelfde plek zet als hij in de andere connector ook zat) en hij is klaar om op je mobo gezet te worden...
 
Is het echt zo simpel.
Misschien toch het overwegen waard.
Bij de nieuwe connector moet je dan gewoon het kabeltje erin duwen en zit dat vast ?
Kan ik dan in de toekomst, als het nodig moest zijn, gewoon de draad terug aan de originele connector bevestigen of heeft deze veel geleden door de kabel eruit te halen/trekken ?

Added after 16 minutes:

Hé Kerensky,
Ik heb het juist eens geprobeerd. En inderdaad dit gaat zeer simpel.
Terug op de originele plaats steken is ook geen probleem. Kabeltje zit er perfect terug in en zit vast.
Zeer hartelijk bedankt voor de informatie.

Het werkt toch zeker hé als ik enkel de gele op het moederbord steek?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het net getest op mijn mobo en het werkt idd:)... Het zou wel stom zijn geweest als ik je dit zit te vertellen en zou niet gewerkt hebben:schaam maar dat doet het dus gelukkig wel
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
W fan kabels: Phobya Y-Cable 3Pin Molex to (4x EN 6x) 3Pin Molex 60cm - black HighFlow Product Suggesties en Nieuws 4
M 12v to 9v 3pin fan cable HighFlow Product Suggesties en Nieuws 4
Jason XSPC RGB Series 2 PWM 800-2200 RPM 5V 3Pin aRGB 120mm Fan HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
K 3pin fan op een asus rex iii mobo Hardware & Software 2
Hightower 3pin ARGB / DRGB verlengkabel. HighFlow Product Suggesties en Nieuws 14
Hightower wwicked leds aansluiten met 3pin? Cases en Modding 9
M zalman zm-mfc2 3pin op 4 pin aansluiting? Hardware & Software 3
Slader Singularity Computers Multi-Node ARGB+Fan? Waterkoeling 3
M Fan mount aqua computer en radiator vraag. Waterkoeling 1
john fan update of niet ? Handleidingen en Installatie Tips 15
Jason Lian Li UNI SL-INF 120 ARGB PWM 120mm Fan HighFlow Product Suggesties en Nieuws 12
K Intel NUC8i7beh2 fan noise Overige Koeling 4
D Tikkende fan MSI 1080TI 11 gigh Overige Koeling 1
Jason Aqua-Computer Aquaero 5 PRO USB fan controller, graphic LCD HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason EK-Loop Connect Fan, Pump, Addressable D-RGB controller unit / hub HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Gelid Solutions Stella ARGB Fan Bundle - 120mm HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Arctic BioniX P120 A-RGB PWM fan - 120mm - Black HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Thermaltake Riing Quad 12 RGB fan TT Premium Edition - pack of 3, white, 120mm HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
D VDG naar ARGB fan Cases en Modding 2
Jason Gelid Solutions Lyra - 140MM ARGB Fan HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Bitspower Touchaqua NOTOS O 120 PWM Fan Digital RGB (5PCS) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
biopunk Lian Li UNI FAN SL140 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 46
Jason Gelid Solutions Stella - 120mm ARGB Fan HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Lamptron CS635 - Lighted Fan Controller (ARGB+PCI) - Black HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Bitspower Touchaqua Fan and Digital RGB RF Remote Controller Hub HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Bitspower Touchaqua Notos Xtal 120 Fan Digital RGB (3PCS) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
R Fan & RGB controller Cases en Modding 1
P 2 x Y fan splitter kabels combineren Overige Koeling 4
B Vraag over thermaltake 360 set en cpu fan Waterkoeling 3
Freddy Aqua-Computer OCTO fan controller for PWM fans HighFlow Product Suggesties en Nieuws 3
Freddy EK-Loop Connect 51, Fan, Pump and Addressable D-RGB controller HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
A Fan problemen met EK-Cable Splitter 4-Fan PWM extender Problemen & Oplossingen 13
E Schakelen Noctua NF-F12 5V USB 120mm Fan op Marantz SR5008 receiver uitgang Overige Koeling 9
Demolisher Thermaltake Riing Plus 12 LED RGB Radiator Fan TT Premium Edition HighFlow Product Suggesties en Nieuws 4
Freddy Aqua Computer D5 NEXT, Pump with integrated fan and LED controller HighFlow Product Suggesties en Nieuws 11
Freddy Aqua-Computer QUADRO fan controller for PWM fans HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
Freddy EK-Vardar EVO 120ER RGB fan HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Z 4-pin PWM Fan Hub voor 10 fans? Advies Waterkoeling Setup 1
Q Aquaero 6 XT blue USB fan controller HighFlow Webshop 2
Freddy Lamptron CL420, RGB Fan + Ledstrip controller HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
Enola beste fan 140 mm voor een rad en airflow? Waterkoeling 11
P Pwm fan aansluitingen Waterkoeling 9
P Probeem met cha fan Overige Koeling 3
XenoMorpH PVC Fan mesh / dust filter HighFlow Product Suggesties en Nieuws 14
Hightower Corsair rgb led fan HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
Sw333t Corsair Graphite Series 230T 120mm Fan Orange LED HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
P XSPC EX480 Quad Fan Radiator (White) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
Bas9466 Ben opzoek naar een product voor mijn Core x9 fan controller card met usb aansluitin Problemen & Oplossingen 9
Consigliere [Consigliere User Review] Cooler Master Sentinel IIICooltek Silent fan 120mm HighFlow Product Reviews 0
DuctTape Fan keuze. Advies Waterkoeling Setup 4

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan