• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Welke fans moet ik nemen? VERZAMEL TOPIC

Heb je de Silverstone FM123 al overwogen? Deze is variabel instelbaar van 900RPM - 2600RPM.
Zie ook hier: http://forum.highflow.nl/f17/silverstone-fm123-2600rpm-fan-9804/
en hier: 169 casefans vergelijkingstest | 120 mm casefans | Hardware.Info Nederland

Speed: 900 ~ 2600rpm
Airflow: 40.7~106.3 CFM-> 3.03m3 / MIN
Static Pressure: 0.66~4.55mmH2O

De beste airflow/pressure/dB verhouding. Op 2600RPM maakt hij wel redelijk lawaai moet ik zeggen.

Lijkt mij wel een ideale fan voor radiatoren vanwege de hoge static pressure, en het zijn double ballbearing fans.
 
Hallo daar heren,

Ik zie door de fans de luchtstroom niet meer zoveel fans zijn er tegenwoordig in omloop. Ik heb daardoor de volgende vraag / stelling voor u:

Ik heb nu een lapped TRUE 120 Rev C op een 1100T zitten en ik zit op 4.1Ghz op m'n temperatuurlimiet. (63c onder LinX) Ik gebruik nu 2x CM Sickleflow 120mm Blue LED fans in push-pull welke dan wel 70cfm kunnen leveren maar totaal geen statische druk hebben. Ze presteren dus alles behalve goed op m'n TRUE plus zijn daarnaast niet bepaald stil.

Ik zoek nu dus 1 of 2 fans, wat maar het beste werkt, welke echt geschikt zijn voor een TRUE en toch even net wat beter gaan koelen. Hoge statische druk dus en goede CFM.

Het liefst heb ik 2x 120x25mm fans of 1x 120x38mm mocht dat beter zijn dan 2x 120mm. 2x 120x38mm in push-pull gaat niet lukken denk ik omdat hij dan te dicht bij m'n achterste outtake fan komt.

Geluidsniveau, maakt me niet zo veel uit. Hangen toch aan een fancontroller.

Nu last but not least: Het belangrijkste eigenlijk: Budget maakt me niet zo veel uit als het maar geen 30 per fan wordt. Plus ze moeten natuurlijk te krijgen zijn via hier :)

PS.: De post hierboven rept over de FM123 welke erg interessant is, however er zijn reviews op het net die zeggen dat de 123 lang zo goed niet is als de 121 en niet al te beste kwaliteit is qua waarmaken van specs. Dit kan natuurlijk totaal niet waar zijn maar ok.
 
Ik heb zelf 2x Scythe S-Flex 1900rpm op mijn True Black zitten en ben er erg tevreden over! Ik kan gerust 1,7 volt door m'n Phenom 2 555 C3 heen jagen, [heb ik overigens niet meer] werd in super pi een graad of 65.

Wel is een fancontroller aan te raden, want op 1900 rpm zijn ze niet stil ofcourse:p
 
Wat is eigenlijk het verschil tussen de SlipStream en S-Flex versie? Welke is stiller?
Ik zoek ook nog een fan voor m'n TVX cooler :)
En hoeveel RPM zal ik nemen?


Ik heb zelf 2x Scythe S-Flex 1900rpm op mijn True Black zitten en ben er erg tevreden over! Ik kan gerust 1,7 volt door m'n Phenom 2 555 C3 heen jagen, [heb ik overigens niet meer] werd in super pi een graad of 65.

Wel is een fancontroller aan te raden, want op 1900 rpm zijn ze niet stil ofcourse:p

Jij hebt helemaal geen S-Flex! Jij hebt 2 Slipstream fans!
 
Laatst bewerkt:
@Imprezzion,

Ten eerste, ik heb de silverstone fm123 fans en ze zijn echt zeer degelijk! 106CFM, 2600RPM, 39dB. De fm121 is veel lawaaiger en verplaatst maar 4CFM meer.

Ten 2e, wanneer jij gaat voor een pushpull opstelling, speelt statische druk een minder belangrijke rol. De reden hiervoor is dat de lucht niet zo hard door de vinnen gepushed hoeft te worden, omdat je pull-fan ervoor zorgt dat de lucht van de push-fan aangetrokken wordt. Je krijgt dus een constante luchtstroom door je vinnen heen, omdat je pull-fan de weerstand die je push-fan normaliter zou hebben, aanzienlijk vermindert.

Dus ik vind het dan vreemd dat jouw 2x70CFM sickleflows erg slecht (qua cooling) presteren. Dus volgens mij is er wat anders aan de hand.

Staar je niet teveel blind op zeer hoge CFM waardes. Op een gegeven moment kan het gewoon niet meer koeler. Meestal is een verandering van casefan, of het veranderen van de opstelling (meer outtakes dan intakes) genoeg om je temperaturen te laten zakken.
Wat je vaak ziet is dat meer outtake ervoor zorgt dat warme lucht sneller wegkan. Warme lucht afvoeren is belangrijker dan koele lucht toevoegen. Meestal betekent dit ook meer stof, omdat er een onderdruk ontstaat door meer outtakes dan intakes. Lucht (en dus stof) wordt door alle kiertjes in de kast aangezogen.

Heb je meer intake dan outtake, dan verminder je stofvorming, maar je creeert overdruk, waardoor lucht een langere tijd heeft om te kunnen opwarmen. Het voordeel is meestal wel dat je videokaart koeler blijft door meer intake.
Dus beide heeft voor- en nadelen. Beetje kerk in het midden houden zou ik zeggen :)

Dus check ook even het volgende:
- airflow (hoeveel intakes en outtakes heb je), en heb je een opgeruimde kast?
- koelpasta (voor de allerbeste temps: coollaboratory liquid ultra. En anders MX4 of AS5)

Allemaal dingen die bijdragen aan een goeie temp ;)
 
Ok, ik zal ff wat extra informatie plaatsen dan.

Case: CM Elite 335 modded met 2x 120mm intake (zelfde fans, allemaal plankje gas) 1x 92mm side intake en 1x 120mm outtake samen met de voeding die ook dezelfde fan erin heeft. Draaien allemaal vol gas.

Koeler: TRUE Rev C met AM3 mount met een backplate die kortere schroefgaatjes heeft waardoor de mounting pressure hoger is.
Koeler is gelapped tot bijna-mirror finish en is perfect vlak.

Temps op m'n Phenom II x2 555BE @ x4 tevens ook lapped waren geweldig. 3.91Ghz 1.562v load gaf 53c CPUTIN (TCase).

CPU: Ongelappte x6 1100T welke volgens mijn breekmesje akelig vlak is.

Pasta: Arctic Silver 5 12gr op beide CPU's. Propje in het midden van de CPU methode. Vaak genoeg gedaan dat ik wel weet hoe veel :)

Settings CPU: 4113Mhz - 210.7x19.5 - 1.440v BIOS - 1.488v load - CPU-NB 2949.8Mhz 1.25v - Temps gemeten met HWMonitor onder 45 minuten LinX all memory (~7000MB Usage).

Temps: Ambient 20c. Max core temps: 51c. Max CPU temp: 64c. Vergeleken met mensen op Tweakers in de LinX stable club doet m'n koeler het erg goed qua temps.

Ik wil alleen sowieso 4200Mhz kunnen draaien en dit lukt prima op 1.5125v load alleen dan wordt de CPU 70-72c..
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
psyduck170 Welke fans moet ik nemen? Waterkoeling 2
Deathchant Nieuwe PC: radiator positionering en welke fans voor beste koeling en airflow? Hardware & Software 17
volcom Fans met rode leds welke leds erbij zetten? Cases en Modding 3
DeKentering Welke fans voor push/pull radiator setup?? Waterkoeling 7
M welke fans voor radiator? Waterkoeling 6
S Welke fans voor Aquaero 5 Waterkoeling 3
R Hoe de fans van de Twin Froxr II vervangen en voornamelijk, met welke? Overige Koeling 7
volcom Welke fans best op Magicool 240 slim rad? Waterkoeling 11
M Welke fans voor een Black Ice GT Xtreme Lite 240 Waterkoeling 4
J Welke fans keuze voor de Prolimatech Megahalems? Overige Koeling 9
H Promalitech megahalems: Fan Clips? En welke fans aan te raden? Overige Koeling 12
D Welke koeler en case fans ? Overige Koeling 124
I Welke fans voor radiator? Waterkoeling 72
D [Fans] Welke heb je op jouw radiator? Waterkoeling 15
U Welke fans voor TFC Xchanger Waterkoeling 5
T Welke en hoeveel fittings? Hardware & Software 3
foxbuster Welke onderdelen nodig voor ASUS ROG Strix GeForce RTX 3080 Ti Gaming OC Waterkoeling 3
D Welke thermalpads heb ik nodig. Waterkoeling 2
Bl4ckj4ck666 Aqua-Computer Aquaero 0 1 2 3 4 5 6 7 ? Welke versie is dit? Waterkoeling 4
D Welke type ekwb heb ik nodig Advies Waterkoeling Setup 2
W Nieuwe setup, welke pomp en reservoir? Waterkoeling 1
T Welke waterkoeling setup? Waterkoeling 1
M Welke o-ringen voor (voornamelijk) EKWB fittings ? Waterkoeling 1
Ruud Welke fittingen? Waterkoeling 1
Ruud Fitting 90 grade hoek, welke kant wijst de fitting op? 12mm fitting welke soft tubing past? Waterkoeling 6
D Lian Li O11D Distro-Plate Welke versie is het stilst? Waterkoeling 7
A Laptop in ladekast verbergen (welke cooling) Cases en Modding 2
M Welke pomp en welke radiator? Waterkoeling 2
B Welke koeling in dit systeem? Advies Waterkoeling Setup 4
B Welke fittingen en/of overdruk ventiel Waterkoeling 14
brepoels peter Welke Led controller raden jullie aan? Hardware & Software 14
Z Rebuild van een loop, welke onderdelen vervangen? Waterkoeling 16
D Welke rad zal ik nemen? Waterkoeling 26
foxbuster Kan niet beslissen welke soort kabels / sleeves / kit ik moet kiezen Cases en Modding 12
Freddy Welke games / spellen spelen jullie tegenwoordig? Gaming 7
P Welke spullen heb ik nodig om mijn nieuwe watergekoelde video kaart te installeren Advies Waterkoeling Setup 3
V Welke fittingen? Koppelstuk, male-male en female-female Advies Waterkoeling Setup 1
M Advies gevraagd welke custom waterkoeling jullie aanraden. Waterkoeling 3
L Nieuwe case voor custom WC, welke o welke Waterkoeling 7
Z Welke formaat SLI HB bridge heb ik nodig? Hardware & Software 14
P Corsair H115i (Welke ventilatoren? ) Overige Koeling 3
M Welke flow meter Waterkoeling 19
M Lian Li PC-O11 ROG besteld welke omgezet is naar PC-O8 (Eigen Keuze) HighFlow Webshop 3
K webshop toon radiator, radiator en radiator,...maar welke is beter ? Advies Waterkoeling Setup 3
P Welke flow meter is compatibel met Asus Formula X Mobo (onboard flow meter support) Waterkoeling 7
D Welke opties zijn er voor een draaibare 90 graden koppeling Waterkoeling 1
H Welke Fittingen Waterkoeling 2
W Welke Pomp/Reservoir Waterkoeling 4
G Welke corsair sp120 op een h100i v2? Overige Koeling 1
M Welke Koppeling heb ik nodig. Waterkoeling 2

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan