• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Nieuwe PC: radiator positionering en welke fans voor beste koeling en airflow?

Deathchant

New member
Hallo,

Het is al een tijdje dat ik hier kwam, 2011. en die PC bezit ik nog steeds, m.u.v. de GTX570, die is vervangen door een GTX970. ;) Nu ben ik toe aan een nieuwe PC. Ik ben er een tijdje uit, maar ik heb wel wat samen gesteld:
43122522245_b505b9aa75_c.jpg


Ik ga de PC gebruiken voor fotobewerking, maar ook gaming. Vandaar dat ik een 960EVO M2 heb als opstart"disk", en 2 lossen 1TB schijven voor opslag van RAW/JPG foto's en het installen van games. Ik maak intensief gebruik van Adobe Lightroom en daar komt ook Photoshop bij.

Ik wil graag een RGB-build ervan maken, maar wel een geoptimaliseerde airflow behouden en ik moet in staat kunnen zijn om de fans te regelen qua snelheid (en verlichting).
Hoeveel geluid de PC maakt is van ondergeschikt belang maar ik wil een zo goed mogelijke airflow en koeling. Bij een goeie koeling is het natuurlijk van belang dat je CPU en GPU goed koel blijft, maar je wilt ook geen warmte in je kast verzamelen, dus ik beredeneer dan even dat er ietsje meer exhaust moet zijn dan intake.
Ik wil graag de Lian-Li PC-O11 AIR, niet de dynamic. Helaas is deze kast niet echt geschikt voor grote luchtkoelers (de kast staat maar 155mm hoge koelers toe), maar ik wilde sowieso een AIO waterkoeler, zodat ik van die torens af ben. Zit altijd in de weg ;)

Ik heb een paar vragen waar ik al een tijdje mee loop en niet zelf uitkom:

1: ik had de X62 op het oog, maar de X72 zal wellicht mooier uitzien in deze Lian Li kast...Wat is beter voor de koeling: top mounted exhaust, of front mounted intake, of die speciale plek op het mobo-tray in de kast zelf exhaust/intake? Ik lees vanalles over lagere CPU temps bij een front intake (verse lucht), maar warme lucht wordt dan wel in de kast geblazen, leidend tot hogere GPU temps. Top mounted zou alle warme lucht weliswaar direct de case uitblazen, maar er wordt dan warme lucht die al in de case zit gebruikt om door de radiator heen trekken wat resulteert in hogere CPU temps.

2: De fans bij deze X62/X72 zijn niet RGB. Welke RGB-fans hebben genoeg static pressure om de default X62/X72-fans te vervangen zonder in te leveren op koelprestaties?

3: Heeft deze Lian-Li kast genoeg plaats voor een eventuele push-pull setup op de X62/X72, zodat het niet meer veel uitmaakt hoeveel static pressure de (RGB)fans zullen hebben (topmounted of frontmounted)?
(30mm radiatordikte, 2x25mm fandikte, maar ik kan de radiator-clearance niet vinden van die Lian Li PC-O11 AIR).

Edit: motherboard clearance voor topmounted radiator:
a19_041818.jpg

Bron: https://www.newegg.com/Product/Product.aspx?item=N82E16811112583
9cm dus. Kraken X72 = 27mm dik en dan nog 50mm dikte aan fans en 2mm aan schroeven = 79mm. Dus push/pull met de X72 zou moeten werken. Kraken X62 = 30mm dik, dus zit ik op 82mm. Ook daar kom ik dus mee uit, in ieder geval top mounted.

Dan is de vraag eigenlijk: als ik push/pull wil doen, hoe monteer ik de radiator aan het frame dan, want daar zitten dan ook fans....

4: Ik zou graag RGB RAM modules willen hebben, maar ik kies normaliter altijd low-profile heatsink modules. Omdat ik nu een AIO neem, kom ik dan niet in de knoei met vraag 3 indien ik voor push pull top mounted zou gaan? Is dus al beantwoord.

5: Ik wil graag ook RGB casefans. Wat zijn volgens jullie de beste casefans (behalve Noctua, maar die hebben geen RGB). Volgens de specs:
Corsair LL120 RGB: 1500RPM max, 43,25 CFM, 1,61 mmH2O static pressure
Corsair ML120 PRO RGB: 1600RPM max, 47,32 CFM, 1,78 mmH2O static pressure
Corsair SP120 RGB: 1400RPM +- 10%, 52 CFM, 1,45 mmH2O static pressure
Corsair HD120 RGB: 1725RPM +- 10%, 54,4 CFM, 2,25 mmH2O static pressure
Lian-Li BORA 120 RGB: 2050RPM max, 57,2 CFM, 1,9mmH2O static pressure

Eigenlijk lijken ze allemaal vrij dicht bij elkaar te zitten; waarbij de Corsair HD-serie dus duidelijk meer static pressure heeft. Voor een radiator fan zou deze dan het geschiktst zijn, en dan zou ik de ML of LL serie of de BORA als casefan kunnen nemen.

6: Als je kijkt naar het bovenstaande plan voor mijn pc, wat is goed voor de beste airflow: van voren naar boven, of moet ik ook nog bottom intakes plaatsen voor de videokaart? Ik wil ook niet onnodig botsende intake-luchtstromen hebben.

7: Ik zie dat deze case 2x80mm achteraan mogelijk maken. Ik heb me kapot gezocht maar ik kan geen 80mm RGB fans vinden. Weten jullie waar ik deze kan vinden?

Als jullie verder nog opmerkingen hebben in de trand van "ik zou de X62 vervangen met een corsair AIO vanwege reden x, y, z" of "ik zou de Corsair 570X case kiezen om reden x,y,z", dan laat gerust horen, ik sta overal open voor.

Kan best zijn dat jullie adviseren om gewoon de reguliere fans van de Krakens te gebruiken en gewoon een RGB LED strip te kopen om te boel te verlichten. RGB fans vind ik weliswaar mooier :)
Het kan best zijn dat ik wellicht veel te veel op specs aan het afgaan ben, of dat ik teveel aant bitf*cken ben. Ook dƔt hoor ik graag. Ik heb nog wel eens de neiging om in details te verzanden waardoor ik stil kom te staan (zoals nu :p)

Tenslotte de laatste vraagjes aan highflow zelf:
- kunnen jullie alle onderdelen verkrijgen? (niet alles staat in jullie shop)
- kunnen jullie deze PC voor mij werkend in elkaar zetten zoals ik het graag wil (kabels weggewerkt, mooie verlichting werkend, fans op de juiste plekken etc.) , zo ja, wat kost dat extra? Ik doe het graag zelf, maar ik merk dat ik het troubleshooten als het niet werkt een beetje zat ben ;) Ik ben lui geworden de afgelopen 7 jaar :p
- leveren jullie ook een delid-service van de CPU en de TIM vervangen met thermal grizzly of coollaboratory liquid ultra?, zo ja, wat kost dat extra?
 
Laatst bewerkt:
Na 1 maand had ik wel wat reacties verwacht...Is mijn verhaal te lang, stel ik te moeilijke vragen, of staat dit topic in een verkeerd subforum?

Ik ben er inmiddels achter dat er nou eenmaal weinig RGB fans zijn die static-pressure-optimized zijn. De EK Vardar RGB fans doen het niet speciaal beter dan Corsair HD RGB fans.

Ik ga voor de Kraken X62 + Noctua Industrial 140mm 2000RPM fans, en ik koop daarbij 3x120mm Noctua Industrial 120mm 2000RPM PWM fans als front intake omdat de Lian-Li stoffilter behoorlijk wat weerstand biedt. Voor de back exhaust pak ik dan 2x80mm Noctua Redux 1800RPM PWM fans.
Ik knal wel een paar RGB LED strips in de kast, zodat ik niet perse RGB fans hoef te hebben en dan daarbij op koelingprestaties moet inleveren.
Wat mij betreft kan dit topic dicht.
 
Het was inderdaad een flinke lap tekst en wilde het op een rustig moment doornemen, maar ben het vergeten :sarc:

Hier alsnog de antwoorden :)

1) Ik zou top mount doen, verse lucht zal niet zoveel opwarmen door de hardware en zo krijgt de mobo (en GPU) voldoende koele airflow.


2) Enkele suggesties als je voor de X62 gaat (140mm fans, heb je ook in 120mm):
https://www.highflow.nl/aircooling/...wm-fan-2-fan-pack-with-lighting-node-pro.html
https://www.highflow.nl/aircooling/...rgb-led-fan-16.7-million-colors-set-of-3.html
https://www.highflow.nl/aircooling/...4-rgb-fan-tt-premium-edition-triple-pack.html
https://www.highflow.nl/aircooling/...s-140mm-fan-triple-pack-cl-f043-pl14sw-b.html
https://www.highflow.nl/aircooling/...gb-256-colors-140mm-fan-cl-f043-pl14sw-a.html
https://www.highflow.nl/aircooling/fans/ventilatoren/140mm/nzxt-aer-rgb-2-140mm-twin-starter.html
https://www.highflow.nl/aircooling/fans/ventilatoren/140mm/nzxt-aer-140mm-rgb-fan-and-hue.html
https://www.highflow.nl/aircooling/fans/ventilatoren/140mm/nzxt-aer-140mm-triple-pack.html
https://www.highflow.nl/aircooling/fans/ventilatoren/140mm/nzxt-aer-140mm-rgb-fan.html
https://www.highflow.nl/aircooling/fans/ventilatoren/140mm/nzxt-aer-rgb-2-140mm-single.html


3) Volgens mij kan het net, maar wordt wel krap. Heb er zelf geen ervaring mee...


5) Ik zou me niet al te druk maken over de specs, verschil dat je als gamer/gebruiker merkt is minimaal.
Gewoon de fan kiezen die je het mooist vindt (en in jouw budget past).
Tenzij je voor benchmark punten gaat natuurlijk en de boel zo ver mogelijk wilt overclocken en korte termijn gebruik.


6) Van voren naar boven, mee werken met de natuurwetten :)


7) 80mm RGB fans zijn er nog niet van de grote merken, denk ook niet dat het gaat komen.
80mm wordt nauwelijks meer gebruikt.


Het is allemaal een kwestie van smaak.
Ik zou zelf wel RGB fans nemen i.c.m .LED strips, omdat ik al die verlichte rondjes mooi vind en van kermis shows hou :sarc:


8) Wat niet in de shop staat, kan altijd toegevoegd worden (mits nog leverbaar).
Je kan daarvoor een mailtje sturen met de product details of aanvragen op het forum:
https://forum.highflow.nl/f17/product-suggesties-lees-mij-eerst-19/


9) We kunnen het voor je bouwen etc, maar daar kan wel een flinke prijskaartje aan hangen (afhankelijk van het aantal benodigde uren).
We raden de klant altijd aan om het eerst zelf te proberen, mocht dat toch uiteinlijk niet lukken door tijdgebrek, problemen of wat dan ook, dan kan je altijd nog ons of een andere partij inschakelen.
 
Hoi Freddy,

Thanks voor je reply! Ja ik geef liever meteen alle achtergrondinfo waar anders sowieso om gevraagd zou worden ;)

Ik vind RGB fans ook zeker mooi, maar de Lian Li filters van die PC-O11 cases zijn dusdanig blokkerend voor de airflow, dat je eigenlijk static pressure fans als intake moet hebben. Gamersnexus youtube kanaal bevestigt dit ook. Of ik moet de stoffilter niet gebruiken en dan 3x 120mm stoffilters van Silverstone o.i.d. kopen zodat ik wel RGB fans kan kopen.

Ik wil compromisloze koeling hebben. Dat is me belangrijker dan dat ik een lampje in de fan zelf heb (verlichting kan altijd met led strips opgeleukt worden mits goed weggewerkt).
Daarom wilde ik voor de Noctua Industrial 120mm PWM fans gaan, omdat die ook staticpressure optimized zijn.

Dan moet ik natuurlijk ook 3 fans met een 3-way-y-splitter op 1 PWM fanheader aansluiten.
Het Asus mobo dat ik wil heeft wel aRGB header, dus het zou mooi zijn als alles via AuraSync aangestuurd kan worden ipv dat ik Lighting Node/Controllers/Hubs moet kopen, of is dit toch verstandiger? Als ik het a-RGB wil hebben, zal ik wel moeten he?

Ik kan zeker op het forum of per mail vragen over alle onderdelen, maar als ik ze dan uiteindelijk bestel dan zitten jullie ermee, dat vind ik ook niet de bedoeling.
 
Oh, ik had zelf deze op de wenslijst:
https://www.highflow.nl/modding/led...-2.0-magnetic-rgb-led-strip-60cm-30-leds.html

Maar ja, het moederbord heeft maar 1 aRGB header en dan nog eens 1 of 2 reguliere LED headers (non-adressable).
EDIT: hoeveel van de door jou voorgestelde kabels kan ik op 1 aRGB header van het moederbord aansluiten met y-splitters?

Maar ik bedacht me net dat ik sowieso de NZXT CAM software moet hebben voor de Kraken X62, dan kan ik net zo goed zo'n NZXT hue pakketje pakken waar dan alles in zit en dan alles via CAM aansturen (alhoewel de software extreem ruk schijnt te zijn).
 
Laatst bewerkt:
[MENTION=1]Freddy[/MENTION]:

Wat ik natuurlijk ook kan doen is 3 van deze dingen kopen:
https://www.highflow.nl/aircooling/fans/grills/phanteks-halos-digital-rgb-fan-frame-120mm-black.html

Die daisychainen en dan met deze connecten op de 3-pin ARGB header van het moederbord:
https://www.highflow.nl/modding/leds/led-kabels/phanteks-rgb-led-adapter-ph-cbrgb4p.html

Dan heb ik best of both worlds: dan kan ik premium noctua fans combineren met RGB op 1 a-RGB header op het moederbord zonder dat ik een controller nodig heb (want compatible met Aura Sync).

Of mis ik nu iets?
 
Wat is het verschil tussen:

https://www.highflow.nl/aircooling/fans/grills/phanteks-halos-digital-rgb-fan-frame-120mm-black.html

en

https://www.highflow.nl/aircooling/fans/grills/phanteks-halos-rgb-fan-frame-120mm-black.html

Volgens mij is die bovenste voor addressable RGB en de onderste niet, omdat je zo'n RGB led adapter nodig hebt en jullie hebben alleen deze: https://www.highflow.nl/modding/leds/led-kabels/phanteks-rgb-led-adapter-ph-cbrgb4p.html
4 pins dus.

Ben ik ff blij dat ik de bestelling nog niet geplaatst heb. Die Phanteks HALOS frame wil ik dus addressable hebben, niet 4 pins. Maar ik kan dus geen 3-pins LED adapter kabel vinden :(
EDIT: ik zie nou net dat er een a-RGB adapter kabel bij zit (phanteks noemt het D-RGB) bij die eerste. Gelukkig maar ;)
 
Laatst bewerkt:
Ik lees nou net wat reviews dat er toch wat mis is met die Ryujin...de Asus software leest een verkeerde sensor uit waardoor de verkeerde temperatuur op het schermpje te zien zal zijn. Een bijkomend issue is dat deze software ook de fans aanstuurt en dus erg laat ramp-uppen vanwege de verkeerde sensoruitlezing.
Schijnt dat Asus dit al een tijd heeft, ook op de Formula moederborden...jammer dat ze er nog steeds niks aan doen; het is maar software. Jammer dat ze hun goeie producten dan zo hinderen.

Maar ik heb in ieder geval alvast alle noctua fans besteld + die phanteks halo dingen. 210 euro armer (en geen blackfriday kortingen Freddy, foei ;) )
 
Hoi Freddy,

Ik heb die digital halos binnen maar er zit geen D-RGB adapter kabel bij zoals wel staat bij de productinfo van dit artikel. Ik had al ervoor gemailed en ik moet Phanteks rechtstreeks mailen. Ik heb jullie in de mail included zodat jullie weten hoe het precies zit.

Jullie verkopen wel die losse 4pin rgb adapter maar deze is voor de reguliere rgb Halos fanframes en niet de digital (addressable is 3 pins). Kan ook goed zijn dat phanteks straks gaat zeggen dat ik de 4 pins adapter ook kan gebruiken maar dat ik 1 pinnetje moet afknippen ofzo...
 
3-pin DRGB adapters hebben we inderdaad niet te koop.
Volgens mij werden die voorheen wel meegeleverd, anders moeten die wel los te koop zijn (zie het nog niet in de productlijst).
Even mailtje afwachten van Phanteks.

*update*
Check je mail, Phanteks heeft voor jou de oplossing :)
 
Laatst bewerkt:
Yes, dat hebben ze idd :) Maar op jullie productpagina staat dat het meegeleverd wordt, maar dat is dus niet zo :) Ik zou dat zeker even vermelden dat je die los moet kopen. Waar dat dan mag zijn weet ik niet, want nergens kan ik het vinden. Ik zie em wel bij een D-RGB LED strip kit erbij zitten en bij de LUX-versie van die halos frames.
Dus je wordt al bijna gedwongen om in ieder geval 1 LUX-variant te kopen...Gelukkig wordt het wel opgelost.
 
Het is geregeld. Phanteks gaat me zo'n 3pins D-RGB adapter Kabel opsturen. Ze gaven aan dat deze niet los te koop zijn, maar dat moederborden ze vaak erbij doen.
Volgens mij zijn die kabeltjes die bij moederborden erbij komen geen adapter kabeltjes maar gewone extension kabels, maar goed ik kan me vergissen omdat ik mijn nieuwe mobo nog niet heb.

Oh en het klinkt misschien wat overdreven maar hartstikke bedankt voor de cola lolly, echt een heel leuk gebaar dat ik sinds mijn bestelling uit 2011 totaal vergeten was. Erg leuk!
 
Mooi dat het zo is opgelost, productomschrijving is inmiddels ook geupdate (was een copy/paste van fabrikant :sarc:).
De welbekende lolly haha, dat doen we al sinds 2008 en we krijgen er zoveel positieve feedback van, die houden we erin :D
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
R Extra radiator - nieuwe pomp - en GPU waterblok Advies Waterkoeling Setup 1
Freddy TFC / Feser nieuwe radiator lijn: Admiral HighFlow Product Suggesties en Nieuws 74
Baloo.be Nieuwe radiator Waterkoeling 15
P Nieuwe AM5 build no post Waterkoeling 8
U Nieuwe singularity computers catalog update HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
X Problemen met pomp reservoir (3 nieuwe pompen op 1jaar?) Waterkoeling 1
M Mijn nieuwe build met MORA3 420 ingebouwd in de muur :) Gallery & Build Logs 5
W Nieuwe setup, welke pomp en reservoir? Waterkoeling 1
W Nieuwe setup Waterkoeling 1
arwin74 De nieuwe huidige build šŸ˜€ Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 1
M Custom loop aanpassen voor nieuwe CPU en GPU : kom er niet uit. Waterkoeling 2
S Mijn nieuwe AMD build + custom wc Gallery & Build Logs 6
K Advies voor een volledig nieuwe setup Advies Waterkoeling Setup 6
Jason Nieuwe Corsair Hydro X Series XC5 & XC7 RGB PRO CPU Waterblokken HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Nieuwe Noctua producten: NH-U12A CPU koelers, Fans en Heatsink covers HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Op voorraad: nieuwe AIO's van EK HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Nieuwe unieke Distro Plate van Corsair HighFlow Product Suggesties en Nieuws 5
P Nieuwe Rad eerst spoelen? Handleidingen en Installatie Tips 4
M Nieuwe Custom-Loop Waterkoeling 1
Bl4ckj4ck666 Nieuwe videokaart, RTX 3090 FE, heb ik een nieuwe voeding nodig? Hardware & Software 5
mixedup nieuwe pc onderdelen Problemen & Oplossingen 5
HighFlow Nieuwe Singularity Computers Protium D5 Combo's HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Freddy Nieuwe DarkSide UV LED strips HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Bl4ckj4ck666 Nieuwe pc Hardware & Software 27
HighFlow Nieuwe EK-Vardar X3M 120ER Fans en Damper Pack HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
HighFlow Nieuwe Alphacool AIO coolers: Alphacool Eisbaer Aurora - Digital RGB HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Freddy Nieuwe Lamptron ARGB, DRGB, RGB + PWM Splitters / Hubs en Displays HighFlow Product Suggesties en Nieuws 3
S Nieuwe pomp voor Barrow top Waterkoeling 1
J Nieuwe/eerste WC build Advies Waterkoeling Setup 27
A nieuwe gpu , geen beeld Handleidingen en Installatie Tips 4
J Mayhems Pastel in nieuwe loop geeft problemen Waterkoeling 5
Freddy Websites en forum zijn verhuisd naar een nieuwe server, probleempjes? Meldt het hier HighFlow Computer Cooling Shop 11
Freddy BSOD's door een nieuwe SSD? Update Marvell driver Problemen & Oplossingen 3
P Welke spullen heb ik nodig om mijn nieuwe watergekoelde video kaart te installeren Advies Waterkoeling Setup 3
M nieuwe pomp koppelen aan Bitspower Water Tank Z-Multi 150 reservoir Advies Waterkoeling Setup 3
V Nieuwe pc, single loop met mogelijke uitbreiding Waterkoeling 3
F Nieuwe setup custom watercooling 1ste keer Advies Waterkoeling Setup 13
Freddy Nieuwe NZXT HUE2 producten, AER RGB 2 fans, Ambient Light, Cable Comb, Underglow HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Freddy EK-MLC Phoenix is hier! De nieuwe modulaire AIO waterkoeling kit van EKWB HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
L Nieuwe case voor custom WC, welke o welke Waterkoeling 7
Freddy EKWB breidt complete kits portfolio uit met twee nieuwe RGB versies! HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Freddy Computex 2018, nieuwe speeltjes Hardware & Software 8
H nieuwe pomp+res nodig Waterkoeling 2
Freddy Nieuwe EK-Supremacy sTR4 AMD Threadripper waterblokken HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
DBRichard Nieuwe DBR website! Algemene Discussies 3
Heineken Nieuwe pomp maakt raar geluid Problemen & Oplossingen 4
Freddy Nieuwe Cablemod kabels en kits! HighFlow Product Suggesties en Nieuws 3
M Aangeboden Nieuwe Lian Li PC-O8 Wit. Of te ruil tegen de O-11 ROG Gesloten 4
M Oude behuizing (lian Li PC-O8) verkocht. Nieuwe behuizing (Lian Li PC-O11 ROG) advies Waterkoeling 0
A nieuwe build phanteks evolv shift x ryzen 5 Gallery & Build Logs 0

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan