• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Rebuild van een loop, welke onderdelen vervangen?

Zephir

Member
Ik heb een 7700K / dual 1080Ti systeem dat ik koel met een EK D5 PWM in zo'n EK-RES X3 RGB reservoir. EK (EVO Supremacy) cpu en GPU full cover blokken. Ik heb alles in een define R6 zitten en gebruik 2 HWlabs 360mm Black Ice Nemesis GTS radiators, Noctua fans (3x NF-F12 Industrial PPC-2000 PWM, 3 120mm NF-F12 Chromax en 1 140mm NF-A14PWM Chromax). Ik gebruik EK-AF / EK-HDC chrome fittings, EK PETG en Mayhems Ice White coolant.

Fan / pump stuur ik met een Aquaero 6LT, een Aquaero flow sensor en 2 inline temp probes. Op wat trillingen die in het chassis doorkomen na, ben ik tevreden van de build.

Ik heb sinds kort een 3440x1440P 144hz scherm, waarmee ik zelden de framerate cap haal met mijn setup op high / ultra, daar wil ik verandering in brengen.

Ik ga binnenkort of de 2 GPU's vervangen door een 3080Ti (of equivalent) of de cpu + mobo vervangen en de GPU's nog even houden, afhankelijk van hoe de markt precies evolueert en wat me de beste return gaat geven in performance. Ik ben er nog niet uit.

Ik plan de case, de Aquaero LT en flow sensor te houden, net als de radiators (ik heb nog een 360mmx60mm SR2 en een 280mm GTS liggen), ik heb nog een Aquaero 6 XT liggen ook.

Over de pomp twijfel ik, want die gaat al even mee... Ik zag ook dat er wel wat O-rings zijn die beschadigd zijn bij de montage, dus ik denk dat als ik die vervang, ik de fittings nog wel kan hergebruiken? Ik heb deze setup al eens uit een Define R5 gebouwd, van type radiatoren gewisseld en terug ingebouwd in de R6. De O-rings die ik toen bestelde waren niet de juiste, dus ik heb de oude hergebruikt. Tot dusver zonder issues.

Zijn er mensen die ervaring hebben met het de-monteren en hergebruiken van onderdelen van een custom loop, en zo ja, waar moet ik op letten en eventueel hergebruik vermijden of preventief onderhoud doen?

De andere optie is dat ik deze computer integraal met alle koeling erin verkoop, en volledig opnieuw begin, maar dan kijk ik opnieuw tegen 4-5k investering aan en ik denk niet dat ik zo veel budget ga kunnen recupereren van dit systeem... (HX1000i, cablemod, Samsung NVME en SATA ssd's, ASUS Prime A Z270 bord).

Iemand advies?
 
Heb toevallig vorige maand een nieuw systeem gebouwd en de loop die ik had 'hergebruikt'.

Enige wat ik heb vervangen waren de slangen, CPU en GPU blokken, de fans want die waren ondertussen ook aan vervanging toe en had een nieuwe tube voor mijn reservoir gehaald. Had een blauwe nu weer gewoon een transparante.

Fittingen, rad, pomp + top, controller niet vervangen. Wel alles even schoongemaakt.
O ringen waren ook allemaal nog dik in orde.
 
Je kan inderdaad gewoon alles hergebruiken en alles goed schoonmaken.
O-ringen kunnen na loop van tijd weleens broos worden of helemaal plat (moet nog wel wat veerkracht hebben), die kan je voor de zekerheid dan beter vervangen.
 
Welke ringen zijn dat dan precies? Ik heb er enkele die wat beschadigd zijn van er PETG in te duwen...
Ik had vorige keer volgens mij te grote besteld? Er zitten precies 2 maatjes in elke HDC fitting?

Hoe lang gaat een D5 mee? Is daar een richtlijn in?
 
Zijn het HDC fittingen voor 12mm OD of 16mm OD tubes?

Een D5 kan gemiddeld 5~10 jaar mee (afhankelijk van hoeveel uur het per dag draait, of het een grote/kleine loop is, voldoende gekoeld wordt etc.).
 
Oh, dan zit er nog leven in de pomp... De machine staat alleen op wanneer ik ermee bezig ben, 3120rpm idle en op max als er hoge warmtelast is. Er is wel relatief veel restrictie in de loop (2x 360mm GTS en 3 blokken), maar in een nieuwe config zou dat dus een blok minder zijn.

Ik heb 16mm OD tubes.
foto van de build, toen er nog geen cablemod in zat en met ander ram.
 
Jawel, ik gebruik een Aquaero 6 LT voor de sturing. De reden waarom die zo hoog staat op idle is omdat ik een minimum van 100l/m wil op idle. Onder load gaat die op full speed en dan heb ik 182 l/h flow (gemeten met een Aquaero flow meter). Ik zit met 2 360mm GTS radiatoren, die restrictief zijn, 1 Supremacy EVO cpu block en 2 EK full cover waterblokken voor MSI Gaming X 1080Ti's... In de vorige loop had ik het vermoeden dat mijn flow wat laag was, daarom hen ik die meter er ingebouwd. Was nog de moeite om dat onzichtbaar te doen.
 
Bestellinkje gedaan. Ik ga mijn oude Define R5 en EK Predator 360 QDC eerst wat verbouwen om er de oude hardware in te stoppen, zodat ik op mijn gemak de R6 kan verbouwen met nieuwe hardware en toch nog gebruik blijven maken van een PC in tussentijd...
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
Tath TATH Singularity Beast III Rebuild Gallery & Build Logs 35
SGT_Reaper budget gaming pc rebuild overcloking etc etc Cases en Modding 7
C LiquidRZR rebuild 900D Gallery & Build Logs 34
E Rebuild the old skool pc-78 Gallery & Build Logs 7
N Rebuild oude (2001) Waterchill PC... Gallery & Build Logs 39
T [little project] Storm Rebuild Gallery & Build Logs 5
Oli4v Duality - REBUILD Gallery & Build Logs 22
vincent Rebuild of a legend, CM Stacker Gallery & Build Logs 75
fatal_error.be fatal_error.be V2 rebuild Gallery & Build Logs 32
k.3nny k.3nny Computerhoek rebuild. Overige Builds 17
JeanPaul Rebuild v2 black cosmos S Gallery & Build Logs 21
JeanPaul HAF922 rebuild V2 Gallery & Build Logs 92
N Black N white rebuild Gallery & Build Logs 36
vincent Rebuild lian-li pc80 Gallery & Build Logs 12
Joren Watercooled Devil- Rebuild Gallery & Build Logs 69
K Diensten te koop? Ik heb hulp nodig met buigen van hard tubing Waterkoeling 4
L Lian Li DK-04 Doorvoer van leiding Waterkoeling 1
G Koeling van mijn tv meubel Overige Koeling 4
Freddy HighFlow twee weken op vakantie, van vrijdag 21 april t/m dinsdag 9 mei 2023 HighFlow Computer Cooling Shop 6
Freddy Alphacool XMAS22 deal, 10% korting op alles van Alphacool! Geldig t/m 31 December 2022 HighFlow Computer Cooling Shop 0
Bl4ckj4ck666 Van soft tube naar hard tube Waterkoeling 1
CyrilBerge Computer start opnieuw op tijdens het starten van Valorant! Gaming 3
Jason Corsair Hydro X Sale - 15% Korting. Van 6 t/m 31 December 2021 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 5
J DDC pomp revisie van EK Distro-Plate G1 HighFlow Webshop 2
D tips en tricks verbeteren van loop HighFlow Forum 15
R Bevestiging van mijn pomp/reservoir combo Waterkoeling 2
HighFlow Gefeliciteerd, Willem van den Broek. Felicitaties 0
Jason Op voorraad: nieuwe AIO's van EK HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Nieuwe unieke Distro Plate van Corsair HighFlow Product Suggesties en Nieuws 5
Jason Ultradunne radiatoren van XSPC HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
P Soft-tube slangen minder helder na verloop van de tijd? Handleidingen en Installatie Tips 3
C Lek -> product verwijderen van moederbord Waterkoeling 4
HighFlow Gefeliciteerd, I. van der Laan. Felicitaties 1
Silversurfer Probleem met koelen van m.2 ssd (geen flow) Overige Koeling 4
M Bouwen van custom CPU only loop. Waterkoeling 21
L Hulp met uitzoeken van de rest van de onderdelen. Advies Waterkoeling Setup 14
C hulp nodig bij het plaatsten van buizen Advies Waterkoeling Setup 1
HighFlow HighFlow een weekje op vakantie, van dinsdag 18 augustus tot 25 augustus 2020 HighFlow Computer Cooling Shop 3
Rammstation inkorten van None Chamfer Crystal Link Tube ??? Waterkoeling 3
Freddy Donderdag 03-07-20 onderhoud, van 08:00 tot 16:00 uur. HighFlow Computer Cooling Shop 7
HighFlow *update* Webshop weer geopend! Webshop was gesloten van 15 juni tot 19~21 juni 2020, i.v.m. grote update HighFlow Computer Cooling Shop 13
MrGiorgio Corona ver van mijn bed show? Nieuws en Sport 55
HighFlow LG geeft 8k-oled-tv van 88" adviesprijs van 29.999 euro Hardware & Software 1
HighFlow EK Waterblocks onthult speciale EK-versie van de InWin 303 met ingebouwd distributieblok HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
Freddy HighFlow 2 weken op Vakantie van 19 juni tot 3 juli 2019 HighFlow Computer Cooling Shop 10
anub1s18 vraagje over de duurzaamheid van acryl onderdelen t.o.v. pom/acetal Waterkoeling 3
M Msi rtx 2080 seahawk Ek reiningrn van binnen (garantie vraag) Waterkoeling 2
F Combineren van producten Advies Waterkoeling Setup 4
D het sleeven van niet psu kabels Cases en Modding 1
Freddy TP17 Draagbaar Mini ITX systeem, uiteraard van acrylaat Gallery & Build Logs 53

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan