• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

[Waterkoeling] Budget <500

pivoace

New member
Zo wil nu toch meer duidelijkheid hebben mbt tot mijn wc pc...

Sony NEC Optiarc AD-7673S Zwart
DVD-branders

Corsair Graphite 600T Special Edition
Towers

Intel Core i7 2600K Boxed
Intel Core

Corsair HX850W
Voedingen

Corsair Vengeance CMZ16GX3M4A1600C9
DDR3 SDRAM

XFX AMD Radeon HD 6970
Radeon HD6xxx Serie

Gigabyte GA-Z68X-UD3P-B3
Socket 1155 moederborden


Deze hardware (of vergelijkbaar) wil ik gaan bestellen.
Deze wil ik gaan water koelen op de volgende wijze:

setup.jpg


Dus volgorde: Res/Pomp > rad 1 > gpu > rad 2 > cpu

Heb dit proberen te lezen echter na 5x verschillende mening en plaatjes en volgordes gezien te hebben ben ik de draad kwijt geraakt.

Voor zover ik kan zien heb ik de volgende item nodig:


1. Kies jouw Radiator:
2x Black Ice GT Xtreme Lite 240

zwart: omdat build zwart/wit word... big surprise there i know..
Verder is dit de kleinste die ik kon vinden met 275 als lengte moet hij (net of net niet passen zoals op het plaatje)
2. Kies jouw Fans:

4x Fractal Design Silent Series 120mm - FD-FAN-120 - 1000RPM
3a. Kies jouw CPU block
EK-Supreme LTX - Acetal
3b. Kies jouw GPU block (als je ook jouw videokaart wilt waterkoelen)
EK-FC6970 - Acetal
4. Kies jouw Reservoir
5a. Kies jouw Pomp
5b. Kies jouw Pomp Top (optioneel als je een Laing/Swiftech pomp hebt gekozen)

4 en 5 samen:
XSPC X2O 5.25 750 Dual Bay Reservoir Pump 2

----------------------------------------------------------------------------

Nu beginnen de problemen helemaal voor mij..

Het assortiment is zo groot dat ik alleen maar bomen zie in het bos.. (ja zo hoort hij niet maar is wel toepasselijker zo..)
Alles wat ik zie zou kunnen.

6. Kies jouw Koelvloeistof
clear of wit

7. Kies jouw Slang/Tube (zie uitleg slang/fitting formaten)
iig wit (of clear als er witte vloeistof door gaat)

Welk formaat moet ik gebruiken? (of heeft algemeen gesproken de voorkeur)

8. Kies jouw Fittingen

Deze kan ik voornamelijk pas bepalen als ik weet of mijn setup goed is.
IIG wil ik zo veel mogelijke rechte banen in mijn build.

9. Kies jouw toebehoren en accesoires, aan te raden lijstje:
Slangknipper (10-40MM)
Trechter
Spuitfles - 1000ML
PSU Bridging Tool 24 pin
Arctic Silver ArctiClean Reinigingskit 60ML
Arctic Cooling MX-4 Koelpasta (4g)


Sleeving -> ga ik valsspelen en presleeved extenders voor doen.

--------------------------------------------------------

Even samenvattend in het verhaal wil ik graag:

1. weten of mijn volgorde ok is?
2. commentaar/advies op de items.
3. de vragen in mijn verhaal, waar mogelijk, beantwoord hebben.

Met natuurlijk de hoop dat alles beantwoord wordt en ik z.s.m. mijn bestelling kan doen.
(Ben nog thuis even was bonus punten aan het verzamelen bij mijn meisje. Zij is op vakantie en ik bouw een inloopkast als verrassing. (Dan kan ik makkelijk mijn pc gaan bestellen als ze thuis is)).
 
Volgorde maakt niet veel uit, dus gewoon zo doen dat jouw slangroute het kortst en direct is.
(na een component hoef je dus niet eerst naar radiator, gewoon naar volgend component als dat beter uit komt)

Witte koelvloeistof bestaat nog niet, dus je zal voor clear moeten gaan.
Maar als je witte slang neemt, heb je ook geen kleurtje nodig (afgezien van het reservoir).

Als je zoveel mogelijk rechte banen wilt, neem daarvoor enkele 45 en 90 graden fittingen/adapters.

Qua dikte slang is jouw eigen keus, vindt je dikke slang mooi, neem dan slang in deze categorie:
1/2 Slangen (13MM binnendiameter)

Iets dunner:
3/8 Slangen (10MM binnendiameter, 16MM buitendiameter - 5/8" OD)

En nog wat dunner:
3/8 Slangen (10MM binnendiameter)
 
Ok nieuwe volgorde.

res/pomp > rad > gpu > cpu > rad2

setup2.jpg


Ik "zie" hoe ik alles recht kan krijgen op de 2 punten na welke in de rode cirkels zitten.

Kan je een "hangende hoek" maken?
Dit wil zeggen dat hij vanuit de rad naar beneden hangt en daar een 90 graden bocht maakt.
 
Ik ben een verschrikkelijke newbie betreft water koeling. Dus probeer ik er met zoveel mogelijk gezond verstand naar te kijken :). Om zoveel mogelijk warmte af te voeren, dan wil je toch de koelvloeistof zo warm mogelijk de radiator insturen? Dan heb je het grootste temperatuur verschil, dus het grootste warmte transport.

Of is het verschil dusdanig klein dat dit (amper) merkbaar is?
 
ik weet niet zeker of ik je post goed begrijp maar de volgorde van de componenten maken vrijwel niks uit. omdat het water er zo snel langsgaat dat het niet de tijd krijgt om zodaning snel te verwarmen ;)
 
ok, dank je voor de sidestep.

Graag terug naar mijn topic.

Zijn de componenten die ik gekozen heb goed?
Zijn de componenten die ik gekozen heb compatibel met elkaar?

Kan je een hoek punt laten hangen?
Of zijn er een soort van beugels?

Zit mijn drain op het goede punt?

Dus ik moet nog de klemmen, hoeken en slangen ( de 1/2 13mm binnendia)
Hoe kan je het beste een 1/2 slang aan koppelen aan b.v. de cpu unit of de rad?
 
Onderdelen zijn goed, check voor de zekerheid of je het juiste blok hebt voor jouw videokaart hier:
CoolingConfigurator.com

Je moet nog wel je slang kiezen (zie mijn vorige post).

Drainpunt kan je het beste op laagste punt doen, dus check wat dat is als je gaat bouwen.
Vaak is dat de videokaart bijvoorbeeld.

Als je schroeffittingen nemen, heb je geen slangklemmen nodig.
Anders wel.

De andere vragen zijn een beetje onduidelijk.
Ik raad je aan om de foto's hier door te nemen:
http://forum.highflow.nl/f34/highflows-gallery-post-pics-your-water-cooled-rigs-4512/
Dan zie je hoe andere het doen ;)
 
Het T stuk moet je vastmaken met slangklemmen, tierips is niet handig omdat je ze bijna niet los kan krijgen (fatsoenlijk) als je ooit is de loop wil veranderren (en dat gebeurd - spreek uit ervaring - )

verder ben ik niet een fan van die pomp/res combo, hij lijkt mij net niet sterk genoeg om door 2 rads/cpu/gpu blok heen te pompen. Heb er verder geen ervaring mee. voor de zekerheid (gezien het budget het kan hebben) bestel 2x slang (krijg je 2meter stuk). want je hebt erg veel slang route.

verder..... wat een budget :O


EDIT:
mischien handig om MX4 te nemen, die geleid niet. Omdat je ook de gpu wilt waterkoeling moet je echt niet-geleidende koelpasta nemen :) (raad ik sterk aan in ieder geval, ik heb al een 4890 kaart gesloopt met AS5)
 
ok ga de pasta switchen.

ik had een stuk slang van 2,5 mtr is dat niet voldoende? Want als ik 5 mtr gebruik kan ik hem ook gewoon op mijn waterleiding aansluiten ;) (grapje)... maar serieus, hoeveel mtr heb ik ongeveer nodig dan?

3 slangklemmen erbij.

winkelwagen

Nu alleen nog de pomp/res combo.
Iemand ervaring met deze combo of argumenten waarom wel/niet? Of een betere suggestie?
 
De test setup die ze gebruikte was een rad, cpu en gpu. Dus ik heb alleen 1 rad meer. (geen idee of dit veel is.)

Verder is het geluidsniveau vooral op hoog voltage en ik ga daar niets aan veranderen. (en is dus geen issue voor mij.)

Wat ik verder lees en hoor is dat men (lees: jijbuis reviewer en de pureoc reviewer) er behoorlijk tevreden over zijn.
 
Nog een review voor je van die pomp/res combo:

XSPC Dual Bay Reservoir Pump Review

I'm very impressed with bay reservoir pump for several reasons. First while it is a smaller pump, it still has plenty of power to run multiple block systems as long as the components are chosen and matched wisely. But more importantly it can do this with very minimal power consumption and with silence


Vergelijkbare set met de FlowRateEstimator gemaakt:

25piwyu.jpg


Blijft een schatting (estimator). Met die pomp zal je rond of net iets onder de 1GPM gaan komen. Dat valt nog in de zone "good". Goed genoeg dus. :)
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
T 1ste keer waterkoeling - budget tot max 1000 - cpu i7 4770 gpu evga gtx 1660 ti Advies Waterkoeling Setup 9
B [Waterkoeling advies] low budget Threadripper 1950X Advies Waterkoeling Setup 1
D Advies waterkoeling i7-4790, 3x280x ineen corsair 750D begroot budget 600-700 Advies Waterkoeling Setup 6
T Hulp bij budget waterkoeling project. Advies Waterkoeling Setup 2
wambamnl Eerste waterkoeling setup, geen budget. I5 4670K en 2x r9 290 g4 gaming. Advies Waterkoeling Setup 5
H [Waterkoeling] Laag budget, veel onderdelen al aanwezig. Advies Waterkoeling Setup 6
G [Advies Waterkoeling] setup-budget binnenin Advies Waterkoeling Setup 61
V 1e Waterkoeling (High-End) Budget 500,- Plan Advies Waterkoeling Setup 36
H low budget waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 4
S [Waterkoeling] Advies over samenstelling van WC geen vast budget. Advies Waterkoeling Setup 7
D Waterkoeling i7-980X, 2* HD5970, kast Cooler Master Atcs-840, budget €800 Advies Waterkoeling Setup 9
M [waterkoeling] budget oplossing voor P6T, i7-940, HD4870X2 Advies Waterkoeling Setup 6
R [Eerste keer waterkoeling] Budget +-€350 (WC + nieuwe kast), i7 920 Advies Waterkoeling Setup 10
O Budget 150 euro: waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 7
D Waterkoeling of Luchtkoeling? Waterkoeling budget: 200 euro Advies Waterkoeling Setup 110
M Advies Waterkoeling CoreI7 920+ GTX285 Budget max €500 Advies Waterkoeling Setup 21
HighFlow Playstation 5 waterkoeling met de EK-QuantumX CoolingStation Monoblock for PS5 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
M Complete waterkoeling systeem voor de eerste keer Waterkoeling 4
D Vertical GPU mount die geschikt voor waterkoeling met active backplate Overige Koeling 1
Ubbidude Zwik waterkoeling spul Koeling 0
L Pc moederbord/ waterkoeling/grafischekaart Advies Waterkoeling Setup 3
D Aanvraag voor informatie en advies voor GPU waterkoeling HighFlow Forum 2
M Algemen waterkoeling vragen Waterkoeling 1
T Welke waterkoeling setup? Waterkoeling 1
D Advies voor waterkoeling setup GPU Advies Waterkoeling Setup 3
W Advies waterkoeling pc build Advies Waterkoeling Setup 1
J 1st time waterkoeling; Fitting t.o.v. tubing size & custom waterkoeling reservoir maken Waterkoeling 3
S Intel NUC 10th gen i7 waterkoeling. Waterkoeling 9
M Hulp nodig voor waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 1
W [i9-10980XE] Waterkoeling advies Advies Waterkoeling Setup 3
S Ik wil een Custom waterkoeling maken Waterkoeling 4
W Hulp voor 1e waterkoeling setup RTX 3090 en intel 8700k Advies Waterkoeling Setup 5
Bl4ckj4ck666 GPU waterkoeling advies gevraagd. En CPU mee waterkoelen? Advies Waterkoeling Setup 90
I Advies waterkoeling asus strix rog 5700xt 300 euro Advies Waterkoeling Setup 1
R waterkoeling probleem a.u.b help Waterkoeling 16
S Custom waterkoeling setup HighFlow Forum 7
T Aansluiting waterkoeling probleempje Waterkoeling 5
T Waterkoeling voor Gigabyte RTX 3090 Turbo 24G Waterkoeling 9
7 Hulp met samen stellen 3080 waterkoeling Waterkoeling 2
C Een waterkoeling loop maken in mijn pc ? Waterkoeling 5
S Benodigdheden voor GPU waterkoeling Waterkoeling 2
W Vraag over waterkoeling Waterkoeling 2
N Advies en informatie mbt tot een waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 4
T Advies Waterkoeling Setup Waterkoeling 3
J Waterkoeling videokaart + cpu Waterkoeling 42
Jason GIVEAWAY! Complete Waterkoeling Set - EK-KIT Classic RGB P360 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
J RX 5700 waterkoeling Waterkoeling 1
Jason Complete Waterkoeling Kits (XSPC, Alphacool, EK Waterblocks, Bitspower en Thermaltake) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
L Waterkoeling HP RTX 2080Ti Advies Waterkoeling Setup 3
O Hulp nodig voor waterkoeling Waterkoeling 1

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan