• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Waterkoeling i7-980X, 2* HD5970, kast Cooler Master Atcs-840, budget €800

dreneman

New member
Dag,
Ik overweeg een inbouw waterkoeling voor de bovenstaande specs. Dit wordt mijn eerste waterkoeling, maar dit is zeker niet het eerste systeem dat ik in elkaar heb gezet.
De waterkoeling is primair bedoeld om de computer stiller te krijgen. Nu maak ik gebruik van de standaard luchtkoeling op de 2 XFX HD5970 Black Edition kaarten, een Noctua NH-D14 voor de CPU en de standaard casefans op de Cooler Master. Alles draait doorgaans op stock speed; overklokken wordt nooit extreem. Max 20% (zowel CPU als GPU's)
Ik doe niet aan case modding; de kast is gewoon dicht. Prijs gaat hier boven het oog (maar niet boven het oor).
Ik heb in de kast 1 5,25 bay over voor een reservoir of een fan controller.

Qua waterblocks heb ik mijn oog laten vallen op voor de CPU op de Koolance CPU-360 Rev 1.2 en voor de 2 GPU's op de Koolance VID-AR597.
Voor de radiator zoek ik een die in de kast past (bovenin). Ik weet niet welke dat is.
Ik zoek advies / hulp bij de volgende kwesties.
1) Is het redelijk vanzelfsprekend om de Radeon-kaarten te ontdoen van hun jasje en luchtkoeling en de waterblocks erop te bevestigen?
2) Welke radiator wordt aanbevolen? Hij moet passen in de kast en veel koeling geven om de kast stil te maken.
3) Kan ik toe met 1 grote radiator of wordt aanbevolen om een tweede kleine te nemen, bijvoorbeeld op de grondintake in de kast of juist de uitlaat aan de achterkant?
4) Moet ik boven de radiator de twee 230 mm stock fans van de Cooler Master Atcs-840 laten draaien of wordt aanbevolen om er 3 120 mm fans boven te schroeven?
5) Wordt aanbevolen om een fan controller te nemen of voegt dat weinig toe? En als het wordt aanbevolgen, welke dan?
6) Welk reservoir wordt aanbevolen? Als ik een fan controller moet nemen, heb ik geen bay meer over, welke wordt dan aanbevolen?
7) Welke pomp wordt aanbevolen?
8) Welke andere zaken moet ik aanschaffen om de waterkoeling in te bouwen? In welke hoeveelheden? Graag zo specifiek mogelijk.

Tot slot de hamvraag: als ik dit allemaal inbouw, welke geluidsreductie mag ik tegemoet zien? Het zou mooi zijn als ik daar enig gevoel voor kan krijgen omdat het beslissend is voor de afweging deze investering wel of niet te doen.

Alvast dank voor de getrooste moeite.
 
1) Is het redelijk vanzelfsprekend om de Radeon-kaarten te ontdoen van hun jasje en luchtkoeling en de waterblocks erop te bevestigen?
Vele zijn je voorgeweest :) Kwestie van geduld hebben en voorzichtig te werk gaan met de juiste schroevendraaien (kleine stevige kruiskop).

2) Welke radiator wordt aanbevolen? Hij moet passen in de kast en veel koeling geven om de kast stil te maken.
Een 360 radiator, bijvoorbeeld:
Thermochill 360 Radiator G1/4 TA120.3
TFC Feser Xchanger X-Changer 360 Triple WHITE
XPSC RX360

3) Kan ik toe met 1 grote radiator of wordt aanbevolen om een tweede kleine te nemen, bijvoorbeeld op de grondintake in de kast of juist de uitlaat aan de achterkant?
1x een 360 radiator is voldoende.

4) Moet ik boven de radiator de twee 230 mm stock fans van de Cooler Master Atcs-840 laten draaien of wordt aanbevolen om er 3 120 mm fans boven te schroeven?
3x 120 fan aanbevolen, dat sluit de radiator goed af, zodat airflow van de fans niet ontsnapt en dus druk verliest.

5) Wordt aanbevolen om een fan controller te nemen of voegt dat weinig toe? En als het wordt aanbevolgen, welke dan?
Zeker weten, vooral als je een stille PC wilt.
Welke maakt niet veel uit als je in HighFlow shop kijkt, zijn alle kwalitatief goed, neem welke je mooi vindt.

6) Welk reservoir wordt aanbevolen? Als ik een fan controller moet nemen, heb ik geen bay meer over, welke wordt dan aanbevolen?
Welke past in jouw kast en welke je het mooist vindt, voor prestaties maakt het niet veel uit.

7) Welke pomp wordt aanbevolen?
Stil en krachtig: Laing / Swiftech D5-MCP655 12V 1/2"

8) Welke andere zaken moet ik aanschaffen om de waterkoeling in te bouwen? In welke hoeveelheden? Graag zo specifiek mogelijk.
Om teleurstelling, spijt en andere narigheid achteraf te voorkomen, is het aan te raden om goed in te lezen.
Neem daarom dit door: http://forum.highflow.nl/f6/waterkoeling-59/
Je zal dan daarna ook jouw eigen samenstelling kunnen maken (gezien de meeste keuzes ook gemaakt moeten worden op persoonlijke smaak).

9) Tot slot de hamvraag: als ik dit allemaal inbouw, welke geluidsreductie mag ik tegemoet zien? Het zou mooi zijn als ik daar enig gevoel voor kan krijgen omdat het beslissend is voor de afweging deze investering wel of niet te doen.
Denk wereld van verschil, enkel doordat de videokaarten geen geluid meer maken.
De stockcoolers van videokaarten zijn de grootste herriemakers :)
Als je waterkoeling hebt, heb je enkel nog geluid dat komt van de fans en pomp.



Voor inspiratie, hier nog enkele watergekoelde ATCS 840 systemen:
http://forum.highflow.nl/f34/kadetts-atcs-840-build-5489/
http://forum.highflow.nl/f34/atcs-840-xspc-dual-bay-3035/
http://forum.highflow.nl/f34/coolermaster-atc840-2943/
 
Freddy: Sorry, maar hier ben ik het toch echt niet met je eens. Je zegt dat hij zijn 980X (130W tdp) en zijn 5970's (500-600W tdp totaal) op 1 enkele 360 radiator kan gooien. Ik zou er zelf toch zeker nog een 240 radiator bijplaatsen, om te voorkomen dat hij alleen redelijke temps heeft bij >2000RPM.

Als je bereid ben 800 euro neer te tellen voor waterkoeling, kan je daar een goed systeem uit halen. Bij het reservoir moet je, zoals Freddy zegt, gewoon uitgaan van je eigen smaak. Qua prestaties zal het geen invloed hebben.
De radiator die Freddy heeft geselecteerd is een prima radiator, hou er wel rekening mee dat deze radiator geoptimaliseerd is voor hogere RPM, dus dat deze past echt goed gaat presteren als je er minimaal >1400RPM doorheen blaast (bron). Als je echter een 240 radiator neemt die vooral geoptimaliseerd is voor lagere RPM, vangt deze dat verschil mooi op wanneer je systeem idle is. Een goeie keuze hiervoor zou de XSPC RX240 zijn.

De pomp die Freddy geselecteerd heeft is prima. Ik zou er zelf wel een pomptop op plaatsen (als je daar nog uitleg over wil post ik morgen wel even een filmpje, het is nu nogal laat om dat uit te leggen), zodat je er fittingen op aan kan sluiten, wat het werk een stuk makkelijker maakt.

Ik zal eraan denken morgenochtend een winkelwagen voor je samen te stellen, het lijkt erop of de webshop er op het moment even uit ligt.

Edit: de webshop doet het weer, dus hier is een lijst van onderdelen die ik zou gebruiken.
De grootste kostenposten zijn de GPU blokken en de radiatoren. Door een iets goedkopere radiator zoals de MCR320 en een MCR220 te nemen (die trouwens ook erg goed presteren als je naar de bron uit alinea 2 kijkt), kun je al 60 euro besparen, en als je dan ook je GPU blokken vervangt door XSPC 5970 blokken, bespaar je daar ook nog eens 70-80 euro. Beiden vervangingen zijn prima mogelijk, en resulteren hooguit in 1 graad extra in je systeem, terwijl je wel meer dan 100 euro bespaart, iets wat in mijn ogen zeker het overwegen waard is.
 
Laatst bewerkt:
Een 360 radiator moet wel voldoende zijn hoor, bij hem staat stilte bovenaan en niet de overclock.

Je kan ook de gezamenlijke koeloppervlak van de stockcooler van de CPU en de stockcoolers van de twee videokaarten vergelijken met een 360 radiator.
Alhoewel je zo niet de exacte wattage kan berekenen, kan je wel duidelijk zien dat het een stuk minder is.
Daarbij zijn de fans kleiner en neemt/geeft de stockcoolers veel minder snel warmte op/af dan water.

De temperaturen moeten daarom op waterkoeling met een 360 radiator sowieso beter zijn dan met stock cooling.
En als je voor stilte gaat, is dat voldoende naar mijn idee :)
 
Ik ben het met je eens dat 1 360 radiator zeker lagere temps zal geven dan stock. Over het algemeen ga ik echter uit van 150W voor een delta van 7C met fans @1500RPM voor een 120mm oppervlak. Als je uiteraard tevreden ben met een delta van 10C, dan is er niks aan de hand met die 360 radiator, maar moet je alsnog de fans wel rond de 1400RPM houden op load, zelfs al nemen we wederzijdse uitsluiting mee (GPU en CPU worden niet tegelijkertijd volledig belast).
 
Bij load zal de fans denk ik idd ook volle toeren moeten draaien, fan controller daarom aan te raden.
Maar als het goed is, ben je dan aan het gamen ofzo en hoor je dat niet :D

3x 120mm fans @ 1400rpm is een stuk stiller dan de 2x stockcoolers van de videokaarten @ fullspeed :)

Maar een extra radiator is uiteraard vrijwel altijd beter, als je het budget en ruimte hebt, dan is dat zeker aan te raden.
 
dreneman, wat ik me trouwens afvroeg: Welke fans heb jij eigenlijk op de Noctua zitten? Gewoon standaard Noctua fans neem ik aan?

Want de DH-14 is namelijk zowat dé beste luchtkoeler die er is, en de fans zijn ook nog eens best stil. Als ik jou was zou ik eigenlijk toch de CPU gewoon luchtgekoeld laten. Je bent namelijk niet van plan je CPU zeer hard te overklokken, dus ik denk niet dat waterkoeling een grote meerwaarde heeft op de CPU, omdat hij toch al eigenlijk stil is.

Ik zou me vooral richten op de GPU's, die wel degelijk aardig wat lawaai maken. Je zou dus de CPU koeler weg kunnen laten, en dat zou ik gewoon voor een 360 radiator gaan, dat is namelijk genoeg voor alleen die twee GPU's.
Andere dingen die misschien zou kunnen overwegen zijn dempingsmatten om het geluid nog verder te verminderen.

Hier is nog even een aangepast lijstje. Omdat de CPU koeler eruit ligt kan je wel voor de MCP655 gaan, die door velen ervaren wordt als net wat stiller dan de pomp waarnaar ik eerder gelinkt had.
HighFlow Computer Cooling Shop - Uw shop voor PC waterkoeling, luchtkoeling, modding, behuizingen en gaming! - wagen2
 
Freddy en Alex,

Dank voor de voortreffelijke hulp. Werkelijk uitmuntend.

Alex, ja ik gebruik fans van Noctua. Het idee om alleen de GPU's te waterkoelen kwam ook bij mij op en ik kan op een later moment altijd nog de CPU waterkoelen. Daar staat tegenover dat ik nu toch bezig ben en misschien net zo goed alles kan doen. Ga ik nog een nachtje over slapen...
Verder dacht ik om met een 360 radiator te starten, ook als ik toch de CPU ga koelen. Ik kan als het tegenvalt altijd nog een extra 240 radiator aanschaffen. Ik vroeg me nog wel even af waar die dan te plaatsen: aan de onderkant tegen de HD-sleuven aan om vervolgens koude lucht over de HD's naar binnen te zuigen?
Het advies om niet het block van Koolance te nemen maar van XPSC en een goedkopere radiator, aangezien dat toch slechts 1 graad scheelt ga ik volgen. Alex, heb je ook zo'n advies voor een goedkoper CPU-block?
Ik begrijp dat ik, als ik nu of in de toekomst ook de CPU ga waterkoelen, er goed aan doe de door Freddy aanbevolen pomp (Laing/Swiftech D5-MCP655 12V 1/2") te nemen. Klopt dat?
Dempingsmatten stonden ook al op mijn lijstje, dank daarvoor.
Tot slot ben ik wel benieuwd naar dat filmpje over de pomptop.

Dank voor alle reeds getrooste moeite.
 
De reden dat ik die pomp heb gekozen is omdat hij wat stiller is. Het nadeel aan de pomp is echter dat zijn head pressure lager is dan die van de MCP350 (de pomp die ik eerst geselecteerd had). Hieronder is een grafiek van de twee pompen (op verschillende snelheden):

pq-curves-all-1200x870.png


Wat je ziet is dat de MCP655 veel sneller flow verliest dan de MCP350/355/35X. Dit betekent dat hij geschikt is voor lage restrictie, maar dat bij hoge restrictie de flow lager is dan dat die zou zijn bij de MCP350/355/35X. Hou er dus rekening mee dat je flow met hoge restrictie (wat het zal zijn als je een CPU blok erbij plaatst) wat lager zal zijn als je de MCP655 neemt.
Een ander argument dat ik vroeger altijd had tegen de MCP655 was dat de prijs in Europa zo gestoord hoog was. Nu heeft Alphacool echter een losse pomp uitgebracht (zie mijn winkelwagen), waardoor de pomp nu ongeveer even duur is als de MCP350/355/35X, dus dat argument is nu ook niet meer echt geldig.

Hieronder wordt uitgelegd hoe je de EK top monteert op een MCP655:

 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
I [waterkoeling]€nnb, 980X R3X, 4x 6970 Advies Waterkoeling Setup 9
K [Waterkoeling] € ?? , i7 980X, Rampage III Extreme, 3x 480GTX Advies Waterkoeling Setup 20
HighFlow Playstation 5 waterkoeling met de EK-QuantumX CoolingStation Monoblock for PS5 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
M Complete waterkoeling systeem voor de eerste keer Waterkoeling 4
D Vertical GPU mount die geschikt voor waterkoeling met active backplate Overige Koeling 1
Ubbidude Zwik waterkoeling spul Koeling 0
L Pc moederbord/ waterkoeling/grafischekaart Advies Waterkoeling Setup 3
D Aanvraag voor informatie en advies voor GPU waterkoeling HighFlow Forum 2
M Algemen waterkoeling vragen Waterkoeling 1
T Welke waterkoeling setup? Waterkoeling 1
D Advies voor waterkoeling setup GPU Advies Waterkoeling Setup 3
W Advies waterkoeling pc build Advies Waterkoeling Setup 1
J 1st time waterkoeling; Fitting t.o.v. tubing size & custom waterkoeling reservoir maken Waterkoeling 3
S Intel NUC 10th gen i7 waterkoeling. Waterkoeling 9
M Hulp nodig voor waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 1
W [i9-10980XE] Waterkoeling advies Advies Waterkoeling Setup 3
S Ik wil een Custom waterkoeling maken Waterkoeling 4
W Hulp voor 1e waterkoeling setup RTX 3090 en intel 8700k Advies Waterkoeling Setup 5
Bl4ckj4ck666 GPU waterkoeling advies gevraagd. En CPU mee waterkoelen? Advies Waterkoeling Setup 90
I Advies waterkoeling asus strix rog 5700xt 300 euro Advies Waterkoeling Setup 1
R waterkoeling probleem a.u.b help Waterkoeling 16
S Custom waterkoeling setup HighFlow Forum 7
T Aansluiting waterkoeling probleempje Waterkoeling 5
T Waterkoeling voor Gigabyte RTX 3090 Turbo 24G Waterkoeling 9
7 Hulp met samen stellen 3080 waterkoeling Waterkoeling 2
C Een waterkoeling loop maken in mijn pc ? Waterkoeling 5
S Benodigdheden voor GPU waterkoeling Waterkoeling 2
W Vraag over waterkoeling Waterkoeling 2
N Advies en informatie mbt tot een waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 4
T Advies Waterkoeling Setup Waterkoeling 3
J Waterkoeling videokaart + cpu Waterkoeling 42
Jason GIVEAWAY! Complete Waterkoeling Set - EK-KIT Classic RGB P360 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
J RX 5700 waterkoeling Waterkoeling 1
Jason Complete Waterkoeling Kits (XSPC, Alphacool, EK Waterblocks, Bitspower en Thermaltake) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
L Waterkoeling HP RTX 2080Ti Advies Waterkoeling Setup 3
O Hulp nodig voor waterkoeling Waterkoeling 1
M Waterkoeling voor terrarium Advies Waterkoeling Setup 21
Jason Corsair Hydro X Series XR5 240mm en 360mm Waterkoeling Radiatoren - White HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
P advies waterkoeling Waterkoeling 7
D Krachtigste waterkoeling setup voor AMD 3990x Advies Waterkoeling Setup 4
T 1ste keer waterkoeling - budget tot max 1000 - cpu i7 4770 gpu evga gtx 1660 ti Advies Waterkoeling Setup 9
X AIO waterkoeling MSI 2080TI Gaming X TRIO Advies Waterkoeling Setup 6
P Nieuw - 1ste keer waterkoeling CPU+GPU Advies Waterkoeling Setup 26
S Waterkoeling lian li pc-o11 dynamic xl - Threadripper 3960x Waterkoeling 1
T waterkoeling MSI GeForce RTX 2080 Ti GAMING X TRIO 11GB max 300euro Advies Waterkoeling Setup 47
P Advies nodig voor waterkoeling (1e keer) Advies Waterkoeling Setup 7
B Advies over waterkoeling GPU & CPU Advies Waterkoeling Setup 3
iSP Geschikte waterkoeling cpu bracket gezocht voor project Overige Koeling 7
D Waterkoeling €750, 3600x & 1080 Ti Advies Waterkoeling Setup 17
T Help bij reparatie waterkoeling (alvast dank) Waterkoeling 1

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan