Dat is dus exact wat ik uitgetekend heb, moet je maar even naar mijn threads kijken (
http://www.highflow.nl/forum/f29/fan-sanyo-denki-san-ace-172mm-109e1712m502-1836/ en
Idea for active cooling - Overclock.net - Overclocking.net) over mijn toekomstig TEC project ... zal helemaal volgens dat principe van enkele graden onder kamertemp werken! En zal bovendien een soort airco voor de PC bevatten (om ook de ambiente temp naar omlaag te krijgen). Ik heb al wel de juiste voedingen en regelaars (differential temperature controllers) gevonden maar ze kosten wel wat.
Ja ik heb het al gelezen, was nogal onder de indruk
Lijkt me een hele opgave om dat tot een goed einde te brengen, je zal merken dat je vooral problemen zal krijgen door slecht rendement, er zijn echt veel factoren die meespelen bij jouw ontwerp. Ik denk trouwens niet dat je je water voldoende zal kunnen koelen, gewoon door het feit dat je de hot side laat koelen door enkel heatsinks met
fans. Het rendement zal zeker niet goed zijn maar dat het niet zal werken durf ik niet zeggen
Volgens mij ben je dan al beter om een kleine airco-unit in te bouwen of zo om je casetemps te regelen, dan ben je daar al vanaf en hou je enkel nog een waterchillertje over als ik het goed heb, zal de zaken al veel eenvoudiger maken.
Het zal al een hele opgave zijn om jouw ontwerp theoretisch uit te rekenen, je zou al vrij ingewikkelde software nodig hebben om dat te simuleren, misschien moet je je eens verdiepen in Solidworks, het Floworks pakket daarvan, maar dan zal je je ontwerp wel tot in detail moeten uittekenen eerst. Vervolgens kan je gaan simuleren met de airflow door de
fans en door warmte (Q/sec) op bepaalde oppervlakken in te geven hoe alles evolueren. Vrij ingewikkeld want je werkt met zowel vaste stoffen (je heatsinks) en 2 fluida (water en lucht).
Maar wat jij dus wil doen is het echt volledig automatiseren, dus dat de TEC steeds iets onder ambient temps werkt, onafhankelijk van de belasting, en dat je zelf niet moet gaan bijregelen als het winter of zomer is. Dat is trouwens de hoofdreden dat ik denk dat het niet gaat werken, de omgevingsparameters tussen de seizoenen liggen zo ver uit elkaar dat het nog veel ingewikkelder zou moeten zijn om het goed te krijgen
Zo ingewikkeld wil ik het zelf niet maken. De temperatuur verandert niet snel van dag tot dag (meestal toch niet) en ik zou dan gewoon een hygrometer-thermometer-combi-toestelletje kopen waarmee ik de temperatuur en luchtvochtigheid in de kamer kan meten (niet de temperatuur in de kast want ik ga benchtable gebruiken), en dan zelf in de controllers de setpoints ingeven. Behalve in de zomer is de kamertemperatuur toch meestal rond de 20°C. Dus echt veel bijstellen zal niet nodig zijn maar dan nog, veel moeite kost het niet. Vergeet trouwens niet dat je de luchtvochtigheid ook in rekening kan brengen om te kijken hoever je beneden ambient temps kan gaan voor je condensatie krijgt, een extra parameter
Damn, het is hier een hele boterham geworden.
Hopelijk klaagt Chiller niet dat we zijn thread vervuilen
EDIT: nog iets, welke differential temperature controllers heb je gekozen en waar? Ik wil de specs wel even zien om te kijken wat mogelijk is...