• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

TEC project airco + waterkoeling

Voor benching enz ben k niks met een controller.
Dan verzet ik mn setpoint gewoon veel lager, enkel voor benchies.

Voor de huis en tuin gebruiker is dit wel iets
lol

maar je bent al te laat met je controller, neem nu even de CM V10 cooler.
Haal daar je controller uit die is ingesteld op 25°C, dan slaat de TEC aan.
Dit is dan bij mij wel weer ideaal voor me NB bijv,
waar k dan wel aan het denken ben voor een CM V10 aan te kopen en deze te slopen,
voor me NB te koelen zodat de TEC kan aanslaan als me NB over de 25°C komt,
en waarschijnlijk zal dit gemaakt worden op me Evga X58 Classified mobo : de max vo OC !!!

Ja maar wat zijn de specs van die controller daar, daar zal je geen zware peltier mee kunnen regelen, die voor 200W die erin zit misschien nog net wel, dus voor een NB of zo gaat het met gemak, tenzij je er een apart SSR gaat voor gebruiken, en het signaal van de controller daar gaat gebruiken om het relais te laten schakelen, on/off.
Ik zoek een controller die krachtig genoeg is om zelf de tec rechtstreeks te kunnen regelen.
 
K heb een bedrijf gecontacteerd of ze mij een custom TEC module maken,
50 x 50mm, gold-plated aan beide zijden,
rond de 300w op 12v met max van 33.5Amp,
en mag een double- of Triple stage TEC module zijn.

Als ze deze kunnen fabriceren voor mij, direct twee stuks, 1 in gebruik en de ander is reserve.
Dan ben k echt pas vertrokken.

Dit bedrijf maakt dus ook TEC's op aanvraag in alle vormen en maten,
met aangevraagt vermogen, dit gaat natuurlijk wel iets kosten.

dus bijv mosfets te koelen ,
om een voorbeeld te geven van 120mm x 12mm breed,
kunnen ze dus ook leveren van 20w tot 150w.

zo zie je maar weer, dat k weer mijn gading ga vinden daar lol.

qo8svr.jpg


En wat maakt nu het verschil tssn een controller die rechtstreeks of onrechtstreeks regeld?
Zolang je het gevraagde effect van je TEC krijgt is toch voldoende?
 
Laatst bewerkt:
K doe TEC dus al verscheidene jaren, net zoals Phase-change enz....
K ben geen beginner hierin.

Zeg ik ook niet, maar dan moet je toch inzien dat wat ik ga bouwen misschien niet jouw stijl is aangezien je enkel aan benchen denkt, maar dat het daarom niet zinloos is. Prestaties kwasie gelijk, en gelijk als ik de controller afschakel voor benches (met de veronderstelling dat ik een dikkere coldplate zou gebruiken), verder weinig condens voor 24/7 met regelkring actief en toch zelfde prestaties onder load, met daarbij nog eens minder verbruik.
 
Tja, ik wou gewoon wat adressen in de buurt, dat ik niet direct in de US moet bestellen, zal dan zelf wel zoeken.
Nog een geluk dat je zo behulpzaam bent.

En wat maakt nu het verschil tssn een controller die rechtstreeks of onrechtstreeks regeld?
Zolang je het gevraagde effect van je TEC krijgt is toch voldoende?

Juist, maar dat vraagt wel meer werk als je 24/7 werkt, en zoals ik al zei het is gewoon leuk zo een project.

Voordat k hier met TEC project Cpu op de proppen kwam, praatte niemand erover,
nu is half het forum erover bezig als experts lol.

Geloof me, je bent niet de reden dat ik naar tec zou overgaan, die mogelijkheid zat er al in lange tijd geleden toen ik mn waterkoeling aan het ontwerpen was. De tijd is nu gewoon rijp aangezien de banchetto op komst is en ik iets extra wil daarvoor.
 
Wow, ben even niet op het net en heb hier al meteen een heel hevige discussie!

Even ter verduidelijking: mijn vorige case, the watercube, was eveneens uitgerust met TEC dus sorry hoor Chiller, je bent echt niet de enige die hier al mee experimenteerde. Ik heb samen met een collega - Anders Pistachetti - reeds 4 jaar geleden een TEC koeling op een processor gezet ...

@Chiller: cool down :D niemand valt je hier aan en niemand trekt jouw kennis over TEC in twijfel (ik zeker niet). Ik denk alleen dat het doel van wat ik hier wil ontwerpen heel anders is dan wat jij (en ikzelf ook in het verleden) met TEC wil. Dit maakt het niet beter of slechter, enkel anders. Ik zou het trouwens reuze vinden als je je technische input wil blijven geven want samen weet je altijd meer dan alleen :icon_wink:

@Nighthawk: ik zit volledig op jouw lijn en ben dus ook bezig met gewoon aangename temps te verkrijgen zonder OC of subzero doelen. Ook jouw input in deze (vooral omdat we hetzelfde willen bereiken) vind ik zeer interessant, zeker wat te gebruiken HW betreft. Misschien kan dit een soort 'Highflow project' worden waar we met meerdere (en vanuit verschillende hoeken) de zaken kunnen bekijken. De kosten neem ik dan wel op mij :D
 
Misschien even om te weten, welke peltiers zou je willen gebruiken kwa vermogen? Want dit is zeer bepalend voor de controller die je dan kiest. Je kan namelijk de controller rechtstreeks voor de regeling en voeding laten zorgen van de pelt, of een signaal gebruiken van de controller om een SSR te schakelen die dan de voeding naar de pelt verzorgt. De eerste mogelijkheid is meer voor minder sterke pelts, en de 2de optie voor krachtiger pelts, bij gebrek aan een aanbod van controllers die die spanningen en stromen aankunnen. Alhoewel ik wel zo een controller gevonden heb die zware pelts kan sturen zonder extra relais.
 
met die controllers van Altec zou het alvast geen probleem zijn (modellen tot 4x400W!!!) dus dat mag geen probleem zijn. Probleem is natuurlijk dat je dat ook nog moet kunnen koelen he ...
vandaar ook die crazy Sanyo Denki fans (uiteindelijk met administratieve en transportkosten bij elkaar was het 187 € voor 2 stuks!!!).

Maar zoals ik al zei: mei of juni pas met dit projectje echt starten (al kunnen we er ondertussen nztuurlijk wel al op broeden he)
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
S Project: Custom TEC GPU Blok Gallery & Build Logs 87
Jason EK-QuantumX Delta TEC - Copper + Nickel HighFlow Product Suggesties en Nieuws 6
Jason EK-QuantumX Delta TEC - Copper + Nickel HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
F Peltier TEC vragen! Overige Koeling 28
G Cryo-TEC extreme koeling/Wie helpt me om dit samen te stellen ?! Advies Waterkoeling Setup 6
G Cryo-TEC extreme koeling goed? of alternatief? Overige Koeling 0
T TEC berekining Electronica 10
X-Tripiot [CANCELLED] Geheugen tec koeler Verkocht 10
M5rvii [IN-ACTIVE] Extreem cooling : cpu isolatie , tubing voor tec Gevonden 1
Calimero De wet van Ohm, voltages etc., o.a. voor TEC cooling Electronica 14
R Semi passief gekoelde tec Overige Koeling 19
Legendary1985 Tec peltier Qmax 300 Watt!! Verkocht 2
gameclansnl Een TEC rond vraagje Overige Koeling 0
Legendary1985 tec voor bech of 24/7 ??? Overige Koeling 26
F Waterkoeling TEC + Evga classified Advies Waterkoeling Setup 12
Quadcore Welke 1000+ watt voeding, voor o.a. TEC koeling? Hardware & Software 31
hung De TEC (Peltier) Koeling Topic Overige Koeling 141
MrGiorgio Coolermaster V10 met TEC HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
Source Anfi-Tec Soleil01 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 8
X Swiftech TEC Waterblock MCW6500-775T Gallery & Build Logs 67
iSP Project muziekstreamer Gallery & Build Logs 11
ThomasJS Project SteelOak Gallery & Build Logs 23
Bl4ckj4ck666 Project Antec P120 crystal Gallery & Build Logs 22
Mannekino Custom loop kerstvakantie project in O11 Dynamic XL voltooid met Direct Die cooling voor een 9900K Gallery & Build Logs 9
Tath Project D Gallery & Build Logs 91
tijgervarken Project Ti[ger]tanium Gallery & Build Logs 1
Silversurfer Even voorstellen: Project Silversurfer Evo Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 1
M mindwarper - Chris - AMD Ryzen 3000/5000 Project Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 4
iSP Geschikte waterkoeling cpu bracket gezocht voor project Overige Koeling 7
Bokeh Bokeh - Ben - mijn monster PC project met RGB Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 11
Subarist [BIP] Project X | Scratchbuild | Gallery & Build Logs 0
Subarist | BIP | Project Subi | Personal Case | PCFixerLimburg Gallery & Build Logs 15
Subarist Subarist - Maickel - Project Subi Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 9
Rammstation Even voorstellen : Rammstation project: Rammstation Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 7
Dima Dima - Project: 7980xe Custom Loop Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 8
987Overlord 987Overlord - Paul - Project: Beest Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 5
vincent Project Back in busines Gallery & Build Logs 42
Kevin Kevin - Kevin - Project: Kraken Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 6
Hightower Project S Gallery & Build Logs 6
anub1s18 NZXT H440 project overkill Gallery & Build Logs 5
PasLis Project Car Gallery & Build Logs 29
vincent Project "vocht probleem" Gallery & Build Logs 9
Maarten/Pine Scratch-build ''Project Metallurgy'' Gallery & Build Logs 36
iSP [Gezocht] Simpel (goedkoop) ITX bordje voor project Gevonden 4
bunbun casemod project "red elegance" Gallery & Build Logs 11
Y Yodabear - Maikel - Project: LeBlanc Tower Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 5
C Corsair Crystal 570x Project 'Hot Rod' Gallery & Build Logs 0
C Sven Decommer - Project Blue-Ice Gallery & Build Logs 4
C Sven Decommer - Project Blue-Ice Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 1
P Project simply black & white Gallery & Build Logs 5

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan