• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Semi passief gekoelde tec

ragdoll

Junior Member
Goedendag.
Na wat vragen en rondneuzen hier in het forum, toch maar besloten om een tec element te kopen. Mijn oog viel op een 320watt tec element voor 30 eurotjes, deze heb ik inmiddels binnen en ben lekker aan het testen geslagen. Ik zal eerst mijn bedoeling maar is uitleggen voordat er enige onduidelijkheid bestaat. Ik wil mijn waterkoel loop voorzien van een "extratje" waarbij het tec element van pas komt. het idee is om de hot-side van het element te voorzien van een passief koelblok met 2 80mm fans in push pull de cold-side word voorzien van een Ek hf acetal, die in me loop komt te staan om de koeling van het tec element af te pakken om nog lagere temps te krijgen. Dit leek in eerste instantie niet mogelijk in mijn ogen.

Alvast sorry voor de slechte en soms wazige foto's had alleen me telefoon bij de hand, het idee is wel duidelijk te zien.

Dit was de test setup, een aluminium koelblok van een oude amd socket met 2 60mm fans in push pull met daar tussen artic mx2.
DSC_0010.jpg


DSC_0007.jpg


Heb hem in eerste instantie aangesloten op een 2de voeding om te kijken wat de belasting was. Aangesloten op de pci-e kabel, deze voeding leverde 10 Ampere.

DSC_0009.jpg


Voordat alles aanstond eerst gekeken wat ambient temp was.

DSC_0012.jpg


Temps na eerste keer alles aansluiten en laten draaien voor 10 minuten.

DSC_0013.jpg


Hierna heb ik me zm1000hp van zalman aangesloten met een pci-e aansluiting met 28 Ampere.

DSC_0015.jpg


Hierna heb ik de Ek hf acetal erbij gepakt en gemonteerd. De temp sensor heb ik in het koelblok gelegd.

DSC_0016.jpg


Dit was de temperatuur in de Ek hf na 3 kwartier aanlaten staan
DSC_0017.jpg


Precies zoals ik wilde een klein extratje voor wat betere temps.

Hoop dat jullie het leuk vonden om het te lezen.

Groet Sonny
 
nope zou het niet doen....
er zijn wrs wel een hele hoop redenen waarom... (ik weet de specs van je tec niet)

maar 1 ding weet ik zeker...
eigenlijk geeneen huidige cpu aircooler (hoe highend ook) kan nog niet die tec koel genoeg houden, laat staan een oud crappy blokje met 2 fannetjes ;)

verder mag als het klopt de rail van je voeding waar je pci-e connector op zit wel 24A kunnen leveren, maar dat doet de stekker zeker niet...
correct me if i am wrong maar: 6pins levert 75 en 8 pins 150W???
 
nope zou het niet doen....
er zijn wrs wel een hele hoop redenen waarom... (ik weet de specs van je tec niet)

maar 1 ding weet ik zeker...
eigenlijk geeneen huidige cpu aircooler (hoe highend ook) kan nog niet die tec koel genoeg houden, laat staan een oud crappy blokje met 2 fannetjes ;)

verder mag als het klopt de rail van je voeding waar je pci-e connector op zit wel 24A kunnen leveren, maar dat doet de stekker zeker niet...
correct me if i am wrong maar: 6pins levert 75 en 8 pins 150W???

waarom zou het niet werken? ik hoef geen sub zero temps zolang die me koel water een beetje chilled vind ik het prima dit koelblokje was puur voor test weet nog niet welke erop gaat maar dat zie ik wel, ik heb de tec nu momenteel op kwart vermogen draaien. ik dit idee nog verder uitwerken en verschillende koeler proberen gaat wel lukken.

btw er komt gewoon een rad in die loop hoor;) niet alleen het tec element
 
Wat maakt de volgorde van de loop daarvoor uit?
klikkerdeklik

Nou als ik de loop zo zou maken res->pomp->tec->rad->cpu->mobo->res dan zou het door de tec gekoelde water opwarmen in de radiateur, nou gaat de vloeistof langs het tec element koelt de elementen waarna het water weer warmer is geworden door de onderdelen en weer gekoeld word door de radaiteur dan gaat het water pas het resevoir in.
 
In de link beschrijft Coolfris heel mooi dat het water door de gehele loop een constante temperatuur en een soort evenwicht bereikt.
De volgorde van de componenten maakt dan nog vrij weinig uit, het water zal voor en na een radiator slechts 2/3 graden verschillen op z'n meest.


edit: zie nu net in dat topic dat het zelfs maa 0,2 graden is
 
Laatst bewerkt:
heb ook zitten denken aan dit idee zoals de madmouse, aleen met met een rij tec elementen zodat de warmte van de hele loop gekoeld kan worden ongeacht de overclock met iets van 800W koel vermogen

enigste wat me aan het denken heeft gezet is een controller voor inline temp met een vochtigheids meter zodat het altijd 1 graad boven condensatie temp komt, ben nog steeds op zoek voor deze speeltjes lol
 
nu zo zonder water erlangs dat de kou niet wegneemt vind ik de temperatuur nog wel meevallen. ik ben ook eens aan het testen geweest en kreeg ik ook dit resultaat, maar na de loop erop te monteren bleef er niet veel meer van over.

t4ye8h.jpg


De hele setup erna, kreeg de water temp op 1 graden maar kon de loop niet koud houden icm AMD X555 BE. nu had ik niet zon supersterke tec maar t gaat hier meer om het idee dat ik je wil geven over de koelkracht die je nodig hebt voor de tec zelf.
m9ofwo.jpg

5x35fb.jpg
 
exacte specs weet ik niet, heb ze atm ook niet bij de hand. ik heb een heleboel 48 watters en 2x ~130w.
heatsink is van professionele tec server koeling blokken. vrij grote dingen

3 48w tecs per blok:p en dan nog 3 losse
sgnwph.jpg
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan