• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Loop loopt niet door

Het kan toch geen kwaad om de PC nu ongebruikt met het water te laten staan tot maandag?
Ik heb vandaag de hele dag gewerkt en morgen moet ik ook weer, of is het toch raadzaam om alles zo snel mogelijk los te koppelen en te testen? Want hoogstwaarschijnlijk is het CPU blok alles aan het blokkeren want ik had daarvoor toen ik alles los testte ook al last van, maar door kantelen van het CPU blok ging het enigszins, en hier had ik niet aan gedacht toen ik het ging inbouwen.
Want ik neem aan dat alle slangen e.d. er af moeten wil ik het CPU blok uit elkaar halen, toch?
Ik heb van die TFC Herbie Clips gebruikt, maar hoe kan je die het beste weer openmaken, of is dat een verloren zaak?

Het lijkt me alsof er iets serieus fout zit in dat blokje. De flowrichting kan het niet echt zijn, het water zoekt z'n weg meestal wel.
De koelcapaciteit is dan wel alles behalve optimaal, maar dat merk je pas als je PC effectief draait.

Het is wel normaal dat de darm van je outlet warm wordt, die pompjes zijn enorm krachtig. De mijne wordt naar schatting toch zo'n 40° warm na 24u lektesten met 2 radiatoren, GPU en CPU block. Zonder dat de PC aan staat. De loop wordt dan ook niet gekoeld.

Wat minder normaal is, is dat er nagenoeg niks uit je pomp komt. Dat water stroomt duidelijk helemaal NIET.
Ik raad je aan om eens alles te demonteren - check vooral pomp en CPU block. Bij mijn EK Supreme HF zit een jetplate die volledig DICHT is, zodat je er zelf een patroon in kan zagen. Het zal je maar overkomen, maar het is goed mogelijk dat een verstrooide assemblagemedewerker deze dichte jetplate op je blokje monteert.

De Apogee XT heeft wel geen jetplates, maar inspecteer je onderdelen toch maar eens goed!

Veel succes!

Het is inderdaad het blokje. Ik en mijn vader hebben het heel voorzichtig gedemonteerd en op het midden van de koperplaat heeft zich allemaal vuil opgehoopt, vermoedelijk het Feser One spul, want het was een beetje roodachtig en laat dat nou net de kleur zijn van mijn vloeistof. Ik heb vandaag uiteindelijk het systeem gedemonteerd, en ook is er zichtbaar dat miniscule pinnetjes op het koperblok ook niet recht zijn. Mijn moeder riep direct schoonmaken met alcohol, maar dat heb ik even stop gezet want ik had ergens gelezen dat je dat beter niet kan doen. Met welke vloeistof kan ik het beste schoonmaken?
Ik heb hieronder 3 bijgevoegde foto's van het waterblok.

Foto's zijn klikbaar om op aparte pagina op je scherm te zien.

Me vader meldde ook dat ie allemaal slijpsel (vuil..?) vond van het zwarte metaalplaatje (dus niet dat koperen met die finnetjes).

Moeders had gelijk ;) gewoon schoonmaken met alcohol of tomatenketchup ;)

En zo te lezen heb je je spullen niet geflushed voor het gebruik, vooral in radiators zit vaak afval van het vertinnen.

Okay dankje! Ik heb het inderdaad niet schoongemaakt. Het is mijn eerste waterkoelingssetup en ik had de veronderstelling dat ik gewoon kon vullen. Ik neem aan dat ik de radiator alsnog moet schoonmaken dan om dit euvel niet opnieuw te hoeven mee te maken.
Hoe kan ik dat het beste doen?

gewoon flushen met kraan water of demiwater(cheap bij de tankstation als accuwater) en alles even schoonmaken enzv :)

Rad vullen voor 50% met water en dan flink schudden etc, paar keer doen.

Als ik het rad met kraanwater ga schoonmaken dan blijven er vervolgens toch nog wat kleine water restjes achter in het rad? Of is dat niet erg omdat toch straks het merendeel Feser One zal zijn?
Excuses voor de misschien ietwat noobvragen, maar zoals je merkt ben ik er niet geheel in thuis.. :p

Met wat voor iets kan ik de finnetjes (het koperen gedeelte) van de Apogee XT het beste mee schoon maken? Op tweakers werd er iets vermeld over een tandenborstel..

CPU Blok is dan zo goed als schoon nu en heb een testopstelling met alleen pomp&reservoir + cpu blok lopen en op het eerste gezicht ging het aardig goed lopen maar heeft de pomp nu wel aardig wat schuim laten ontwikkelen in het reservoir (zie foto).
Klopt het naarmate er steeds meer lucht uit het systeem gaat, je de loop minder goed kan zien lopen, of is dit een aanduiding dat het weer de verkeerde kant op gaat met het blok? Mijn vader zei dat de slang misschien te breed is om het water op voldoende tempo rond te laten lopen (schuim, luchtbellen, loopt een stuk harder als je er in knijpt) maar dat moet toch niets uit maken en verder is het toch een kwestie van tijd?
Ik hoop nu eindelijk dat ik kan beginnen met het opbouwen van een succesvolle waterkoelingsset.. :p
Mochten er foto's nodig zijn ter verduidelijking o.i.d. laat het graag weten, vinden jullie denk ik ook niet erg zo her en der gezien.

De pomp (denk ik) laat het water klotsen waardoor het schuim ontstaat. Kan dat klotsen enigszins kwaad of hoort het er gewoon bij het begin? Ik heb er altijd al vast van gehad, al eerder los en ook zo in de kast.

Edit: Door te kantelen gaat het schuim enigszins weg, maar als je het weer in de normale positie zet dan komt het schuim weer langzaam terug. Wel zie je de loop dan weer wat beter lopen, wat waarschijnlijk dan betekent dat het lucht eruit *gestimuleerd* moet worden voor een optimale werking.

zit er wel genoeg vloeistof in dan? zulke res/pomp combinaties altijd tot de nok vullen met vloeistof.
Dat schuimen trek vanzelf weg.
Bouw alles rustig in en update hier weer zou ik zeggen.

Ik ga zo stappen, tot like morgen ochtend minimaal :p
Er zijn natuurlijk genoeg andere mensen die je willen helpen ^^

Ik heb nu het CPU blok gedemonteerd en nu alleen het GPU blok aan de pomp/res gezet. Die Apogee XT is zo restrictief! Je ziet gewoon de stroming nu veel sneller en met minder weerstand lopen.
Het water bij het CPU blok moet eerst langs al die finnetjes en bij het GPU blok is het gewoon vloeien en weer verder gaan zo te zien.
Op internet lees ik inderdaad dat de Apogee XT restrictief is, maar nu vroeg ik mij af, dat gaat toch de rest van mijn componenten (vga blok, rad) nadelig beïnvloeden omdat ie minder stroming krijgt.
Nu is het ook zo dat er bijna geen luchtbelletjes aanwezig zijn en er is totaal geen schuimvorming.
Hieronder twee foto's van het GPU blok en res/pomp.

De apogee is indd een wat minder fijn blok, een dergelijke user op dit forum, (nu geband wegens bepaalde redenen) die had er ook vaak problemen mee.

Na aanschaf van een supreme HF waren al zijn problemen weg.

Tja, dan ga ik dan toch ook een ander blok kopen, want de Apogee belemmert dan ook de andere onderdelen en dat is niet zo fijn.
Bedankt in ieder geval. :) Ik zou het zeker niet meer kunnen ruilen nu ik de Apogee open heb gehad e.d.?

Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
RWB Overstap naar een custom loop Advies Waterkoeling Setup 3
D Kan ik dit gebruiken in mijn loop? Waterkoeling 1
D Advies mbt aanpassen ekwb loop Waterkoeling 10
G i9 13900k custom loop Advies Waterkoeling Setup 1
R Complete dual loop te koop [Hardline] Hoop onderdelen Te Koop 6
M Custom loop aanpassen voor nieuwe CPU en GPU : kom er niet uit. Waterkoeling 2
Jason EK-Loop Heat Gun 2000W HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason EK-Loop Leak Tester Flex HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
D tips en tricks verbeteren van loop HighFlow Forum 15
Jason EK-Loop Torque Schroevendraaier - 0.6Nm HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason EK-Loop D-RGB 2-Way & 3-Way Splitter Kabels HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
J Custom loop voor cpu Waterkoeling 0
C Een waterkoeling loop maken in mijn pc ? Waterkoeling 5
Jason Be Quiet! Silent Loop 2 AIO CPU Liquid Cooler - 360mm HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
T eerste water koel loop Waterkoeling 3
Jason EK-Loop Connect Fan, Pump, Addressable D-RGB controller unit / hub HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
P Airflow in TT T900 bij dubbel loop Overige Koeling 2
N Advies gevraagd MSI RTX3080 loop Advies Waterkoeling Setup 3
Jason EK-Loop Connect Level Sensor TBE 60 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
P Dubbel Loop Systeem voorbereiden. Shopping List Advies Waterkoeling Setup 2
Jason EK-Loop Connect - Flow Meter HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
C schuim in loop Waterkoeling 10
Mannekino Custom loop kerstvakantie project in O11 Dynamic XL voltooid met Direct Die cooling voor een 9900K Gallery & Build Logs 9
Jason EK-Loop Vertical GPU Holder – Shifted HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
B hulp nodig met nieuw custom loop Waterkoeling 5
M Nieuwe Custom-Loop Waterkoeling 1
Jason EK-Loop CMS HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason EK-Loop Vertical GPU Holder HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
M Custom loop in een Fractal nano s Waterkoeling 3
M Bouwen van custom CPU only loop. Waterkoeling 21
K Eerste (custom) loop - advies is welkom H700-8700k-2080Ti Advies Waterkoeling Setup 3
S Loop GPU poort Waterkoeling 4
J Enthoo Evolv ITX Custom loop - Advies nodig :) Advies Waterkoeling Setup 5
O Aanpassen bestaande loop Advies Waterkoeling Setup 3
W Advies eerste watercooling en loop Advies Waterkoeling Setup 6
M Triple loop extreme overkill Gallery & Build Logs 9
T loop lang niet gebruikt - gevaar op bacterie of zo? Waterkoeling 1
brepoels peter Tweede loop maken. Gallery & Build Logs 8
Z Rebuild van een loop, welke onderdelen vervangen? Waterkoeling 16
P EK Loop connect Waterkoeling 3
F Double AIO of Full loop? Advies Waterkoeling Setup 9
987Overlord Eindelijk begonnen aan de loop! Gallery & Build Logs 0
Freddy EK-Loop Modulus Hard Tube Bending Tool HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
P Phanteks/EKWB/Hardline loop (noob) Waterkoeling 5
Slader Full hardline loop Waterkoeling 2
Freddy EK-Loop Connect 51, Fan, Pump and Addressable D-RGB controller HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
J Mayhems Pastel in nieuwe loop geeft problemen Waterkoeling 5
Dima Dima - Project: 7980xe Custom Loop Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 8
J Custom loop in grote kast Advies Waterkoeling Setup 1
D Nieuw custom loop Waterkoeling 2

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan