• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Koelen van een fermentor

Xcision

New member
Geachte dames en heren,

Ik werk op een lab waar wij veel met bacterien werken. HIervoor hebben wij onlangs een fermentor aangeschaft maar deze zou continue met water moeten worden gekoeld omdat de bacterieren veel warmte genereren terwijl zij groeien. Nu werd ons aangeraden om het apparaat op de kraan aan te sluiten zodat hij gekoeld kan worden met kraan water maar omdat dit geen circulerend systeem is, vinden wij dit te belastend voor het milieu maar ook nog al duur omdat de fermentor bijna hele weken aanstaat. Daarom werd ons een chiller aangeraden met een vermogen van 500 wattProduct data sheet Maar deze zijn nog al aan de prijs (ong 8000 euro) en daarom ben ik op zoek naar een alternatief. Ik was van plan om een Hailea HC-500A aan te schaffen samen met een losse maar wel controleerbare pomp waarmee ik het water via de chiller de fermentor in zou moet kunnen pompen. Het gebruikte water wou ik vervolgens een reservoir in willen laten vloeien waaruit de pomp weer kan aanzuigen.

Nu is mijn vraag is dit mogelijk of zie ik iets essentieels over het hoofd. Deze setup komt namelijk uit op zo een 700 euro en lijkt me daarom nog al erg goedkoop in vergelijking met de andere chiller die ons werdt aangeraden. Aan de andere kant is die nog al duur in vergelijking met de eerste optie wat bestond uit de fermentor gelijk aan te sluiten op de kraan.

Ik hoop dat jullie me wat verder kunnen helpen.

Mvg

Steven
 
Ik weet niet precies wat je bedoelt met de temperatuur eigenschappen maar wij willen de reactor maximal koelen tot kamer temperatuur en de 500 watt is alleen maar op het einde omdat dan de meeste bacterien in de fermentor zitten. Heel misschien dat we ooit in de toekomst naar 10 graden willen maar dat weet ik niet zeker. De fermentor etc zal allemaal in een normale kamer staan die ook op kamer temperatuur is.
 
zolang je dus niet hoeft te koelen naar een temperatuur onder kamer niveau kan je ook met reguliere waterkoeling af (dus zolang jullie niet naar de 10 graden willen)

dat scheelt aardig in de kosten van aanschaf en in stroomkosten
 
Dat bedoelde ik ermee ja, alles kwa kamertemperatur is te realiseren met gewone reguliere waterkoeling, en aangezien je maar? 500W aan heathdump heb is dat zeker te betalen met een budget van 700 euro.

heb je geen foto van de situatie? en waar bv de aansluitpunten zitten op de machine?
 
De fermentor moet nog worden geleverd dus ik heb helaas geen foto's. Ik heb net de exacte specificaties opgevraagd qua aansluitingen op het apparaat zelf en moet nu even wachten totdat de technische dienst van het bedrijf me antwoord. Zo gauw ik meer info heb laat ik het weten! Bedankt voor alle hulp so far!

Ik heb zelf inderdaad ook nagedacht over normale waterkoeling maar wij liever toch voor een chiller gaan voor als we een keer kouder willen gaan. Dit komt vooral omdat wij steeds met nieuwe bacterien werken waardoor de kans groot is dat we een keer kouder dan kamer temperatuur moeten gaan.

Ik zat nu aan het volgende te denken qua opzet: Reservoir -> Pomp - > Chiller -> Fermentor
 
De slangen die worden geleverd voor de aansluiting zijn: reinforced silicone tubing (p/n M0740-2505, 8,9m)

I/D: 1/4"
O/D: 7/116"

Maar ik neem aan dat voor de I/D eigenlijk echt belangrijk op is voor mij.
 
de volgorde is goed, de slangen klinken mij een beetje klein in maat

je kan er voor kiezen die te gaan gebruiken of zelf slang uit te kiezen (in een in de waterkoeling meer gangbare maat)

wat ik zoizo zou doen als je onder kamer temperatuur gaat koelen is, de slangen en misschien ook reservoir isoleren tegen de warmte
 
Ja daar zat ik inderdaad ook aan te denken. Ik zit alleen nog met het volgende probleem en dat is dat de fermentor niet altijd gebruik zal maken van het koelwater. HIerdoor kan er dus druk opbouwen en dit wil ik voorkomen. Zou ik iets van een druk klep toevoegen aan de setup zodat als de fermentor niks afneemt het water weer terug naar het reservoir stroomt? Een andere oplosing zou zijn om een T-splitsing inplaats van de druk klep toe te voegen waardoor de druk niet hoog kan worden.
 
Een eenvoudige oplossing om dit te voorkomen:
Zorg ervoor dat voor de in en out van de fermentor een aftakking zit. Tussen beide aftakkingen plaats je een afsluiter. Wanneer de fermentor niet gebruikt wordt zet je de afsluiter open en kan de koelvloeistof eenvoudig naar het reservoir.

Mocht de fermentor in gebruik ook een klep dicht sturen dan kan je de afsluiter iets open laten. Hierdoor kan er altijd koelvloeistof rond gepompt worden. Het is alleen een beetje spelen wat voldoende doorstroming is.
Hieronder een simpel plaatje met wat ik bedoel.

Fermentor.png
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
H Hoe groot moet de radiator zijn voor het koelen van een 3770k? Waterkoeling 4
Silversurfer Probleem met koelen van m.2 ssd (geen flow) Overige Koeling 4
H Koelen van NB/SB en Mosfet en het geheugen Waterkoeling 1
T HBA LSI koelen Overige Koeling 3
O Groot tv meubel koelen Overige Koeling 10
B NON-PC: pc koeling systeempje voor koelen 3 CNC motoren Waterkoeling 10
B msi gtx 770 twin frozr 2gb oc. heatsink koelen. mos/vram welke nodig? Overige Koeling 7
C Media / tv meubel koelen Overige Koeling 13
C is het mogelijk om met deze set (EK-KIT X360 Performance) 2 x amd r9 290x te koelen Waterkoeling 5
I Asus R9 290 directcu ii water koelen Advies Waterkoeling Setup 10
J Audiomeubel actief koelen Overige Koeling 21
l3p Koelen met bietensap Waterkoeling 11
L i7-920 & GTX470 water koelen Advies Waterkoeling Setup 5
Marcel2102 msi videokaart koelen met waterkoelig Waterkoeling 2
P HTPC koelen Overige Koeling 34
H Logitech Z5450 koelen Overige Koeling 27
K MEM koelen, 8 geheugen modules Overige Koeling 30
Robin Radiator goed genoeg om 2 dikke videokaarten te koelen? Waterkoeling 7
maomanna 9600GT Magic passief koelen Overige Koeling 21
M Hoe goed koelen pads? Overige Koeling 18
RusH blitz extreme chipset koelen of niet ? Waterkoeling 7
Freddy Geheugen koelen? Hardware & Software 26
HighFlow HighFlow twee weekjes op vakantie, van 29 april t/m 14 mei 2024 HighFlow Computer Cooling Shop 0
K Diensten te koop? Ik heb hulp nodig met buigen van hard tubing Waterkoeling 4
L Lian Li DK-04 Doorvoer van leiding Waterkoeling 1
G Koeling van mijn tv meubel Overige Koeling 4
Freddy HighFlow twee weken op vakantie, van vrijdag 21 april t/m dinsdag 9 mei 2023 HighFlow Computer Cooling Shop 6
Freddy Alphacool XMAS22 deal, 10% korting op alles van Alphacool! Geldig t/m 31 December 2022 HighFlow Computer Cooling Shop 0
Bl4ckj4ck666 Van soft tube naar hard tube Waterkoeling 1
CyrilBerge Computer start opnieuw op tijdens het starten van Valorant! Gaming 3
Jason Corsair Hydro X Sale - 15% Korting. Van 6 t/m 31 December 2021 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 5
J DDC pomp revisie van EK Distro-Plate G1 HighFlow Webshop 2
D tips en tricks verbeteren van loop HighFlow Forum 15
R Bevestiging van mijn pomp/reservoir combo Waterkoeling 2
HighFlow Gefeliciteerd, Willem van den Broek. Felicitaties 0
Jason Op voorraad: nieuwe AIO's van EK HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Nieuwe unieke Distro Plate van Corsair HighFlow Product Suggesties en Nieuws 5
Jason Ultradunne radiatoren van XSPC HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
P Soft-tube slangen minder helder na verloop van de tijd? Handleidingen en Installatie Tips 3
C Lek -> product verwijderen van moederbord Waterkoeling 4
HighFlow Gefeliciteerd, I. van der Laan. Felicitaties 1
M Bouwen van custom CPU only loop. Waterkoeling 21
L Hulp met uitzoeken van de rest van de onderdelen. Advies Waterkoeling Setup 14
C hulp nodig bij het plaatsten van buizen Advies Waterkoeling Setup 1
HighFlow HighFlow een weekje op vakantie, van dinsdag 18 augustus tot 25 augustus 2020 HighFlow Computer Cooling Shop 3
Rammstation inkorten van None Chamfer Crystal Link Tube ??? Waterkoeling 3
Freddy Donderdag 03-07-20 onderhoud, van 08:00 tot 16:00 uur. HighFlow Computer Cooling Shop 7
HighFlow *update* Webshop weer geopend! Webshop was gesloten van 15 juni tot 19~21 juni 2020, i.v.m. grote update HighFlow Computer Cooling Shop 13
Z Rebuild van een loop, welke onderdelen vervangen? Waterkoeling 16
MrGiorgio Corona ver van mijn bed show? Nieuws en Sport 55

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan