• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Koelen met bietensap

l3p

Moderator
Forumleiding
Gister raakte ik in gesprek met iemand die in de koelings-wereld werkt.
Hij raadde mij echt aan om met bietensap te gaan koelen, je had volgens hem dan geen toevoegingen nodig en perfecte koel eigenschappen.

Dus even ge-googled.

Van Omnivent.nl

Milieuvriendelijk en voedselveilig koelen


Koelen met bietensap
Industriële en agrarische koelinstallaties bevatten doorgaans het koudemiddel R22. Dit middel bevat schadelijke HCFK’s en mag vanaf 2015 niet meer worden gebruikt. Hoewel ammoniak als alternatief wordt aangemerkt, brengt deze vloeistof risico’s met zich mee waar het gaat om de voedselveiligheid.

Het kan ook anders. Met de Thermera koeling loopt Omnivent voorop in de markt. Het bedrijf ontwikkelde in samenwerking met toeleveranciers een milieuvriendelijke en voedselveilige koeling.

Betaïne
De basis van Thermera ligt in Betaïne, een restproduct dat bij de productie van suiker uit suikerbieten ontstaat. Een koelinstallatie met het koudemiddel Thermera is zeker voor de levensmiddelensector een goede keuze. Het ontbreken van gevaarlijke stoffen is van grote waarde voor de sector. Daarbij zijn de resultaten en vloeistofeigenschappen gelijkwaardig aan andere koudedragers, waarbij de warmteoverdrachteigenschappen en het energieverbuik van de installatie zelfs gunstiger uitpakken.


Van Vlaamse Milieu Maatschappij

Als koelvloeistof wordt meestal ethyleenglycol gebruikt, een product dat schadelijk is voor de leefomgeving. Via de riolen komt die schadelijke stof wel eens in het water terecht. Daarom ging de VMM op zoek naar een milieuvriendelijk alternatief en koos voor betaïne. Dit is een product afgeleid van bietensap en volkomen onschadelijk voor het milieu.


Dus ....wie biedt zich aan ? :p
 
als ik een heel oud wc setje zou hebben zou ik het doen ... :p ff net freddy praten voor een el cheapo uit het assortiments setje wat hij anders toch niet meer kwijtraakt, en daar dan bietensap in gooien :p
 
@l3p: In jouw bericht staat beschreven dat er gebruik wordt gemaakt van een restproduct van bietensap. Dus om bietensap direct in de WC set te doen lijkt niet verstandig. Het is wel het proberen waard om te zien of de koeleigenschappen beter zijn geworden.
 
tis wel leuk voor experimenten met de verschillende vloeistoffen -)
zou es leuk zijn voor een serieus tabelletje met de temps die dan ontstaan.
Vraag me bovendien af of t echt met gewoon water zo verkeerd gaat als je dat gekookt hebt wat
vroeger ook altijd deed om accu`s bij te vullen.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
Silversurfer Probleem met koelen van m.2 ssd (geen flow) Overige Koeling 4
C is het mogelijk om met deze set (EK-KIT X360 Performance) 2 x amd r9 290x te koelen Waterkoeling 5
Marcel2102 msi videokaart koelen met waterkoelig Waterkoeling 2
T HBA LSI koelen Overige Koeling 3
O Groot tv meubel koelen Overige Koeling 10
B NON-PC: pc koeling systeempje voor koelen 3 CNC motoren Waterkoeling 10
B msi gtx 770 twin frozr 2gb oc. heatsink koelen. mos/vram welke nodig? Overige Koeling 7
C Media / tv meubel koelen Overige Koeling 13
I Asus R9 290 directcu ii water koelen Advies Waterkoeling Setup 10
X Koelen van een fermentor Waterkoeling 11
H Hoe groot moet de radiator zijn voor het koelen van een 3770k? Waterkoeling 4
J Audiomeubel actief koelen Overige Koeling 21
H Koelen van NB/SB en Mosfet en het geheugen Waterkoeling 1
L i7-920 & GTX470 water koelen Advies Waterkoeling Setup 5
P HTPC koelen Overige Koeling 34
H Logitech Z5450 koelen Overige Koeling 27
K MEM koelen, 8 geheugen modules Overige Koeling 30
Robin Radiator goed genoeg om 2 dikke videokaarten te koelen? Waterkoeling 7
maomanna 9600GT Magic passief koelen Overige Koeling 21
M Hoe goed koelen pads? Overige Koeling 18
RusH blitz extreme chipset koelen of niet ? Waterkoeling 7
Freddy Geheugen koelen? Hardware & Software 26
M Wallmount computer met EKWB hard tubes Advies Waterkoeling Setup 1
K Diensten te koop? Ik heb hulp nodig met buigen van hard tubing Waterkoeling 4
HighFlow Playstation 5 waterkoeling met de EK-QuantumX CoolingStation Monoblock for PS5 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
X Problemen met pomp reservoir (3 nieuwe pompen op 1jaar?) Waterkoeling 1
D aansluitingen op waterblock met ABP Waterkoeling 2
D Vertical GPU mount die geschikt voor waterkoeling met active backplate Overige Koeling 1
M Mijn nieuwe build met MORA3 420 ingebouwd in de muur :) Gallery & Build Logs 5
D Watercooling newbie met wat vraagjes voor een 3080 en Ryzen 3600 Waterkoeling 13
HighFlow AtGames Legends Ultimate Arcade Kast met 300 games HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
B Fractal design 7 met 6900xt advies Waterkoeling 1
Robin Iemand ervaring met een coolermaster masterbox nr600 case en radiatoren? Waterkoeling 14
Jason Nieuw: Singularity Computers Protium 2.0! Reservoirs met D-RGB HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
D 2 GPU's met active backplate koppelen HighFlow Forum 7
7 Hulp met samen stellen 3080 waterkoeling Waterkoeling 2
P hulp nodig met plaatsen reservoir Waterkoeling 10
Mannekino Custom loop kerstvakantie project in O11 Dynamic XL voltooid met Direct Die cooling voor een 9900K Gallery & Build Logs 9
B hulp nodig met nieuw custom loop Waterkoeling 5
K Hulp nodig met systeem te drainen Waterkoeling 4
Silversurfer [advies nodig] Lucht in het systeem en flowmeter stopt met draaien Advies Waterkoeling Setup 1
C Te weinig Flow met mijn EK pomp? Waterkoeling 8
L Hulp met uitzoeken van de rest van de onderdelen. Advies Waterkoeling Setup 14
HighFlow Lian Li komt met SL120 fans die met elkaar verbonden kunnen worden HighFlow Product Suggesties en Nieuws 34
D M3 schroefjes Corsair AIO? Zwart of evt wit met platte kop kruiskop Cases en Modding 1
HighFlow EK-Quantum Flow Indicator / Flow Meter met D-RGB HighFlow Product Suggesties en Nieuws 8
HighFlow Alphacool introduceert vijf radiatoren met formaten tot 1260mm HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
S Ervaringen met Ek quantum reflection pc-o11d-xl d5? Waterkoeling 1
HighFlow Sony toont uiterlijk PlayStation 5: zwart met wit, twee varianten Gaming 4
Rammstation Iemand ervaring met dancing light 6 led 6 collour ? HighFlow Product Reviews 2

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan