• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

NON-PC: pc koeling systeempje voor koelen 3 CNC motoren

BertJE

New member
Geachte forumleden, ik ga even lazy zijn en een copy paste doen van mijn mailtje naar highflow

Geachte,
graag had ik enkele componenten laten samenstellen. Ik zou (uit handigheid) een combinatie van 3 cooling blocks (grootte cpu cooler is voldoende) en 1 of meerdere pompen een koelsysteempje willen samenstellen. Het geheel zal niet dienen voor pc maar voor het koelen voor 3 motoren voor een DIY CNC toestel. Momenteel gebruik ik hiervoor 3 apparte closed loop systemen (Corsair H55) die ik toevallig uit een overstock heb kunnen op de kop tikken voor nog geen 50 eur in totaal.
De drie afzonderlijke systemen nemen omdat ze allen een eigen pomp + radiator hebben en korte verbindingen behoorlijk wat ruimte in beslag. Dit zou ik graag willen vervangen door 1 systeem, vooral om praktische redenen.
Daar uitzicht hier geen enkele rol speelt en de prijs natuurlijk als altijd zo goedkoop mogelijk moet zijn en ik helemaal niet thuis ben in de wereld doe ik graag beroep op jullie kennis. Kan U me een prijs opmaken op basis van de goedkoopste componenten? De verpakking mag beschadigingen vertonen en de producten moeten niet noodzakelijk nieuw zijn, zolang ze nog functioneel zijn ben ik gelukkig.
Naar pomp heb ik geen idee, daar deze 3 koelblokken en toch +- een goede 6 meter in totaal moet overbruggen, uw advies is welkom.
Alvast bedankt bij voorbaat

Het persoonlijke antwoord hierop was:
Een waterkoeling set kunt u helemaal zelf naar wens samenstellen.
Het is namelijk afhankelijk van uw budget, welke hardware uw wilt waterkoelen en ruimte in uw PC behuizing.
Het gebeurd ook te vaak dat een (concurrerende) winkel u een set verkoopt, waar u achteraf helemaal niet tevreden mee bent. Dit is spijtig en zeer zonde van uw geld.
Dit willen wij absoluut voorkomen en daarom willen we samen met u tot een gepaste set komen.

Samen met een verwijzing jullie hier op het forum lastig te vallen :D

Bij deze dus even mijn toevlucht tot jullie.

nog even voor de verduidelijking, mijn situatie:
Ik heb hier een CNC freesje in elkaar gestoken, geeft leuk resultaat maar als ik m op de gas trap gaan de motoren er aan hoog tempo aan door de te hoge hitte productie. Ik heb dit voorlopig kunnen oplossen door deze op DIY manier te voorzien van Waterkoeling. Hiervoor gebruik ik Closed loop corsair koelingen die ik nog had liggen en deze hebben hun nut bewezen. Echter is de setup nogal simpel maar complex in overzicht (plus maakt toegang tot de machine soms moeilijk).
- 1x vijverpompje voor koeling van de spindel (lees vijverpomp pompt water uit een bak door de spindel en terug de bak in, volume zorgt voor afkoeling, maar geen actieve koeling van het water)
- 3x Corsair H55 closed circuit waterkoeling (momenteel lekker lui rechtstreeks aangesloten op pc voeding :s) linkje

Dit idee werkt voor het doel, zorgen dat de boel niet warm loopt. Echter, is de dubbele setup veel extra kabelwerk en de closed loops vrij bombastisch.

ik zag gisteren op het net een filmpje (ik kan het niet dadelijk terugvinden maar
is ongeveer hetzelfde) van iemand die de spindel koelde met gewoon pc setje, iets wat ik al langer in gedachte had maar nog niet tot uitvoering gebracht heb. Dit wil ik in 1 loopje brengen met de 3 motoren.

Nu ben ik (15 jaar later) niet meer exact thuis in pc waterkoeling, soorten blocks, laat staan alle connectoren aansluitstukjes enz. Ik heb al enkele dagen liggen zoeken door de shop maar kom er niet wijs uit, laat staan kosten baten genomen. Ik probeer momenteel (uit persoonlijke redenen) de prijs even wat lager te houden.

Mijn vereisten
- pomp (en)
- slang +- 6 meter
- radiator
- 3 koelblocks

Het uitzicht doet er echt niet toe, everything is zip-tied in place, prijs is momenteel eerder een issue, ik kan er geen 100den euros tegenaan gooien :(
Het gaat hem niet om die ene graad minder eerder om afvoering van de hitte productie (momenteel geven de corsairs ongeveer 30 graden warmte reductie).

qua koelblocks lijkt me iets als deze al meer dan voldoende hoe zit het em dan met de bevestiging van de attachments waar de tubing op komt, welke te kiezen enz,...

betreffende de pomp, zou eentje voldoen of is het eerder aan te raden er diverse in serie te zetten?

Ik hoop dat jullie me input kunnen geven. Ik wil zeker mijn best doen om verder opzoekwerk te leveren maar ik kom er even niet wijs uit.

Hartelijk bedankt voor jullie leestijd.

Indien het DIY projectje klaar geraakt zal ik niet nalaten fotomateriaal te delen.
 
Je zal voor jouw setup een best sterke pomp moeten hebben, bijvoorbeeld deze:
Laing / Swiftech DDC-1Plus MCP355 12V

Slang kan je goedkoopste pakken, bijvoorbeeld deze:
Feser Tube UV - HighFlow - 3/8 ID - 1/2 OD - BLUE

Een goede 360 radiator:
XSPC EX360 Slim Line Triple Fan Radiator

3x Fans die lekker hard blazen:
Yate Loon 120MM D12SH-12 Black 2200RPM

Koelblokken moet je even checken welke past, we hebben bijvoorbeeld universele koelblokken hier:
Universal GPU Core Block


Je hebt dan ook nog een reservoir nodig, makkelijkst is deze:
XSPC Laing DDC Acrylic Reservoir
Kan je op de pomp monteren, heb je zo een mooie compacte oplossing.

Verder fittingen en slangklemmen:
10MM (3/8) High Flow Fitting, schroefdraad G1/4
TFC Herbie Clip / Slangklem (3/8) kunststof Zwart
 
Gunnie, ik dacht al een reactie geven te hebben maar hij is blijkbaar weg.
Het is een DIY machine, ik ben nog in leerproces en het toestel voldoet perfect (laat jammer genoeg geen zwaardere motoren toe), echter heb ik soms te weinig geduld. Als ik men motoren te hard laat werken durft de Z-AS door de hoge torque (te snel op en neer - graveringen enz) wel eens laten afweten, sinds de koeling erop zit merk ik dat dat een pak beter is en ik toch minder geduld moet hebben ;)
de X en Y vliegen op en af zonder problemen, echter als ik toch bezig ben kan ik beter alles ineens aanpakken.


@Freddy,
bedankt voor je input.


ik geloof je op je raad en ga zeker voor die pomp gaan.
ik vermoed dat de tubing eenheid per meter is, 10 is mss wat teveel, maar beter een beetje slang teveel dan te weinig.
Radiator volg ik je volledig.
Fans heb ik nog met hopen (en ik heb er sowieso al 3 die dadelijk te recupereren zijn)
ook voor het reservoir ga ik je volledig volgen.


wat betreft de koelblokken:
XSPC Xbox 360 Slim Waterblock lijkt me al voldoende. (zijn de onderstaande fittingen voldoende)


voor de fittingen en clamps ga ik uit van 3 koelblokken * 2 stuks en 2 reserve, dien ik nog rekening te houden met extra fittingen op de pomp of het reservoir? Was me niet heel duidelijk uit de beschrijving.


Momenteel gebruik ik een recuperatie PC voeding voor het geheel te voorzien van stroom, bestaat er hier ook een standaard kleinere voeding of ga ik best gewoon naar een 220 - 12V adapter die ik nog wel met hopen heb?




ik kom dan uit op:
- 01 * Laing / Swiftech DDC-1Plus MCP355 12V = 79,90 EUR
- 10 * Feser Tube UV - HighFlow - 3/8 ID - 1/2 OD - BLUE * 10 = 35 EUR
- 01 * XSPC EX360 Slim Line Triple Fan Radiator = 66,90 EUR
- 01 * XSPC Laing DDC Acrylic Reservoir = 35,95 EUR
- 03 * XSPC Xbox 360 Slim Waterblock = 89,85 EUR
- 08 * (2 stuks reserve) 10MM (3/8) High Flow Fitting - G1/4 = 18,4 EUR
- 08 * (2 stuks reserve) TFC Herbie Clip / Slangklem (3/8) kunststof Zwart = 8 EUR


TOTAAL 334 EUR
Heb ik dan alles gehad?

Wat betreft koelvloeistof, vroeger was het uit den boze water (uit de leiding) te gebruiken. Heb ik liefst speciale koelvloeistof nodig?


Dan nog even de kant van de fysica bekijken, heeft volgorde van montage enig effect / tevens ook de hoogte van montage van de pomp tov. de rest van het systeem?


Ik dank jullie voor jullie zeer gewaardeerde hulp. Het is niet dat ik lui wil zijn, maar ik zag even door de bomen het bos niet meer. Dikke merci alvast en een fijn eindejaar!


groetjes
Bert
 
Laatst bewerkt:
Een kleine voeding hebben we hier:
Phobya External PSU 230V to 4Pin Molex switch with 90W incl. Euro / UK plug

Per component 2 fittingen. Pomp en reservoir vormen 1 component (2 fittingen), in totaal met 3 waterblokken heb je 10 fittingen en slangklemmen nodig.

Koelvloeistof heb je nodig, géén kraanwater (je krijgt dan corrosie en algen), makkelijkste is kant-en-klare nemen.
Bijvoorbeeld deze is nu in aanbieding: Feser VSC - Heat Carrier

Volgorde maakt zo goed als niets uit.
Zeker als je een pomp+reservoir combo neemt (anders reservoir altijd voor/boven de pomp).
 
fitting5editedsmall.jpg
Ik mocht gisteren mijn bestelling in ontvangst nemen. Ik heb echter 1 dingetje over het hoofd gezien, de spindel fittingen zijn een veel kleinere diameter dan de bestelde tubing. ik zou er andere fittingen op kunnen zetten, echter ben ik niet zeker of de schroefdraad overeenkomt (internationaal besteld).

mijn alternatieven:
- een koppelstuk van de bovenstaande bestelling voor de tubing naar 6 mm
- alle fittingen vervangen door 6 mm en andere slang bestellen.

wat lijkt jullie de beste oplossing? gelet dat het niet gaat om die extra ene graad eruit te halen.

ik kan niet dadelijk een combinatie van koppelstukjes vinden om van de tubing die ik nu heb over te gaan naar 6 mm kan iemand me daar helpen?

als ik alle fittingen zou vervangen door 6MM zou ik voor deze gaan
06MM (8-6MM) Schroeffitting - G1/4
als slang deze? (zart ziet er net wat leuker uit.
PUR Slang - 6MM ID - 8MM OD - Black

als ik toch bezig ben nog even een flow metertje toevoegen (handig om weten of het systeem wel werkt)
Innovatek Flow-O-Matic Flow Meter Zwart

alweer alvast hartelijk bedankt
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
P advies clear red coolant non-uv Waterkoeling 6
Sw333t Thermochill EC6 Non Conductive Coolant - Clear HighFlow Product Suggesties en Nieuws 4
W [IN-ACTIVE] gtx 580 3gb NON REFERENCE!! Gevonden 0
iSP [GEVONDEN] SD non-SDHC kaartje Gevonden 1
aadje93 nieuwe EK waterblocken (gpu fullcover voor non-ref kaarten) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
P Non Conductive Thermal Paste nodig for GPU waterblok??? Waterkoeling 3
Vannos Generic non-pnp monitor Problemen & Oplossingen 10
M Koeling problemen Problemen & Oplossingen 19
Robin Koeling verbeteren mogelijk? Overige Koeling 7
I Koeling tv meubel vraagjes. Overige Koeling 1
G Koeling van mijn tv meubel Overige Koeling 4
D Vraag over 2080ti koeling Overige Koeling 2
J Koeling Chokes en Mosfet's msi 1070 gaming x Overige Koeling 2
R Versterker koeling in TV meubel Overige Koeling 20
R Ik ben op zoek naar de beste koeling voor mijn CPU Waterkoeling 1
P Bios update en cpu koeling Hardware & Software 2
B Welke koeling in dit systeem? Advies Waterkoeling Setup 4
R Meubel koeling Overige Koeling 5
F Koeling Threadripper 3960x Waterkoeling 5
P Water koeling voor mijn Radeon VII grafische kaart 100% beginner hier sorry;) Advies Waterkoeling Setup 4
N Water koeling oplossing voor een AMD 7 Advies Waterkoeling Setup 3
M Schroefjes met veer voor GPU koeling Overige Koeling 1
T Advies custom koeling, 600W TDP Advies Waterkoeling Setup 6
X Koeling HiFi kast Cases en Modding 23
Deathchant Nieuwe PC: radiator positionering en welke fans voor beste koeling en airflow? Hardware & Software 17
wijthoef Koeling i7 7440 Overige Koeling 4
Havvie Koeling wat voelt als een warm bad HighFlow Testimonials / Shopreviews 0
bunbun vraagje betreft koeling custom casemod Overige Koeling 9
M aanpassingen voor betere koeling. Waterkoeling 8
meneer peer advies koeling ysplitsing & quickrelease? Advies Waterkoeling Setup 9
C Advies lucht koeling array controller Overige Koeling 3
D Resorator 1 i.b genomen ...niet genoeg koeling...Radiator i.c.m. genoeg flow ??? Waterkoeling 1
M Vervanging voor standaard koeling Overige Koeling 3
D koeling pasta verwijderen van de cpu en gpu en atic cooling plaatsen op cpu en gpu Overige Koeling 1
H Voldoende kracht/koeling voor loop ? Advies Waterkoeling Setup 4
volcom beste 120mm rad voor cpu only koeling? Advies Waterkoeling Setup 5
T Tips betreft R9 290 water koeling / evt air Waterkoeling 4
T custom koeling voor ATI r9 290X? Overige Koeling 3
C Lage 775 koeling Overige Koeling 0
O Vraagje over amd R9 290 vrm koeling Overige Koeling 5
J Eerste water koeling set (800d) Advies Waterkoeling Setup 6
P advies gevraagd voor water koeling Advies Waterkoeling Setup 4
WiSK NCase M1 (mini ITX, 12 liter, water koeling, fab Lian Li) Cases en Modding 20
F gpu koeling voor gigabyte hd radeon 7950 ver 2:0 Advies Waterkoeling Setup 0
PlayGamble [IN-ACTIVE] Koeling RAD, Pomp, Reservoir Verkocht 5
Viepert [IN-ACTIVE] Koeling, sleeving etc Verkocht 3
S Hulp bij 3xHD7950 koeling Advies Waterkoeling Setup 1
reclamations Water koeling advies Advies Waterkoeling Setup 6
R Koeling voor Matrox QID LP PCIe Overige Koeling 8
1 Water koeling Recom evo power station 300 euro budget Advies Waterkoeling Setup 10

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan