wat is er mis met automaat? :icon_eek:
Best veel eigenlijk, vooral omdat op de automaat de ISO als een raket omhoog gaat bij slecht licht !
De automaat kan een handig hulpmiddel zijn om te kijken welk diafragma hij pakt, vervolgens kan je dan in de M stand deze overnemen, maar dan met je eigen witbalans en iso waardes
ISO 800 is voor mij de grens, daarboven wordt het de grote pixel show en dat wil je echt niet.
Ik heb net een uurtje geleden een donker park in de sneeuw op de foto gezet, instellingen: 18 milimeter F5.6 , ISO 100 en 15 seconden sluitertijd. vijf foto's vormen samen een mooi panorama
Dit is dus met het blote oog gewoon donker, er staan maar een paar lantaarns langs de kanten.
Nog een voorbeeld, vuurwerk , ook weer ISO 100, dit keer F8 en 10 seconden
geen verdere photoshop toegepast, het park op de voorgrond is mooi belicht door alle flitsen van het vuurwerk:
En tot slot omweer, mijn favoriete onderwerp!
Dit kost veel geduld om te maken, ISO100 F16 en BULP stand
Bulp staat voor onbepaalde sluitertijd, via een draad ontspanner zet je de lens open en die doe je pas weer dicht als er een bliksem is geweest.
Een draadontspanner is een bijzonder goede investering, de instap modellen kosten een paar tientjes, dus goed te doen!
En flyte, waarom een lightbox met led's ?????? dat vieze licht wat daar uit komt wil je echt niet om foto's te maken hoor! Slechte spreiding, kleurtemparatuur die per led verschillend is enz enz (sommige 'witte' leds stralen veel rood uit!)
Koop bij een bouwmarkt gewoon 150 watt mini bouwlampjes voor 4,50 per stuk, laat die door je witte doek schijnen en stel je witbalans goed in en je hebt prachtig difuus licht!
verder heb je een prachtige camera gekocht!!