"Beauty disk" knutsel tijd
Hee hallo allemaal,
Ik ben laatst naar een AudioVideo beurs geweest en heb daar wat ideeën opgedaan, op het gebied van belichting was er zo'n beetje alles te krijgen wat je maar wil, alleen wel voor de hoofdprijs....
Dus dan ga je zelf maar aan de slag!
Nu heb ik wel een voordeel dat ik op m'n werk beschik over machines die de doorsnee doehetzelfer niet 1 2 3 in de schuur heeft staan, maar dit kan ook gemaakt worden met bv een afwas bakje o.i.d
In het -slechte- filmpje is een dieptrek / vacuüm vorm machine te zien, het begint met het verwarmen van een plaat PETG (lexaan) en na 40 sec wordt hij gevormd in een mal van een 30 cm bol waar ik een mdf bodem in heb gelegt , kijk maar: (je geluid zacht zetten!)
filmpje van dieptrek machine
En dan kom je dus met dit thuis: (ringen zijn gemaakt met CNC machine)
Mijn hond was erg blij, hij dacht een XXL voerbak te krijgen, maar helaas...
Nu ga ik voor het eerst met een Dremel aan de gang, pffff lastig hoor!
Zoals te zien, ik heb drie keer de buis ingekort, want het was wel erg strak geworden....
Met wat geduld past de flitser er dan ook in:
Voor de binnenkant van de buis gebruik ik het meest matte zwart wat er is:
En de buitenkant moet juist zoveel licht weerkaatsen als maar kan, dus zilver:
De binnenkant van de bak moet het licht alle kanten op knallen, dus hoe meer rimpels hoe beter! Verder heb ik meerdere soorten plexi om het licht straks te gaan spreiden.
En dan de eerste test, die ging meteen perfect het licht is prachtig verdeelt over de hele ring!! (vermogen stond hier op 1/32 !!)
Even een eerste test op m'n proefdier, hier heb ik de
beauty disk zoals dit ding heet, naast me neer gezet, maar het is de bedoeling om door de buis in het midden te gaan fotograferen , eigelijk een soort mega ringflitser is het dus!
Hier staat hij op statief, op deze manier kan je hem als een softbox gebruiken
(de wasknijpers waren om snel te wisselen tussen de plexi soorten, white frost gaf het mooiste licht, die zit nu met boutjes en vleugelmoertjes vast)
Ik ga binnenkort even proberen om wat "glamour" foto's te maken hiermee, want daarvoor is hij bedoeld, maar eerst moet er nog een betere bevestiging voor m'n camera op komen!
ik ben erg tevreden, uiteindelijk heeft dit mij alleen tijd gekost, maar ik denk dat dit voor rond de tien euro te maken is, zoals ik al zei, met een afwas bakje of -fruit-schaal , een stukje pijp (100 mm rond) , aluminium folie van binnen en als voorkant wit stretch stof , dan ben je er al!
Succes!
Martijn
Hier een voorbeeld van wat voor licht zo'n disk geeft, duidelijk te herkennen aan de mooie lichtpuntjes in de ogen!