• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Fotograferen, tips en tricks

Met je cam op een statief maak je met dezelfde instellingen een aantal foto's die minimaal 1/4 overlappen. Op de betere camera's kan je de instellingen zelfs bevriezen (was ik hier vergeten trouwens!) want dan heb je een wat betere lucht als nu het geval is bij mij foto....

Vervolgens maak je met photoshop een panorama via file > automate > photomerge en daar de aanwijzingen volgen, vrij simpel dus eigenlijk maar je moet het even weten :045:

Voor dit panorama heb ik dus 5 foto's gemaakt , gewoon met iso 100 en zonder noise reduction aan, zelfs steady shot stond niet aan. (die moet UIT als je op statief werkt!!!)

Kijk trouwens ook eerst goed of je horizon rechtstaat en of je voldoende bereik hebt , want een panorama moet natuurlijk wel breeeed zijn (origineel van deze was trouwens ruim 10 duizend bij 2000 pixels, en 50 MB)

Juist revolution, maar probleem is dan dat je de camera met je hand aanraakt wat trillingen geeft...

Je kan daarom beter je selftimer op 2 seconden zetten, en je sluitertijd gewoon op 5....30 sec, dan druk je af.... 1.....2..... camera gaat open....bv 10 sec later vanzelf weer dicht en heb je niet de cam meer aangeraakt.
Maar nogmaals, een draadontspanner kan je hiervoor nog beter gebruiken.

Voor bliksemfoto's zonder draadontspanner ben je dus steeds om de 30 sec de knop aan het indrukken :107:

Wat voor cam heb je dan Cool daddy?
wij hebben een D300 die ik het meeste gebruik en statief heb ik (manfrotto) etc.
maar ik moet gewoon 5 fotos maken die elkaar voor een kwart overlappen minimaal en dan in fotoshop bewerkt ie dat automatisch?

Ik heb maar gewoon een Sony Alpha A350 , en ook Manfrotto statieven (drie poot en een één been)
Voor de rest blijf ik zeggen "het is niet de keuken maar de kok die het doet" kortom, je kan een Nikon D3 kopen voor 7000 euro maar dat betekent niet automatisch dat je dan alleen maar mooie foto's maakt! Je moet je er dus in willen verdiepen om het maximale uit je cam te halen...

In de eerste plaats moet je leren kijken met een kritisch oog, goed voorbeeld is je bureau daar komen bij de meeste mensen steeds meer spullen en troep op te staan, je hersenen gaan daar "omheen kijken" en filteren dat als het ware uit je beeld (je went er aan) maar maak je er een foto van en je ziet het opeens allemaal in beeld, dan denk je heee wat een troep ligt er eigenlijk...
Dus voordat je een foto van iets gaat maken, kijk dan eerst even rond of je met een iets ander standpunt je beeld vrij van storende elementen kan krijgen (indien aanwezig)

Terug naar de panorama foto's , ja in Photoshop gaat dat samenvoegen vanzelf ! daarna moet je nog wel aan de gang met de crop tool en hier en daar een beetje clonen maar het moeilijke werk doet hij voor je :023:

Zo ziet een panorama er uit voor het croppen/cloonen en een kleurcorrectie

aktt74.jpg

Laatst bewerkt:
Best veel eigenlijk, vooral omdat op de automaat de ISO als een raket omhoog gaat bij slecht licht !

Ligt ook aan de camera zelf, een beetje fatsoenlijk model met een goedkoop statiefje kan prima op lage iso waardes schieten. Beetje nabewerken met photoshop en er komt nog wat leuks uit ook :).

En flyte, waarom een lightbox met led's ?????? dat vieze licht wat daar uit komt wil je echt niet om foto's te maken hoor! Slechte spreiding, kleurtemparatuur die per led verschillend is enz enz (sommige 'witte' leds stralen veel rood uit!)
Koop bij een bouwmarkt gewoon 150 watt mini bouwlampjes voor 4,50 per stuk, laat die door je witte doek schijnen en stel je witbalans goed in en je hebt prachtig difuus licht!
verder heb je een prachtige camera gekocht!!

Hm, op foto's met leds heb ik meer de ervaring dat ze erg blauw/koud zijn. Of bedoel je dat ze de instellingen van de witbalans verpesten door ook rood licht uit te stralen?

Heb gisteren al deze filmpjes gekeken, raad het aan voor iedereen die interesse heeft in studio/modellen fotografie. Zeker de hele simpele trucjes met verschillende lampjes die hij gebruikt zijn erg leuk om te zien en zelf eens te proberen. Ik ga iig ook een beetje kloten met stick-in-a-can's en die klemlampen, daar heb ik er nog wel een paar van liggen.

In nieuw zeeland heb ik ook nog wat leuke panorama's geschoten, resize:
lake%20in%20NZ2.jpg

origineel (onbewerkt) recht uit de camera, uber groot plaatje. Foto is gemaakt met een canon powershot A720 en aan elkaar gestitched met autostitch.

edit: was halverwege het typen vergeten wat ik wilde gaan typen :/. Voor Nikon is het met de bijgeleverde software niet mogelijk om tethered te schieten, daarom laat ik DIYPhotobits.com camera control 4.1 de foto's opslaan in een bepaalde map die ik dan weer laat autosyncen met lightroom 2.5. Tussen de foto nemen en het beeld op m'n scherm zit wel een paar seconden maar ik hoef nu iig geen 150 dollar uit te geven aan software :p.

Laatst bewerkt:
Hm, op foto's met leds heb ik meer de ervaring dat ze erg blauw/koud zijn. Of bedoel je dat ze de instellingen van de witbalans verpesten door ook rood licht uit te stralen?

Heb gisteren al deze filmpjes gekeken, raad het aan voor iedereen die interesse heeft in studio/modellen fotografie. Zeker de hele simpele trucjes met verschillende lampjes die hij gebruikt zijn erg leuk om te zien en zelf eens te proberen. Ik ga iig ook een beetje kloten met stick-in-a-can's en die klemlampen, daar heb ik er nog wel een paar van liggen.

In nieuw zeeland heb ik ook nog wat leuke panorama's geschoten, resize:
lake%20in%20NZ2.jpg

origineel (onbewerkt) recht uit de camera, uber groot plaatje. Foto is gemaakt met een canon powershot A720 en aan elkaar gestitched met autostitch.

edit: was halverwege het typen vergeten wat ik wilde gaan typen :/. Voor Nikon is het met de bijgeleverde software niet mogelijk om tethered te schieten, daarom laat ik DIYPhotobits.com camera control 4.1 de foto's opslaan in een bepaalde map die ik dan weer laat autosyncen met lightroom 2.5. Tussen de foto nemen en het beeld op m'n scherm zit wel een paar seconden maar ik hoef nu iig geen 150 dollar uit te geven aan software :p.

Hele mooie filmpjes thanks voor het delen :D erg helpvol ;)

Das een uber mooie plaat flythe !
Lijkt wel een compleet andere planeet :icon_wink:

Ik ga de filmpjes nu bekijken, ik heb zelf een aantal dvd's van het blad Zoom waar ze erg uitgebreid ingaan op diverse onderwerpen zoals portret, natuur , architectuur , urban exploring (erg leuk!) , en macro fotografie.
Ik ben benieuwd hoe deze filmpjes zijn!

Wat betreft leds, zet ze op een rij met een stukje wit filterpapier er overheen en je zult zien dat er een paar tussen zitten met een andere kleur zweem...
Ik vind de bundel die er uit komt ook niet mooi, misschien over een jaar of 5 als ze nog verder ontwikkeld zijn......

Trouwens die "sterren" om de leds op je foto van je ledbak , dat komt vrijwel zeker omdat je een klein diafragma hebt gebruikt, lijkt mij sterk dat dat door een uv filter komt maar het zou kunnen... (ik gebruik geen uv filter,die zit namelijk al voor de sensor van m'n cam)

*gaat filmpjes kijken* :icon_keel:

mja, met die sterren is zonder uv filter. Maar je hebt gelijk is gemaakt op f22, weet ik dat ook weer :p.

Ga morgen de stad in om het een en ander te kopen om een photobooth te maken ;), zal ook eens kijken of ze ergens de zoom verkopen.

Zonde van die hoogspanning kabels,maar die kan je vrij eenvoudig weg cloonen met photoshop!
Laatste foto heeft een vreemde kleur op mijn scherm, bijna zwart/wit...

Net even gekeken of mijn cam tethered kan werken, maar helaas dat zit er niet in....
Je zou eigenlijk -in mijn geval- een compact flash kaartje moeten hebben die via een draad naar m'n computer gaat :D geen idee of dat bestaat eigenlijk!

Laatst bewerkt:
Zonde van die hoogspanning kabels,maar die kan je vrij eenvoudig weg cloonen met photoshop!
Laatste foto heeft een vreemde kleur op mijn scherm, bijna zwart/wit...

laatste foto heeft een vintage effect logisch ;) en de kabels blijven heb ik bewust gedaan omdat ik het wel wat vind hebben.

ps. ben pro webdesigner :p

ps. laatste foto heeft beetje jaren 70 look waardoor het kan lijkend at het hij bijna zwart wit heeft, maar hij wel degelijk kleur en er is niks zwart wit op de foto. kan aan je scherm liggen :p iedereen heeft andere instellingen op het scherm :D

ik zou een polarisatie filter gebruiken, die houd de reflecties tegen van het glas.
(als je hem goed insteld, een polarisatie filter ( makkelijk gezegd pola filter ) ken je draaien, het kan mee werken of tegen werken )

helaas voor een goede kwaliteit filter betaal je wel een heuze prijs ( 150 a 170 euries )

Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
D tips en tricks verbeteren van loop HighFlow Forum 15
M Vragen , tips and tricks Lian Li PC-O11 Dynamic XL Advies Waterkoeling Setup 2
Fryslanboy Tips/Ideeën met betrekking tot zijpaneel Phanteks Mini XLDS Cases en Modding 5
S Eerste PETG build ( 900D ) tips tricks? Waterkoeling 7
P GTX 1080 waterkoeling tips? Waterkoeling 4
Q Tips, toevoegingen over bij elkaar gezocht materiaal Advies Waterkoeling Setup 17
A Customloop advies/tips nodig :) Advies Waterkoeling Setup 2
R Reservoir tips Waterkoeling 3
Ed Kokke advies en tips gevraagd Advies Waterkoeling Setup 3
M Tips voor verwijderen pinnetjes uit PSU kabels Cases en Modding 2
F Nieuwe Systeem bouwen Corsair 540 AIR watergekoeld tips Waterkoeling 1
Mortum hARTware: Casemodden met budget, Hulp en Tips gezocht met uitzoeken van onderdelen. Hardware & Software 14
M [Waterkoeling] €400-€600, i7 4970k, 780(ti) sli open voor TIPS Advies Waterkoeling Setup 4
N Iemand tips om met 1 schakelaar 2 ledstrips te bedienen en 1 losse led. Cases en Modding 11
S Tips/advies gevraagd voor nieuwe set-up waterkoeling. Advies Waterkoeling Setup 6
T Tips betreft R9 290 water koeling / evt air Waterkoeling 4
T Tips gevraagd ivm UV, LED, belichting.. Cases en Modding 1
S Tips voor vervangen stock fan ATI Radeon Club 3D 7870 Tahiti LE. Overige Koeling 4
maomanna Tips kleine WC onderdelen Advies Waterkoeling Setup 15
Arniebomba Windows 8 - Ervaringen, problemen, oplossingen, tips. Hardware & Software 41
D Bf3 guide/tips/tricks video's Gaming 0
Freddy TP10: HighFlow Casemod Compo, jouw tips aub Lan Party 37
K High-end muis (tips) gezocht Hardware & Software 31
S iemand tips voor gamefootage ps3 opnemen? Handleidingen en Installatie Tips 1
A Interieur tips gewenst! Algemene Discussies 6
V Vincent vraagt basis tips om te O.C-en Overclocking 6
cederieck [Waterkoeling] €500 euro, Q6600, 6970 meningen en tips Advies Waterkoeling Setup 9
I Tips voor inbouw Haf 932 im really a noob in deze dingen Handleidingen en Installatie Tips 8
SillentWolf Nieuw te bestellen PC, tips a.u.b. Hardware & Software 22
R Sleeving PSU Vraag, Tips, suggesties? Cases en Modding 2
S Advies, Tips, Suggesties GTX 480 Hydro Advies Waterkoeling Setup 10
T Ff wat OC tips vragen... Overclocking 0
Fuwa Fuwa [FireFox] Gebruiker tips! Handleidingen en Installatie Tips 12
ShockRaver Probleempje met setup. tips aub Advies Waterkoeling Setup 13
Kadett Kadett's First Build: Iemand nog tips? Advies Waterkoeling Setup 14
AceBaran WC+Tips+Inbouwen! Waterkoeling 155
G laptop....iemand nog tips? Hardware & Software 7
Fuwa Fuwa Soldeerbout tips Handleidingen en Installatie Tips 32
R Tips spuiten behuizing Cases en Modding 2
K OC E8500 mss tips? Overclocking 12