• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Advies gevraagd voor nieuwe gaming pc (4790K, ASUS M7F)

Na de pomp is prima, inderdaad op een zo laag mogelijke punt (eventueel stuk slang naar het T-stuk wat langer maken, zodat je het gemakkelijker uit de kast krijgt en het kraantje onder de kast kan krijgen als je gaat legen).
 
Nog een vraagje: Bij de pomptop+reservoir zit een rond zwart foam ding. In de handleiding staat daarover: "In case your system suffers from excessive vortex issues, air bleeding problems or if the pump is sucking in air you may replace the anticyclone with the enclosed polyether foam."

Is het verstandig om deze er sowieso in te leggen of alleen in uitzonderlijke probleemsituaties?
 
We zijn inmiddels een paar dagen verder. Ik heb de bestelling ontvangen. Ik ben uitermate tevreden over de levering. Top!

Ik heb nu de pomp (met de grotere buis) in elkaar gezet en ik heb de radiator gespoeld met heet demi-water. Het werd een beetje een kliederboel, maar er kwam geen troep uit, dus ik neem aan dat 'ie schoon is.

Ik heb nu drie PWM fans (http://www.highflow.nl/fans/ventila...0-pwm-high-performance-120mm-fan-2350rpm.html) op de radiator gemonteerd. Ik wil die via deze stekker (4-Pin PWM Splitter (1x PWM -> 3x PWM) 30CM Sleeved Black) die ik heb meebesteld, op de CPU_FAN header van het moederbord aansluiten, zodat ze zachter kunnen draaien als de CPU niet zwaar belast wordt. Ik zie echter nu ik deze splitter kabel in m'n hand heb, dat maar één van de drie kabels het PWM signaal heeft. Betekent dat dan dat er maar een fan geregeld kan worden en de andere twee constant op volle toeren draaien? Ik wil ze graag alledrie op dezelfde snelheid laten draaien.
 
Alle drie worden gereguleerd en zullen evensnel draaien.
Jouw moederbord kan echter maar van 1 fan de RPM lezen, daarom is daarvoor maar 1 kabeltje nodig.
De snelheid van de twee andere fans wordt dus bepaald door die ene fan met extra kabel.
 
Hallo,

Ik heb inmiddels de pc geassembleerd. Het werkt hartstikke goed! Ik heb alle adviezen opgevolgd en leaktests gedaan en alles is in orde.

Foto:
http://content.hwigroup.net/collection-images/usersystem/1920x1080/84133.jpg?d=1407623881
(Ik ga de kabels nog wat netter wegwerken.)

Nu wilde ik ook mijn beide GTX 680's gaan waterkoelen met twee van deze: EK-FC680 GTX+ - Acetal CSQ

De fans zijn namelijk iets luidruchtiger dan de rest en de temps zijn vrij hoog (50 idle al).

Ik had daar een aantal vragen over:

1) Ik neem aan dat er nog een rad bij zou moeten om de complete setup te koelen (CPU, VRMs, 2x GPU). Ik heb nu een EK 360 XTX (60mm dik). Ik kan voorin nog een 280 rad plaatsen, is dat voldoende?
2) Ik heb nu nog één pomp voor de huidige loop (CPU + VRMs). Zou er voor de GPU's een tweede pomp moeten komen?
3) Momenteel is het zo dat m'n mobo de pompsnelheid en de fansnelheid van de 3x 120mm fans op de rad boven regelt. Als m'n CPU heter wordt, dan gaan die omhoog. Hoe is dat voor een GPU te regelen? Dat als hij intensief gebruikt wordt, de fans ook harder draaien. Ik kan immers niet de GPU temps kiezen als maatstaf voor de draaisnelheid. Verder kan de CPU temp natuurlijk onafhankelijk van de GPU temps fluctueren afhankelijk van het type workload (games bijv.). Hoe organiseer je dit?
4) Hoe kan ik het beste de blocks in de bestaande loop integreren. Kan ik de bestaande loop half leeg laten lopen zodat de slangen voor de CPU droog staan, dan doorknippen, vastdraaien op de GPU block fittingen en dan het overtollige vloeistof weer (gefilterd) teruggieten met evt. wat extra vloeistof?

Groet,

Max
 
Je zou het met de huidige radiator moeten kunnen redden, maar als je het budget hebt, dan is een extra radiator zeker geen overbodige luxe en ook aan te raden.

Een 280 erbij heb je ruim voldoende koelcapaciteit.

Ik geloof dat je nu een D5 pomp hebt, dat is wel voldoende.

Als jouw GPU warm worden, wordt het koelvloeistof ook warmer.
Daardoor zal jouw CPU temp ook toenemen, waardoor de fans harder gaan draaien.
Ik zou het dus gewoon zo laten (eventueel de ingestelde max temp van jouw CPU lager zetten, zodat fans eerder harder gaan draaien).

Inderdaad zoals je zegt, leeg laten lopen voor de zekerheid is aan te raden.
Je kan dan ook 2 van deze aanschaffen om een knoeiboel te voorkomen:
Slangklem - Afkneller tot 20MM
Net na jouw CPU blok goed afknellen.
En net voor jouw T-stuk goed afknellen.
Dan kan je het stuk ertussen eruit knippen en zo de slang op jouw videokaartblokken aansluiten :)
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
F Advies gevraagd voor pc met 2 GPU's + Watercool setup Advies Waterkoeling Setup 13
Freddy Advies gevraagd voor hardware keuze (mobo+CPU+RAM) Werk PC? Hardware & Software 9
M Hulp gevraagd voor juiste configuratie. Advies koppeling/Radiateur Waterkoeling 2
M In Win 805I advies gevraagd voor plaatsen fans. Waterkoeling 33
M Advies gevraagd voor 2 de reservoir Waterkoeling 2
M aangepast advies gevraagd voor een newbee Waterkoeling 7
P Advies gevraagd voor keuze 420 radiator Waterkoeling 10
S Tips/advies gevraagd voor nieuwe set-up waterkoeling. Advies Waterkoeling Setup 6
P advies gevraagd voor water koeling Advies Waterkoeling Setup 4
S Advies gevraagd voor mijn 7870 in Crossfire met BF3 / BF4 Problemen & Oplossingen 32
the_cyberspace Advies gevraagd voor een compleet setje Advies Waterkoeling Setup 4
S Advies gevraagd bij keuze van MB voor gamen Hardware & Software 5
X Gevraagd: advies voor pc Hardware & Software 2
M Advies gevraagd: stille behuizing voor huidige waterkoeling Waterkoeling 4
H advies gevraagd voor nieuwe i7 setup met SLI Waterkoeling 61
R Advies koppelingen en slangen gevraagd Waterkoeling 3
Sanders Tweemaal advies gevraagd Waterkoeling 3
Y airflow waterloop advies gevraagd. Waterkoeling 1
Bl4ckj4ck666 GPU waterkoeling advies gevraagd. En CPU mee waterkoelen? Advies Waterkoeling Setup 90
N Advies gevraagd MSI RTX3080 loop Advies Waterkoeling Setup 3
M Advies gevraagd: Radiatoren parallel aansluiten? Waterkoeling 2
M Advies gevraagd welke custom waterkoeling jullie aanraden. Waterkoeling 3
U Lelijke GTX 1080 waterblok advies gevraagd Advies Waterkoeling Setup 3
H Help, Advies gevraagd! Waterkoeling 1
S [Advies] 350 - 400 CPU uitbreidbare loop Expertise gevraagd! Advies Waterkoeling Setup 20
V Advies gevraagd over eerste custom waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 8
J Advies gevraagd Advies Waterkoeling Setup 5
G Advies gevraagd Waterkoeling 11
O Advies nieuwe pomp gevraagd Waterkoeling 7
T Welke kleur slang en koelvloeistof? Advies gevraagd Waterkoeling 2
T Advies en Hulp gevraagd of onderstaande kan : Waterkoeling 5
Ed Kokke advies en tips gevraagd Advies Waterkoeling Setup 3
B 4k tv advies gevraagd.... Hardware & Software 6
W Waterkoeling Complete Set. CPU (+GPU) Advies gevraagd Advies Waterkoeling Setup 18
M advies gevraagd: aansluiten Aquacomputer Ultra pomp op Aquabay+Aquatube Waterkoeling 3
S Controle setup / advies gevraagd Advies Waterkoeling Setup 4
radmiraal advies gevraagd ! Advies Waterkoeling Setup 8
X Advies gevraagd waterkoeling CPU + GPU Advies Waterkoeling Setup 3
H Advies gevraagd! - Waterkoeling QUAD CROSSFIRE (HW Black ICE XT 480) Advies Waterkoeling Setup 3
P Advies gevraagd bij aanschaf controller. Waterkoeling 8
P Advies gevraagd m.b.t. keuze nieuwe radiatoren. Advies Waterkoeling Setup 1
P Advies gevraagd m.b.t. keuze nieuwe pomp. Advies Waterkoeling Setup 9
H (Advies Gevraagd) I7 3770k, Maximus V Formula, GTX 670. Advies Waterkoeling Setup 15
Sw333t Nieuwe HTPC bouw, advies gevraagd over tuners Hardware & Software 10
P Nieuwe voeding advies gevraagd. Problemen & Oplossingen 4
T watercooling loop advies gevraagd Waterkoeling 6
E Hulp/advies gevraagd schoonmaak waterkoeling Waterkoeling 15
J Advies Full setup gevraagd Advies Waterkoeling Setup 6
Freddy Netwerk advies gevraagd :) Hardware & Software 45
T Corsair Obsidian 800D advies gevraagd Advies Waterkoeling Setup 8

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan