• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Advies en Hulp gevraagd bij eerste waterkoel set

Bowen

New member
Beste koele Forumleden :),

Mijn naam is Bart en ik ben al een tijdje aan het sparen voor een nieuw game systeem. Het begint nu allemaal een beetje vorm te krijgen. Ik heb de behuizing, voeding, casefans aangeschaft en wil nu eigenlijk graag beginnen met de koeling.

Dit is het systeem wat ik na maanden reviews lezen, wikken en wegen heb samengesteld:


Processor: Intel Core i7 2600k
Moederbord: Asus P8Z68 Deluxe Rev. 3.0
GPU: MSI N580GTX HydroGen/OC
Solid State Drive: Corsair Force Series GT 120gB
PSU: Cooler Master Silent Pro M1000
Behuizing: HAF X

Voor de rest allemaal randapparatuur en ik heb mijn behuizing bij de HD racks een beetje gemod. Overal Blue LED fans (allemaal LED aan/uit schakelbaar geplaatst), fan controller Scythe Kaze Master Pro.

Nu wil ik erg graag waterkoeling toepassen (blauw thema met zwart). Het is de bedoeling dat de CPU gekoeld wordt en de GPU. de MSI GTX 580 beschikt al over een GPU koelblok, dus dat is volgens mij niet meer nodig. Het is mijn bedoeling bovenin de behuizing een rad360 te plaatsen met 3 fans. De radiator komt (als het goed is, maar dat moet ik nog maar even kritisch nameten) onder de 2x200mm fans die ik daar geplaatst heb.


Ik heb op dit forum gelezen, op overclockers.net en heb een setje samengesteld. Zouden jullie er een blik op willen werpen of het allemaal een beetje samengaat? En of ik wellicht een andere keuze moet maken voor bepaalde componenten? Mijn budget is wel rond de 250 en echt maximaal 300 euro. En advies betreft de verbindingen (barbs?) zou ook heel erg welkom zijn :).




HighFlow Computer Cooling Shop - Uw shop voor PC waterkoeling, luchtkoeling, casemod, modding, behuizingen en gaming! - WaterCoolingSet

Alvast erg bedankt voor jullie tijd en moeite!
 
Bedankt voor de reactie! Zou ik nog wel een paar extra vragen mogen stellen?

1.) Is het verschil nu erg groot tussen de 'budget' radiatoren en de duurdere? Zou dit tot vele graden verschil kunnen leiden? M.a.w. kan ik niet beter 40 euro extra uitgeven?

2.) Ik heb overal gelezen dat je niet gebruik moet maken van gekleurde koelvloeistof. Het zou afzetten op de apparatuur. Is dit daadwerkelijk het geval?

3.) Ik heb de scythe Kaze Master Pro. Er mag maximaal 12W per kanaal aangestuurd worden. Nu is dit op zich vrij netjes en is het mogelijk meerdere ventilatoren parrallel op 1 kanaal aan te sturen, maar is het ook mogelijk de XSPC X2O 5.25 750 Dual Bay Reservoir Pump 2 te reguleren? Ik heb overal gezocht, maar ik kan nergens het vermogen van dit pompje achterhalen.

4.) Ik ga dan voor deze fittingen :)
13MM (1/2) Feser Schroeffitting - G1/4 (4 pack) Black
Deze zijn hetzelfde toch? Alleen zwart.

5.) Is het overkill ook nog aan de achterkant van de behuizing een 120 of 240 mm radiator te plaatsen?

Ik zal vandaag even gaan opmeten, zodra ik terug ben van het werk (overwerken, heerlijk....)


Alvast bedankt!
 
1) Als je veel componenten in jouw loop hebt, dan is het verschil wel echt merkbaar.
Gezien je een 2600k (neem aan dat je gaat overclocken) en een GTX580 in de loop hebt, kan je dus zeker beter een goede radiator nemen.

2) Als je de koelvloeistof niet mengt met ander vloeistof kan je dat gewoon veilig gebruiken. 9 van de 10 mensen hebben gekleurde vloeistof. Omdat het zoveel gebruikt wordt, kan er weleens voorkomen dat iemand er problemen mee heeft.

3) Je kan er beter geen pomp op aansluiten, dan kan je beter een controller nemen die 30W aan vermogen heeft.

4) Ja die kan ook, is idd alleen in het zwart.

5) Ja :) Tenzij je een budget 360 radiator neemt.
 
Heel erg bedankt voor je hulp tot zover Freddy! Ik heb mijn eerste onderdelen ook al besteld :). Ik heb wel beslotende gpu niet door middel van wc te koelen. De MSI N580gtx lightning Xtreme geeft dezelfde performance als een watergekoelde EVGA. Dus heb ik liever deze kaart (ziet er ook gaver uit wat mij betreft, maar smaken verschillen uiteraard).

Ik heb nog wel een vraagje betreft het vullen en leeg latenlopen van de loop.

Is het handig om een drain te plaatsen voor het leeg laten lopen? Of kan dit ook op een andere manier? Vindt het er namelijk niet echt uitzien als de slang eerst een detour maakt of dat er een t-splitsing inzit. Dit komt waarschijnlijk de flow ook niet ten goede.

Bedankt!



Toevoeging: Op youtube staan verschillende filmpjes waarbij de XSPC X2O 5.25 750 Dual Bay Reservoir Pump redelijk wat geluid produceert. Is dit ook jullie ervaring?
 
Laatst bewerkt:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
M Hulp gevraagd voor juiste configuratie. Advies koppeling/Radiateur Waterkoeling 2
T Advies en Hulp gevraagd of onderstaande kan : Waterkoeling 5
E Hulp/advies gevraagd schoonmaak waterkoeling Waterkoeling 15
P Advies/hulp met creëren loop Waterkoeling 2
C Graag hulp/advies voor een waterkoeling setup! Advies Waterkoeling Setup 3
B Graag wat hulp / advies bij mijn eerste waterkoeling systeem Advies Waterkoeling Setup 1
D advies en of hulp voor nieuwe WC setup Advies Waterkoeling Setup 18
ShockRaver Hulp nodig bij pomp advies (GEEN PLASTIC SCHROEFDRAAD!) Waterkoeling 10
S Mn eerste wc setup advies/hulp Waterkoeling 4
R Advies koppelingen en slangen gevraagd Waterkoeling 3
D Vertical GPU mount advies Waterkoeling 1
Sanders Tweemaal advies gevraagd Waterkoeling 3
D Advies mbt aanpassen ekwb loop Waterkoeling 10
J Advies gezocht voor nieuw systeem eind 2023/begin 2024 Waterkoeling 2
D Aanvraag voor informatie en advies voor GPU waterkoeling HighFlow Forum 2
D Advies voor waterkoeling setup GPU Advies Waterkoeling Setup 3
P Advies plaatsing radiator. Advies Waterkoeling Setup 7
W Advies waterkoeling pc build Advies Waterkoeling Setup 1
K Advies voor een volledig nieuwe setup Advies Waterkoeling Setup 6
I Advies voor een watergekoelde DL380 G7 Server Advies Waterkoeling Setup 5
B Fractal design 7 met 6900xt advies Waterkoeling 1
S Advies watercooling 6900xt reference + 5600x Advies Waterkoeling Setup 1
H Advies watergekoelde setup Advies Waterkoeling Setup 1
Y airflow waterloop advies gevraagd. Waterkoeling 1
W [i9-10980XE] Waterkoeling advies Advies Waterkoeling Setup 3
Sukudow Eerste watercooling advies Asrock X570 Advies Waterkoeling Setup 4
Bl4ckj4ck666 GPU waterkoeling advies gevraagd. En CPU mee waterkoelen? Advies Waterkoeling Setup 90
D Advies setup drain Corsair Advies Waterkoeling Setup 4
W Advies setup Advies Waterkoeling Setup 4
I Advies waterkoeling asus strix rog 5700xt 300 euro Advies Waterkoeling Setup 1
A Advies nodig, Lian Li DK-05X Waterkoeling 4
M Advies voor stille build [5800X, 2080RTX] Advies Waterkoeling Setup 1
2 Advies watercooling 2 x rtx 3080 Advies Waterkoeling Setup 5
K advies setup Advies Waterkoeling Setup 8
P Advies handleiding Thermaltake Pomp/Res PR22-D5 Plus Hardware & Software 3
N Advies gevraagd MSI RTX3080 loop Advies Waterkoeling Setup 3
N Advies en informatie mbt tot een waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 4
T Advies Waterkoeling Setup Waterkoeling 3
Robin Ik zoek advies voor mijn systeem Advies Waterkoeling Setup 1
Silversurfer [advies nodig] Lucht in het systeem en flowmeter stopt met draaien Advies Waterkoeling Setup 1
LoyalFoxx Advies betreft voeding Hardware & Software 4
P advies waterkoeling Waterkoeling 7
K Eerste (custom) loop - advies is welkom H700-8700k-2080Ti Advies Waterkoeling Setup 3
P Graag advies om deze pc te maken Waterkoeling 9
J Enthoo Evolv ITX Custom loop - Advies nodig :) Advies Waterkoeling Setup 5
R Advies pomp voor eerst installatie Advies Waterkoeling Setup 2
P Advies nodig voor waterkoeling (1e keer) Advies Waterkoeling Setup 7
B Advies over waterkoeling GPU & CPU Advies Waterkoeling Setup 3
W Advies eerste watercooling en loop Advies Waterkoeling Setup 6
R Advies nodig | WaterKoeling | Lian Li DK-04 Advies Waterkoeling Setup 270

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan