• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Ik zoek advies voor mijn systeem

Robin

Member
Momenteel heb ik dit systeem:

Behuizing: Corsair crystal 680x
Processor: AMD Ryzen 7 5800x (recent geupgraded van een Ryzen 7 3700X
Geheugen: 2x G.Skill 16 GB (32GB kit) DDR4 PC3600 CL16 RGB (heb nog een setje liggen voor 64GB)
Moederbord: Momenteel nog een Asus ROG X470 crosshair vii hero (wifi) (wil upgrade naar een X570 mobo of wat erna komt, mits het voor Zen 3+ is)
Voeding: Bequiet 650watt voeding (type is onbelangrijk voor de vraag)
SSD: M.2 (1) Adata XPG SX 8200 PRO 512GB
SSD SATA: Crucial SATA 600 1TB (games)
GPU: Zotac RTX 2070 Super 8GB (komt nog een upgrade naar een een RDNA 3 kaart. Of wellicht dat ik er voor 1 of 2 jaar er een RX6700XT 12GB erin zet en deze later overzet naar me tweede pc)

Recent 2 dagen geleden toe gevoegd: Be quiet pure rock 2 dark cpu cooler (moest helaas mijn AMD wraith prism bij de oude cpu verkopen)


Een paar weetjes: (of een enkele)

Mijn behuizing gebruikt momenteel nog de standaard fans die met de behuizing ermee kwamen. Volgens mij zijn dit corsair LL120 mm RGB fans. en achterin zit een grijze muis..

Ik heb de nieuwe cpu koeler gekocht omdat ik deze mooi vind en erg goed bij mijn overige onderdelen vind passen.. Een aluminium finstack vind ik er totaal niet erbij uit zien. Dus het moest een cpu koeler worden die er mooi eruit ziet en dus zwart is gemaakt (coating neem ik aan) Aangezien de 5800x een hogere tdp heeft kon ik niet een AMD wraith spire koeler gebruiken en wat ik dus genood zaakt om een andere koeler te kopen die de cpu wel kan koelen. (aangezien de 5800x zonder koeler komt)
Ik moest dus binnen een beperkt budget blijven, vandaar dat ik voor deze koeler ben gegaan.. Helaas zat een complete cpu water koeler er helaas niet erin.

Ik heb door vrij veel koelers gezocht op de pricewatch van tweakers. Ik wilde vooral geen groot / lomp en een dure cpu koeler. Ook is de laatste tijd maar erg weinig innovatie op het gebied van luchtkoelers helaas. (had wel iets meer zwart en RGB opties willen zien die ook nog best goed uit de bus zouden komen op koeling gebied.)
Het is helaas dat de AMD wraith prism wel er erg mooi eruit ziet, maar op koeling het een drama ding is.

Helaas vind ik ook die complete cpu wc koeler setjes geen optie.. Zo vind ik die NZXT koelers niet echt mooi en erg passen bij mijn build.. (zou dan toch eerder voor een corsair setje gaan. Maar dan heb je het probleem dat je wellicht niet de juiste fans erbij krijgt die je eigenlijk zou willen. (je zou ze er wel erbij kunnen kopen, maar voor de fans die bij je cpu wc koeler zit heb je dan feitelijk al betaald, en met extra fans betaal je dan het dubbele.
Ook weet ik niet of dat die radiators van corsair bij zo`n compleet wc cpu koeler wel van hoge koel capaciteit zijn, want wellicht ben je dan beter af met een andere radiator.

Aangezien een lucht koeler al drama genoeg was om te zoeken (wat ik echt wilde hebben) en zo`n compleet setje voor alleen cpu meestal ook alleen maar voor de looks is (meeste van die setjes presteren redelijk of er zelfs eronder) maar je hebt niet een keuze in corsair setje en super goede koeling. (al hoeft de temperatuur niet helemaal tot 40 graden of lager te koelen)

Maar voor mijn gevoel ben ik toch beter af om zelf een custom setje te installeren. En na wat zoeken is zijn mijn ogen toch gevallen op de corsair hydro x onderdelen.
Althans die vind ik wel het meeste mooiste / meeste compatible met mijn behuizing.

Hierbij heb ik een beetje hulp bij nodig om een klein kitje samen te stellen.
Momenteel wil ik eigenlijk alleen de cpu nog waterkoelen. Later misschien ook de rest. Dit omdat de cpu voor mij die prioriteit heeft. En ik het makkelijker vind om de gpu zo eruit te kunnen halen zonder steeds leidingen los te moeten halen en de boel te moeten drainen.

Daarnaast geld speelt voor mij ook een rol.. Kan makkelijker bijvoorbeeld 150 euro missen , dan dat ik 300 of meer ga uitgeven.

Wat ik zelf wil:

CPU block:

Corsair Hydro Series XC7 RGB (zwart)(lijkt voor mij de beste match) (ook omdat ik RGB wil anders donker in de behuizing) (deze staat wel voor 99 procent vast)​

Zie dat er ook een XC9 RGB CPU block er is..

Tubing: (heb het zelf nooit gebruikt, maar zou wel voor hard tubing willen gaan) (diameter weet ik niet) (kleur ook niet (maar misschien iets anders dan zwart?)

Radiator: Zou een 280MM willen omdat deze boven de behuizing past. (zijn er betere te krijgen dan de standaard corsair 280MM radiator)

Fittingen: Ik denk aan bitspower / of die van corsair zelf of een ander alternatief ( denk in de zwarte kleur)

Fans: Ik denk aan corsair QL140 RGB fans als deze er zijn..

Reservoir: (geen idee zelf, moet wel makkelijk te vullen en te drainen zijn)

KVS: Kan ik hier ook gewoon longlife KVS van een auto hier in stoppen? Ik weet wel dat je vroeger allemaal diverse soorten koelvloeistoffen had, maar meestal gaf dit
al snel verontreiniging in de loop door ontstaan van algen en troep. Neem aan dat als je er een kleurstof erbij mengt dit ook niet helpt tegen algen??
 
Laatst bewerkt:
Dag Robin,

Tubing: voor hardtubing heb je wel andere tools nodig om je buizen te knippen/buigen (soft tubing niet). Dit gaat je dus meer kosten. Bijvoorbeeld een heatgun, mandrels, silicone bending, reamer, tube cutter.

Je kan via link hierboven even de bending kits checken. Dan zie je wat je allemaal nodig hebt.

Radiator: Corsair 280mm radiator is ruimvoldoende voor enkel CPU waterkoeling.

Verschil tussen XC7 en XC9 is niet heel groot. De XC9 heeft meer koelvinnen.

Fittingen: Corsair fittingen zijn van prima kwaliteit. Zorg ervoor dat de OD overeenkomt met je hardtubing. Dus bijvoorbeeld 14mm OD hardtubing, dan ook 14mm OD fittingen:

Fans:


Producten niet op voorraad kan je gewoon bestellen. Dan wordt het automatisch naar je verzonden als het weer op voorraad is.

Reservoir: als je bij Corsair wilt blijven kan je een van deze twee nemen:


Of van EK, is wat goedkoper:

Voor het drainen heb je ook het een en ander nodig w.b.t. fittingen. EK heeft onlangs hun nieuwe “drain valve” uitgebracht die het drainen wel wat simpeler maakt. Zie topic hieronder voor meer info:

Als je meer informatie nodig hebt over aftappunten/drainen kan je het hier vinden:

KVS: Ik durf niet te zeggen of dat wel/niet kan. In autovloeistof zit volgens mij wel andere chemicaliën in die misschien je tubing kan aantasten.

In alle kant-en-klaar / "premix"vloeistoffen zitten al additieven ingemengd die verontreiniging tegengaan. Gekleurde vloeistof gaat minder lang mee dan “clear” vloeistof, dus als je niet zo veel waarde hecht aan looks zou ik je aanraden om gewoon voor clear vloeistof te gaan.
 
Laatst bewerkt:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
A Nieuw hier en op zoek naar advies Advies Waterkoeling Setup 54
HighFlow Op zoek naar een cadeau voor Vaderdag 2023 en een goede deal? HighFlow Computer Cooling Shop 0
F Ik zoek een waterblok voor de Gigabyte GeForce GTX 1080 Ti Gaming OC 11G Waterkoeling 0
R Ik ben op zoek naar de beste koeling voor mijn CPU Waterkoeling 1
M Op zoek naar deze kabel voor Hitbox Venom Arcade stick Gaming 3
XenoMorpH Zoek functie uitbreiding HighFlow Webshop 2
Limecat Op zoek naar een betere PSU Hardware & Software 2
P Op zoek naar begeleiding voor mijn eerste custom watercooling‏ Advies Waterkoeling Setup 1
S Op zoek naar 2pin moederbord naar aan/uit, Reset switch kabel langer dan 30cm Cases en Modding 2
G Op zoek naar witte PSU met witte kabels Hardware & Software 4
D ben op zoek naar een waterblock van Bitspower HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
O Op zoek naar Lian Li PC-X500XF of alternatief Cases en Modding 9
E Op zoek naar een mal voor het moederbord. Cases en Modding 12
Ianovski Op zoek naar iemand die een voeding wilt sleeven Cases en Modding 2
Sw333t Op zoek naar een gpu, bij voorkeur Nvidia Hardware & Software 9
Sanders Zoek de afbeelding Algemene Discussies 19
L Corsair H50,H60...zoek cpu koeling voor Lian Li PC-Q11 met i7-2600K. Advies Waterkoeling Setup 19
Gruffi Ik zoek G 1/4" Threaded Barb - 3/8" ID Waterkoeling 1
iSP Het grote "ik zoek speciale/custom hardware" topic Problemen & Oplossingen 1
boefmans zoek uberstille cpu koeling Overige Koeling 6
T op zoek naar een goede WC setup Advies Waterkoeling Setup 27
Thekoekepeer Op zoek naar case voor waterkoeling Cases en Modding 15
K op zoek naar een deftig WC setje Advies Waterkoeling Setup 14
Sw333t [INACTIVE] Zoek een Q6600 processor met G0 stepping Gevonden 0
M5rvii Probleem ! zoek een waterpompke .. Waterkoeling 19
Homienator Op zoek naar 2 SSD schijven. Hardware & Software 25
Sparky ik zoek een nieuw 1366 mobo Hardware & Software 7
R Op zoek naar de juiste casefan(s) Overige Koeling 31
P Ik zoek een site Waterkoeling 9
Calimero Beginner zoek hulp / duwtje in de goede richting Waterkoeling 23
H ik ben op zoek naar een nieuwe kast Cases en Modding 34
Joren op zoek naar een lcd-tv Hardware & Software 1
B Ik zoek een kast Cases en Modding 10
Craven Op zoek naar een nieuwe kast Cases en Modding 15
hung hungie zoek pomp met 10mm 1/4 aansluiting. Waterkoeling 6
R Advies koppelingen en slangen gevraagd Waterkoeling 3
D Vertical GPU mount advies Waterkoeling 1
Sanders Tweemaal advies gevraagd Waterkoeling 3
D Advies mbt aanpassen ekwb loop Waterkoeling 10
J Advies gezocht voor nieuw systeem eind 2023/begin 2024 Waterkoeling 2
D Aanvraag voor informatie en advies voor GPU waterkoeling HighFlow Forum 2
D Advies voor waterkoeling setup GPU Advies Waterkoeling Setup 3
P Advies plaatsing radiator. Advies Waterkoeling Setup 7
W Advies waterkoeling pc build Advies Waterkoeling Setup 1
K Advies voor een volledig nieuwe setup Advies Waterkoeling Setup 6
I Advies voor een watergekoelde DL380 G7 Server Advies Waterkoeling Setup 5
B Fractal design 7 met 6900xt advies Waterkoeling 1
S Advies watercooling 6900xt reference + 5600x Advies Waterkoeling Setup 1
H Advies watergekoelde setup Advies Waterkoeling Setup 1
Y airflow waterloop advies gevraagd. Waterkoeling 1

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan