• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

2e waterkoeling, nu eens custom

moeilijk

New member
M'n eerste set was een zalman reserator xt. Dat is me met een cpu blok en 2x8800GTS blokken prima bevallen.
Ik heb nu gezien dat er mooiere systemen bestaan die helemaal in de kast passen.
Mijn doel is het geluidsniveau omlaag halen. Met m'n huidige systeem kan ik momenteel alle spellen maximaal spelen die ik wil, alleen de videokaart blijkt een stofzuiger te zijn.

Om te beginnen een vraag over de volgorde. Bij een normaal WC systeem begin je bij de processor. Ik ging er vanuit dat dat is omdat dat het hoogste te koelen component is. Ik heb een Raven RV03 kast waarbij het moederbord 90 graden gedraaid is. De achterkant van het moederbord zit dus aan de bovenkant, wat de videokaart dus het hoogste punt maakt. Moet ik nu beginnen met de videokaart of traditioneel met de processor?

Ik wil graag een set die zoveel mogelijk intern is in verband met de mobiliteit van het systeem, zo min mogelijk geluid maakt en makkelijk in gebruik/onderhoud is.
Het systeem moet er klaar voor zijn om zonder al teveel aanpassingen een 2e 7970 bij te kunnen voegen over 1 a 2 jaar.

Het budget: wat er over blijft aan vakantiegeld, reken ongeveer 500 euro

De hardware:
Kast: SilverStone Raven RV03B-W
Moederbord: Asus rampage Extreme IV, waterkoeling optioneel
Processor: Socket 2011, Intel Core i7 3930K
Videokaart: XFX ATI Radeon HD7970 3GB DDR5 Black Edition

Ik zal zo eens een basis set samenstellen waarvan ik het idee heb dat het gaat werken, maar natuurlijk graag reacties.

Het lijstje volgend:
CPU: Geen 2011 CPU waterblocks?
Videokaart: Nickel en Plexi, de combi omdat het er leuk uit ziet en nickel goed bestand is tegen vreemde invloeden.
Radiator: Iets waar de katten niet op gaan liggen slapen omdat het zo lekker warm is. Bestaat dit intern?
Reservoir: Waarom niet samen met de pomp als ze beiden zo hoog mogelijk moeten zitten? En een bay klinkt makkelijk en intern.
Slang: Doorzichtig en 1/2" voor de beste doorstroming. Geen idee hoeveel meter er in een gemiddeld systeem gaat.
Fitting: Volgens mij een standaard set. Ik ken alleen van m'n reserator de klem fittingen, zijn er voor-/nadelen aan schroef?
Koelvloeistof: Gewoon een kant en klare oplossing. In de reserator xt ging wel bijna 1,5 liter, heb ik aan 1 fles genoeg? Of was het het extra waterblok van de videokaart?
 
Laatst bewerkt:
Hoi moeilijk, welkom om het forum.....(eh, is dit je echte nickname?, LOL)

Voor watercooling maakt het niets uit in welke volgorde je je componenten plaatst.
In wezen is de volgorde als volgt:
Reservoir - pomp - alle componenten die je ertussen wilt hebben - RAD - Reservior
Of als je meerdere radiatoren wilt gebruiken:
RES - pomp - component x/y - RAD - component z - RAD - Reservoir

Zolang je je reservoir maar boven je pomp hebt zitten maakt het niet uit waar je hem plaatst, als je maar een pomp hebt met een hoge opvoer hoogte.


Heb zelf geen persoonlijke ervaring met de SilverStone Raven RV03B-W, maar wanneer ik zo kijk op welke plek je radiatoren zou kunnen plaatsen, dan kan je op de bodem een 240-rad kunnen stoppen, achterop een 120-rad en misschien nog een 240-rad achterop de HD-case houder waar je 2 fans kunt plaatsen.
Op die manier zitten dus je radiatoren IN je behuizing.
Er zijn hier op't forum geloof ik wel mensen die wel ervaring met deze kast hebben icm WC.

Een component ertussen bouwen is zo gebeurd....loop bleeden, component errtussen zetten (nieuwe slang/buis of wat dan ook), loop vullen, ontluchten en klaar :).

En wat betreft de onderdelen:
*Er zijn wel 2011 blocks, Denk dat Freddy hier Freddy beter op kan beantwoorden :eusa_angel:
*...
*Als je alle Radiatoren in je pc bouwt, kunnen er geen katten op slapen :p
*Voor een pomp zou ik echter voor een losse gaan, die presteren volgens mij net wat beter en dan icm een bayreservoir waar je de pomp in kan doen. Want mocht je bvb een andere reservoir willen, hoef je niet een andere pomp te kopen:
Koolance RP-452X2 Dual 5.25 Bay Reservoir for 1-2 D5/MCP655/PMP-450/S Pumps met een Laing / Swiftech D5-MCP655 12V 1/2"
Of een XSPC DDC 5.25 Dual Bay Reservoir One met een Laing / Swiftech DDC-1Plus MCP355 12V
*2 meter slang is meestal wel voldoende. Altijd wat achter de hand houden he;)
*Je moet tellen hoeveel je er nodig zult hebben.
2 voor je res, 2 voor je VGA, 2 voor je pomp (mocht je toch besluiten een losse te nemen), 2 voor je cpu block en 2 voor je radiator (als je er 1 wilt). standaard zo'n beetje 2 per onderdeel. Tenzij je natuurlijk gaat werken met rotaries, 90 graden fittingen etc etc.
Persoonlijk vind ik schroeffittingen het prettigste werken....Geen gezeik met tie-wraps of klemmetjes, gewoon hand-vast draaien en klaar.
*Weet niet hoeveel er precies in gaat, maar 2 liter is geen overbodige luxe !!

Hoop dat je hier iets mee kan.
 
Bedankt voor de snelle reacties en goede uitleg.
Het is dan m'n 2e WC systeem maar het voelt eigenlijk als m'n eerste omdat het geen standaard set is van dezelfde fabrikant.

M'n winkelwagentje tot zover, wel 86,12 euro over budget:

EK-Supreme HF Nickel [EN] CPU Block
EK-FC7970 - Nickel EN Plexi
Koolance RP-452X2 Dual 5.25 Bay Reservoir for 1-2 D5/MCP655/PMP-450/S Pumps
Laing D5-MCP655 12V - 1/2 slang aansluiting
Tygon R3603 - HighFlow - 1/2 ID - 5/8 OD - Clear x 2
13MM (1/2 ID - 3/4 OD) Monsoon Schroeffitting - Black Chrome Six Pack FCC-1234-6P-BC x 2
Feser One Cooling Fluid - UV Clear x 2
Black Ice GT Stealth 120 Black
Yate Loon 120MM D12SL-12 Black 1350RPM
Black Ice GT Stealth 240 Black
En de 2x120mm fans die al onderin de kast zitten recyclen voor de bodem rad.
Dat blijken 180mm fans te zijn...
De rads 1x 180mm voor de bodem en 1x 240 met 2 fans voor de achterkant of de bodem fans er uit en vervangen door de 240 rad met nieuwe fans?

Het idee is Res -> Pomp -> GPU -> 120 Rad -> CPU -> 240 Rad -> Res

Mis ik nog iets? Zijn hier nog verbeteringen voor?
 
Laatst bewerkt:
Je kan gewoon je 3x 180mm fans blijven gebruiken als je ze combineert met deze radiator, enige wat je moet doen wil je niet in de kast moete snijden is de stof filter gedeeltes van de fans afhalen en zonder die extra hoogte past het goed.

Magicool 540 Slim Radiator MC-RAD180X3

Deze Radiator bied meer dan genoeg oppervlakte voor 1 cpu en 2 videokaarten, samen met die air penetrators is dat een zeer goeie combinatie.

Een van de highflow members heeft dat ook gedaan, hier is zijn Buildlog en daar kun je wat inspiratie van opnemen.
 
Bedankt voor de tips. Omdat de kast er op lijkt wel ideeën opgedaan. Wordt ook nog eens investeren in gereedschap dus. Ik doe dingen achter het toetsenbord, ik doe niks met zagen, schroevendraaiers en boren. Dat gaat nog wel een uitdaging worden. Als ik aan de slag ga zal ik zeker foto's maken en een buildlogje posten. Maar eerst een plan en kijken wat ik nodig heb om er te komen.

Ik heb al gezien dat de RV03 die ik heb afwijkt van de RV02. Er zitten maar 2x180 op de bodem en die liggen ook nog niet naast elkaar. Daar zit direct de voeding naast, die wil ik laten zitten. Kan het kwaad om een 360 rad op die twee niet naast elkaar liggende fans te te leggen of moet ik de fans gaan verplaatsen om ze in lijn te krijgen?

Ik zal wat foto's van de silverstone site er bij doen om een beeld te geven.

Inkijk in de kast.
RV03B-WA-34View-02.jpg

De 2x180 fans die helaas niet lekker naast elkaar liggen.
RV03-09.jpg

Prijs is, door de 240 rad te vervangen door een 2x180(360) rad gestegen naar 132,16 euro over budget :p

[edit]
Met wat zoekwerk ontdekt dat de onderste 6 frontbays ruimte heeft voor 2x120 fans voor en achter. Hier zou ik nog een 240 rad en fans kwijt kunnen met de bays als natuurlijke shroud. Wat is de logische volgorde voor zo'n oplossing? Rad aan de voorkant en fans aan de binnenkant of andersom?
imageview.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Wat ik trouwens nog mis in de setup is flow en temp meters. Bij de reserator xt waren die mooi ingebouwd aan de voorkant.
Is daar ook nog een oplossing voor te vinden? Ik zag dat er losse temp meters zijn met bay brackets maar voor de flow zie ik niks wat ik aan de voorkant kwijt kan. Als je alles in de kast hebt is het wat vreemd om een lus er uit te doen voor de flow.
 
Er zijn inderdaad geen losse flow meters die je in een bracket kunt stoppen zoals de temp meter. Wat je wel kan doen is de de losse sensors kopen en deze op een fan controller met display aan te sluiten. Je moet wel losse tempsensors kunnen aansluiten. Om het simpel te houden kun aan de hand van de configuratie 1 of 2 speed controllers niet gebruiken. Hierop sluit je dan op aan:
1 de rpm van de pomp en een temp sensor voor de cpu
2 de flow meter en temp sensor na de cpu.

Je zou onder inderdaad een rad kunnen neerleggen. Maar als ik zo op de foto's kijk lijkt het me moeilijk om deze op één fan te bevestigen. Het voordeel is dat de op fans rust maar een rad steekt altijd een paar mm buiten de fans aan de zijkant. En het moederbord tray zit al tegen de fans aan. Hoeveel ruimte heb je over tussen de fans en het moederbord of de uitstekende gpu?

Ik dacht dat het aan de voorkant een hdd cage was maar is dus voor psu. Als je nog nooit in een kast hebt gezaagd zou ik dit eerst een beetje gaan oefenen op een oude kast. Ik zou dan zelf gaan voo onder een 2x120 of 2x140 (of als het past een 3x120) gaan en deze zo ver mogelijk van het mb tray plaatsen. Hierdoor loopt de bekabeling die uit de mb tray komt ook niet in de weg.

Je zou aan de voorkant ook nog een 2x120 kunnen plaatsen. Je kunt dan wel voor een dikke rad van 60mm gaan. Maar als je aan de voorkant een rad gaat plaaten kun je geen hdd's of cd/dvd player meer plaatsen hoogstens boven een fancontroller. Je offert namelijk 6bays voor de 2x120 rad en nog een bay voor de uitstulping van het rad waar de fittingen zitten.

Hier nog een foto:

5978233316_ee4a00e74a_b.jpg


bron

het wordt wel erg krap zo

Hier nog een build

link
 
[edit]
Met wat zoekwerk ontdekt dat de onderste 6 frontbays ruimte heeft voor 2x120 fans voor en achter. Hier zou ik nog een 240 rad en fans kwijt kunnen met de bays als natuurlijke shroud. Wat is de logische volgorde voor zo'n oplossing? Rad aan de voorkant en fans aan de binnenkant of andersom?
Bekijk bijlage 4987
Ik zou de radiator er tegen aanschroeven en dan de fans op de radiator zetten in pull, om zo lucht door de bay en door de radiator te trekken....

Voor temp sensor zou je deze kunnen gebruiken:
Aqua-Computer Temperature Sensor Inline 1x G1/4 ID 1x G1/4 OD
of
Aqua-Computer Temperature Sensor Inline 2x G1/4 ID
Afhankelijk waar je hem wilt plaatsen in je loop...

En om af te lezen:
Scythe 5.25 Bay Kaze Master (Zwart) KM01-BK
 
Laatst bewerkt:
Met een reservoir (2-bay) , fan controller, dvd speler hou ik nog 3 van de 7 sloten over. Ruimte voor 1x120 aan de voorkant.
Ik heb iemand gevonden die voor mij een stukje uit de moederbord plaat kan dremelen om ruimte te maken voor 1x180 op de bodem zoals in bovenstaande foto's. Gezien de lengte van de videokaart en de plaatsing van de originele bodem fans wordt het anders een risico. Teveel aanpassing voor een 360 op de bodem.
Ik kan de achterkant 120 fan ruimte gebruiken totdat ik er een kaart bij zet maar mooier is natuurlijk een blijvende oplossing.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
HighFlow Playstation 5 waterkoeling met de EK-QuantumX CoolingStation Monoblock for PS5 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
M Complete waterkoeling systeem voor de eerste keer Waterkoeling 4
D Vertical GPU mount die geschikt voor waterkoeling met active backplate Overige Koeling 1
Ubbidude Zwik waterkoeling spul Koeling 0
L Pc moederbord/ waterkoeling/grafischekaart Advies Waterkoeling Setup 3
D Aanvraag voor informatie en advies voor GPU waterkoeling HighFlow Forum 2
M Algemen waterkoeling vragen Waterkoeling 1
T Welke waterkoeling setup? Waterkoeling 1
D Advies voor waterkoeling setup GPU Advies Waterkoeling Setup 3
W Advies waterkoeling pc build Advies Waterkoeling Setup 1
J 1st time waterkoeling; Fitting t.o.v. tubing size & custom waterkoeling reservoir maken Waterkoeling 3
S Intel NUC 10th gen i7 waterkoeling. Waterkoeling 9
M Hulp nodig voor waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 1
W [i9-10980XE] Waterkoeling advies Advies Waterkoeling Setup 3
S Ik wil een Custom waterkoeling maken Waterkoeling 4
W Hulp voor 1e waterkoeling setup RTX 3090 en intel 8700k Advies Waterkoeling Setup 5
Bl4ckj4ck666 GPU waterkoeling advies gevraagd. En CPU mee waterkoelen? Advies Waterkoeling Setup 90
I Advies waterkoeling asus strix rog 5700xt 300 euro Advies Waterkoeling Setup 1
R waterkoeling probleem a.u.b help Waterkoeling 16
S Custom waterkoeling setup HighFlow Forum 7
T Aansluiting waterkoeling probleempje Waterkoeling 5
T Waterkoeling voor Gigabyte RTX 3090 Turbo 24G Waterkoeling 9
7 Hulp met samen stellen 3080 waterkoeling Waterkoeling 2
C Een waterkoeling loop maken in mijn pc ? Waterkoeling 5
S Benodigdheden voor GPU waterkoeling Waterkoeling 2
W Vraag over waterkoeling Waterkoeling 2
N Advies en informatie mbt tot een waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 4
T Advies Waterkoeling Setup Waterkoeling 3
J Waterkoeling videokaart + cpu Waterkoeling 42
Jason GIVEAWAY! Complete Waterkoeling Set - EK-KIT Classic RGB P360 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
J RX 5700 waterkoeling Waterkoeling 1
Jason Complete Waterkoeling Kits (XSPC, Alphacool, EK Waterblocks, Bitspower en Thermaltake) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
L Waterkoeling HP RTX 2080Ti Advies Waterkoeling Setup 3
O Hulp nodig voor waterkoeling Waterkoeling 1
M Waterkoeling voor terrarium Advies Waterkoeling Setup 21
Jason Corsair Hydro X Series XR5 240mm en 360mm Waterkoeling Radiatoren - White HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
P advies waterkoeling Waterkoeling 7
D Krachtigste waterkoeling setup voor AMD 3990x Advies Waterkoeling Setup 4
T 1ste keer waterkoeling - budget tot max 1000 - cpu i7 4770 gpu evga gtx 1660 ti Advies Waterkoeling Setup 9
X AIO waterkoeling MSI 2080TI Gaming X TRIO Advies Waterkoeling Setup 6
P Nieuw - 1ste keer waterkoeling CPU+GPU Advies Waterkoeling Setup 26
S Waterkoeling lian li pc-o11 dynamic xl - Threadripper 3960x Waterkoeling 1
T waterkoeling MSI GeForce RTX 2080 Ti GAMING X TRIO 11GB max 300euro Advies Waterkoeling Setup 47
P Advies nodig voor waterkoeling (1e keer) Advies Waterkoeling Setup 7
B Advies over waterkoeling GPU & CPU Advies Waterkoeling Setup 3
iSP Geschikte waterkoeling cpu bracket gezocht voor project Overige Koeling 7
D Waterkoeling €750, 3600x & 1080 Ti Advies Waterkoeling Setup 17
T Help bij reparatie waterkoeling (alvast dank) Waterkoeling 1
R Advies nodig | WaterKoeling | Lian Li DK-04 Advies Waterkoeling Setup 270
B Waterkoeling set voor 2080ti Advies Waterkoeling Setup 8

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan