• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Waterkoeling lektesten met lucht

Mortum

Member
=== update 29-06-2016 ===

Aqua-Computer heeft jouw idee overgenomen :p

Ze hebben nu dit:



Aquacomputer Dr. Drop pressure tester incl. air pump - 34087


=============

Waarom doet niemand dit?

Men nemen: (bijv.)
Analoge drukmeter

een verloopje naar 3/8" (of de grootte die je op je loop kan aansluiten)


Breng de loop onder druk (volgens mij is 1 bar ook ruim voldoende, 0,6 lijkt me beter)
Draai het kraantje dicht en laat het geheel voor een paar uur staan, als druk gelijk is na X uur dan is er geen lekkage.

Voordelen: Lekkage is geen vloeistof op je hardware en dus geen kans op kortsluiting.

Nadeel: testen kost minimaal een uurtje of 6
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Omdat lucht geen water is. Een lek kan ook komen doordat een rubber vervormd door het water, wat bij lucht niet zo zal zijn. Dan heb je weliswaar getest met lucht en heb je later alsnog een waterlek door een rubbertje van een paar cent ;).

Vloeistof op je hardware hoeft ook niet perse, je zou zelfs de complete loop compleet op kunnen bouwen zonder de hardware erbij in de buurt te hebben. Alsnog, het kan maar wordt niet vaak gedaan.

Enige wat ik de mensen wil meegeven, een mobo zonder stroomvoorziening vanuit de voeding heeft alsnog spanning vanuit het batterijtje dat op het moederbord zit. Haal die er gewoon uit bij lektesten. 3V klinkt niet veel, maar pc elektronica is zeer gevoelig.

Valt er dan alsnog vloeistof in/op je moederbord: op de kop in een grote bak met rijst (helemaal erin) en een paar dagen laten liggen. Verwarmen mag, maar ga niet als een gek zitten fohnen (doe je meer kwaad mee dan goed).

Wat je nadeel betreft, een goede lektest met vloeistof kost je ook wel aardig wat uren.
 
Thanks voor de toelichting!
tbh is dit de eerste keer dat ik die uitspraak hoor. (rubber vervormen door water en daardoor lekkage, kan hooguit verzinnen dat dit door temperatuur zou kunnen komen)


Toen ik nog in de onderhoud zat bij een olieraffinaderij testte we het gelaste leidingwerk ook altijd met lucht (dan ook 10 bar), dit werd altijd vermeld als voldoende.
(temp van vloeistof die daarna door de leiding ging was rond de 70°c, Olie en om te spoelen heel heet Demiwater)

Weliswaar was dat allemaal een schaal groter als het leidingwerk in een pc, maar het principe leek mij hetzelfde.

(pakkingen tussen flensen waren ook rubber, EPDM/SBR 65º shore A)
 
Laatst bewerkt:
Wil niet zeggen dat het gebeurd, maar de beste resultaten krijg je door te testen met de materie die je uiteindelijk ook gaat gebruiken.

Meeste O-ringen (fittingen / adapters) staan niet in direct contact met water overigens ;). Alleen de rubbers tussen koelblokken staan in contact met.

Het rubber zal overigens ook een compleet andere samenstelling hebben in vergelijking tot olieraff zaken.
 
Maar de beste resultaten krijg je door te testen met de materie die je uiteindelijk ook gaat gebruiken.

Eens!

het gaat mij er ook gewoon meer om dat het risico van lekkage momenteel niet weg te denken is bij custom waterloops.

Daarom ook dit draadje zodat sowieso de grootste oorzaken van lekkages, (fittingen niet goed aangedraaid en afsluitdopjes vergeten) vroegtijdig worden opgespoord.

Ook als je bedenkt dat de dichtheid van lucht 10x lager is dan van water, leek het mij wel een slimme zet om een lektest eerst "droog" uit te voeren.
 
Het is veel beter om te testen met lucht. Als je loop lucht dicht is, weet je zeker dat hij waterdicht is
(Is voor mij heel lang geleden maar heeft dat te maken met viscositeit?)

Ik heb er al een paar keer over gedacht om zoiets te maken met G1/4 aansluitingen maar ivm tijdgebrek en luiheid nooit gedaan.

Wat ik dus altijd doe, ergens in de loop een (Bitspower) kraantje schroeven, met de mond op druk blazen (Heb op de zaak eens met een digitale drukmeter getest en haalde hoogste, 3 bar)
Als ik dan de volgende dag het kraantje opendraai en ik hoor .. psssssssssss. Dan weet ik dat ik goed zit :)
 
In de industrie is het heel gebruikelijk om met lucht of andere soorten gassen te lektesten. Druktesten wordt juist weer met vloeistof gedaan.

Zoals lep al aangeeft ontsnappen gassen veel gemakkelijker door de kleinere moleculen hiervan. Als de druk in je watercooling loopje niet zakt kun je zeker zeggen dat het met water ook dicht is! :)
 
Haha, we bedoelen allemaal hetzelfde ;) (zit op mobiel dus was niet zo heel duidelijk), point made in ieder geval :D nog steeds zie ik bij iedereen een bijna vertrouwd gezicht van hun PC vol met tissues.

Is het gewoon vanwege het feit omdat het juist vertrouwd is, of omdat Men nog niet echt verder heeft gedacht?

Misschien een aantal setjes aanschaffen, verloopstukjes erbij bundelen en onder "HighFlow huismerk" verkopen :D :p
 
Dat is inderdaad een 2e punt. Als je test op lekken en je hebt een lek. Wel handig dat je dat niet hebt te ontdekken met een vloeibaar iets over je spullen.
Die lucht over de tafel, tegels en hardware vind mijn vrouw veel minder erg.
 
voordeel van lucht is dat lekkages best wel herrie maken (of ik ben er gewoon gevoelig voor).

zorg dat de ruimte niet te veel omgevingsgeluid heeft en volg de "Sssssssssssshhhhhhh" en je heb het lek zo gevonden. :D
En anders de fittingen allemaal gewoon een keer extra aandraaien met de hand.
 
nog steeds zie ik bij iedereen een bijna vertrouwd gezicht van hun PC vol met tissues.

Is het gewoon vanwege het feit omdat het juist vertrouwd is, of omdat Men nog niet echt verder heeft gedacht?
Denk dat het ook wel iets is om te showen ;). Het ziet er voor het publiek natuurlijk ook geinig uit.

Ja ga dan maar eens een klein lek opsporen in je WC loop. Best lastig denk ik als het klein is. :)
Coloured smoke. Dan krijg je een lek ook bij lucht gekleurd.
 
Denk het niet eigenlijk. Heb hier een rookmachine staan en die slangen (overigens van Tygon) zijn na dik 3 jaar nog steeds doorzichtig.

Slim!
als je kijkt naar de samenstelling van de "rook" zie je dat het (Demi-) waterdamp en Glycerine is, dat laatste had ik in eerste instantie even een twijvel over, maar blijkt dus gewoon veilig te zijn (mits de ruimte geventileerd is).

Enkel was ik juist blij om "goedkoop" een lekkage veilige lektest te verzinnen, even een rookmachine aanschaffen maakt het weer duur :p
 
Rollen keuken papier zijn nog goedkoper dan zo'n analoge drukmeter ;).

Kortom, het kan een hoop schelen als je in real life wilt testen, maar als je er goed over nadenkt en alle fittingen naloopt kan je gewoon lektesten met water zonder problemen.

Als extra tip: Bij huidige hardware: Ontstof de boel eens goed. Koelvloeistof geleid niet, koelvloeistof + huisstof wel ;).
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
HighFlow Playstation 5 waterkoeling met de EK-QuantumX CoolingStation Monoblock for PS5 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
M Complete waterkoeling systeem voor de eerste keer Waterkoeling 4
D Vertical GPU mount die geschikt voor waterkoeling met active backplate Overige Koeling 1
Ubbidude Zwik waterkoeling spul Koeling 0
L Pc moederbord/ waterkoeling/grafischekaart Advies Waterkoeling Setup 3
D Aanvraag voor informatie en advies voor GPU waterkoeling HighFlow Forum 2
M Algemen waterkoeling vragen Waterkoeling 1
T Welke waterkoeling setup? Waterkoeling 1
D Advies voor waterkoeling setup GPU Advies Waterkoeling Setup 3
W Advies waterkoeling pc build Advies Waterkoeling Setup 1
J 1st time waterkoeling; Fitting t.o.v. tubing size & custom waterkoeling reservoir maken Waterkoeling 3
S Intel NUC 10th gen i7 waterkoeling. Waterkoeling 9
M Hulp nodig voor waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 1
W [i9-10980XE] Waterkoeling advies Advies Waterkoeling Setup 3
S Ik wil een Custom waterkoeling maken Waterkoeling 4
W Hulp voor 1e waterkoeling setup RTX 3090 en intel 8700k Advies Waterkoeling Setup 5
Bl4ckj4ck666 GPU waterkoeling advies gevraagd. En CPU mee waterkoelen? Advies Waterkoeling Setup 90
I Advies waterkoeling asus strix rog 5700xt 300 euro Advies Waterkoeling Setup 1
R waterkoeling probleem a.u.b help Waterkoeling 16
S Custom waterkoeling setup HighFlow Forum 7
T Aansluiting waterkoeling probleempje Waterkoeling 5
T Waterkoeling voor Gigabyte RTX 3090 Turbo 24G Waterkoeling 9
7 Hulp met samen stellen 3080 waterkoeling Waterkoeling 2
C Een waterkoeling loop maken in mijn pc ? Waterkoeling 5
S Benodigdheden voor GPU waterkoeling Waterkoeling 2
W Vraag over waterkoeling Waterkoeling 2
N Advies en informatie mbt tot een waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 4
T Advies Waterkoeling Setup Waterkoeling 3
J Waterkoeling videokaart + cpu Waterkoeling 42
Jason GIVEAWAY! Complete Waterkoeling Set - EK-KIT Classic RGB P360 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
J RX 5700 waterkoeling Waterkoeling 1
Jason Complete Waterkoeling Kits (XSPC, Alphacool, EK Waterblocks, Bitspower en Thermaltake) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
L Waterkoeling HP RTX 2080Ti Advies Waterkoeling Setup 3
O Hulp nodig voor waterkoeling Waterkoeling 1
M Waterkoeling voor terrarium Advies Waterkoeling Setup 21
Jason Corsair Hydro X Series XR5 240mm en 360mm Waterkoeling Radiatoren - White HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
P advies waterkoeling Waterkoeling 7
D Krachtigste waterkoeling setup voor AMD 3990x Advies Waterkoeling Setup 4
T 1ste keer waterkoeling - budget tot max 1000 - cpu i7 4770 gpu evga gtx 1660 ti Advies Waterkoeling Setup 9
X AIO waterkoeling MSI 2080TI Gaming X TRIO Advies Waterkoeling Setup 6
P Nieuw - 1ste keer waterkoeling CPU+GPU Advies Waterkoeling Setup 26
S Waterkoeling lian li pc-o11 dynamic xl - Threadripper 3960x Waterkoeling 1
T waterkoeling MSI GeForce RTX 2080 Ti GAMING X TRIO 11GB max 300euro Advies Waterkoeling Setup 47
P Advies nodig voor waterkoeling (1e keer) Advies Waterkoeling Setup 7
B Advies over waterkoeling GPU & CPU Advies Waterkoeling Setup 3
iSP Geschikte waterkoeling cpu bracket gezocht voor project Overige Koeling 7
D Waterkoeling €750, 3600x & 1080 Ti Advies Waterkoeling Setup 17
T Help bij reparatie waterkoeling (alvast dank) Waterkoeling 1
R Advies nodig | WaterKoeling | Lian Li DK-04 Advies Waterkoeling Setup 270
B Waterkoeling set voor 2080ti Advies Waterkoeling Setup 8

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan