• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

[Waterkoeling] Zo goedkoop mogelijk, Q9400, NB,HD4850, Dual 80MM Rad.

Wouter2310

New member
Geachte Highflow'ers,

Ik heb hieronder een lijstje gezet voor een waterkoeling in een Apple Powermac G5 behuizing. Ik heb ook wat informatie bij het vragenlijstje neergezet. Hieronder heb ik een afbeelding erbij gezet zodat jullie kunnen kijken of het een beetje goed is. Ik heb hier een dual 80mm rad gekozen wat hier op highflow te koop is. Ik hoop dat deze radiator in staat is om deze 3 componenten te koelen. Want hij is dan mooi uit het zicht. Maar mocht die niet mogelijk zijn, dan hoor ik dit graag van jullie en ga ik wat anders verzinnen.



Hier het vragenlijstje:

- Wat is jouw budget?
Zo goedkoop mogelijk
- Wat is jouw hardware?
Intel Core 2 Quad Q9400 2.66GHz Stock Speed
Asrock G41M-GE3
Ati Radion HD4850

- Welke behuizing heb je?
Powermac G5 Kast

- Welke hardware wil je gaan waterkoelen?
CPU
Northbridge
GPU

- Waarom wil je gaan waterkoelen (stilte, optisch, overclocken, etc.)?
Stilte en Optisch

- Waar wil je de radiator gaan plaatsen?
Nog niet over uit maar waarschijnlijk aan de bovenkant op een aluminium plaat (185 diep, 120 breed, 80 hoog) achterkant van kast is geperforeerd

- En overige informatie die van toepassing kan zijn
Ik wil in ieder geval schroeffittingen, zwart het mooiste. Ook wil ik een doorzichtige slag maar ik heb ondanks het lezen van de uitleg toch nog moeite met het kiezen. Ik hoop dat jullie was moois aan te raden hebben. Ook de ventilatoren zo stil mogelijk en veel airflow. Ik heb nu een ATI HD4850 maar wil waarschijnlijk gaan upgraden naar een HD5770 of HD5850 of een andere ATI kaart in de 6*** serie. Ik wil jullie dan ook vragen om hier rekening mee te houden.

1. Kies jouw Radiator:
Aqua-Computer Airplex EVO 160 2x 80mm

2. Kies jouw Fans:
4x80MM, Zo stil mogelijk maar wel goede airflow

3a. Kies jouw CPU block
EK-Supreme LT - Acetal (775 - 1156 - 1366)

3b. Kies jouw GPU block
EK-FC4850 CF - Acetal

4. Kies jouw Reservoir
Bitspower Water Tank Z-Multi 150 - POM BP-WTZM150P-BK (G1/4)
of
EK-Multioption RES X2 - 150 Advanced

5a. Kies jouw Pomp
Laing DDC-1 MCP350 12V (3.8, 9,5mm inner)

6. Kies jouw Koelvloeistof
Thermochill EC6 Non Conductive Coolant - Red of Blue

7. Kies jouw Slang/Tube (zie uitleg slang/fitting formaten)
?

8. Kies jouw Fittingen
? Ik denk 8x 10MM (3/8) Schroeffitting - G1/4 Black Nickel

9. Kies jouw toebehoren en accesoires
EK-NB/SB 5 - Acetal
of
EK-NB/SB 6 - Acetal
Moet nog even uitzoeken welke als mijn moederbord binnen is voor de diameter.


Ik kijk uit naar een reactie van jullie.
 
En als ik er een 120 rad aan toevoeg, zodat ik een 120 en een 160 rad heb? Of 2x een 120 rad want 240 past niet helemaal in mijn ontwerp. Of anders wat het mooiste zou zijn kan ik misschien dan 2 dual 80mm rad achter elkaar zetten met 6 fans (2 voor, 6 midden, 2 achter) want theoretisch is 160 + 160 = 320 dus meer dan 240 maar kan dit ook in de praktijk omdat ik ze achter elkaar zet en dus al wat warmere lucht door de achterste radiator gaat. En het water komt dan als eerste binnen in de achterste radiator. Ik hoor het graag of het lukt.
 
Laatst bewerkt:
80mm fans zijn minder stil als 120mm fans. Aangezien stilte één van je doelen is zijn twee 120mm rads wat dat betreft beste keuze.
Wat koeling betreft kan een 120 plus een 160 rad ook wel. Ik vermoed alleen dat één 120mm fan op een 120mm rad voor minder geluid en betere koelprestaties zorgt dan twee 80mm fans op die 47mm dikke 160 radiator.
Betere koelprestaties komen weer ten goede aan het doel stilte, omdat je dan de de mogelijkheid hebt om de fans een tikje langzamer te laten draaien. :)
 
Moet zeker wel genoeg zijn. :)

Hier heb ik een Q9550 met een lichte overklok, een HD5450, de North Bridge van een maximus Formula en vier harde schijven welke hun warmte afgeven aan een Thermochill PA160 met daarop een Gentle typhoon AP14 erop welke op 7v draait. De boel draait bijna 24/7 op 100% voor WCG.

2i8cbpe.jpg


Het dient zijn doel: stilte. :p


2x 120mm moet zeker wel gaan lukken voor wat je wilt gaan koelen. :)
 
Okee, bedankt maar misschien dubbel maar het kan ook lukken met 2 160 rad's alleen dat is dan minder stil. Want als ik 2 120 rad's ga gebruiken dan word de lucht op de onderkant van die videokaart geblazen en langs het moederbord. Dat zijn dan afweegingen die ik dan moet maken.
 
Van die luchtverplaatsing zal je mobo en graka eerder profijt van hebben dan last. Ik neem aan dat die lucht dan door het rad direct van buiten de kast aangezogen zal worden. Ook als het even door het rad is geweest, is die lucht nog altijd minder warm/koeler dan de lucht in de omgeving van het mobo en de graka.
 
Als voorbeeld, als je die foto neemt die ik neer heb gezet in mijn startpost, dan komen de rad's naast de dvd-speler te liggen. En die blazen dan naar beneden. De bovenkant is dicht maar de zijkanten ze helemaal geperforeerd dus zuigt hij wel koude lucht aan.
 
Als 2x120 in die ruimte past, is dat denk ik de beste keuze wat koelen en stilte betreft. Mocht je toch een 160mm rad nemen, kan je denk ik beter voor een Magicool 2x80 gaan. Deze is niet alleen minder dik(14mm) dan die aquacomuter evo, maar heeft ook platte buizen ipv de ronde van de evo. (plat = meer buizen naast elkaar, meer koeloppervlakte, meer waterturbulente en daardoor ook meer water dat dichter bij de buiswand komt, → betere koeling)
Maar dus ook vanwege de dikte. Zo is er meer ruimte voor de fans om lucht aan te zuigen.


edit: met bv twee Swiftech MCR120 rads met goede 120mm fans erop moet je het denk ik wel redden voor een stille set met redelijke temps.
Voor betere temps zou een gat voor de rads in de bovenkant het meest ideaal zijn. :p
 
2x 120 past in die ruimte, ik zat alleen met het probleem met dat ik maar 1 fan op 1 rad kwijt kan maar volgens jou is dit geen probleem. En je had ook gezegt dat waarschijnlijk de warme lucht op de componenten geen probleem is maar er komen ook stille outtake fans in. Zit alleen nog met het probleem bij de 2x 120 van de luchtaanvoer. Omhoog blazen lukt niet want dan hoopt de warmere lucht zit op boven de radiator. Dus als ik erachter kom hoe de lucht aanvoer is dan ga ik denk ik wel voor 2x 120 dan i.v.m. de stilte.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
Besje [VERKOCHT] Waterkoeling onderdelen, goedkoop / gratis Verkocht 13
HighFlow Playstation 5 waterkoeling met de EK-QuantumX CoolingStation Monoblock for PS5 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
M Complete waterkoeling systeem voor de eerste keer Waterkoeling 4
D Vertical GPU mount die geschikt voor waterkoeling met active backplate Overige Koeling 1
Ubbidude Zwik waterkoeling spul Koeling 0
L Pc moederbord/ waterkoeling/grafischekaart Advies Waterkoeling Setup 3
D Aanvraag voor informatie en advies voor GPU waterkoeling HighFlow Forum 2
M Algemen waterkoeling vragen Waterkoeling 1
T Welke waterkoeling setup? Waterkoeling 1
D Advies voor waterkoeling setup GPU Advies Waterkoeling Setup 3
W Advies waterkoeling pc build Advies Waterkoeling Setup 1
J 1st time waterkoeling; Fitting t.o.v. tubing size & custom waterkoeling reservoir maken Waterkoeling 3
S Intel NUC 10th gen i7 waterkoeling. Waterkoeling 9
M Hulp nodig voor waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 1
W [i9-10980XE] Waterkoeling advies Advies Waterkoeling Setup 3
S Ik wil een Custom waterkoeling maken Waterkoeling 4
W Hulp voor 1e waterkoeling setup RTX 3090 en intel 8700k Advies Waterkoeling Setup 5
Bl4ckj4ck666 GPU waterkoeling advies gevraagd. En CPU mee waterkoelen? Advies Waterkoeling Setup 90
I Advies waterkoeling asus strix rog 5700xt 300 euro Advies Waterkoeling Setup 1
R waterkoeling probleem a.u.b help Waterkoeling 16
S Custom waterkoeling setup HighFlow Forum 7
T Aansluiting waterkoeling probleempje Waterkoeling 5
T Waterkoeling voor Gigabyte RTX 3090 Turbo 24G Waterkoeling 9
7 Hulp met samen stellen 3080 waterkoeling Waterkoeling 2
C Een waterkoeling loop maken in mijn pc ? Waterkoeling 5
S Benodigdheden voor GPU waterkoeling Waterkoeling 2
W Vraag over waterkoeling Waterkoeling 2
N Advies en informatie mbt tot een waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 4
T Advies Waterkoeling Setup Waterkoeling 3
J Waterkoeling videokaart + cpu Waterkoeling 42
Jason GIVEAWAY! Complete Waterkoeling Set - EK-KIT Classic RGB P360 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
J RX 5700 waterkoeling Waterkoeling 1
Jason Complete Waterkoeling Kits (XSPC, Alphacool, EK Waterblocks, Bitspower en Thermaltake) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
L Waterkoeling HP RTX 2080Ti Advies Waterkoeling Setup 3
O Hulp nodig voor waterkoeling Waterkoeling 1
M Waterkoeling voor terrarium Advies Waterkoeling Setup 21
Jason Corsair Hydro X Series XR5 240mm en 360mm Waterkoeling Radiatoren - White HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
P advies waterkoeling Waterkoeling 7
D Krachtigste waterkoeling setup voor AMD 3990x Advies Waterkoeling Setup 4
T 1ste keer waterkoeling - budget tot max 1000 - cpu i7 4770 gpu evga gtx 1660 ti Advies Waterkoeling Setup 9
X AIO waterkoeling MSI 2080TI Gaming X TRIO Advies Waterkoeling Setup 6
P Nieuw - 1ste keer waterkoeling CPU+GPU Advies Waterkoeling Setup 26
S Waterkoeling lian li pc-o11 dynamic xl - Threadripper 3960x Waterkoeling 1
T waterkoeling MSI GeForce RTX 2080 Ti GAMING X TRIO 11GB max 300euro Advies Waterkoeling Setup 47
P Advies nodig voor waterkoeling (1e keer) Advies Waterkoeling Setup 7
B Advies over waterkoeling GPU & CPU Advies Waterkoeling Setup 3
iSP Geschikte waterkoeling cpu bracket gezocht voor project Overige Koeling 7
D Waterkoeling €750, 3600x & 1080 Ti Advies Waterkoeling Setup 17
T Help bij reparatie waterkoeling (alvast dank) Waterkoeling 1
R Advies nodig | WaterKoeling | Lian Li DK-04 Advies Waterkoeling Setup 270

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan