• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Waterkoeling wel/niet gebruiken en zo ja hoe?

Psykofool

New member
Ik heb van een tweaker wat waterkoeling spul overgenomen namelijk 4x120, 1x240, 1x passieve radiator, 2 pompen (Innovatek HPPS i), 2x reservoir en berg koppelingen en slang etc., maar ook een Lian Li G70A. Aan de zijkant van de kast zit de passieve radiator en een grote reservoir al dus die wou ik eigenlijk wel in de loop opnemen.

Deze kast heeft ongelofelijk veel ruimte voor alles, maar ik vraag me af als ik alle radiators en pompen en zo erin hang of dit a wel goed is en b in welke volgorde dan?

Het is de bedoeling dat het voor nu de CPU en GPU gaat koelen en later komt hier nog het moederbord en misschien een 2e videokaart bij. Ik weet dat je bijvoorbeeld 2 loops kan doen, maar wat kan nog meer?
 
Aan radiatoroppervlakte heb je in ieder geval geen gebrek. :D

Je zou inderdaad voor twee loops kunnen kiezen om de CPU van de rest te isoleren. Met zoveel radiator en twee pompen zou ik zelf eerder voor één grote loop kiezen.
Grote voordeel is dan wanneer er ooit een pompje mocht uitvallen er altijd nog eentje draait. :) Verder is het aanleggen van een mooie slangenroute met één loop ook wat gemakkelijker. De kast oogt dan wat ruimer.

Voor meer info over de volgorde van het spul:

http://forum.highflow.nl/f6/de-volgorde-van-de-componenten-12008/

Je hoeft dus niet bijvoorbeeld een radiator tussen twee warmtebronnen te zetten. Dus gewoon kijken naar hoe het je wat indeling praktisch gezien het beste uitkomt.
 
De pompen kan je in serie zetten. :) Daarmee verhoogd de opvoerdruk weer wat en dus ook de flow.
Beste is om ze vlak achtger elkaar in de loop te zetten. Met vullen kan je het beste alleen de pomp gebruiken welke op het reservoir aangesloten staat. Zo voorkom je dat er een kans is dat de 2e pomp droog komt te staan tijdens het draaien.
 
de rest van de loop → Reservoir ingang → Reservoir uitgang → ingang pomp 1 → uitgang pomp 1 → ingang pomp 2 → uitgang pomp 2 → de rest van de loop

De eerste pomp pompt dus door de tweede heen.


Alles wat in de loop zit gaat in meerdere of mindere mate ten koste van de flow. Radiatoren hebben in verhouding tot bv een koeblokje minder impact op de flow.
Het geen dat je aan flow verliezen met meerdere radiatoren zal nagenoeg geen invloed hebben op de temp. Die extra rads daarintegen hebben natuurlij veel meer impact op de temps. ;) Dat geeft je weer veel meer speling om bv de fans op erg lage toeren te zetten voor minder geluid@stilte.
 
Die passieve radiator die je heb is van aluminium. Aan je demi water moet je daarom zeker een anti-corrosie goedje voegen om galvanische corrosie tussen koper en aluminium te voorkomen. Dan heb je geen kill coil meer nodig, omdat ethylene glycol in de corrosie blocker ook alggroei tegen gaat.


Met het vullen van de set inderdaad één pomp gebruiken. Die ander kan je dan wanneer de set geheel gevuld is weer aansluiten.
Twee pompen aanzetten voor het vullen is overbodig en natuurlijk belangrijker is er dan de kans dat de tweede pomp even droog staat te draaien. Dit is zeer schadelijk voor de pomp.
 
Die passieve kan je denk ik wel missen. Zijn die andere rads wel van koper? Ik zag wel een ronde buizen radiatoren erbij zitten (die 240mm). daarvan zijn er in het verleden wel een aantal van aluminium gemaakt.
 
Die zijn dus allemaal van koper. :023: (alleen de lamellen van die Airplex welke van aluminium zijn, maar die staan toch niet in contact met het water.)
Zonder die aluminium passieve radiator heb je dan aan 4X120mm magicool en een 240mm Airplex rad ruim voldoende aan koeloppervlakte voor wat je van plan bent te gaan koelen. :)
 
Aha, dan haal ik de passieve ertussen uit. Maar dan nu nog een vraag mbt de koppelingen en slangen want deze zijn 8x1 (5/16") geeft dit wel genoeg flow stel ik wil bijvoorbeeld een dual loop doen een met cpu en een met cpu zodat ik 2 verschillende kleuren vloeistof kan gebruiken?
 
Die dikkere 1/2" slang kan inderdaad voor alleen de looks worden gekozen. Maar ook voor prestatie redenen kan er voor die dikkere slang gekozen worden. Bijvoorbeeld als je doelstelling hoofdzakelijk de koelprestaties zijn. Dan bedoel ik wel het zoeken naar één of twee graden tempwinst voor een net ietsje hogere op het randje stabiel zijnde overklok van bv de CPU.
Met de opstelsom van diverse kleine verbeteringen, zoals een dikkere slang voor iets betere flow, kan je dan tot een kleine koelprestatiewinst komen.
Bij jouw is dat denk ik niet relevant. Je hebt voldoende radiator om de boel goed koel te houden met die 120 en die 240 mm radiator op de CPU en die 2x 120 voor de GPU. Alleen 1/2" slang zal de temps zeker niet zichtbaar naar beneden brengen. ;)


Zelf heb ik hier bv nu voor een 1/2" slang gekozen 1) voor de looks 2) het pompje draait op maximaal lage toeren, dus dan is die wat ruimere slang weer net iets minder weerstand voor de doorstroom. (dat veronderstel ik dan alleen, want uitgetest met dunnere slang heb ik het niet ;))
 
euhw... ben je van plan alle rads te gebruiken?
vergeet niet dat rads (en blokken) bepaalde restrictie hebben...

dont overdo it :p Op gegeven moment heb je bijna geen flow meer, zeker als je er een cpu blok tussen hebt hangen met een of ander microchanneldesign... die bottleneckt dan je hele loop. (Ik kan t weten, heb hier heel veel shit aan mn loop hangen :+ )
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
HighFlow Playstation 5 waterkoeling met de EK-QuantumX CoolingStation Monoblock for PS5 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
M Complete waterkoeling systeem voor de eerste keer Waterkoeling 4
D Vertical GPU mount die geschikt voor waterkoeling met active backplate Overige Koeling 1
Ubbidude Zwik waterkoeling spul Koeling 0
L Pc moederbord/ waterkoeling/grafischekaart Advies Waterkoeling Setup 3
D Aanvraag voor informatie en advies voor GPU waterkoeling HighFlow Forum 2
M Algemen waterkoeling vragen Waterkoeling 1
T Welke waterkoeling setup? Waterkoeling 1
D Advies voor waterkoeling setup GPU Advies Waterkoeling Setup 3
W Advies waterkoeling pc build Advies Waterkoeling Setup 1
J 1st time waterkoeling; Fitting t.o.v. tubing size & custom waterkoeling reservoir maken Waterkoeling 3
S Intel NUC 10th gen i7 waterkoeling. Waterkoeling 9
M Hulp nodig voor waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 1
W [i9-10980XE] Waterkoeling advies Advies Waterkoeling Setup 3
S Ik wil een Custom waterkoeling maken Waterkoeling 4
W Hulp voor 1e waterkoeling setup RTX 3090 en intel 8700k Advies Waterkoeling Setup 5
Bl4ckj4ck666 GPU waterkoeling advies gevraagd. En CPU mee waterkoelen? Advies Waterkoeling Setup 90
I Advies waterkoeling asus strix rog 5700xt 300 euro Advies Waterkoeling Setup 1
R waterkoeling probleem a.u.b help Waterkoeling 16
S Custom waterkoeling setup HighFlow Forum 7
T Aansluiting waterkoeling probleempje Waterkoeling 5
T Waterkoeling voor Gigabyte RTX 3090 Turbo 24G Waterkoeling 9
7 Hulp met samen stellen 3080 waterkoeling Waterkoeling 2
C Een waterkoeling loop maken in mijn pc ? Waterkoeling 5
S Benodigdheden voor GPU waterkoeling Waterkoeling 2
W Vraag over waterkoeling Waterkoeling 2
N Advies en informatie mbt tot een waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 4
T Advies Waterkoeling Setup Waterkoeling 3
J Waterkoeling videokaart + cpu Waterkoeling 42
Jason GIVEAWAY! Complete Waterkoeling Set - EK-KIT Classic RGB P360 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
J RX 5700 waterkoeling Waterkoeling 1
Jason Complete Waterkoeling Kits (XSPC, Alphacool, EK Waterblocks, Bitspower en Thermaltake) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
L Waterkoeling HP RTX 2080Ti Advies Waterkoeling Setup 3
O Hulp nodig voor waterkoeling Waterkoeling 1
M Waterkoeling voor terrarium Advies Waterkoeling Setup 21
Jason Corsair Hydro X Series XR5 240mm en 360mm Waterkoeling Radiatoren - White HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
P advies waterkoeling Waterkoeling 7
D Krachtigste waterkoeling setup voor AMD 3990x Advies Waterkoeling Setup 4
T 1ste keer waterkoeling - budget tot max 1000 - cpu i7 4770 gpu evga gtx 1660 ti Advies Waterkoeling Setup 9
X AIO waterkoeling MSI 2080TI Gaming X TRIO Advies Waterkoeling Setup 6
P Nieuw - 1ste keer waterkoeling CPU+GPU Advies Waterkoeling Setup 26
S Waterkoeling lian li pc-o11 dynamic xl - Threadripper 3960x Waterkoeling 1
T waterkoeling MSI GeForce RTX 2080 Ti GAMING X TRIO 11GB max 300euro Advies Waterkoeling Setup 47
P Advies nodig voor waterkoeling (1e keer) Advies Waterkoeling Setup 7
B Advies over waterkoeling GPU & CPU Advies Waterkoeling Setup 3
iSP Geschikte waterkoeling cpu bracket gezocht voor project Overige Koeling 7
D Waterkoeling €750, 3600x & 1080 Ti Advies Waterkoeling Setup 17
T Help bij reparatie waterkoeling (alvast dank) Waterkoeling 1
R Advies nodig | WaterKoeling | Lian Li DK-04 Advies Waterkoeling Setup 270
B Waterkoeling set voor 2080ti Advies Waterkoeling Setup 8

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan