• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Waterkoeling setup, € 250 - 300, Club3D 7970 + evt. i5 2500K

- Push/Pull voor de onderste RAD, aan te raden? De bovenste gaat sowieso niet i.v.m. ruimtegebrek.
Het verschil tussen push/pull en een enkele fan was niet schokbarend. Ik zou eerst een push OF pull pakken.
Is ook stiller tov een push/pull. Je kunt er altijd nog 2 fans bij drukken toch ? :)


- Wat heb ik nu nog extra nodig dan als ik die tweede RAD bestel?
Niet veel, 2 fittingen. G1/4 is het schroefdraad, daar kun je menig fitting voor vinden. Als je 1 van die setjes neemt heb je 3/8 fittingen nodig.
Je heb hier verschillende in. De meest gebruikte zijn schroef en pilaar fittingen.
Bij schroef fittingen schroef je de slang vast.
Bij Pilaar druk je de slang er omheen en heb je klemmen nodig om de slang vast te maken.


- Denk dat ik een kant-en-klaar flesje vloeistof bestel. Kan ik ook meteen een blauwe kleur uitzoeken. De EK-Ekoolant UV BLUE premix 1000mL voldoet gewoon?
1L moet genoeg zijn voor je setup. Maar het is altijd handig om wat extra bij de gand te hebben voor eventueel onderhoud / verversing ect.



- Welk setje raden jullie uiteindelijk aan? De EK-KIT H3O - Supreme HF 360 -EN of de iets duurdere EK-KIT H3O 240 HFX
In de Advanced behuizing raad ik de 240mm aan. Puur omdat de 360mm radiator niet gaat passen. (in je kast)

- Wat voor materiaal GPU block raden jullie aan? Heb nu zelf die EK-FC7970 - Copper Acetal in gedachten, maar heb geen idee of dit goed materiaal is, en/of er nog betere keuzes zijn. Ik heb de test geprobeerd op de site van EK, maar dan krijg ik een error. Maar het is het reference model van AMD, dat weet ik zeker.
Copper acetal is gewoon goed. Zelf heb ik er ook eentje, daar is niets mis mee

- Is deze SLIM radiator mooi voor erbij? Of kan ik beter een andere pakken?
Dit is een leuk dingetje. Je kunt eventueel een dikke onderin de behuizing plaatsen.
Koelt beter, maar dan heb je stevige fans nodig. (+/-2000rpm) wat niet ten goede komt aan het geluidsniveau.
Dus een normale 240rad 35mm is een goede keuze
.


- Welke slang heb ik nodig om van het reservoir naar de SLIM RAD te gaan? Ik kan namelijk niet vinden welke maat de slang van de EK heeft, en welke maat de SLIM RAD heeft? Of is het allemaal dezelfde maat?
De slang die bij het setje zit is => TUBE Masterkleer 12,7/9,5 CLEAR (2 meters)
binnenmaat 9,5mm buitenmaat 12,7mm. Dit is dus 3/8
Slangen => 3/8 Slangen (10MM binnendiameter)
Fittingen => Fittingen 10MM ID (3/8)
1/2" en 3/8 zijn de meest gebruikte maten


- Is het raadzaam op bijvoorbeeld de fans die de RAD voor de CPU koel houden, aan te sluiten op de CPU Fan aansluiting van het moederbord? Denk dat dat wel makkelijk is?
Dat zou kunnen alleen heb je maar 1 cpu aansluiting. De andere zouden dan op je casefan aansluitingen kunnen.
Alleen krijg je een snelheids verschil. cpu draait sneller.
Een fancontroller is hier makkelijk. Met 2 (240mm) rads heb je minimaal 4 fans nodig. Als je ooit push/pull wilt zijn er dat al 8.
Plus de overige fans in je behuizing. Dat gaat nooit allemaal passen op je mobo aansluitingen :D
HighFlow Fan Controllers


- Waar laat je normaal je reservoir? En waar zou ik die nog kunnen laten? Of is het wel verstandig zo'n 5.25" reservoir te bestellen?
Als je een enkele rad gebruikt boven in je behuizing, kun je de pomp/res onderin plaatsen. Echter als je onder ook een rad plaats, kom je al vrij krap te zitten. Je zult dan iets meer moeten " modden" aan de behuizing om deze kwijt te kunnen
Zelf heb ik een bay res./pomp. erg makkelijk al zeg ik het zelf. Het ziet er jammer genoeg niet zo mooi uit als een losse pomop/res.
Maar smaken verschillen
 
Ik weet niet of getal gezegd is, maar een loop is in het algemene beter dan twee :)
Niet per definitie :p Als je bv een CPU block hebt met een lage flow..(zoals ik met m'n rasa.. :021:)
Dan krijg je over je hele loop zo'n "pisstraaltje", ook door je GPU block.
Hier lag de temp van m'n GPU ruim 5 graden lager in een dual loop tov een enkele loop.
Van max 53-55 naar max 45-48graden. Temp van m'n CPU bleef gelijk, zoals verwacht.

Maar dit zal niet van toepassing zijn met een EK HF CPU block die in de 2 genoemde setjes zitten.
Die hebben een HighFlow :p
 
In de Advanced behuizing raad ik de 240mm aan. Puur omdat de 360mm radiator niet gaat passen. (in je kast)

- Wat voor materiaal GPU block raden jullie aan? Heb nu zelf die EK-FC7970 - Copper Acetal in gedachten, maar heb geen idee of dit goed materiaal is, en/of er nog betere keuzes zijn. Ik heb de test geprobeerd op de site van EK, maar dan krijg ik een error. Maar het is het reference model van AMD, dat weet ik zeker.
Copper acetal is gewoon goed. Zelf heb ik er ook eentje, daar is niets mis mee

- Is deze SLIM radiator mooi voor erbij? Of kan ik beter een andere pakken?
Dit is een leuk dingetje. Je kunt eventueel een dikke onderin de behuizing plaatsen.
Koelt beter, maar dan heb je stevige fans nodig. (+/-2000rpm) wat niet ten goede komt aan het geluidsniveau.
Dus een normale 240rad 35mm is een goede keuze
.


- Welke slang heb ik nodig om van het reservoir naar de SLIM RAD te gaan? Ik kan namelijk niet vinden welke maat de slang van de EK heeft, en welke maat de SLIM RAD heeft? Of is het allemaal dezelfde maat?
De slang die bij het setje zit is => TUBE Masterkleer 12,7/9,5 CLEAR (2 meters)
binnenmaat 9,5mm buitenmaat 12,7mm. Dit is dus 3/8
Slangen => 3/8 Slangen (10MM binnendiameter)
Fittingen => Fittingen 10MM ID (3/8)
1/2" en 3/8 zijn de meest gebruikte maten


- Is het raadzaam op bijvoorbeeld de fans die de RAD voor de CPU koel houden, aan te sluiten op de CPU Fan aansluiting van het moederbord? Denk dat dat wel makkelijk is?
Dat zou kunnen alleen heb je maar 1 cpu aansluiting. De andere zouden dan op je casefan aansluitingen kunnen.
Alleen krijg je een snelheids verschil. cpu draait sneller.
Een fancontroller is hier makkelijk. Met 2 (240mm) rads heb je minimaal 4 fans nodig. Als je ooit push/pull wilt zijn er dat al 8.
Plus de overige fans in je behuizing. Dat gaat nooit allemaal passen op je mobo aansluitingen :D
HighFlow Fan Controllers


- Waar laat je normaal je reservoir? En waar zou ik die nog kunnen laten? Of is het wel verstandig zo'n 5.25" reservoir te bestellen?
Als je een enkele rad gebruikt boven in je behuizing, kun je de pomp/res onderin plaatsen. Echter als je onder ook een rad plaats, kom je al vrij krap te zitten. Je zult dan iets meer moeten " modden" aan de behuizing om deze kwijt te kunnen
Zelf heb ik een bay res./pomp. erg makkelijk al zeg ik het zelf. Het ziet er jammer genoeg niet zo mooi uit als een losse pomop/res.
Maar smaken verschillen
Top, bedankt voor alle antwoorden! Hier ben ik erg blij mee!
Uiteindelijk toch maar gegaan voor 1 240 RAD. Ik kan namelijk altijd nog updaten. Ik neem de wat duurdere versie van EK, namelijk die HFX. De RAD zal ik onderaan m'n behuizing plaatsen, omdat daar een volledige 240 RAD past. Kan ik dan bovenaan de pomp en het reservoir plaatsen? Waar kan ik deze aan vast maken? Bijvoorbeeld aan het 5,25" rek o.i.d. of zal ik toch voor die 5,25" reservoir en pomp in een gaan? Dan kan ik die reservoir en pomp die je er hier bij krijgt, ook weer verkopen via internet.
Ook denk ik dat ik er nog 2 Typhoon's bij doe voor Push/Pull opstelling. Ik heb namelijk 2 CPU Fan Headers op m'n moederbord, en dan kan ik die andere 2 op mijn fan controller zetten.
Qua kabel denk ik dat ik wel genoeg heb aan de 2M die bijgeleverd word om de CPU en GPU te verbinden, toch?

Oops, ik had 2 verschillende links geplaatst. Ik bedoelde natuurlijk die 240 RAD's, maar ik ben er dus al uit.
Onderstaand heb ik mijn huidige winkelmandje toegevoegd. Mis ik nog iets?
KLIK
 
Laatst bewerkt:
je mist nog 1 fitting in je winkel wagentje :) je hebt er 2 nodig voor je GPU block.
Die shield heb je op zich niet nodig, je kan gewoon je standaard gebruiken die nog op je graka zit.

Misschien nog een drainpoort om je loop te legen bij onderhoud / uitbreiding.
Koolance Drain Valve 10mm (3/8 ID - 1/2 OD) VLV-10TSPL

en vergeet je vloeistof niet :)


Als je een bay res wilt kun je dat het beste nu gelijk doen. bay res. + pomp is ongever 120/130 euro.
Een zelf samengesteld loopje met een enkele 240 rad en bay reservoir zit je rond de 390.
incl fittingen, slang vloeistof, drain.

Edit: bv dit:
http://highflow.nl/index.php?dispat...id=5019&hash=1b109ae4fc02066d4a69f289c38097ba
Een dikke 240mm rad voor onderin. Eigenlijk omdat ik er niet zeker van ben dat een enkele 240 rad van 35mm je loop kan koelen.
Exclusief. fans / controller



Maar misschien dat iemand anders een andere insteek heeft.
 
Laatst bewerkt:
je mist nog 1 fitting in je winkel wagentje :) je hebt er 2 nodig voor je GPU block.
Die shield heb je op zich niet nodig, je kan gewoon je standaard gebruiken die nog op je graka zit.

Misschien nog een drainpoort om je loop te legen bij onderhoud / uitbreiding.
Koolance Drain Valve 10mm (3/8 ID - 1/2 OD) VLV-10TSPL

en vergeet je vloeistof niet :)


Als je een bay res wilt kun je dat het beste nu gelijk doen. bay res. + pomp is ongever 120/130 euro.
Een zelf samengesteld loopje met een enkele 240 rad en bay reservoir zit je rond de 390.
incl fittingen, slang vloeistof, drain.
Bedankt voor de reactie!
Ohja klopt, ik heb hem bijgevoegd.
Maar de shield die nu bij m'n videokaart zit, is een dubbele. Of kan je die 2 van elkaar los halen?
Dainpoort is niet overbodig? € 12? XD
Vloeistof zit al in het setje van EK toch?

Mwa, dat word dan wel weer een ander prijsje. Kan ik het reservoir en de pomp niet horizontaal bovenaan plaatsen?
Ik heb namelijk al eens het setje los proberen te bekijken, maar dan kom ik op een veel hogere prijs uit. Als ik dat EK setje bestel, kan ik de pomp en reservoir altijd nog via internet verkopen?
Heb je trouwens geen 2x 5.25" bay pomp en reservoir in één? Of word dat een duur grapje?
En als ik alleen een 5,25" reservoir koop, moet ik nog steeds ergens die pomp kwijt?
Als laatst, is 2x 5,25" reservoir aan te raden, of kan ik ook door met de 1x 5,25" reservoirs? Wat in zo'n grote gaat al gauw 250 ml. Dat zou dus betekenen dat ik ook meer vloeistof aan moet schaffen?

Op dit moment is dit het winkelwagentje.

Je winkelwagen heb ik gezien. Dat ziet er goed uit! En eigenlijk nog goedkoper dan dat ik dacht.
Kan ik niet beter de Black Ice GT Xtreme 240 of de XSPC RX240 erin knallen? Die zijn nog dikker?
Je hebt namelijk nu de LITE versie geselecteerd ;)
 
Zie m'n laatste edit / winkel wagen.

Daarin zit een 2 bay res / pomp combi.
Je schroef de orginele top eraf en dan schroef je de pomp op het reservoir.
Dan heb je een pomp / top / res combo. (130,- voor deze combo)

Ik heb het er in de reactie hierboven bijgezet, bedankt!
Kan je nog even naar die vragen kijken?!

er zijn dual bay reservoirs waar je een pomp in kunt zetten. kom je op 150 euro uit totaal, ben je wel klaar en het is lekker makkelijk. geen top nodig ook dan.

Hmm.. Heb je een mooi voorbeeld?
 
Een dubbele shield maakt toch niets uit?
ik neem aan dat je het slot gelijk onder de kaart niet in gebruik hebt.

Een drainport lijkt misschien overbodig :) maar geloof me het is erg makkelijk.
Zonder ga je snel morsen en dat kan funest zijn voor je hardware.

Het resservoir en pomp van m'n wagentje kunnen in elkaar.
Moet de plaatjes maar een bekijken, dan zie je wat er bedoelt word.
Eigenlijk gebruikt deze res 1 5,25 bay voor vloeistof en de onderste als ruimte voor je pomp.
 
Een dubbele shield maakt toch niets uit?
ik neem aan dat je het slot gelijk onder de kaart niet in gebruik hebt.

Een drainport lijkt misschien overbodig :) maar geloof me het is erg makkelijk.
Zonder ga je snel morsen en dat kan funest zijn voor je hardware.

Het resservoir en pomp van m'n wagentje kunnen in elkaar.
Moet de plaatjes maar een bekijken, dan zie je wat er bedoelt word.
Eigenlijk gebruikt deze res 1 5,25 bay voor vloeistof en de onderste als ruimte voor je pomp.

Een dubbele shield maakt best wel wat uit, stel ik wil daar ooit een WLAN kaartje plaatsen o.i.d.
En m'n PCI-E sloten zitten nogal dicht op elkaar, dus dan houd ik daar ook mooi rekening mee.
Ok, drainport in het wagentje. ;)

Uiteindelijk kom ik dan op dit uit: KLIK *schrikt van prijs* :p
Mis ik nu nog dingen? Of dingen die beter kunnen voor iets meer? Of misschien dingen overbodig?
Of misschien wel eerst met 1 radiator proberen?
 
Laatst bewerkt:
Er gaat ongeveer 370/400ml in de res. de rest gaat in je slangen / rad zitten.
Meer als voldoende dus :)

De dikte van de rads zijn ongeveer gelijk. (54/55mm)

PS. Je link werkt niet
 
Je link heeft nu alles dubbel ;) 1200,-

maar zo ben je er wel. Voor de zekerheid kun je misschien 2 flessen vloeistof nemen.
Als je thuis een goede scherpe schaar hebt, kun je de slangen knipper laten vervallen.
Kom je totaal 10,- goedkoper uit ;)
 
De pomp valt in de ruimte van de bays

Voorbeeld van de dual pomp variant.

ps je links werken hier niet.

Handig filmpje! Ga ik zeker gebruiken!
Heb de links aangepast! Dacht dat de winkelmandjes gewoon een willekeurig ID kregen, maar er zit dus ook nog een hash achter. Het bericht heb ik nu hieronder geplaatst:

Je link heeft nu alles dubbel ;) 1200,-

maar zo ben je er wel. Voor de zekerheid kun je misschien 2 flessen vloeistof nemen.
Als je thuis een goede scherpe schaar hebt, kun je de slangen knipper laten vervallen.
Kom je totaal 10,- goedkoper uit ;)
Dan zijn dit de goede links.
Het hele setje inclusief extra RAD (€ 579,83)
Het hele setje exclusief extra RAD (€ 498,04
Het EK setje inclusief extra RAD (€ 473,62)
Het EK setje exclusief extra RAD (€ 399,73)
Wat vinden jullie? Met of zonder doen?
Pff wat een prijs, en ik kwam hier voor € 250 - 300 :p Toegegeven dat ik er natuurlijk wel een paar dingen bij heb gedaan.

- Met 1 fles red ik het toch ook wel? Of gok je dat het ook wel eens te weinig kan zijn?
- Ik denk dat ik uiteindelijk in die 4 lijstjes niets meer mis toch? Ook geen kleine dingen als klemmetjes of fittingen o.i.d.? (Heb geen idee wat nog zou kunnen missen)
- En ik las hierboven dat je de pomp OP het reservoir draait. Hoeveel cm ruimte neemt dit extra in beslag boven de reservoir? Aangezien ik ook nog een fan controller en DVD drive heb. Eigenlijk zelfs 2 DVD drives, maar die 2e kan ik extern maken of ergens anders voor gebruiken.
- Kan ik het reservoir en de pomp niet horizontaal bovenaan plaatsen, zodat ik dan het EK setje zonder 2e RAD kan nemen?
- Qua kabel denk ik dat ik wel genoeg heb aan de 2M die ik bestel om de CPU en GPU te verbinden, toch?
 
Je vraagjes :)

Pff wat een prijs, en ik kwam hier voor € 250 - 300 :p Toegegeven dat ik er natuurlijk wel een paar dingen bij heb gedaan.
i know.. het gaat hard als je eenmaal bezig bent. :p )

- Met 1 fles red ik het toch ook wel? Of gok je dat het ook wel eens te weinig kan zijn?
Dat moet net voldoende zijn. Ik mijn loop gaat net geen liter. (cpu/gpu/2 rads/res)

- Ik denk dat ik uiteindelijk in die 4 lijstjes niets meer mis toch? Ook geen kleine dingen als klemmetjes of fittingen o.i.d.? (Heb geen
idee wat nog zou kunnen missen)
Fittingen heb je genoeg en je gebruikt schroeffittingen, hier heb je geen klemmen voor nodig.

- En ik las hierboven dat je de pomp OP het reservoir draait. Hoeveel cm ruimte neemt dit extra in beslag boven de reservoir? Aangezien ik ook nog een fan controller en DVD drive heb. Eigenlijk zelfs 2 DVD drives, maar die 2e kan ik extern maken of ergens anders voor gebruiken.
Met de pomp "op" het reservoir draaien wordt dat flimpje bedoelt :) het neemt geen extra ruimte in beslag.

- Kan ik het reservoir en de pomp niet horizontaal bovenaan plaatsen, zodat ik dan het EK setje zonder 2e RAD kan nemen?
Je res/pomp moeten recht staan. Met je res heb je nog wat speling, die kan nog iets schuin gelegd worden.
Misschien een tussen oplossing. ipv een 240mm rad op de bodem plaats je een 120mm.
Dan heb je meer ruimte voor je pomp / res.

bv zoiets kast heeft ongeveer de zelfde layout:
65-finalinterior.jpg



Dan zit je kwa kosten ook iets beter.
Winkelwagens :: 1 - HighFlow Computer Cooling Shop - Uw shop voor PC waterkoeling, luchtkoeling, modding, behuizingen en gaming!


- Qua kabel denk ik dat ik wel genoeg heb aan de 2M die ik bestel om de CPU en GPU te verbinden, toch?
2mtr moet genoeg zijn, wel even alles goed meten voor je gaat knippen :)

Edit : + 2 fittingen... 4 in totaal. vergeten
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
T Welke waterkoeling setup? Waterkoeling 1
D Advies voor waterkoeling setup GPU Advies Waterkoeling Setup 3
W Hulp voor 1e waterkoeling setup RTX 3090 en intel 8700k Advies Waterkoeling Setup 5
S Custom waterkoeling setup HighFlow Forum 7
N Advies en informatie mbt tot een waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 4
T Advies Waterkoeling Setup Waterkoeling 3
D Krachtigste waterkoeling setup voor AMD 3990x Advies Waterkoeling Setup 4
D Advies 1e Waterkoeling setup, i9 9900k, Fractal Design Define R6 USB-C Blackout Advies Waterkoeling Setup 2
R Waterkoeling setup presteert niet naar behoren. Waterkoeling 3
V Advies gevraagd over eerste custom waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 8
T Waterkoeling Setup CPU + GPU Advies Waterkoeling Setup 25
O nieuwe setup bouwen met waterkoeling Waterkoeling 3
Heineken Advies nieuwe GPU (custom waterkoeling setup) Advies Waterkoeling Setup 2
G Waterkoeling setup voor Termatake core P5 Advies Waterkoeling Setup 4
FactoryDefaults Advies voor mijn waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 65
wambamnl Eerste waterkoeling setup, geen budget. I5 4670K en 2x r9 290 g4 gaming. Advies Waterkoeling Setup 5
Baloo.be Update waterkoeling setup naar Corsair 850D Advies Waterkoeling Setup 3
vgojef Reinigen waterkoeling setup Waterkoeling 6
BrownMuffin [Waterkoeling] €700 euro i7 X99 setup Advies Waterkoeling Setup 2
S waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 3
D Advies Waterkoeling Setup Advies Waterkoeling Setup 1
H Advies eerste waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 1
J eerste waterkoeling setup I7-2600k / SLI MSI GTX570 / 4x RAM coollled Advies Waterkoeling Setup 5
R Hulp met 1e waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 4
P Nieuwe waterkoeling setup X79 Extreme 3930K Advies Waterkoeling Setup 3
H Nieuwe waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 6
R Waterkoeling setup Waterkoeling 6
C Graag hulp/advies voor een waterkoeling setup! Advies Waterkoeling Setup 3
G [Advies Waterkoeling] setup-budget binnenin Advies Waterkoeling Setup 61
J Waterkoeling setup voor Xbox 360 Advies Waterkoeling Setup 4
Thieutje Multi GPU setup waterkoeling : Serial or Parallel waterflow Waterkoeling 11
Thieutje Graag wat advies inzake waterkoeling setup voor nieuwe high-end IVY build Advies Waterkoeling Setup 39
D Advies voor waterkoeling Setup Advies Waterkoeling Setup 15
D Hulp bij waterkoeling setup. Advies Waterkoeling Setup 16
N Graag advies voor waterkoeling setup voor mijn 3960X Advies Waterkoeling Setup 6
X NZXT Phantom - Waterkoeling setup. Advies Waterkoeling Setup 0
H Beginners vragen omtrent waterkoeling setup... Advies Waterkoeling Setup 9
T Advies eerste waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 17
G Graag ombouw CF 6990 naar waterkoeling voor een Eyefinity setup Advies Waterkoeling Setup 17
T Help een man zijn dromen te verwezenlijken!(Waterkoeling setup advies) Advies Waterkoeling Setup 44
Gruffi Nieuwe waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 33
J Welke waterkoeling setup?(is de eerste keer met waterkoeling). Advies Waterkoeling Setup 12
K Hulp aanschaf waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 6
U Waterkoeling setup in SG03 Advies Waterkoeling Setup 3
D-foX 2e setup waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 8
cederieck Hulp en menigen gevraagt over deze waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 13
D de volgorde van mijn waterkoeling setup Waterkoeling 9
S Waterkoeling Setup Advies Waterkoeling Setup 5
B Nieuwe waterkoeling setup, graag jullie hulp Advies Waterkoeling Setup 16
AceBaran Nieuwe waterkoeling setup, hulp met keuze, o.a. Reservoir Waterkoeling 117

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan