• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Waterkoeling: Loop ontluchten

air bleeden / ontluchten ?

bleeden.jpg


hoe kan ik beste air bleeden als te veel kantel zuigt de pomp weer lucht.

is dit kwestie van 1 week laten draaien en dan is alle lucht overal weg inclusief radiator ?
 
Als er lucht zit in de radiator, gaat dat niet zomaar weg.
Daarvoor moet je echt kantelen/schudden.

Als ik een loop net gevuld heb, kantel/schudt ik de behuizing ook even stevig tot alle grote luchtbellen zijn verdwenen.
Daarna een weekje het systeem draaien met dopje van reservoir zodat alle lucht kan ontsnappen.
 
zo te horen mag ik loop toch gaan aanpassen dank gok ik als niet kan kantelen.......
schudden heeft nog nooit geholpen waarom heeft thermochil in godsnaam ontlucht ventiel weg gelaten zelfs met een flow van 6 lpm blijft er lucht in me rad..........

welke top radiatoren hebben tegenwoordig nog wel een onlucht ventiel ?

want dan probeer ik me pa120.3 wel te verkopen off gebruik ik hem straks voor dual loop.

edit: ik ga wel 1 ding nog proberen is radiator los en radiator iets kantelen terwijl ie los zit en gekantelt met voorkant na beneden geleunt.
 
Met een week is die lucht er zeker uit, waarschijnlijk nog wel eerder. Paar keer per dag de kast kantelen in de richting die de meeste lucht vrij maakt (het meeste belletjesgeluid) en dan komt het vanzelf wel goed. :)

Zelf vind ik het geluid van die rond dwarrelende belletje en bellen altijd wel relaxed klinken. Denk dat ik binnenkort maar weer eens ga drainen, mis het al een beetje.:D
 
buurman zei mij voorkant eerst omhoog dan na zei kleinbeetje dan achterkant omhoog anyway mijn temps zijn veel hoger dan normaal het is ook 3c warmer op me kamer dan normaal maar dan nog.

hoop dat allemaal gelijk hebben lucht na tijdje weg is ben wel heel wat sneller gewendt met me vorig res ok ik elke kant op kanetelen zo ver als maar wil en op zei leggen dan ging al het lucht binnen 5 min er uit met paar keer knijpen op de tubing

ik heb nog niet 24 uur laten draaien constant ga ik nu doen.

ik heb hooguit 1x 8 uur lang dan 1x 8 uur lang uit dan 1x 8 uur aan atm.
 
kan te hoge temps ook komen door coolant ik gebruik nu thermochill ec6 1 litre cleav uv.

ik zit nu 5c hoger off ik nou as5 gebruik off mx3 ;|

edit ik snap er niks meer van loop is korter geworden kwa tubing echt heeeeel wat korter.
res zit nu direkt op de pomp.

flow is met 1 lpm omhoog gegaan dan eerder.
temps zijn tot nu toe 8c warmer
en zeker weten 5c warmer.

kan dit door de coolant komen ?
iemand ervaringen met thermochil ec6 clear uv coolant ?.

ik heb de pomp nu op 5 lpm gezet maakt niks uit kwa temps nog ;|
 
Laatst bewerkt:
het water komt ook via de bovenkant van het res je loop in?? wat in weze plonzen veroorzaakt en dus lucht in de loop brengt...

verder heb je ook niet zo een groot res, en zal het dus zeker helpen als je res zo vol mogelijk zit (zodat je pomp geen lucht gaat zuigen ipv water)
 
daarom zit er buisje op die onderwater is zo lang water hoger is dan inlet plonst er niks.
op advies van kenny dat alles er uit gehaalt had dit gaf problemen dus kwam vervolgens zelf met oplosing.

das nou wat zo handig is aan multi option res je hebt anti cyclon als je bv inlet laag zit 2x

of buisje tegen plons.

anyway ik ga morgen des noods eens kijken off ik res 99% vol kan krijgen met dop er op en dan kijken off ik toch nog beetje kan kantelen.

toch het idee dat iets mis is met coolant omdat temps 5c hoger zijn.

eerst had ik feser one uv red.

nu heb ik thermochil ec6 clear uv.

het water stinkt wel heel erg neem aan anti vries ruikt wel na terpentine whatever of zo.

anyway ik heb nu clear water in zitten omdat die uv dye shit altijd troep geeft en hier had ik dus ook mega last van.

is het trouwens maybe een idee om pomp op stand 1 te zetten en dan te kantelen zo dat air minder snel rond circuleert en dus makelijk rad ontlucht zonder dat het weer terug in pomp komt ?
 
ja hoor lekker snelheid variëren enz kan allemaal helpen ;)
je hoeft niet alleen voor en achter te kantelen ook links en rechts ;)

kwa coolant geloof ik niet zo, ben je van mx3 naar as5 gegaan of andersom?? als andersom dan mischien een wat mindere mount??
 
dat doe ik ook.

ik kantel kast op zo'n manier van richting het water in de rad das wat me buurman zei hij wist dus ook wel richting ik moet kantelen en welke volgorde.

anyway ramen open buiten 18c 24c binnen hopelijk doet dit temps laten dalen tot 30 27 33 32c idle dan weet ik dat niks mis is met me loop verder.

ik heb atm mijn pomp op 5,2 lpm draaien denk als te veel flow niet goed is in mijn loop dat ik toch jet plate 1 er in doe die standaard in zit.

denk dat het nu flink veel kan uitmaken omdat loop flink kleiner is blijft flow veel hoger dan normaal zelfs met jet plate 1.

betekent dan wel dat ik weer water moet drainen maar dat heb ik er wel voor over eerst maar eens afw8 off beter wordt off niet.

zal toch niet 5c verschillen kwa temps door bv dit ?

sl380154.jpg


ik wil dit nog gaan modden zo dat beter uitziet en anders 2x 120mm fans binnen in de sidepanel doen als dit betere airflow geeft dan 1x 200m fan weet ik niet ziet er wel beter uit.

binnen in 4x 120mm fans off 1x 200mm fan lukt niet niet pomp en res blokkeert.

edit: denk nu dat gewoon kluts kwijt ben atm omdat vrijdag warmer is geworden en dit weekend.
het is nog allemaal afwachten ik hoop dat dit snel voorelkaar heb ik wil 6 maand lang niet 1 ding meer veranderen aan me loop als eenmaal draaidt.
hooguit wat mods.
 
Laatst bewerkt:
Tussen een remount kan gemakkelijk twee graden verschil zitten. Tel daar die drie graden bij op van je kamer en je hebt er al vijf. ;)

Zie bv hieronder de uitschieter bij de phobya

20r8uhh.jpg


Bovenstaande temps zijn nog wel gemiddelden gemeten over een half uur temploggen met een omgevingstemp correctie gemeten door zeer goede en gekalibreerde temsensoren. (Dallas One Wire DS18B20)


Een remount van het CPU blokje zou je dus misschien nog wat tempwinst kunnen opleveren. Maar misshien is het beter om eerst even af te wachten tot alle lucht eruit is. (pompje een standje lager zetten kan idd ook positief werken op het ontluchten. Een nachtje uit laten staan overigens ook. Alle lucht zal zich dan in grotere bellen verzamelen. Zodra je de pc dan weer aanzet komen er op dat moment meer luchtbellen vrij in het reservoir dan wanneer ze als kleine belletjes rondspurten met de waterstroom)

Die tempstijging ligt in ieder geval niet aan het gebruik van andere vloeistof of een kortere loop.
 
Dat zou eerder een voordeel moeten zijn dan een nadeel. Minder lengte is minder weerstand voor de doorstroom en dus iets meer flow. Maar dergelijke verschillen in flow hebben niet erg veel invloed op de temps.


De hoeveelheid vloeistof in een set heeft geen invloed op de temps. De warmtewisseling vind plaats in het CPU blokje en in de radiator. De hoeveelheid vloeistof verandert niets aan die overdracht.
(voor het geval je veronderstelt dat een kortere loop minder vloeistof heeft en daarom minder zou koelen)

Je loop zou zelfs nog veel korten gemaakt kunnen worden dan i nu is: Pomp --> 90 graden onderkant GPU --->CPU ---> Radiator ---> en met vermoed ik twee 45 graden naar de bovenkant van het reservoir.
Dan heb je een supercompacte set. :p Maar voor de temps zou dat niet veel uitmaken. (zie ook)
Het is maar net wat je het mooiste vind staan. :) Die slangroute die je nu hebt vind ik ook een erg mooie vorm hebben. Dat was wat me eigenlijk het eerste opviel.
 
ja bochtjes voor nodig dan maar als ik zo ver ga wil ik 1 systeem bouwen zo dat ik pomp los zet dan ook recht op kan zetten bv als ik kast op zei zet dit lukt atm niet denk ik tis meer last resort wat ga proberen als temps straks niet verder dalen.

ik zit nu op lowest temps seen 34 28 37 30

het is 22c op me kamer nog en denk dat nog steeds veel lager kan.

ik heb 30 24 31 26 gehad 1x tijdens cold boot zelfs nog na 30 min idle bleef ie nog op min 30 26 32 28

edit:

ik zit nog steeds met de vraag wat is beter kwa cooling op side panel ?

2x 120mm fan versu 1x 200mm fan ?

en bestaan er ook bv casefans met uv leds er in bv
off zit ik echt te kijken na 120mm casefans met red led ?\

edit 2 : temps beginnen beetje normale temps te vertonen weer.

als straks alles weer op normale waardes zit off op z'n best voer ik pomp op en kijk ik off temps omhoog off omlaag gaan en anders nog lager zet.

ik wou dat swiftech off koolance met gemodde mcp655 pomp kwamen en dan bedraad die op fan controler kan offzo.
zo iritant om elke keer te peuteren om dan te proberen pomp zachter off harder te zetten daar zit me pomp niet voor op ideale plek.

edit ik denk dat me temps normaal zijn nu heb nog screenshot van vrijdag toen ik nog in oude loop zat.
tis dus kwestie van afwachten dat ontlucht is 100% en dat kouder wordt weer.

added 9:34 23-8-2010

ben nu achter gekomen off nog niet zeker iedergeval.
als pomp zachter zet dalen de idle temps ook.

ik denk dat dan maar overga na jet plate 1 de stock die er in zat.

kijken off nog verschilt kwa temps als zachter bv lage temps haal. off hogere.
 
Laatst bewerkt:
Ontluchten

Een goede morgend iedereen,

Ben sinds een paar dagen trotse eigenaar van een cpu only loopje. En moet zeggen, wauw :D! Wat een verschil.

Maar goed, het enige wat me dwarszit is dat ik het niet helemaal ontlucht krijg. En denk dat alle lucht in mijn rad zitten (deze zit dan ook het hoogst in mijn loop.)
Verder heb ik zo'n xspc dual bay res/pomp.

Maar goed, heb de case am zitten kantellen en doen, al denk ik 50x ong. de pomp aan en uit gezet... Maar het wilt niet echt lukken.
Nu was ik eerst het forum wat aan het doorlezen, en heb gelezen dat als je je res lager dan je pomp gaat hangen, dat dit ook kan helpen, klopt dit?

Mvg,
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
C Een waterkoeling loop maken in mijn pc ? Waterkoeling 5
Z Rood/Wit Custom Loop | Witte waterkoeling? Advies Waterkoeling Setup 0
O upgrade waterkoeling loop Waterkoeling 3
R waterkoeling af maken dual loop of 2 pompen in serie Waterkoeling 7
A Waterkoeling loop Advies Waterkoeling Setup 5
D Hoeveel water / koelvloeistof in een waterkoeling loop/setup ? Waterkoeling 4
E Waterkoeling onderdelen + loop Waterkoeling 11
Sp33dFr34k Waterkoeling - loop omgooien Waterkoeling 11
Freddy Waterkoeling: De loop vullen Handleidingen en Installatie Tips 85
HighFlow Playstation 5 waterkoeling met de EK-QuantumX CoolingStation Monoblock for PS5 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
M Complete waterkoeling systeem voor de eerste keer Waterkoeling 4
D Vertical GPU mount die geschikt voor waterkoeling met active backplate Overige Koeling 1
Ubbidude Zwik waterkoeling spul Koeling 0
L Pc moederbord/ waterkoeling/grafischekaart Advies Waterkoeling Setup 3
D Aanvraag voor informatie en advies voor GPU waterkoeling HighFlow Forum 2
M Algemen waterkoeling vragen Waterkoeling 1
T Welke waterkoeling setup? Waterkoeling 1
D Advies voor waterkoeling setup GPU Advies Waterkoeling Setup 3
W Advies waterkoeling pc build Advies Waterkoeling Setup 1
J 1st time waterkoeling; Fitting t.o.v. tubing size & custom waterkoeling reservoir maken Waterkoeling 3
S Intel NUC 10th gen i7 waterkoeling. Waterkoeling 9
M Hulp nodig voor waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 1
W [i9-10980XE] Waterkoeling advies Advies Waterkoeling Setup 3
S Ik wil een Custom waterkoeling maken Waterkoeling 4
W Hulp voor 1e waterkoeling setup RTX 3090 en intel 8700k Advies Waterkoeling Setup 5
Bl4ckj4ck666 GPU waterkoeling advies gevraagd. En CPU mee waterkoelen? Advies Waterkoeling Setup 90
I Advies waterkoeling asus strix rog 5700xt 300 euro Advies Waterkoeling Setup 1
R waterkoeling probleem a.u.b help Waterkoeling 16
S Custom waterkoeling setup HighFlow Forum 7
T Aansluiting waterkoeling probleempje Waterkoeling 5
T Waterkoeling voor Gigabyte RTX 3090 Turbo 24G Waterkoeling 9
7 Hulp met samen stellen 3080 waterkoeling Waterkoeling 2
S Benodigdheden voor GPU waterkoeling Waterkoeling 2
W Vraag over waterkoeling Waterkoeling 2
N Advies en informatie mbt tot een waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 4
T Advies Waterkoeling Setup Waterkoeling 3
J Waterkoeling videokaart + cpu Waterkoeling 42
Jason GIVEAWAY! Complete Waterkoeling Set - EK-KIT Classic RGB P360 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
J RX 5700 waterkoeling Waterkoeling 1
Jason Complete Waterkoeling Kits (XSPC, Alphacool, EK Waterblocks, Bitspower en Thermaltake) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
L Waterkoeling HP RTX 2080Ti Advies Waterkoeling Setup 3
O Hulp nodig voor waterkoeling Waterkoeling 1
M Waterkoeling voor terrarium Advies Waterkoeling Setup 21
Jason Corsair Hydro X Series XR5 240mm en 360mm Waterkoeling Radiatoren - White HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
P advies waterkoeling Waterkoeling 7
D Krachtigste waterkoeling setup voor AMD 3990x Advies Waterkoeling Setup 4
T 1ste keer waterkoeling - budget tot max 1000 - cpu i7 4770 gpu evga gtx 1660 ti Advies Waterkoeling Setup 9
X AIO waterkoeling MSI 2080TI Gaming X TRIO Advies Waterkoeling Setup 6
P Nieuw - 1ste keer waterkoeling CPU+GPU Advies Waterkoeling Setup 26
S Waterkoeling lian li pc-o11 dynamic xl - Threadripper 3960x Waterkoeling 1

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan