• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

[Waterkoeling] i7 3930K, 2x6970, Rampage4 full block, stil

langdradig

New member
***update: Winkelwagen

Het doel is om een zeer stil en voor waterkoeling relatief eenvoudig onderhoudbaar systeem te bouwen. Er hoeft qua koeling slechts ruimte te zijn voor een beetje CPU overklokken op termijn, mocht de CPU over een paar jaar wat sneller moeten. Betrouwbaarheid is voor dit systeem nog het meest belangrijk en daarbij kijk ik vooral nog naar de pomp. Het systeem wordt hoofdzakelijk professioneel gebruikt en hoewel het altijd met iedere PC een keer mis kan gaan investeer ik gerust iets meer als dat me een hogere betrouwbaarheid oplevert.

Het budget voor dit systeem is enigszins rekbaar, onderdelen zoals de SSD zijn nog wat kleiner te pakken als de waterkoeling duurder dan verwacht uit zou vallen. De waterkoeling mag totaal als richtprijs ongeveer 600-800 euro kosten. Allereerst de systeemonderdelen:

LittleDevil LD PC-V8 Watercooling PC Case Black
Asus rampage 4 socket 2011 moederbord
Intel 3930K CPU
Corsair Vengeance 2x4GB 1600MHz kit (2x)
Plextor M2P 256GB 2.5" SATA3
Seasonic P-1000, 80+ platinum
Club 3D Radeon HD 6970 2GB (2x)
Lite-On IHBS112-37 BD-RW 12X
Twee harddisks die ik al heb komen erbij

In de grote kast is ruimte voor en rekening gehouden met waterkoeling, dat maakt het inbouwen makkelijk. Voor de waterkoeling zelf ga ik uit van het volgende.

EK multioption RES X2 150 advanced reservoir
EK-DCP 4.0 pomp
2x EK-CoolStream RAD XT (360) radiator
EK Asus Rampage 4 full waterblock (2 delen)
EK Supreme HF CPU waterblock
2x EK 6970 waterblock
GMR AFS1-T (electronic) Flow Meter G1/2 AG Clear
Silver KillCoils by iandh
16x EK Water Blocks fitting G1/4 (2xRes, 4xRad, 4xMobo, 2xCPU, 4xGPU)

Ik wil gebruik gaan maken van 800rpm fans vanwege de zeer lage geluidsproductie, de vraag is hoe ik het water zo stil en betrouwbaar mogelijk rondgepompt krijg. Ik zag bijvoorbeeld ook een Aqua-Computer Aquastream XT USB 12V - Ultra pomp als optie, maar kon niet vinden hoeveel geluid die maakt in dBa. Moet ik misschien zelfs twee pompen nemen, wordt dat stiller en betrouwbaarder dan een enkele zwaardere pomp?

Daarnaast heb ik Black Ice SR-1 360 radiatoren als optie in plaats van de EK's, maar afgezien van een overduidelijk prijsverschil en marketingtaal kon ik niet vinden wat voor mij het meest geschikt zou zijn. Tenslotte kwam ik nog het Swiftech Apogee HD CPU Block tegen, waarbij op de productpagina voorgesteld werd om de water lus in drie delen te splitsen na het CPU blok. Klonk allemaal wel aardig, maar is het ook de moeite waard?

Ik had het reservoir bovenin de kast bedacht om dit makkelijk te kunnen vullen en vanwege het ontluchten wat dan natuurlijker zou verlopen, maar de montage in de kast is me daarbij nog niet helemaal helder als ik hem verticaal wil ophangen. Het zou mooi zijn als de pomp onderin kon, op de plek van de optionele 2e voeding, of juist nog voor de radiatoren onderin. Waarschijnlijk heb ik voor de pomp dan nog extra montagebeugels nodig?

Wat me verder nog onduidelijk is:

- Zijn 10/13mm of 13/19mm slangen het meest handig voor een lus als deze?
- Is het handig om speciale fittingen te bestellen voor mijn crossfire opstelling, zo ja welke?
- Is een reservoir maatje 150ml voldoende, of raden jullie aan om groter te gaan?
- Galvanisch effect: geeft een koperen radiator en een EN (nikkel) waterblock problemen?

Bij voorbaat bedankt voor alle advies en tips!
 
Laatst bewerkt:
-dikke slangen zijn meer regulier
- rad: ik ken deZ niet, let op dat je een rad neemt gemaakt voor low speed fans (bijvoorbeeld Black ice sr-rads)? Daarom zijn die ook zo duur, ze koelen goed zonder dat ze veel luchtdruknnodignhebben.
- past er in die kast geen 480 rads? Altijd doen dan, prijsverschil is laag vergeleken bij extra oppervlakte
- pomp: aangezien je enige radiatoren door wilt, zou ik een sterke pomp nemen (al zal het hiermee ook wel gaan), bijvoorbeeld een 35x. Er zijn reservoirs waar die netjes inkunnen, 150ml is voldoende. DN ben je ook vind e vraag af hoe je de pomp installeert :>
- wellicht kun je je fans nog lager zetten dan 800 rpm, met zoveel koeloppervlak (720 of als hetgeen is zelfs 980) moet dat makkelijk gaan,, ik koel met 560 en een dikke overclock en heb heel veel headroom. Dus fans die instelbaar zijn en of een fancontroller er...
- ik weer het niet zeker, maar ik dacht dat enkel koper en aluminium problemen geeft?
- als het om geld gaat: skip het bl voor het mobo, ziet er geil uit maar is, zeker in een grote kast als deze en zonder waanzinnige overclocks, zonde van je geld
 
Die snap ik niet? Is een 240 rad dan nog effectiever???
Mss effectiever in verhouding (koelvermogen per vierkante cm gaat vast achteruit), maar aangezien het nauwelijks mee rost en het past, het koelt allicht beter lijkt me :)
 
Die snap ik niet? Is een 240 rad dan nog effectiever???
Mss effectiever in verhouding (koelvermogen per vierkante cm gaat vast achteruit), maar aangezien het nauwelijks mee rost en het past, het koelt allicht beter lijkt me :)

Oppervlakte per vierkante CM doet indd veel, maar ook die 1 tot 3 graden temp verschil wat een 480 winst zou moeten hebben.

Maar er zijn heeel veel online tests te vinden.
 
Bedankt voor de tips. Dan worden het alvast de 13/19mm (of 1/2") slangen en bijbehorende fittingen.

Tests over de radiatoren:
HWLabs SR1 360 | Skinnee Labs
EK CoolStream 360 | Skinnee Labs
De black ice sr-1 lijkt inderdaad beter te presteren, maar niet zodanig dat 1 sr-1 twee coolstreams kan vervangen. Met dat de sr-1 wel het dubbele kost en de doorstroming van beiden sterk vergelijkbaar is kan ik het dan gewoon van het geld en de beschikbaarheid laten afhangen lijkt me.

In de kast kan bovenin een 480 rad, maar de vraag is of ik dan 5,25" bays moet opofferen met de ventilator hoogte meegerekend. Mij lijkt eigenlijk het reservoir boven en de rads onder handiger met ontluchten en vullen? Onderin heb ik voor 2x 360 plek.

800rpm fans hoor je al nauwelijks tenzij de radiator of het koelblok zeer beperkend is. Die dingen zelf zitten op 10 dBa of minder, een harddisk al gauw over de 20. Zelfs met 8 van die fans totaal in je case heb je het nog maar over 19. Het idee dat ze zelfs nog trager zouden kunnen is wel prettig, dat is natuurlijk ook ruimte voor zwaardere videokaarten in de toekomst :)

Het rampage4 moederbord heeft standaard een fan op de chipset zitten volgens de foto's op internet. Die dingen hebben bij mij echt een zeer slechte reputatie qua geluid, zeker na enkele jaren. Liefst gooi ik daar dus een block voor in de plaats, al was het maar om ellende te voorkomen als die fan er ooit mee stopt.

Dan de pomp, is een 35x een beetje stil? Ik zie het volgende staan: "Variable speed control via PWM thru the motherboard, from 1300 rpm for completely silent operation, to 4500 rpm for ultra high flow performance;". Maar ja, met dat je zegt dat ik een sterke pomp nodig heb, zit ik dan niet op het hogere toerenbereik en dus weg van de stilte? Als ik hieraan kan rekenen hoor ik het graag, want ik snap nog niet echt hoe ik bepaal welke pomp ik nodig heb of op hoeveel toeren een instelbare pomp zou moeten werken bij mijn setup.
laing-swiftech mcp35x
 
Elke pomp zou moeten voldoen denk ik wel zo :)
Ik zelf draai een Koolance PMP450S deze kan ik je aanraden , of neem eens een kijkje bij de D5 ?
Mocht dit te groot voor jou zijn (pompje is niet bepaald klein , Dan kun je indd nog voor een DDC serie gaan dan zou ik wel voor de 355 gaan of de X wat je zelf al aangaf .
Verder heb ik een phyoba G changer 360 , deze kan ik je echt aanbevelen ! Vier ports voor fittingen aan te sluiten ,qua prijs erg goed koop en koelt erg goed . Ik zie praktische geen verschil tussen deze rad en de TFC 360 wat ik een lange lange lange tijd heb gebruikt .
 
Ik denk dat jij op hogere fanspeeds draait? Dan ben je natuurlijk ook snel af van het geluid van de pomp, met een paar fans op 2000rpm hoor je die er waarschijnlijk al niet meer bovenuit. Bij de PMP450S zie ik namelijk staan "Noise: Less than 40dBA", terwijl ik ergens in het gebied tussen 20-30 zou willen zitten. De 655 (D5) wordt beschreven als luider dan de 350. Die laatste zie ik staan als 24-26dBa, wat inderdaad zou zijn wat ik graag wil. De EK DCP 4.0 pomp staat op 25dBa geloof ik. Ik begrijp dat je bij de 350 het beste nog een speciale top kunt nemen met grotere aansluitingen?
laing-ddc-1-mcp350-12v

De phobya G changer doet het op lage fan speeds ongeveer even goed als de EK, vergeleken met die twee lijkt de sr-1 daar helemaal voor gemaakt. De Thermochill PA 120.3 lijkt het op lage fanspeeds ook heel goed te doen. Als ik op de prijs van de EK uitkom dan kijk ik zeker nog even naar de Phobya met zijn extra aansluitingen.
 
No offence , Maar je bent letterlijk te bang dat je dingen gaat horen . Ik heb een DDC350 , DDC335 , D5,PMP450S gehad.En deze zijn allemaal stil . Het zit in je kast ingebouwd , als je met je oren er op gaat liggen zal je ze uiteraard wel horen ja . Ik daar hier i7 980 , rampage 3 extreme , memory en Hd6990 @ 1 phoyba 360 g changer .
Myn Temps zijn onder gamen stressed 45 @ cpu , en 45 @ GPU Qua fans heb ik hier 3x een coolermaster 2000rpm op draaien die ik met een fan controller op 1200 rpm laat draaien :)
Werkt super !
 
De 480 onderin kan wel in deze kast als je dat wilt, dat heb je niet verkeerd begrepen. In ieder geval bij de eerste versie van deze kast, zie foto's en link hieronder. Op de website van little devil staat 480 boven en 2x 360 onder, maar de 480 zal ongetwijfeld nog wel passen. Probleem is dat ik dan mijn pomp alleen niet meer handig kwijt kom? Hieronder wat foto's van de kast met radiator erin, met link naar de bron.

2.jpg
8.jpg
Bron

Ik wilde namelijk juist voor de 360 gaan zodat de pomp er nog naast past. De pomp komt dan onder de voeding, op de plek waar je ook een 2e voeding kunt plaatsen. Dan zit de pomp ook op het (gedeelde) laagste punt in de lus en is de kans minimaal dat die ooit droog komt te staan. Monteren kan dan ook mooi op de stevige bodem van de kast, althans zo had ik het bedacht. Met het reservoir bovenin wil alle lucht daar uit zichzelf al heen zodat ontluchten sneller gaat. Maar goed, dat is allemaal theorie natuurlijk en ik hoor graag van jullie wat de praktijk daarvan heel laat.

Ik had nog even gekeken naar wat crossfire koppelstukken, op zich lijken die van EK me wel handig, waarbij ik voor de EK QUAD zou moeten gaan gezien de afstanden.

EK QUAD bridge
EK blank afzetstuk (2 nodig voor lege plekken)
EK Radeon link stuk (2 nodig voor de 2x 6970 blokken)

Als ik het goed begrijp spaar ik dan 2 standaard fittingen uit, omdat het QUAD block er maar 2 nodig heeft en de GPU blocks via de links en het QUAD block aangesloten worden. Iemand hier ervaring mee, is dit handig om zo toe te passen? De QUAD heb ik gekozen omdat er 3 slots zitten tussen de 2 x16 PCI-E sloten op de rampage 4, bij de DUAL blocks zie ik alleen maar 1 en 2 slots tussenruimte als optie.

Qua lawaai ben ik inderdaad wat overgevoelig, dat klopt. Mijn Asus 6970 DCII hoor ik tijdens normaal werk echter helemaal niet. Het zou zonde zijn als ik straks de pomp overal bovenuit hoor. Van het geluid van 2000rpm fans word ik in ieder geval niet blij en waarschijnlijk maken die op een radiator nog meer herrie dan als losse case fans. Het snelste dat ik in mijn huidige PC heb zitten is 1200rpm, naast de ASUS DCII die veel harder gaat onder belasting. De DDC350 zie ik qua geluid zeker als optie met zijn 24-26dBa. Heb ik dan voor mijn lus aan een pomp genoeg en moet ik er nog een top opzetten als hieronder in verband met de maat van de slangen? Op zich lijkt die EK DCP 4.0 nog altijd qua specificaties goed aansluiten bij de rest (heeft G1/4" aansluiting), maar jullie zweren dus bij de DDC's?
Top
Kleefmat
 
ziet er goed uit heb ook een intel 3930k en heb de zelfde waterblok en pomp is 355 en een 480 en 240 rad als hj af is laat de tems wel even weten als je wil :) en ben aant wachten op de waterblokken ! voor de rex 4 x79 :)
 
Grappig dat er zoveel overeenkomsten zijn en ik ben benieuwd naar de ervaringen cederieck!
Pomp met reservoir wordt lastig qua hoogte onder de voeding, bovendien leek het ontluchten van het reservoir bovenin handig. De 5,25" slots houd ik graag beschikbaar, want deze kast heeft geen front-aanlsluitingen zoals USB, dus ik heb minimaal al 2 slots in gebruik. Een voor de bluray speler en een voor de front-aansluitingen. Wanneer ik de pomp+res in de laatste twee 5,25" bays plaats dan heb ik daar al meteen geen uitbreidingsmogelijkheden meer. Tenminste, dat is wat ik kan bedenken, of zou jij het heel anders aanpakken met deze kast?
Hoe de kast bevalt wil ik best even terugmelden hier, hij trekt me vooral aan omdat hij relatief licht is met 10KG voor zo'n enorm grote kast en er niet tot nauwelijks geboord en gemod hoeft te worden voor de waterkoeling.
 
Zat net even in je winkel mandje te kijken , ik zou echter nog 1 meter extra pakken voor je WC vooral in de Little Devil kast . Waar je naar de kelder moet voor je rads misschien is 2 meter nog wel logischer :)
 
Ik zal wat meer slang pakken inderdaad, dat lijkt wel zo handig :)
Er zitten inderdaad 4 bays in van 5,25", maar USB 3.0+cardreader is nog relatief zeldzaam. Misschien worden dat al 2 losse elementen. Denk daarnaast aan een 2e bluray-drive om direct te kunnen kopiëren, een hot-swap harddisk bay, of tapestreamer en dat soort zaken. Ik heb nu 6x 5,25" bays en er op enig moment zeker 5 in gebruik gehad. Met een 2 bay reservoir zou zoiets in deze kast niet meer kunnen en dat zou jammer zijn. Een reservoir ergens anders monteren is eenvoudiger dan een extra 5,25" bay fabrieken.
 
Haha, zonder optical zou ik dan weer niet ver komen. Naast alle software die hier nog op schijf binnenkomt edit ik soms ook audio en video op mijn PC en die moet dan op CD/DVD naar anderen toe. Dat kan natuurlijk ook allemaal via een tweede systeem, maar dan wint bij mij toch het gemak in dagelijks gebruik over het gemak bij installatie.
Ik heb trouwens de order voor de waterkoeling geplaatst, dus iedereen bedankt voor alle tips. Het waterblock voor de rampage4 komt volgende week binnen, de 3930K waarschijnlijk pas de week daarop. Hopelijk nog net voor de kerst de nieuwe PC dus :)
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
P Nieuwe waterkoeling setup X79 Extreme 3930K Advies Waterkoeling Setup 3
Z [Waterkoeling] €700/€800 euro I7 3930K Advies Waterkoeling Setup 34
HighFlow Playstation 5 waterkoeling met de EK-QuantumX CoolingStation Monoblock for PS5 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
M Complete waterkoeling systeem voor de eerste keer Waterkoeling 4
D Vertical GPU mount die geschikt voor waterkoeling met active backplate Overige Koeling 1
Ubbidude Zwik waterkoeling spul Koeling 0
L Pc moederbord/ waterkoeling/grafischekaart Advies Waterkoeling Setup 3
D Aanvraag voor informatie en advies voor GPU waterkoeling HighFlow Forum 2
M Algemen waterkoeling vragen Waterkoeling 1
T Welke waterkoeling setup? Waterkoeling 1
D Advies voor waterkoeling setup GPU Advies Waterkoeling Setup 3
W Advies waterkoeling pc build Advies Waterkoeling Setup 1
J 1st time waterkoeling; Fitting t.o.v. tubing size & custom waterkoeling reservoir maken Waterkoeling 3
S Intel NUC 10th gen i7 waterkoeling. Waterkoeling 9
M Hulp nodig voor waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 1
W [i9-10980XE] Waterkoeling advies Advies Waterkoeling Setup 3
S Ik wil een Custom waterkoeling maken Waterkoeling 4
W Hulp voor 1e waterkoeling setup RTX 3090 en intel 8700k Advies Waterkoeling Setup 5
Bl4ckj4ck666 GPU waterkoeling advies gevraagd. En CPU mee waterkoelen? Advies Waterkoeling Setup 90
I Advies waterkoeling asus strix rog 5700xt 300 euro Advies Waterkoeling Setup 1
R waterkoeling probleem a.u.b help Waterkoeling 16
S Custom waterkoeling setup HighFlow Forum 7
T Aansluiting waterkoeling probleempje Waterkoeling 5
T Waterkoeling voor Gigabyte RTX 3090 Turbo 24G Waterkoeling 9
7 Hulp met samen stellen 3080 waterkoeling Waterkoeling 2
C Een waterkoeling loop maken in mijn pc ? Waterkoeling 5
S Benodigdheden voor GPU waterkoeling Waterkoeling 2
W Vraag over waterkoeling Waterkoeling 2
N Advies en informatie mbt tot een waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 4
T Advies Waterkoeling Setup Waterkoeling 3
J Waterkoeling videokaart + cpu Waterkoeling 42
Jason GIVEAWAY! Complete Waterkoeling Set - EK-KIT Classic RGB P360 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
J RX 5700 waterkoeling Waterkoeling 1
Jason Complete Waterkoeling Kits (XSPC, Alphacool, EK Waterblocks, Bitspower en Thermaltake) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
L Waterkoeling HP RTX 2080Ti Advies Waterkoeling Setup 3
O Hulp nodig voor waterkoeling Waterkoeling 1
M Waterkoeling voor terrarium Advies Waterkoeling Setup 21
Jason Corsair Hydro X Series XR5 240mm en 360mm Waterkoeling Radiatoren - White HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
P advies waterkoeling Waterkoeling 7
D Krachtigste waterkoeling setup voor AMD 3990x Advies Waterkoeling Setup 4
T 1ste keer waterkoeling - budget tot max 1000 - cpu i7 4770 gpu evga gtx 1660 ti Advies Waterkoeling Setup 9
X AIO waterkoeling MSI 2080TI Gaming X TRIO Advies Waterkoeling Setup 6
P Nieuw - 1ste keer waterkoeling CPU+GPU Advies Waterkoeling Setup 26
S Waterkoeling lian li pc-o11 dynamic xl - Threadripper 3960x Waterkoeling 1
T waterkoeling MSI GeForce RTX 2080 Ti GAMING X TRIO 11GB max 300euro Advies Waterkoeling Setup 47
P Advies nodig voor waterkoeling (1e keer) Advies Waterkoeling Setup 7
B Advies over waterkoeling GPU & CPU Advies Waterkoeling Setup 3
iSP Geschikte waterkoeling cpu bracket gezocht voor project Overige Koeling 7
D Waterkoeling €750, 3600x & 1080 Ti Advies Waterkoeling Setup 17
T Help bij reparatie waterkoeling (alvast dank) Waterkoeling 1

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan