• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

[waterkoeling] €600, i7 950, 2x GTX560 (first time)

FreeBee

New member
Goedendag dames en heren.

Even voorstellen

Ten eerste wil ik even zeggen dat ik blij ben een fatsoenlijke winkel en forum te hebben gevonden waar er genoeg componenten en informatie over waterkoeling te vinden is. De doorsnee computerwinkel heeft dat namelijk allemaal niet, heb ik gemerkt. Ik heb mij direct aangemeld voor de website en het forum. Mijn naam is Niek, online beter bekend als FreeBee, met hier en daar een verbastering omdat sommige mensen geen eigen nickname kunnen kiezen. Ik ben nu 23 jaar oud, en ik ben best wel een hobbyist.

Budget, Hardware en behuizing

Ik heb nu een zelfbouw computer waar ik erg trots op ben. Na verschillende PC's te hebben gehad werd het tijd er zelf een samen te stellen en te bouwen. Dat is gelukt, en ik kon weer voor een tijdje de beste games op ultra spelen. Inmiddels is de hardware alweer veroudert, maar ik wil er nog steeds een keer een goede waterkoeling in hebben. Ik stel hier een budget van €600 voor. Iets meer mag, maar laat ik eerst kijken hoe ver ik kom.

De specs van de huidige hardware zijn als volgt:

Case: Corsair Obsidian 700D
MoBo: ASUS Rampage II Extreme X58
CPU: i7 950 "Bloomfield" (clocked op 3,7GHz)
CPU koeler: Corsair H80 (closed-loop waterkoeler)
Mem: 6GB (3x2GB) DDR3 GeIL EVO TWO
GPU: 2x ASUS DirectCUII OC 850MHz (clocked op 900MHz)
SSD: 2x SSD 60GB 275/285 Agility2 E OC (RAID0 opstelling, bevat het OS)
HDD: Dunno, komt van oude PC af, hier zit m'n gewone data in
PSU: Corsair CMPSU-750TX 750W ATX (klinkt als weinig, geen problemen mee gehad)

Momenteel ziet het er allemaal zo uit:



Zoals is te zien is er nog genoeg ruimte over in deze kast, en perfect gemaakt voor waterkoeling. Genoeg ruimte voor een 360 radiator bovenin, en aan de zijkant van het moederbord nog ruimte voor een reservoir, mocht dit nodig zijn.

Waarom waterkoeling?
Mijn hoofdreden is vooral dat het stil is. Twee stock ASUS GTX560 DirectCUII kaarten bevatten in totaal 4 fans, en op volle snelheid versterken deze elkaar en is het geluid niet om aan te horen. Ook overclock ik de boel hier en daar, dus extra koeling is niet verkeerd. De bovenste GPU komt met dit weer idle op 59 graden. 'S avonds als het koeler is op 50 graden. Na een potje BF3 staat de teller boven de 70. Niet extreem, maar toch. Daarbij ziet waterkoeling er gewoon erg gelikt uit, en ik ben wel een hobbyist, dus het inbouwen is gewoon leuk.

Wat ik wil gaan waterkoelen zijn mijn CPU en de twee GPU's. De chipset en mosfets weet ik nog niet. Ze worden wel warm, en er zit een lullig ventilatortje op dat weinig uithaalt, ben ik na de H80 ook een halfjaar er vergeten op te zetten zonder negatieve gevolgen. Is mosfet/chipset koeling nodig/geadviseerd?

Mijn huidige boodschappenlijst:

Link boodschappenwagen

Radiator: Black Ice GT Xtreme 360 Black
Schijnt geschikt te zijn voor SLI builds, en past precies en mooi in de kast.

Fans: 3x Scythe 120MM Gentle Typhoon 1850RPM D1225C12B5AP-15
Deze zijn volgens de mensen hier stil en verplaatsen een hoop lucht. Ik vertrouw jullie.

CPU block: EK-Supreme LTX - Acetal
Geen commentaar, geen verstand van.

GPU blocks: 2x EK-FC560 GTX - Acetal + Nickel -EN- V2
Dit zijn fullcover GTX560 blocks? coolingconfigurator zegt hier niets over, want deze worden niet (meer?) gemaakt. Hoe weet ik dan of ik de goede heb?

Pomp: Laing D5-MCP655 12V - 1/2 slang aansluiting
Aangeraden bij de waterkoeling set, waar ik eerst voor wilde gaan, maar custom leek me toch beter. Schijnt een zeer goede pomp te zijn.

Reservoir/top: XSPC Acrylic Tank Reservoir for Laing D5/MCP655/PMP-450
Ik wilde eerst een mooi fancy reservoir naast het moederbord, maar dit is veel makkelijker natuurlijk. De 700D heeft geen window/raam, dus hoe het eruitziet boeit mij minder, als het maar netjes is. Ik vraag me alleen af of ik de pomp+topreservoir in de onderruimte naast de PSU krijg (foto). Zoals je kan zien zit hier een fan en is het staal geperforeerd. Hier wilde ik wel de pomp aanvankelijk. Verticaal monteren tegen het HDD compartiment gaat zeker ook niet, omdat je het reservoir dan niet meer kan bijvullen?

Daarbij dacht ik dat idealiter het reservoir zo hoog mogelijk moet zitten. Hij zit met de topversie op de hoogte van de pomp. Geeft dit dan geen problemen met bijvullen?

Koelvloeistof: EK-Ekoolant CLEAR premix 1000mL
Gewoon simpel heldere vloeistof.

Slang: 2x Feser Tube UV - HighFlow - 1/2 ID - 3/4 OD - CLEAR / BLUE
Blauwig UV kleurtje, maar ik heb toch geen UV lamp, dus misschien een andere optie?

Fittingen: 10x 13MM (1/2) Feser Schroeffitting - G1/4
Ook hier simpele fittingen. Ik wil absoluut niks met klemmen, dat ziet er niet uit. Dit zijn schroeffittingen toch? Slang erin en vastdraaien?

Toebehoren/accesoires: Arctic Cooling MX-4 Koelpasta (4g) en HighFlow Casebadge Aluminium Black/Silver Smooth
Koelpasta voor onder de koelblokken, en natuurlijk een mooi stickertje, want dat staat zo leuk naast de andere stickers :) Wel raar, ik maak reclame, moet ik er nog voor betalen ook, haha.

Totaal €570,25 out of the pocket. Nog binnen budget.

slangroute, koelvolgorde

Ik wilde hier eerst een fancy plaatje voor maken, maar paint is daar niet geschikt voor, en andere tekenprogramma's ben ik niet zo'n ster in. Ik had het volgende in gedachten:

1. Reservoir/top (onderin de kast, tussen PSU en HDD compartiment)
2. Pomp (onderin de kast, tussen PSU en HDD compartiment)
3. Radiator (Bovenin de kast, 3 fans blazen lucht UIT, kunnen de fans beter aan de onderkant, of aan de bovenkant van de radiator?)
4. CPU block (CPU, duh)
5. GPU1 block (GPU1, PCI-E slot 1)
6. GPU2 block (GPU2, PCI-E slot 3)
7. Terug naar reservoir/top

Het testen van de setup ga ik doen met een gewone 12V voeding, ik heb er vast nog wel ergens 1 liggen. De PSU blijft lekker zitten, want hij is niet modulair. Dat staat op het verlanglijstje voor de volgende computer. Dan is het plan alles aan te sluiten, en een aantal uur te laten testdraaien. Ook hier heb ik nog een vraag over: hoe krijg je de vloeistof er weer uit als je het wilt gaan inbouwen?

Wat denken jullie hiervan?
 
Laatst bewerkt:
Nee ik las al dat het geen fullcovers zijn, maar wel een variatie daarop. Maar gaan deze echt niet passen dan? Het zou zoveel beter staan als de blokken aan de zijkant iets uitsteken, zodat je de twee GPU's mooi kan verbinden.
 
Dat gaat helaas echt niet passen, er hoeft maar 1 condensator op een andere plek te zitten en het hele blok maakt niet meer goed contact met de core/chips.

Voor de rest heb je een prima set samengesteld!
Als je echter haast hebt met je set, dan kan je beter andere fans bestellen, de Gentle Typhoons zijn momenteel uitverkocht en geen enkele leverancier heeft het nu op voorraad.
Het wordt pas mid/eind augustus dat voorraden weer aangevuld gaan worden door Scythe.

Verder de route van jouw slang/componenten zo kort mogelijk maken/minste slang gebruiken, dat is het beste voor de doorstroming en hoeft de pomp minder hard te werken.
Belangrijkste is dat het reservoir voor/boven de pomp komt, maar met jouw pomp+res combo is dat automatisch al het geval :)
 
Ok luitjes.

Ik denk hier het definitieve plan te hebben van hoe ik dit voor mij zie. Zoals eerder vermeld dit wordt mijn eerste waterkoeling-build, maar ik heb er een heel duidelijk beeld van gekregen door de vele info hier op de site. Ook heeft Highflow een fantastisch assortiment. Hulde!

Dit gaat het worden:



Reservoir en pomp
Ik heb het reservoir aan de onderkant weggehaald, en vervangen door een 5.25" bay-installed reservoir. Het mooie is dat het reservoir hierdoor hoger zit (wat sowieso aangeraden is(?) ) en dat de pomp ook mooi geïnstalleerd kan worden zonder al teveel te boren en schroeven in de kast. Daarnaast heeft de cover een mooie finish die perfect past bij de 700D kast, plus dat het een cool raampje heeft waardoor ik er aan de voorkant in kan kijken. Alleen de fillport zit wat minder gelegen, maar dit moet ik nog even zien.

Drainport
Het tweede is dat ik er nog een drainport in wilde. Deze kan ik installeren achter de GPU's. Dit is automatisch nu het laagste punt geworden, dus ik heb bedacht de slang die de GPU's en terugweg naar het reservoir verbindt door te knippen en daar een T-stuk tussen te zetten, waar nog 3 fittingen extra bij moeten. De slang die van het T-stuk komt gaat dan door één van die gaatjes van de case naar het PSU tray, en daar koppel ik hem dan af met een sealing plug van bitspower. Het mooie is dat deze plug een duimschroefplugje heeft, en daardoor kan ik alles snel en gemakkelijk vanaf het laagste punt aftappen. Ik zie dat ik dan nog wel een klem nodig heb bij het laatstgenoemde, nouja.

UV-belichting
Omdat het een dichte kast is zie je normaliter niet wat er achter zit. Op zich vind ik dit niet erg, maar ik wil toch een fancy effect als ik de kast openmaak, dus ik wil als uitbreiding er later nog iets van UV licht inzetten. De slangen wil ik dan clear hebben, en de vloeistof wordt dan of groen, of blauw UV actief. Ook is het mooi dan een UV lampje achter de bay reservoir te hebben, waardoor je door het raampje de lichtgevende vloeistof dan ziet zitten. De UV-belichting gaat wel worden voorzien van een aan-uit knop, want ik wil het wel gewoon uit kunnen zetten als ik dat wil.

Hier het winkelwagentje. Mooi op het budget ook nog.

Tot zover mijn plan, kan iemand hier nog op- en aanmerkingen over geven? :)
 
Laatst bewerkt:
Oeps, ik denk dat dat komt doordat ik over mijn oude winkelwagen opsla. Alles is nu x5, lijkt mij inderdaad ook niet de bedoeling, haha. :lol: Mijn gewone winkelwagen heeft wel de juiste aantallen.
 
Kijk aan dat is nog eens een handige tip. Voor de rest is die pomp hetzelfde? Het merk is wel anders volgens mij...

Nog een vraag, ik heb nu universele GPU blokken uitgezocht, maar dit wil zeggen dat de RAM chips en de regulators dus niet meer gekoeld zullen worden. Normaal zit daar een koelblok met fans op, en in het geval van een fullcover neemt die het wel voor zijn rekening, maar met zo'n klein blokkie neem je die chips niet meer mee toch?
 
Kijk aan dat is nog eens een handige tip. Voor de rest is die pomp hetzelfde? Het merk is wel anders volgens mij...

Beide zijn Laing D5-38 Vario pompen met een ander merklabel erop geplakt.(rebranded) Het zijn dus exact dezelfde pompen. :)



Nog een vraag, ik heb nu universele GPU blokken uitgezocht, maar dit wil zeggen dat de RAM chips en de regulators dus niet meer gekoeld zullen worden. Normaal zit daar een koelblok met fans op, en in het geval van een fullcover neemt die het wel voor zijn rekening, maar met zo'n klein blokkie neem je die chips niet meer mee toch?

Die chips worden met een single core blokje inderdaad niet gekoeld, zoals met een full cover wel het geval is. Daar moet je heatsinkjes opplakken.

Hier zit vast wel wat tussen:
HighFlow Chipset Coolers

ASUS-GeForce-GTX560-DirectCuII-1GB-PCB.jpg


Zo te zien heb je 8 heatsinks voor de geheugenchips nodig. Het rijtje van vier geheugenchips naast elkaar is de plek waar de slangen overheen komen. Met 1/2 ID - 3/4 OD slang is dat (afhankelijk van welk koelblok je neemt) meestal krappe boel. Dat is in de meeste gevallen op te vangen door: de koperen staafjes van de heatsinks opzij te buigen of ze af te korten of door gelijk kortere heatsinks te kopen zoals Enzotech BMR-C1 High Profile Ramsinks welke 9mm hoog zijn ipv 14mm.


Hieronder een paar pics van een geval waar de heatsinks wat afgekort moesten worden. Dit is niet met laae blokjes noodzakelijk. Ik geloof dat de swiftech core only blokjes wat hoger van de kaart staat als het blokje in de onderstaande pics. (oude EK supreme)

08.JPG


09.JPG


10.JPG



Om die heatsinks goed te koelen moet er wel een beetje airflow langs komen. Dat hangt ook weer een beetje samen met hoe zwaar de kaart is.
 
Ja zoiets moet het dan worden, wel jammer dat die dingen dan weer zo'n lelijke koperkleur hebben. Ik ga hoogstwaarschijnlijk voor de universele bridge edition GPU waterblocks in combinatie met een dual bridge. Nu weet ik natuurlijk niet hoe hoog de bridge op de plek van die RAM-chips is, maar zo te zien zit er juist daar een soortement uitsparing in. Anders kan ik ze altijd nog op maar zagen/knippen.

Airflow is ruim aanwezig omdat ik alle casefans laat zitten. Normaliter gaat er altijd een luchtstroom via de onderkant naar de achterste casefan.

Ik verwacht niet dat alles meteen goed gaat, maar ik denk dat er zo onderhand toch al een hoop getackled is! Thanks Coolfris!
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
HighFlow Playstation 5 waterkoeling met de EK-QuantumX CoolingStation Monoblock for PS5 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
M Complete waterkoeling systeem voor de eerste keer Waterkoeling 4
D Vertical GPU mount die geschikt voor waterkoeling met active backplate Overige Koeling 1
Ubbidude Zwik waterkoeling spul Koeling 0
L Pc moederbord/ waterkoeling/grafischekaart Advies Waterkoeling Setup 3
D Aanvraag voor informatie en advies voor GPU waterkoeling HighFlow Forum 2
M Algemen waterkoeling vragen Waterkoeling 1
T Welke waterkoeling setup? Waterkoeling 1
D Advies voor waterkoeling setup GPU Advies Waterkoeling Setup 3
W Advies waterkoeling pc build Advies Waterkoeling Setup 1
J 1st time waterkoeling; Fitting t.o.v. tubing size & custom waterkoeling reservoir maken Waterkoeling 3
S Intel NUC 10th gen i7 waterkoeling. Waterkoeling 9
M Hulp nodig voor waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 1
W [i9-10980XE] Waterkoeling advies Advies Waterkoeling Setup 3
S Ik wil een Custom waterkoeling maken Waterkoeling 4
W Hulp voor 1e waterkoeling setup RTX 3090 en intel 8700k Advies Waterkoeling Setup 5
Bl4ckj4ck666 GPU waterkoeling advies gevraagd. En CPU mee waterkoelen? Advies Waterkoeling Setup 90
I Advies waterkoeling asus strix rog 5700xt 300 euro Advies Waterkoeling Setup 1
R waterkoeling probleem a.u.b help Waterkoeling 16
S Custom waterkoeling setup HighFlow Forum 7
T Aansluiting waterkoeling probleempje Waterkoeling 5
T Waterkoeling voor Gigabyte RTX 3090 Turbo 24G Waterkoeling 9
7 Hulp met samen stellen 3080 waterkoeling Waterkoeling 2
C Een waterkoeling loop maken in mijn pc ? Waterkoeling 5
S Benodigdheden voor GPU waterkoeling Waterkoeling 2
W Vraag over waterkoeling Waterkoeling 2
N Advies en informatie mbt tot een waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 4
T Advies Waterkoeling Setup Waterkoeling 3
J Waterkoeling videokaart + cpu Waterkoeling 42
Jason GIVEAWAY! Complete Waterkoeling Set - EK-KIT Classic RGB P360 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
J RX 5700 waterkoeling Waterkoeling 1
Jason Complete Waterkoeling Kits (XSPC, Alphacool, EK Waterblocks, Bitspower en Thermaltake) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
L Waterkoeling HP RTX 2080Ti Advies Waterkoeling Setup 3
O Hulp nodig voor waterkoeling Waterkoeling 1
M Waterkoeling voor terrarium Advies Waterkoeling Setup 21
Jason Corsair Hydro X Series XR5 240mm en 360mm Waterkoeling Radiatoren - White HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
P advies waterkoeling Waterkoeling 7
D Krachtigste waterkoeling setup voor AMD 3990x Advies Waterkoeling Setup 4
T 1ste keer waterkoeling - budget tot max 1000 - cpu i7 4770 gpu evga gtx 1660 ti Advies Waterkoeling Setup 9
X AIO waterkoeling MSI 2080TI Gaming X TRIO Advies Waterkoeling Setup 6
P Nieuw - 1ste keer waterkoeling CPU+GPU Advies Waterkoeling Setup 26
S Waterkoeling lian li pc-o11 dynamic xl - Threadripper 3960x Waterkoeling 1
T waterkoeling MSI GeForce RTX 2080 Ti GAMING X TRIO 11GB max 300euro Advies Waterkoeling Setup 47
P Advies nodig voor waterkoeling (1e keer) Advies Waterkoeling Setup 7
B Advies over waterkoeling GPU & CPU Advies Waterkoeling Setup 3
iSP Geschikte waterkoeling cpu bracket gezocht voor project Overige Koeling 7
D Waterkoeling €750, 3600x & 1080 Ti Advies Waterkoeling Setup 17
T Help bij reparatie waterkoeling (alvast dank) Waterkoeling 1
R Advies nodig | WaterKoeling | Lian Li DK-04 Advies Waterkoeling Setup 270
B Waterkoeling set voor 2080ti Advies Waterkoeling Setup 8

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan