• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

[Waterkoeling] €1500 euro, Triple Titan Z

Spannend he! :D
Ga je overigens ook eerst proberen zelf te bouwen?
Als je PC kan assembleren, dan lukt waterkoeling je ook zeg ik altijd.
De voldoening die je krijgt is het echt waard, het klinkt raar, maar je ontwikkelt dan toch een soort van emotionele band met jouw systeem :sarc:
Ja, wordt de eerste keer, en in principe wil ik dit zelf gaan doen. Bij twijfel kan ik altijd de inbouwservice van HF inschakelen.
Ik kan een PC zelf redelijk aanpassen, maar op een bepaald nivo, zoals fans, RAm en GPU plaatsen, PSU vervangen, bekabeling optimaliseren e zo, maar bijv. niets met CPU of iets anders ingewikkelders.
WC is toch weer iets anders, maar hoe meer ik er over lees en hoor, hoe meer ik het nu al zie zitten om het zelf te doen.
En, helemaal mee eens...Zelf doen is ook erg leuk, maar dan moet ik er wel zeker van zijn...
En ik heb tijd genoeg... hoeft niet morgen, dus ik ga me goed laten informeren.
En gelukkig zijn er genoeg die graag willen helpen via forum, zoals hier.. echt super.

Lijkt me een fijne community hier.

groetjes,

De externe koeltorens van aquacomputer vind ik zelf erg mooi.

Aqua Computer Webshop - Externe Systeme

Die 720XT zou je bv kunnen combineren met nog een extra rad in je case.

Hi Coolfris,

mmmm....? Ik weet nog niet wat ik er van moet vinden.
Ik moet wat meer leren over "[FONT=Arial, Helvetica, Verdana, sans-serif]maximum heat dissipation", en [/FONT][FONT=Arial, Helvetica, Verdana, sans-serif]van een zelfbouw om te vergelijken.
ik weet niet of deze gedachte correct is?

[/FONT]http://www.geforce.com/hardware/desktop-gpus/geforce-gtx-titan-z/specifications
[FONT=Arial, Helvetica, Verdana, sans-serif]TDP van een Titan Z is 375W; triple card geeft dan totaal TDP van 1125W. Dus zou de 720XT toch al voldoen?
Waarom
[/FONT] nog een extra rad? ​Of mis ik iets? [FONT=Arial, Helvetica, Verdana, sans-serif]

Wel interessant om alles op een rij te zetten.
[/FONT]
[FONT=Arial, Helvetica, Verdana, sans-serif]Thanx.[/FONT]

Hey,

Ik ben al een stukje verder met uitzoeken, al moet ik zeggen dat dit niet definitief is,
en ik nog veel wil uitzoeken om een goede config te maken. Maar zo heb ik een basis om te configureren.
Ik kan wel wat tips en advies gebruiken mbt onderdelen onderstaande config... m.n. voor de pomp.

Voor het overzicht heb ik zo veel mogelijk opgesomd.

thanx in advance...

WaterBlocks Bitspower-VG-NGTXTITANZ-ACRYLIC (reeds aangeschaft)
Brackets ek-fc-titan-z-io-brackets (reeds aangeschaft)

Tubes Feser Tube UV - HighFlow - 3/8 ID - 1/2 OD - CLEAR / BLUE (€3,90/m)
Vloeistof Koolance Liquid Coolant Bottle High-Performance 700mL Blue LIQ-702BU-B
opm: De tubes ga ik misschien niet in Blue doen, maar gewoon helder.. lijkt me juist mooi om de lquid goed te zien sstromen en dat de kleur alleen van de liquid zelf is, niet van de tube.

Multi Link Bitspower Crystal Link Tube For 3-Slots (SLI/CF) BP-CLTAC-S3
Multi Link ad. Bitspower Multi-Link (SLI/CF) Adapter BP-BSWP-C47 Black Sparkle
Fittings "10MM (3/8 ID - 1/2 OD) BP Schroeffitting Paar - G1/4 (2 stuks) Matt Black ( €18,95 per paar)"
Stopfitting Bitspower G1/4 Matt Black Low Profile Stop Fitting BP-MBWP-C09
Aftappunt Bitspower Matt Black Sealing Plug for 1/2 ID Tube BP-MBWP-C31
Fillport Bitspower 2xG1/4" Fillport Matt Black BP-MBWP-C04
Onluchting Bitspower G1/4 Matt Black AIR-Exhaust Fitting - BP-MBETAIR
opm: het is mij nog geheel duidelijk hoeveel en waar ik ze nodig heb, maar dat bekijk ik wel als de overige hardware bepaald is.

Temp sensor fitting Bitspower G1/4 Temperature Sensor Stop Fitting Matt Black BP-MBWP-CT
Flow Sensor Bitspower Flow Sensor Clear/Black/Matt Black - BP-FS-CLBKMBK
Pressure sensor Aqua-Computer Pressure sensor MPS pressure Delta 40
opm: Ik vraag me af wat allemaal echt nodig is en wat als gadget is qua sensoren?

Pomp 3. Swiftech Laing D5 MCP655 (1200lph , €99,95 )
Reservoir Bitspower Water Tank Z-Multi Ultra 250 - POM - BP-WTZMU250P-BKCL ( €72,95)
extra? PompTop XSPC Laing DDC Acetal Top
Alternatieven pomp:
alternative Pomp 2. 2. XSPC Twin D5 Dual Reservoir / 2x D5 pumps (2x1200lph, €299,95)
alternative Pomp/Res Combo XSPC D5 Photon 270 Reservoir/Pump Combo
opm: Ik moet me zelf nog goed informeren wat een top pomp preceis inhoudt? En qus pomp ben ik er nog helemaal niet uit. Zo'n combi en/of dual lijkt me ook wel wat.

Radiator Watercool MO-RA3 9x140 PRO black (€203,30)
Grill Grill ( €39,60)
Foot Foot (€20,23)
Fans 9x140mm Noiseblocker BlackSilentPRO PK3 - 140mm (1700 rpm) (2x9?) ( €16,95 ps)
opm: Kan later worden uitgebreid met 9 extra fans aan de achterzijde van de radiator (push-pull).. ik vraag me af of dat nodig is?

Assecoires:
Koelpasta Arctic Cooling MX-2 (of MX-4) ( €9,95)
Slangknipper -
Trechter Trechter met G1/4 schroefdraad Koolance LIQ-FNL (€7,95) en losse (€2,50)
Spuitfles 1000ML
Reinigingskit Arctic Silver ArctiClean Reinigingskit 60ML
pUV/Kleuren Lampen Revoltec Ultra Bright Cold BLUE Light - 10cm TWIN set (2 lights)
Spraypaint MTN 94 Spray Paint - 400ml - Ultraviolet / UV
Werkgereedschap Antistatische polsband

opm: het is mij nog geheel duidelijk hoeveel en waar ik ze nodig heb, maar dat bekijk ik wel als de overige hardware bepaald is.
De hoeveelheid fittingen is afhankelijk aan de hoeveel componenten.
Per component (waterblok, radiator, reservoir etc.) heb je twee fittingen nodig, want:
Water in: 1 fitting + Water uit = 2 fittingen per component.
Tussen de 3 GPU blokken, kan je de crystal links gebruiken.

opm: Ik vraag me af wat allemaal echt nodig is en wat als gadget is qua sensoren?
Meten is weten, maar eigenlijk is het enige wat je echt hoeft te weten, de temperatuur.
Als de temperatuur te hoog is, dan weet je dat er iets niet goed zit.

opm: Ik moet me zelf nog goed informeren wat een top pomp preceis inhoudt? En qus pomp ben ik er nog helemaal niet uit. Zo'n combi en/of dual lijkt me ook wel wat.

Een pomptop vervangt de standaard top van een pomp.
Hierdoor presteert de pomp vaak 20% beter door een betere design van de top.
Ook kan je met een andere top alle G1/4" fittingen gebruiken.
Jouw gekozen top zal niet passen, die is namelijk voor DDC pompen en jij hebt een D5 pomp.
D5 pomptoppen kan je hier vinden: Tops for D5 (MCP655, PMP-450) pumps

opm: Kan later worden uitgebreid met 9 extra fans aan de achterzijde van de radiator (push-pull).. ik vraag me af of dat nodig is?
Nee dat is niet echt nodig, voordeel van push-pull is dat je de fans zachter kan laten draaien voor evenveel airflow als je alleen push of pull hebt waarbij de fans harder draaien.
Met push-pull kan je dus een stiller systeem maken.

Thanx Freddy,

Wat betreft de pomp kan ik beter gaan voor twee losse pompen ipv een dual pomp lijkt me. In het geval dat er één uit zou vallen, dan valt het hele systeem niet uit, en bij een dual pomp kunnen ze dus ook beide tegelijkertijd uitvallen, omdat het één hardware piece is, lijkt me.
Is dit een goede gedachte?

Ipv één reservoir en twee losse pompen te hebben, lijkt het me ook wat om simpelweg twee indentieke combi's (combi reservoir en pomp) in de loop te hebben.
Hoe meer reservoir (meer volume), des te beter de koeling, toch?
En dan heb ik toch maar twee hardware onderdelen, want ik hoef toch niet per se een los reservoir te hebben.
Wat vind je daar van?

greetz,

Altijd twee identieke pompen nemen als je voor meerdere pompen gaat.
Anders vormt de zwakkere pomp een bottleneck voor de sterkere pomp.

Een D5 pomp gaat nauwelijks defect, voor backup hoef je daarom eigenlijk geen tweede pomp te nemen.
Het is echter wel aan te raden om een tweede erbij te doen, omdat jouw loop best groot is.
Als je 1 pomp gebruikt, dan moet deze bijvoorbeeld op maximale vermogen draaien.
Doe je twee pompen, dan kunnen beide pompen zachter draaien (dit verlengd ook de levensduur van de pompen).

Meer reservoir is niet meer koeling.
Maakt voor de koelprestaties niets uit.
Wel maakt het uit voor het onderhoud, hoef je minder vaak bij te vullen (na paar maanden kan waterniveau zakken door verdamping).

Je hebt een D5 pomptop, waaronder je 2 D5 pompen kan schroeven:
Bitspower D5/MCP655 Dual Top BP-2D5TOPAC-BK Acrylic Version
Dat is een handige oplossing als je twee pompen wilt draaien.

Hi Freddy,

Als ik deze combinatie kan doen;

2x Swiftech Laing D5 MCP655
Bitspower D5/MCP655 Dual Top BP-2D5TOPAC-BK Acrylic Version
Bitspower DDC TOP Upgrade Kit 250 (Black POM Version) BP-DDCTOPUK250P-BKCL

Dat zou geweldig zijn; dan heb ik geen apart reservoir nodig, en dan heb ik 1 mooi object met maar twee aansluitingen (in en uit op de Dual Top, toch?)

greetz,

Laatst bewerkt:
Omdat ik zeer waarschijnlijk wil gaan voor de external rad watercool-mo-ra3-9x140 pro black
Lijkt het me ook mooi om de combinatie van de pomp/reservoir/pomptop ook buiten de case te houden
en te combineren met de external rad

De combinatie zou dan dit zijn:
2x pump Swiftech Laing D5 MCP655 with
Pump top Bitspower D5/MCP655 Dual Top and
Bitspower D5 TOP Upgrade Kit 250

het zou zoiets kunnen worden als deze 'waterbox':
Maard an simpeler met de mo-ra3 (ipv de custom build in deze vid)

Wordt vervolgd... ;)

Hi,

Dit is een schema van wat ik op dit moment voor ogen heb.
De lengtes van de tubes zijn niet op ware lengte (is nu puur schema).

CELC-formation1b.jpg

Bij de case heb ik twee holes aan de achterzijde voor de in en out voor de tubes.
Nu wil dat niet doen met de tubes er zo 'los' door heen als in dit voorbeeld (onderaan met de groene tubes).

Maar ik wil daar en aansluiting maken die vast is zoals bijvoorbeeld hieronder:
Heb je daar speciale fittings voor?

780T-fittings-01.jpg

Wat ik wil doen is aan de buitenzijde een quick connector maken.
Die kan ik dan gebruiken om de PC los te koppelen voor bijv. verplaatsing,
maar ook is dat handig voor het leegmaken (dat heet 'drainen' geloof ik) ; ik wil dan een andere quick connector met open tube gebruiken. dat geldt trouwens ook de drain in de PC (onder de GPU).
(ik moet de quick connectors nog zoeken in de shop)

Wat ik ook probeer uit te zoeken is hoe ik de aansluiting vanaf die twee punten van en naar de 3SLI-gpu (multilinked).
Ik heb al mooie youtubes gezien over allerlei te gebruiken fittingen om van één punt naar een ander te komen. Echter wil ik zo weinig mogelijk fittingen, maar volgens mij heb ik zo minimaal 3 fittingen onderzijde, maar ook boven. Zou het niet met één flexibele slang kunnen? (1 onder en 1 boven dan natuurlijk)

3sli-in780T-b.jpg

oh ja... ik vroeg me af hoe de pompen aangaan? Gaat dat automatisch als de PC aangaat en/of de GPU's power vragen,
of moet je de pomp(en) zelf aanzetten? En wat gebeurt we er als je dat niet doet?
En wat met de 9-fans op de external rad MO-RA3?
Ik heb nog genoeg uit te zoeken...

wordt vervolgd...

(trouwens erg leuk als newbee om vanalles uit te zoeken over watercooling!)

Laatst bewerkt:
Thanx Hightowwr,
Dat geldt dan waarschijnlijk ook voor de fans op de rad.

Terugkomend op bovenstaand mbt de tubes en fitting naar en van de gpu's...
Dit vind ik misschien ook wel wat... 'bending the tubes'... Eén buis buigen met gewenst curves ipv een aantal fittings.
Of is daar een nadeel aan?

Edited: man! Er is alles te vinden in de shop... De heatgun al gevonden...
http://www.highflow.nl/acrylic-rigi...atgun-kit-220v-mon-pro-hg-kit-220v.html?sl=NL
Zijn er ook shape tools te krijgen bij om de tubes in de vorm te buigen (90,45,30 graden etc...)

Edited2: ook al gevonden :)
Geweldige shop!!!!

Edited3
Maar werkt dat dan ook met de BP fittings, of hoe moet deze hard acrylic worden aangesloten?
Ok, het is hetzelfde fitting als bin de multilinks, maar als je dan over wilt gaan naar 'gewone' slangen?
Wat dan?
Weet iemand iets voor de ze overgang bij de in en uit van de case? Is daar een speciale fitting die ik in de hole aan de achterzijde van de kast kan maken, zodat er binnen de hard acrylic tube op zit, en buiten wil ik dan een quick connector maken voor de tubes naar de externe rad bijv.

Laatst bewerkt:
Thanx Hightower,
ok, dan moet ik alleen kijken dat de 9 fans met een splitter op 1 aansluiting komen.
Ik heb daar ergens al iets over gelezen... Ga ik weer opzoeken.

Ik heb gezien dat er vrij roteerbare fittingen zijn, dus dan kan ik de fittingenen vanaf de achterzijde van de kast en vanaf de waterblokken al zoveel mogelijk naar elkaar 'richten' en dan verbinden met een soft tube...
Als dat lukt, dan lijkt met dat het makkelijkste. Of het het mooiste is?
Ik denk dat de gebogen hardtubes het mooist is. De hardtubes alleen horizontaal en verticaal zal ook netjes zijn, maar dan wel met 3 fittingen op zo'n kort stukje.
Keuzes, keuzes, keuzes.... :)
Is er nog een optie die ik over het hoofd zie?

Ik zou niet 9 fans aansluiten op 1 aansluiting want dat zal denk niet goed komen.

Je kunt fillports gebruiken,dan kun je aan allerbei de kanten fittingen schroeven,alleen moet je dan wel gaten boren van 20mm.

Hi Hightower,

Ik bedoel dus zoiets als dit (zie linksonder voorbeeld praktijkuitvoering). Is daar geen 'standaard' oplossing voor?
Lijkt me zo voor de handliggend, omdat de standaard gaten er al zijn.

780T-fittings-04.jpg

Hey Freddy,

Dat gat is exact 20mm.. daar is hij voor gemaakt natuurlijk!!!
Ja, dat heb je met een newbee ;-) sorry.

Handleiding:
1) Maak een gat in de top van uw behuizing met een grootte van 2CM).
2) Schuif de fillport in het gat.
3) Schroef de fillport vast met de meegeleverde moer.
4) Schroef de gewenste fittingen in de fillport.
5) Slang aansluiten en u bent klaar!

Simpel dus.

Ik dacht voor het drainen verschillende quick connectors te maken.. dan kan ik de rad, de pomp/res en de gpu loop met een slang tegelijkertijd of los van elkaar drainen, en buiten de case!
Is misschien wel een duur grapje.. al die connectors (7x male+female) maar dan kan ik ook e.e.a loskoppelen van elkaar (onderhoud, verplaatsing etc.)
Ik kan natuurlijk twee quick connectors minder nemen en de slangen bijv. aan de rad vast zetten. Maar flexibiliteit is ook wel een pré.. e.e.a hangt af van het totaal plaatje straks.
CELC-formation1c.jpg

Laatst bewerkt:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
HighFlow Playstation 5 waterkoeling met de EK-QuantumX CoolingStation Monoblock for PS5 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
M Complete waterkoeling systeem voor de eerste keer Waterkoeling 4
D Vertical GPU mount die geschikt voor waterkoeling met active backplate Overige Koeling 1
Ubbidude Zwik waterkoeling spul Koeling 0
L Pc moederbord/ waterkoeling/grafischekaart Advies Waterkoeling Setup 3
D Aanvraag voor informatie en advies voor GPU waterkoeling HighFlow Forum 2
M Algemen waterkoeling vragen Waterkoeling 1
T Welke waterkoeling setup? Waterkoeling 1
D Advies voor waterkoeling setup GPU Advies Waterkoeling Setup 3
W Advies waterkoeling pc build Advies Waterkoeling Setup 1
J 1st time waterkoeling; Fitting t.o.v. tubing size & custom waterkoeling reservoir maken Waterkoeling 3
S Intel NUC 10th gen i7 waterkoeling. Waterkoeling 9
M Hulp nodig voor waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 1
W [i9-10980XE] Waterkoeling advies Advies Waterkoeling Setup 3
S Ik wil een Custom waterkoeling maken Waterkoeling 4
W Hulp voor 1e waterkoeling setup RTX 3090 en intel 8700k Advies Waterkoeling Setup 5
Bl4ckj4ck666 GPU waterkoeling advies gevraagd. En CPU mee waterkoelen? Advies Waterkoeling Setup 90
I Advies waterkoeling asus strix rog 5700xt 300 euro Advies Waterkoeling Setup 1
R waterkoeling probleem a.u.b help Waterkoeling 16
S Custom waterkoeling setup HighFlow Forum 7
T Aansluiting waterkoeling probleempje Waterkoeling 5
T Waterkoeling voor Gigabyte RTX 3090 Turbo 24G Waterkoeling 9
7 Hulp met samen stellen 3080 waterkoeling Waterkoeling 2
C Een waterkoeling loop maken in mijn pc ? Waterkoeling 5
S Benodigdheden voor GPU waterkoeling Waterkoeling 2
W Vraag over waterkoeling Waterkoeling 2
N Advies en informatie mbt tot een waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 4
T Advies Waterkoeling Setup Waterkoeling 3
J Waterkoeling videokaart + cpu Waterkoeling 42
Jason GIVEAWAY! Complete Waterkoeling Set - EK-KIT Classic RGB P360 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
J RX 5700 waterkoeling Waterkoeling 1
Jason Complete Waterkoeling Kits (XSPC, Alphacool, EK Waterblocks, Bitspower en Thermaltake) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
L Waterkoeling HP RTX 2080Ti Advies Waterkoeling Setup 3
O Hulp nodig voor waterkoeling Waterkoeling 1
M Waterkoeling voor terrarium Advies Waterkoeling Setup 21
Jason Corsair Hydro X Series XR5 240mm en 360mm Waterkoeling Radiatoren - White HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
P advies waterkoeling Waterkoeling 7
D Krachtigste waterkoeling setup voor AMD 3990x Advies Waterkoeling Setup 4
T 1ste keer waterkoeling - budget tot max 1000 - cpu i7 4770 gpu evga gtx 1660 ti Advies Waterkoeling Setup 9
X AIO waterkoeling MSI 2080TI Gaming X TRIO Advies Waterkoeling Setup 6
P Nieuw - 1ste keer waterkoeling CPU+GPU Advies Waterkoeling Setup 26
S Waterkoeling lian li pc-o11 dynamic xl - Threadripper 3960x Waterkoeling 1
T waterkoeling MSI GeForce RTX 2080 Ti GAMING X TRIO 11GB max 300euro Advies Waterkoeling Setup 47
P Advies nodig voor waterkoeling (1e keer) Advies Waterkoeling Setup 7
B Advies over waterkoeling GPU & CPU Advies Waterkoeling Setup 3
iSP Geschikte waterkoeling cpu bracket gezocht voor project Overige Koeling 7
D Waterkoeling €750, 3600x & 1080 Ti Advies Waterkoeling Setup 17
T Help bij reparatie waterkoeling (alvast dank) Waterkoeling 1
R Advies nodig | WaterKoeling | Lian Li DK-04 Advies Waterkoeling Setup 270
B Waterkoeling set voor 2080ti Advies Waterkoeling Setup 8

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan