• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

[Waterkoeling] €1500 euro, 3960X, Asus Rampage IV Extreme, 2x 7970

tgmac

New member
Beste mensen,

Ik ben een totale noob als het om waterkoeling gaat vandaar dat ik dus geen winkelwagen toegevoegd heb, ik wil graag een advies op maat, gebasseerd op mijn hw.


- Wat is jouw budget?

1500EU

- Wat is jouw hardware?

Mobo: Asus Rampage IV Extreme
CPU: Intel i7 3960X
Mem: 2x G.Skill 8GB 2133MHz + 2x G.Skill Turbulance II fans
Videokaart: 2x AMD HD 7970 (misschien in de toekomst nog een 3e bij)
SSD: 2x OCZ MAX IOPS 120GB in raid 0
HDD: 2x Hitachi Deskstar 5K3000 3TB in raid 0
PSU: CoolerMaster M1000 (ga het denk ik vervangen voor een 1500W PSU..of is dat overbodig?)
huidige CPU cooler: Corsair Hydro H100

- Welke behuizing heb je?
CoolerMaster HAF-X

- Welke hardware wil je gaan waterkoelen?

CPU, GPUS, MOBO (Chipset)

- Waarom wil je gaan waterkoelen (stilte, optisch, overclocken, etc.)?

Overclocken

- Waar wil je de radiator gaan plaatsen?
Intern


Graag hoor ik van jullie hieromtrent :)
 
Het loont om alvast zelf het een ander door te nemen, zodat je begrijpt welke producten we bedoelen als we jouw een advies geven.

Daarom is het aangeraden om eerst dit even goed door te lezen:
[url]http://forum.highflow.nl/f6/waterkoeling-59/[/URL]



In het kort moet je dit lijstje afwerken voor een complete waterkoeling setup:

1. Kies jouw Radiator:
2. Kies jouw Fans:
3a. Kies jouw CPU block
3b. Kies jouw GPU block (als je ook jouw videokaart wilt waterkoelen)
(check hier of welke waterblokken van EK passen op jouw videokaart: CoolingConfigurator.com)
4. Kies jouw Reservoir
5a. Kies jouw Pomp
5b. Kies jouw Pomp Top (optioneel als je een Laing/Swiftech pomp hebt gekozen)
6. Kies jouw Koelvloeistof
7. Kies jouw Slang/Tube (zie uitleg slang/fitting formaten)
8. Kies jouw Fittingen
9. Kies jouw toebehoren en accesoires, aan te raden lijstje:
Slangknipper (10-40MM)
Trechter
Spuitfles - 1000ML
PSU Bridging Tool 24 pin
Arctic Silver ArctiClean Reinigingskit 60ML
Arctic Cooling MX-4 Koelpasta (4g)
UV/Kleur lampen
Sleeving

Je kan dan in jouw topic een link plaatsen naar jouw winkelwagen, wij kunnen je dan tips geven wat er verbeterd kan worden.
Hoe je een link kan maken naar jouw winkelwagen, kan je hier lezen:
http://forum.highflow.nl/f35/hoe-kan-ik-een-link-maken-naar-een-winkelwagen-4832/

Met jouw setup is het aan te raden om minimaal voor een dikke 360 radiator te gaan, zoals de XSPC RX360, Black Ice 360 etc.
 
1000 watt zou voldoende moeten zijn.

Ga je voor stilte of koelte? Wil je zwaar oc-en? Heb je ruimte voor 5.25 stuff in de case?

Voor dit budget kun je aardig los gaan. Goede pomp (35x of mss twee, of de 35x2). Ik zou persoonlijk geen mobo en memory waterkoelen. Dan eerder de hhds.

Een en ander hangt vooral van de kast af, of je wilt modden en wat de doelen zijn dus!
 
Alvorens een lijstje te maken met onderdelen die jij denkt nodig te hebben (winkelwagen) waar wij advies over kunnen geven, wil ik je graag eerst dit advies geven:

Je wilt waterkoeling vanwege stilte, optisch en overklokken...........en dat moet in een Coolermaster Haf X? Gezien jouw hardware en je budget zou ik eerst kijken voor een echte waterkoelingskast waar alles veel beter te plaatsen is.

Bijvoorbeeld:

SilverStone TJ07 Black SST-TJ07B

Silverstone SST-TJ11B-W Temjin Window - Black

LittleDevil LD PC-V8 Watercooling PC Case Black

Mountain Mods U2-UFO Duality (Mirror Black Powder Coat) - Original Top

Het zijn maar voorbeelden die ik ff gauw aangeklikt heb (er zijn er nog veel veel veel meer), maar een kast waar er al over nagedacht is waar één of meerdere radiators een plek hebben is wel een must, een kast met een verdieping (zoals bijvoorbeeld de eerste link heeft) is ook ideaal...pomp en radiators in de kelder, deze kasten kosten allemaal wel een paar centen maar zijn echt van veel hogere kwaliteit (dik alluminium enz) en geven een beter eindresultaat qua stilte en optiek.


Dus zo?

hafx.jpg


Of zo?


tj11.jpgmountainmods.jpg
 
dat denk ik ook hoor, ik zelf zou me niet comfortabel voelen om alles op 1 360 mm radiator te draaien,zelfs niet op een 60 mm rad(dikte van de rad)
ik zou persoonlijk gaan voor een 360 mm rad + 240 mm rad,optimaal zou zijn een 360mm rad voor cpu,mobo en een 360 voor de gpu's(het zijn wel vrij zuinige kaartjes maar lang niet koel eh ;)

slangen:is een beetje je eigen keuze 3/8"id 1/2" od is naar mijn mening wat dun van wand,dan eerder 3/8" 5/8" , slangen van 1/2" 3/4" is mooier maar buigt moeilijker en het kan soms moeilijker zijn om je loop te ontluchten omdat het water trager stroomt in de slang zelf door de grotere binnendiameter (slangen van tygon zijn de allerbeste)

fittingen:eigen keuze,compression fittings zijn gebruiksvriendelijker en veiliger naar mijn mening,kost je wel enkele euro's meer

;) hoop je wat geholpen te hebben en DAMN wat een kick-ass setup ;)
 
first of all, wil ik jullie allemaal bedanken voor de tips.

Ik heb een lijst gemaakt en hoop dat jullie me nog verder kunnen helpen :)

Winkelwagens :: Cart list - HighFlow Computer Cooling Shop - Uw shop voor PC waterkoeling, luchtkoeling, modding, behuizingen en gaming!

@boefmans: ah, top! ik wist namelijk niet zeker of 1000w voldoende zou zijn met 2x 7970s.. en als ik in de toekomst nog een 3e erbij wil?
en stilte/koelte zijn beide belangrijk in dit geval, echter wil ik gewoon goed kunnen oc-en (4.5Ghz-5.0Ghz) op goede temps :D

oh en bij de weg; is de Xigmatek Elysium een goede WC case?
en ik wacht nog op de benchmarks van de GTX680 misschien dat ik dan overstap(x2).. 1000w is dan hier ook goed voor?
 
Laatst bewerkt:
Je mist nog 120mm fans voor op de radiatoren.
Verder heb je teveel pompen, de radiator die je hebt gekozen heeft namelijk al een ingebouwde pomp.
Je kan dan beter voor de radiator gaan zonder pomp, bijvoorbeeld: Swiftech MCR320 360MM Radiator

De Koolance RP-1005 en de XSPC 750 zijn beide pomp+reservoir combo's.
Je hebt dus maar 1 van de twee nodig.

Verder mis je ook Koelvloeistof, hiervan zal je 2 flessen nodig hebben (2 liter).

Je hebt de verkeerde fittingen in jouw lijst, de verkeerde maat, deze moet je hebben:
Geavanceerd zoeken :: Zoekresultaten - HighFlow Computer Cooling Shop - Uw shop voor PC waterkoeling, luchtkoeling, modding, behuizingen en gaming!
 
Je mist nog 120mm fans voor op de radiatoren.
Verder heb je teveel pompen, de radiator die je hebt gekozen heeft namelijk al een ingebouwde pomp.
Je kan dan beter voor de radiator gaan zonder pomp, bijvoorbeeld: Swiftech MCR320 360MM Radiator

De Koolance RP-1005 en de XSPC 750 zijn beide pomp+reservoir combo's.
Je hebt dus maar 1 van de twee nodig.

Verder mis je ook Koelvloeistof, hiervan zal je 2 flessen nodig hebben (2 liter).

Je hebt de verkeerde fittingen in jouw lijst, de verkeerde maat, deze moet je hebben:
Geavanceerd zoeken :: Zoekresultaten - HighFlow Computer Cooling Shop - Uw shop voor PC waterkoeling, luchtkoeling, modding, behuizingen en gaming!


Ik heb mijn winkelwagen aangepast.. is het zo goed?

De bedoeling is dus om een radiator te gebruiken voor Mobo & CPU en een alleen voor de Videokaarten. Heb ik dan aan 1 pomp en 1 reservoir genoeg? en hoeveel fans heb ik dan nodig per radiator?

En zou een Chiller in mijn geval goed van pas komen? zowel, welke raden jullie aan? en hoe moet ik dat ongeveer zien mbt installatie enz?

Thanks!!!

Winkelwagens :: Winkelwagen - HighFlow Computer Cooling Shop - Uw shop voor PC waterkoeling, luchtkoeling, modding, behuizingen en gaming!
 
Zo issie goed, je hebt nog wel pompen nodig voor het reservoir (die kan je eronder schroeven).
2 van deze is ideaal voor jouw setup:
Laing / Swiftech DDC-1Plus MCP355 12V

Dan heb je ook nog een SLI fitting nodig voor tussen de twee GPU blokken:
Enzotech Variabel SLI-verbindingsstuk - G1/4 (3 slots) BSLI-1

De XSPC 450 pomp die je jouw in lijst hebt (onderaan), heb je niet nodig.

Je kan alles in serie zetten, dus alles achter elkaar. Dat scheelt je weer een extra reservoir.
En met de twee MCP355 pompen in serie onder de DDCBAYTWO red je dat makkelijk.

Je hebt 3 fans per radiator nodig.
Dus in totaal heb je 6 fans nodig.

Een chiller is niet nodig, met jouw setup koel je de boel goed genoeg.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
HighFlow Playstation 5 waterkoeling met de EK-QuantumX CoolingStation Monoblock for PS5 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
M Complete waterkoeling systeem voor de eerste keer Waterkoeling 4
D Vertical GPU mount die geschikt voor waterkoeling met active backplate Overige Koeling 1
Ubbidude Zwik waterkoeling spul Koeling 0
L Pc moederbord/ waterkoeling/grafischekaart Advies Waterkoeling Setup 3
D Aanvraag voor informatie en advies voor GPU waterkoeling HighFlow Forum 2
M Algemen waterkoeling vragen Waterkoeling 1
T Welke waterkoeling setup? Waterkoeling 1
D Advies voor waterkoeling setup GPU Advies Waterkoeling Setup 3
W Advies waterkoeling pc build Advies Waterkoeling Setup 1
J 1st time waterkoeling; Fitting t.o.v. tubing size & custom waterkoeling reservoir maken Waterkoeling 3
S Intel NUC 10th gen i7 waterkoeling. Waterkoeling 9
M Hulp nodig voor waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 1
W [i9-10980XE] Waterkoeling advies Advies Waterkoeling Setup 3
S Ik wil een Custom waterkoeling maken Waterkoeling 4
W Hulp voor 1e waterkoeling setup RTX 3090 en intel 8700k Advies Waterkoeling Setup 5
Bl4ckj4ck666 GPU waterkoeling advies gevraagd. En CPU mee waterkoelen? Advies Waterkoeling Setup 90
I Advies waterkoeling asus strix rog 5700xt 300 euro Advies Waterkoeling Setup 1
R waterkoeling probleem a.u.b help Waterkoeling 16
S Custom waterkoeling setup HighFlow Forum 7
T Aansluiting waterkoeling probleempje Waterkoeling 5
T Waterkoeling voor Gigabyte RTX 3090 Turbo 24G Waterkoeling 9
7 Hulp met samen stellen 3080 waterkoeling Waterkoeling 2
C Een waterkoeling loop maken in mijn pc ? Waterkoeling 5
S Benodigdheden voor GPU waterkoeling Waterkoeling 2
W Vraag over waterkoeling Waterkoeling 2
N Advies en informatie mbt tot een waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 4
T Advies Waterkoeling Setup Waterkoeling 3
J Waterkoeling videokaart + cpu Waterkoeling 42
Jason GIVEAWAY! Complete Waterkoeling Set - EK-KIT Classic RGB P360 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
J RX 5700 waterkoeling Waterkoeling 1
Jason Complete Waterkoeling Kits (XSPC, Alphacool, EK Waterblocks, Bitspower en Thermaltake) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
L Waterkoeling HP RTX 2080Ti Advies Waterkoeling Setup 3
O Hulp nodig voor waterkoeling Waterkoeling 1
M Waterkoeling voor terrarium Advies Waterkoeling Setup 21
Jason Corsair Hydro X Series XR5 240mm en 360mm Waterkoeling Radiatoren - White HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
P advies waterkoeling Waterkoeling 7
D Krachtigste waterkoeling setup voor AMD 3990x Advies Waterkoeling Setup 4
T 1ste keer waterkoeling - budget tot max 1000 - cpu i7 4770 gpu evga gtx 1660 ti Advies Waterkoeling Setup 9
X AIO waterkoeling MSI 2080TI Gaming X TRIO Advies Waterkoeling Setup 6
P Nieuw - 1ste keer waterkoeling CPU+GPU Advies Waterkoeling Setup 26
S Waterkoeling lian li pc-o11 dynamic xl - Threadripper 3960x Waterkoeling 1
T waterkoeling MSI GeForce RTX 2080 Ti GAMING X TRIO 11GB max 300euro Advies Waterkoeling Setup 47
P Advies nodig voor waterkoeling (1e keer) Advies Waterkoeling Setup 7
B Advies over waterkoeling GPU & CPU Advies Waterkoeling Setup 3
iSP Geschikte waterkoeling cpu bracket gezocht voor project Overige Koeling 7
D Waterkoeling €750, 3600x & 1080 Ti Advies Waterkoeling Setup 17
T Help bij reparatie waterkoeling (alvast dank) Waterkoeling 1
R Advies nodig | WaterKoeling | Lian Li DK-04 Advies Waterkoeling Setup 270
B Waterkoeling set voor 2080ti Advies Waterkoeling Setup 8

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan