• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

[Waterkoeling] ~€1000 euro, i9-9900K, Gigabyte Xtreme Waterforce 5G, 2080Ti Waterfor

Koekies

New member
Beste leden,

Nu mijn huidige PC op zijn tenen loopt en vaak te warm wordt wil ik me gaan wagen op een nieuwe PC op basis van watercooling. Er komt binnenkort hopelijk wat geld vrij en wil me alvast inleven in de watercooling wereld en hoop jullie expertise te mogen gebruiken om niet opnieuw het wiel te hoeven uitvinden.

Ik heb mijn zinnen gezet op de volgende configuratie:
- PC case: Phanteks Eclipse P600S
- Motherboard: Gigabyte Z390 Aorus Xtreme Waterforce 5G
- Geheugen: G.Skill Trident Z RGB - DDR4 4266 Mhz 32 GB
- Graphic card: Gigabyte Aorus GeForce RTX 2080 Ti Xtreme Waterforce WB 11G
- Phanteks vertical GPU mount
- Voeding: Be Quiet! Dark Power Pro 11 1000W
- SSD M.2: Samsung 970 EVO Plus 2TB
- Ventilatoren: Front: 3x Corsair LL Series LL140 RGB Dual Light Loop
- Ventilatoren: Top: 3x Corsair LL Series LL120 RGB Dual Light Loop

Eerst dacht ik om het me makkelijk te maken om AIO-watercoolers te gaan gebruiken maar nu ik kies voor de Gigabyte moederboard met watercooling en geïntegreerde I9 processor push ik mezelf om toch te gaan voor een custom waterloop.

Ik wil dus het moederboard met CPU en GPU watergekoeld hebben met indien het me lukt hard-tubing.
Echter weet ik niet welke metalen er in zitten en welke ik dus moet kiezen voor de waterloop (had al gelezen over verschillende metalen kunnen zorgen voor erosie e.d.).
Ik zit dus te denken aan een radiator blok front van 360 (las dat dit de beste koeling geeft) en indien dat niet genoeg is nog een radiator blok van 360 of 240 op top. Dan daarbij denk ik een D5 pomp.
En het liefst zodanig dat ik op die pomp ook een drain kan zetten dat ik later de PC makkelijk kan verversen.

Qua watercooling vloeistof wil ik alles denk ik zo helder mogelijk houden zodat ik minder last heb van "skunk".
De kosten voor de custom waterloop mogen liggen tussen de 500 en 1000 euro.

Welk merk en onderdelen kan ik dan het beste nemen qua pomp, reservoir, 16mm hard tubes, fittingen, etc.
Tubes graag doorzichting, fittingen in zwart en daarbij ook graag een temp/flow meter en denk ik ook een silvercoil indien nodig.

Waarschijnlijk mis ik nog een hoop of zaken waar ik nog helemaal niet over nagedacht heb, maar moet ergens beginnen en me alvast oriënteren zodat ik hier ook mijn winkelmand kan gaan vullen zoals beschreven.

Bij voorbaat dank voor al jullie input en hulp.
 
Het loont om alvast zelf het een ander door te nemen, zodat je begrijpt welke producten we bedoelen als we jouw een advies geven.
En je hebt de kennis nodig om het te monteren.
Een goede voorbereiding is het halve werk.

Daarom is het aangeraden om eerst dit even goed door te lezen:
https://forum.highflow.nl/f6/waterkoeling-59/


In het kort moet je dit lijstje afwerken voor een complete waterkoeling setup:

1. Kies jouw Radiator:
2. Kies jouw Fans:
3a. Kies jouw CPU block (in jouw geval niet nodig)
3b. Kies jouw GPU block
(check hier of welke waterblokken van bijvoorbeeld EKWB passen op jouw videokaart: www.coolingconfigurator.com)
4. Kies jouw Reservoir
5a. Kies jouw Pomp
5b. Kies jouw Pomp Top (optioneel als je een Laing/Swiftech pomp hebt gekozen)
6. Kies jouw Koelvloeistof
7. Kies jouw Slang/Tube (zie uitleg slang/fitting formaten)
8. Kies jouw Fittingen
9. Kies jouw toebehoren en accesoires, aan te raden lijstje:
Slangknipper (10-40MM)
Trechter
Spuitfles - 1000ML
PSU Bridging Tool 24 pin
Arctic Silver ArctiClean Reinigingskit 60ML
Arctic Cooling MX-4 Koelpasta (4g)
UV/Kleur lampen
Sleeving

Het is belangrijk dat je eerst zelf een set probeert samen te stellen, want een waterkoelingset is voornamelijk gebaseerd op smaak (en budget).
Gebruik daarvoor het bovenstaande lijstje en selecteer de componenten die jij het mooist vindt (alle merken die we in de shop hebben zijn van kwaliteit).

Je kan dan in dit topic een link plaatsen naar jouw winkelwagen, wij kunnen je dan tips geven wat er verbeterd kan worden.
Hoe je een link kan maken naar jouw winkelwagen, kan je hier lezen:
https://forum.highflow.nl/f35/hoe-kan-ik-een-link-maken-naar-een-winkelwagen-4832/

Met jouw setup is een 360 radiator aan te raden en voldoende.
Maar hoe meer/groter radiatoren, hoe beter de koeling en hoe langzamer je de fans kan laten draaien.
 
Laatst bewerkt:
Precies wat freddy zegt, je kun er ook voor kiezen om 2 loops te maken 1 vcoor je cpu en nog 1 voor je gpu. Hoewel alles in 1 loop met 2 rads al goed koelt. Sterker nog er zijn er ook genoeg die koelen cpu en gpu met 1 360mm rad.

Je moet alleen kijken of het allemaal wel in je behuizing gaat passen wat je wil hebben en hoe je het wil hebben :).

Ben benieuwd!!
 
Hoi Freddy en Alecs,

Ik ben al aan het kijken wat voor onderdelen erin passen.
Maar omdat het om een E-ATX moederboard gaat zal het denk ik passen en meten worden.
Twee loops klinkt aanlokkelijk maar denk dat 1 loop al passen en meten wordt of ik moet voor een andere case gaan.
Ben er nog niet 100% over uit wat goede cases zijn.
 
Koekies,

Dat is heel persoonlijk om die keuze uit rads en behuizing te maken, als je echt weet dit en dit wil ik in een behuizing hebben zitten er hier genoeg op het forum die je keuzes kunnen geven hoe of wat en waarom :p, of mis als je zelf creatief bent kun je ook dingen passend proberen te maken, ik zelf twijfel ook nog vaak hoor aan gezien je zoveel keuzes hebt kwa cases en rads etc etc.

Vul dat lijstje van freddy in of doe de onderdelen indd in je winkelwagen ;). Dan kijken of dit in je huidige behuizing gaat of er toch een andere moet komen.

Suc6
 
De reden om alles in 1 loop te doen is eigenlijk vrij simpel:
  • Met 2 loops heb je minimaal 2 radiatoren nodig met voldoende capaciteit.
  • De case moet er dan voor geschikt zijn om 2 rads te herbergen.
  • De wirwar aan slangen / hardlines maakt de loop(s) complex en on overzichterlijk.
  • Je hebt 2x de hoeveelheid aan fittingen nodig.
  • Je hebt 2 pompen (al is dat overigens geen overbodige luxe met een enkele loop) en 2 Reservoirs nodig

Alles in serie in 1 loop is het meest gangbare en is net zo effectief als 2 losse loops.
Als geld geen issue is, is het te overwegen, echter kan je met die €1000 een mooiere single loop creëren is dan mijn mening...
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
HighFlow Playstation 5 waterkoeling met de EK-QuantumX CoolingStation Monoblock for PS5 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
M Complete waterkoeling systeem voor de eerste keer Waterkoeling 4
D Vertical GPU mount die geschikt voor waterkoeling met active backplate Overige Koeling 1
Ubbidude Zwik waterkoeling spul Koeling 0
L Pc moederbord/ waterkoeling/grafischekaart Advies Waterkoeling Setup 3
D Aanvraag voor informatie en advies voor GPU waterkoeling HighFlow Forum 2
M Algemen waterkoeling vragen Waterkoeling 1
T Welke waterkoeling setup? Waterkoeling 1
D Advies voor waterkoeling setup GPU Advies Waterkoeling Setup 3
W Advies waterkoeling pc build Advies Waterkoeling Setup 1
J 1st time waterkoeling; Fitting t.o.v. tubing size & custom waterkoeling reservoir maken Waterkoeling 3
S Intel NUC 10th gen i7 waterkoeling. Waterkoeling 9
M Hulp nodig voor waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 1
W [i9-10980XE] Waterkoeling advies Advies Waterkoeling Setup 3
S Ik wil een Custom waterkoeling maken Waterkoeling 4
W Hulp voor 1e waterkoeling setup RTX 3090 en intel 8700k Advies Waterkoeling Setup 5
Bl4ckj4ck666 GPU waterkoeling advies gevraagd. En CPU mee waterkoelen? Advies Waterkoeling Setup 90
I Advies waterkoeling asus strix rog 5700xt 300 euro Advies Waterkoeling Setup 1
R waterkoeling probleem a.u.b help Waterkoeling 16
S Custom waterkoeling setup HighFlow Forum 7
T Aansluiting waterkoeling probleempje Waterkoeling 5
T Waterkoeling voor Gigabyte RTX 3090 Turbo 24G Waterkoeling 9
7 Hulp met samen stellen 3080 waterkoeling Waterkoeling 2
C Een waterkoeling loop maken in mijn pc ? Waterkoeling 5
S Benodigdheden voor GPU waterkoeling Waterkoeling 2
W Vraag over waterkoeling Waterkoeling 2
N Advies en informatie mbt tot een waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 4
T Advies Waterkoeling Setup Waterkoeling 3
J Waterkoeling videokaart + cpu Waterkoeling 42
Jason GIVEAWAY! Complete Waterkoeling Set - EK-KIT Classic RGB P360 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
J RX 5700 waterkoeling Waterkoeling 1
Jason Complete Waterkoeling Kits (XSPC, Alphacool, EK Waterblocks, Bitspower en Thermaltake) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
L Waterkoeling HP RTX 2080Ti Advies Waterkoeling Setup 3
O Hulp nodig voor waterkoeling Waterkoeling 1
M Waterkoeling voor terrarium Advies Waterkoeling Setup 21
Jason Corsair Hydro X Series XR5 240mm en 360mm Waterkoeling Radiatoren - White HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
P advies waterkoeling Waterkoeling 7
D Krachtigste waterkoeling setup voor AMD 3990x Advies Waterkoeling Setup 4
T 1ste keer waterkoeling - budget tot max 1000 - cpu i7 4770 gpu evga gtx 1660 ti Advies Waterkoeling Setup 9
X AIO waterkoeling MSI 2080TI Gaming X TRIO Advies Waterkoeling Setup 6
P Nieuw - 1ste keer waterkoeling CPU+GPU Advies Waterkoeling Setup 26
S Waterkoeling lian li pc-o11 dynamic xl - Threadripper 3960x Waterkoeling 1
T waterkoeling MSI GeForce RTX 2080 Ti GAMING X TRIO 11GB max 300euro Advies Waterkoeling Setup 47
P Advies nodig voor waterkoeling (1e keer) Advies Waterkoeling Setup 7
B Advies over waterkoeling GPU & CPU Advies Waterkoeling Setup 3
iSP Geschikte waterkoeling cpu bracket gezocht voor project Overige Koeling 7
D Waterkoeling €750, 3600x & 1080 Ti Advies Waterkoeling Setup 17
T Help bij reparatie waterkoeling (alvast dank) Waterkoeling 1
R Advies nodig | WaterKoeling | Lian Li DK-04 Advies Waterkoeling Setup 270
B Waterkoeling set voor 2080ti Advies Waterkoeling Setup 8

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan