• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Toekomstige waterkoeling set.

sjaak

Junior Member
hallo,

Dit is mijn eerste post op het forum, ook ben ik nieuw met watercooling, en alle opties die dit met zich meebrengt.
Later dit jaar ben ik van plan een Fermi kaart aan te schaffen (uiteraard als de prijs een beetje mee zit), maar aangezien er geruchten rondgaan dat deze kaart erg warm word en dus de ventilator ervan veel herrie zal produceren, lijkt het me een goede optie om voor een watercooling setup te kiezen.
Nu probeer ik alvast wat informatie op te doen wat nu voor mij de beste keus zou zijn. Hier kan ik wat hulp bij gebruiken want er zijn zoveel mogelijkheden dat ik niet weet waar te beginnen.
Als ik de videokaart wil waterkoelen lijkt het me net zo makkelijk ook meteen de cpu mee te koelen.

De specificaties van mijn pc zijn:
CPU:Intel core i7 920
MOBO: Asrock x58 extreme
RAM: Kingston KHX1600C8D3K3/6GX 6 GB
GPU: (tijdelijk) Palit gts 250 512mb

mijn huidige cpu cooler is de Zalman CNPS10X Extreme.
Deze koeler geeft doet zijn werk erg goed, maar het maakt naar mijn mening iets teveel geluid. Hopelijk kan met een degelijke waterkoelingset dezelfde temperaturen bereiken, alleen dan fluisterstil.

het liefst zou ik alle onderdelen (radiatoren etc.) in de case willen plaatsen, als dit mogelijk is, uiteraard.
Ik ben in bezit van de Lancool dragonlord pc-k62 kast, hopelijk biedt deze kast genoeg ruimte voor alle onderdelen.
Deze kast heeft trouwens maar één 120mm fan achter, en twee 140mm fans aan de bovenkant, en nog eens één 140mm fan voorin de kast.
Ook zijn alle vijf de 5.25 inch bays nog leeg, dus zou het wel ideaal zijn als hier de pomp en reservoir in zou passen.

Mijn budget is zo rond de 300 euro, mag wat meer zijn, maar dan moet het wel een stuk in kwaliteit schelen.

Hopelijk kan iemand een mooi setje samenstellen, of wat uitleg geven wat voor producten ik het best kan kiezen, om mijn pc van goede en stille koeling te voorzien.

Als je meer informatie nodig hebt, hoor ik dat graag.

Alvast bedankt,
m.v.g. sjaak

(sorry voor de wat onoverzichtelijke post :icon_pai: )
 
Laatst bewerkt:
Het loont om alvast zelf het een ander door te nemen, zodat je begrijpt welke producten we bedoelen als we jouw een advies geven.

Daarom is het aangeraden om eerst dit even goed door te lezen:
http://www.highflow.nl/forum/f6/waterkoeling-59/



In het kort moet je dit lijstje afwerken voor een complete waterkoeling setup:

1. Kies jouw Radiator:
2. Kies jouw Fans:
3a. Kies jouw CPU block
3b. Kies jouw GPU block (als je ook jouw videokaart wilt waterkoelen)
4. Kies jouw Reservoir
5a. Kies jouw Pomp
5b. Kies jouw Pomp Top (optioneel als je een Laing/Swiftech pomp hebt gekozen)
6. Kies jouw Koelvloeistof
7. Kies jouw Slang/Tube (zie uitleg slang/fitting formaten)
8. Kies jouw Fittingen
9. Kies jouw toebehoren en accesoires
Koelpasta, Trechter, Slangknipper, UV lampen, Sleeving Kits etc.
 
Nu moet ik eerlijk zeggen dat wanneer je een fermi wilt koelen, die schijnbaar erge heethoofden gaan worden, én dan ook nog een i7 920, nog zo'n heethoofd, je waarschijnlijk beter af bent met 2 aparte loops met voor de CPU een 360 rad en voor je GPU een 240 of een 360 rad als je het geld hebt, en een stil systeem wilt.

Het is mogelijk om alles in 1 loop te plaatsen, alleen heb je dan hoogstwaarschijnlijk een Black Ice GTX 480 radiator met sterke fans nodig. Maar dan is je systeem niet meer stil ;).
 
En 2 loops kosten je dan weer een stuk meer geld!
Beter kan je dus kiezen om voorlopig slechts 1 van de twee te koelen, en in een later stadium de andere bij te bouwen,
wat prima kan omdat je 2 aparte loopt neemt.
Welke case heb je? Voor de inbouwmogelijkheden.

Een goede waterkoeling set kost geld, maar je gaat er geen spijt van krijgen qua prestaties en de fun die je eraan beleeft, dat kan gezegd worden :)
 
Staat in OP Sanders :). Een Lancool Dragonlord pc-k62:

CA-005-LN_23438_400.jpg
 
Ja, en in deze kast is alleen plek voor 1 280 mm rad, dus zou ik de radiator buiten de kast moeten hangen denk ik, ik moet nog eens wat meer informatie opdoen :p.
Kan iemand een advies kunnen geven wat voor radiator ik zou moeten kiezen om de fermi en i7 in één loop te plaatsen, dit moet denk dan buiten de kast omdat het zoiezo niet in de kast gaat passen zonder mods. zonder dat dit heel veel herrie gaat maken.
2 loops zit er denk ik niet in omdat dit te duur zal worden.
 
Wil je en de Fermi en je i7 in 1 loop zetten dan heb je minimaal een 480 nodig, met goed sterke fans.

Ik zal even een setup maken.

Dit is een setup met echt alleen de basis onderdelen. Hierbij moet je nog 1 of 2 flessen gedistilleerd water kopen (ga naar bouwmarkt, die hebben dat voor 1 a 2 euro per L)
HighFlow Computer Cooling Shop - Uw shop voor PC waterkoeling, luchtkoeling, modding, behuizingen en gaming! - Sjaak
Reken er maar op dat wanneer dat blok voor de fermi beschikbaar komt, deze ongeveer 90 a 100 euro gaat kosten. 500 euro in totaal is denk ik het minimum voor zo'n setup.
 
heel erg bedankt voor het samenstellen van de watercooling setup, nu kan ik een beetje zien wat het nu zoal kost en wat er nodig is.
nogmaals bedankt :D

Edit:

Ik heb er nog even over nagedacht, en ik denk toch dat het een stuk fijner zou zijn als ik alles in deze kast krijg.
Het zal er sowieso beter uitzien, maar ook makkelijker te verplaatsen, maar de negatieve kant is natuurlijk dat de koel capaciteiten niet optimaal zouden zijn.
Daarom zou ik graag willen vragen wat voor temperaturen ik zou kunnen verwachten met de volgende onderdelen.

http://www.highflow.nl/pompen/xspc-pompen/xspc-x2o-5-25-750-dual-bay-reservoir-pump-2.html
http://www.highflow.nl/radiatoren/140mm-radiators-140-280-420-560/black-ice-gt-stealth-280.html
http://www.highflow.nl/water-blocks...intel-cpu/ek-supreme-hf-acetal-cpu-block.html

En als dit een redelijke koelcapaciteit heeft, het misschien mogelijk is een T splitter ertussen plaatsen zodat (in de toekomst) de fermi kaart er ook mee gekoeld zou kunnen worden.

hopelijk kunnen jullie hier een indicatie voor geven want ik kan moeilijk goed vergelijkbare reviews vinden van deze componenten.

nogmaals bedankt.
 
Laatst bewerkt:
Paar tips:

Je kan wel alles in 1 loop zetten, maar dan heb je minimaal een MCP350 + xspc acrylic res nodig voor de extra head (de hoeveelheid restrictie die een pomp kan hebben).
Dat kost ongeveer 77 euro, maar het is wel een pomp die zo'n loop aankan. Wil je helemaal op safe spelen, ga dan voor de MCP355 + xspc acrylic res. Deze is wat luidruchtiger en duurder (94 euro voor de combi), maar dan kan je die loop gemakkelijk doen en dan zouden je temps ook beter zijn.

Qua rad zou ik niet gaan voor de GT stealth. En al helemaal niet voor een 280 rad. Als jij je i7 920 en fermi daarop plaats gok ik dat je loop binnen een dag aan de kook is. Die radiator zal die hoeveelheid warmte vreselijk moeilijk kunnen wegleiden, zei het misschien zelfs onmogelijk.
Een betere keus is de Swiftech MCR320. Deze kost evenveel, het is een 360 radiator, en is beter dan de gelijkwaardige 360 versie van de GT Stealth.

Swiftech MCR320 360MM Radiator

Dezezou het al een stuk beter moeten doen met die hittedump, hoewel de temperaturen nog steeds niet verbluffend laag zullen zijn. Wel genoeg voor iemand die net is overgestapt van luchtkoeling. Bedenk maar zo, je kan later altijd nog upgraden :).

Je kan ook voor de 480 variant gaan. Stukkie groter, 30 euro duurder, maar dan heb je wel een heerlijk koel systeem dat ook nog redelijk overklokt kan worden.

Qua fans is er eigenlijk maar 1 goede keus als je op zoek bent naar een compromis tussen stilte en performance, namelijk de Scythe Gentle Typhoon.
Als ik jou was, zou ik voor de 1450RPM variant gaan. Krachtig genoeg voor je systeem, maar super stil.

Ik hoop dat ik je wat verder heb kunnen helpen ;).
 
ALs je niet overklokt zal je met een dikke 280er de cpu + gpu wel kunnen koelen..

Freddy heeft een tijdje geleden een systeem gebouwd voor een klant die op 1 120 rad een i7 en een GTX295 koelde en dat voldeed ook... alleen je moet niet gaan overklokken ...

zelf heb ik een 8800GTX (die ook vrij warm zijn) een tijdje op een 80mm rad gehad en dat koelde prima
 
Hhm, ja, ligt ook wel aan wat voor rad dat is. :) Het kan inderdaad met een 240, maar dan zoiets als een TFC Xchanger of ThermoChill. Maar zoals ik al zei, voor datzelfde geld heb je een MCR320, die voor zover ik weet iets beter presteert dan die 2. Je hebt alleen een extra fan en wat meer ruimte nodig. Je kan dus inderdaad voor een 240 of 280 gaan, maar ik raad je dan aan om voor een ThermoChill, TFC of XSPC RX radiator te gaan :). Of een Black Ice Extreme, alleen hebben die zeer sterke (en dus luidruchtige) fans nodig.
 
nogmaals bedankt voor de reactie's,
Ik zou graag willen weten op wat voor temperaturen ik kan rekenen als ik de i7 920 en een fermi kaart in één loop op de Black Ice GT Stealth 280 zou gaan koelen, er zou eventueel nog een losse 120mm rad bij kunnen achter de case, als dit de prestaties verbeterd.
Het is niet noodzakelijk om alles te gaan overclocken, zeker niet voor 24/7.
dus zullen de temperaturen niet echt heel hoog op kunnen lopen neem ik aan?
Ook zou ik graag willen weten of het veel scheelt een goede pomp+reservoir aan te schaffen in combinatie met de kleine radiator.
alvast bedankt,
m.v.g. Sjaak

Edit:
Ik heb nog even wat bij elkaar gezet, dikkere en grotere rads passen niet in de pc, dus zit toch echt vast aan deze grote's.

http://www.highflow.nl/radiatoren/140mm-radiators-140-280-420-560/black-ice-gt-stealth-280.html
http://www.highflow.nl/radiatoren/1-x-120mm-120-/black-ice-gt-stealth-120-black.html
http://www.highflow.nl/water-blocks...intel-cpu/ek-supreme-hf-acetal-cpu-block.html
http://www.highflow.nl/reservoirs/bay-reservoirs/dangerden-5-25-single-bay-reservoir.html
http://www.highflow.nl/pompen/laing-swiftech/pompen-1/laing-d5-mcp655-12v-1-2-slang-aansluiting.html

geluidsniveau blijft erg belangrijk dus daarom deze dure, stille, goede pomp.
Hopelijk kan iemand vertellen of dit een goede samenstelling zou zijn, voor een niet overclockte pc.

Edit 2:
Hier de winkelwagen, hopelijk heb ik hier alles instaan exclusief fans.
http://www.highflow.nl/index.php?ta..._id=931&hash=9fec9185dca660c5dc76166c1a71a179
 
Laatst bewerkt:
Je kan ipv de GTS beter gelijkwaardige MCR rads nemen. Die presteren net iets beter, zijn ongeveer even groot, en kosten een paar euro minder :). Als je ruimte heb om er eentje verticaal te plaatsen kan je ook een reservoir versie van de MCR220 nemen: Swiftech MCR220-QP Res 240 Radiator

Hierbij zit een reservoir ingebouwd, zodat je dat er niet apart hoeft bij te kopen (bespaart je 30 euro op je huidige res).

Ik heb hier even een setup gemaakt:

HighFlow Computer Cooling Shop - Uw shop voor PC waterkoeling, luchtkoeling, modding, behuizingen en gaming! - Sjaak

Even uitleggen.

Beide rads heb ik vervangen door MCR rads. Deze zijn prijs/performance een stuk beter dan de GTS.
1 van de rads is een rad/res combi, dus dat gekozen reservoir heb je nu niet meer nodig.
Ik heb ook een pomp top erbij gedaan. Deze is vooral handig omdat je dan de fittingen erop kan monteren (bij de standaard D5 kan je alleen slangen erop zetten, zonder eigen keus van fitting), maar ook omdat hij de kracht van de pomp iets vergroot (5-10% of zo). Daarbij is hij gewoon mooier dan de standaard cover van de D5.
Ik heb er ook fans bij gegooid. Dit zijn in principe de beste prestatie/geluid fans. Een beetje prijzig, maar ze zijn muisstil. Mijn advies is wel dat je er nog een fancontroller bij zoekt. Op 100% kracht kun je ze redelijk horen, maar leveren ze veel te veel performance voor idle.
Als je zelf al fans heb waar je tevreden over bent kan je in principe die ook gebruiken.

Ik hoop dat je het een redelijke setup vind :).
 
Weer bedankt voor de snelle reactie,
zo'n radiator inclusief reservoir lijkt me erg handig, maar jammergenoeg is het een 240 mm Radiator, en heb ik alleen plaats voor een 280mm radiator boven op de kast, waar nu de 2 140 mm fans zitten. Ook zit ik erg krap met de ruimte waar de radiator in zou moeten aangezien deze nu maar 30 mm hoog is. de swiftech radiator is 34mm hoog dus dan zou ik de 'deksel' er los bovenop moeten leggen :(
daarom had ik voor de black ice 280 rad gekozen, omdat deze precies zou passen op de plek waar nu mijn fans zitten.
De pomp + top kosten samen meer als 100 euro, misschien dat hier nog een beetje op bespaard kan worden? want het budget van 300 euro zijn we een beetje uit het oog verloren :p

hier even geupdate versie van de producten.
HighFlow Computer Cooling Shop - Uw shop voor PC waterkoeling, luchtkoeling, modding, behuizingen en gaming! - waterkoeling

nogmaals bedankt voor de hulp.
 
Ja, je kan veel goedkoper doen door een MCP350+XSPC res te nemen. Die kost 75 euro, maar de prestaties liggen wat lager en hij is iets luider dan de D5.

Het is eigenlijk vooral een overweging van jezelf of je bereid bent geld uit te geven aan stilte en/of performance. Want die 2 dingen zijn vrijwel nooit gratis in de waterkoelingsindustrie :).
 
Hou je er wel rekening mee dat een rad langer is dan alleen de fan(s), Sjaak ?

Ja, als het goed is moet het precies passen, tenminste volgens de bouwtekening van de radiator.
GTS 280

ik zal nog wel alles eens goed nameten voor de zekerheid.

@alex

is er veel verschil tussen de XSPC res en de DangerDen 5.25 Single Bay Reservoir, qua performance? want de installatie van een de bay reservoir is natuurlijk 100x makkelijker, en voor de prijs hoef je het ook niet te laten.

nogmaals bedankt voor de goede reacties :023:

edit:
Ik heb de afmetingen van de 280mm rad nog eens nagelopen en als het goed is moet alles precies op de millimeter passen, het lijkt wel of deze kast voor de radiator is gemaakt :p
 
Laatst bewerkt:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
R Hulp nodig met wat meer basis informatie voor toekomstige setup Waterkoeling 35
HighFlow Playstation 5 waterkoeling met de EK-QuantumX CoolingStation Monoblock for PS5 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
M Complete waterkoeling systeem voor de eerste keer Waterkoeling 4
D Vertical GPU mount die geschikt voor waterkoeling met active backplate Overige Koeling 1
Ubbidude Zwik waterkoeling spul Koeling 0
L Pc moederbord/ waterkoeling/grafischekaart Advies Waterkoeling Setup 3
D Aanvraag voor informatie en advies voor GPU waterkoeling HighFlow Forum 2
M Algemen waterkoeling vragen Waterkoeling 1
T Welke waterkoeling setup? Waterkoeling 1
D Advies voor waterkoeling setup GPU Advies Waterkoeling Setup 3
W Advies waterkoeling pc build Advies Waterkoeling Setup 1
J 1st time waterkoeling; Fitting t.o.v. tubing size & custom waterkoeling reservoir maken Waterkoeling 3
S Intel NUC 10th gen i7 waterkoeling. Waterkoeling 9
M Hulp nodig voor waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 1
W [i9-10980XE] Waterkoeling advies Advies Waterkoeling Setup 3
S Ik wil een Custom waterkoeling maken Waterkoeling 4
W Hulp voor 1e waterkoeling setup RTX 3090 en intel 8700k Advies Waterkoeling Setup 5
Bl4ckj4ck666 GPU waterkoeling advies gevraagd. En CPU mee waterkoelen? Advies Waterkoeling Setup 90
I Advies waterkoeling asus strix rog 5700xt 300 euro Advies Waterkoeling Setup 1
R waterkoeling probleem a.u.b help Waterkoeling 16
S Custom waterkoeling setup HighFlow Forum 7
T Aansluiting waterkoeling probleempje Waterkoeling 5
T Waterkoeling voor Gigabyte RTX 3090 Turbo 24G Waterkoeling 9
7 Hulp met samen stellen 3080 waterkoeling Waterkoeling 2
C Een waterkoeling loop maken in mijn pc ? Waterkoeling 5
S Benodigdheden voor GPU waterkoeling Waterkoeling 2
W Vraag over waterkoeling Waterkoeling 2
N Advies en informatie mbt tot een waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 4
T Advies Waterkoeling Setup Waterkoeling 3
J Waterkoeling videokaart + cpu Waterkoeling 42
Jason GIVEAWAY! Complete Waterkoeling Set - EK-KIT Classic RGB P360 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
J RX 5700 waterkoeling Waterkoeling 1
Jason Complete Waterkoeling Kits (XSPC, Alphacool, EK Waterblocks, Bitspower en Thermaltake) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
L Waterkoeling HP RTX 2080Ti Advies Waterkoeling Setup 3
O Hulp nodig voor waterkoeling Waterkoeling 1
M Waterkoeling voor terrarium Advies Waterkoeling Setup 21
Jason Corsair Hydro X Series XR5 240mm en 360mm Waterkoeling Radiatoren - White HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
P advies waterkoeling Waterkoeling 7
D Krachtigste waterkoeling setup voor AMD 3990x Advies Waterkoeling Setup 4
T 1ste keer waterkoeling - budget tot max 1000 - cpu i7 4770 gpu evga gtx 1660 ti Advies Waterkoeling Setup 9
X AIO waterkoeling MSI 2080TI Gaming X TRIO Advies Waterkoeling Setup 6
P Nieuw - 1ste keer waterkoeling CPU+GPU Advies Waterkoeling Setup 26
S Waterkoeling lian li pc-o11 dynamic xl - Threadripper 3960x Waterkoeling 1
T waterkoeling MSI GeForce RTX 2080 Ti GAMING X TRIO 11GB max 300euro Advies Waterkoeling Setup 47
P Advies nodig voor waterkoeling (1e keer) Advies Waterkoeling Setup 7
B Advies over waterkoeling GPU & CPU Advies Waterkoeling Setup 3
iSP Geschikte waterkoeling cpu bracket gezocht voor project Overige Koeling 7
D Waterkoeling €750, 3600x & 1080 Ti Advies Waterkoeling Setup 17
T Help bij reparatie waterkoeling (alvast dank) Waterkoeling 1
R Advies nodig | WaterKoeling | Lian Li DK-04 Advies Waterkoeling Setup 270

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan