• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

De Nederlands rechtstaat, wat vind je ervan?

je kan er eigenlijk weinig aan doen om ze "onmiddelijk" te laten stoppen. in zo'n situatie denk je niet aan de gevolgen (je gaat er niet ff ervoor zitten en nadenken wat je het beste kan doen), je wil je eigendom zsm beschermen en al die sneeuw/ijsballen niet meer tegen je ramen horen. En je weet dat politie hiervoor niet komt, er is "nog niks" gebeurd. Je rent woedend naar buiten, en ze blijven gooien of rennen lachend weg, natuurlijk moet je er 1 (of meer) te grazen nemen (er moet een voorbeeld gezet worden, 1 bal tegen raam ok hahaha leuk, maar constant ballen tegen ramen is niet-hahaha en erg asociaal), anders komen ze weer terug nadat jij ze allemaal laat lopen (ze denken, hij doet toch niks, laten we hem weer uit zijn huis lokken en dan wegrennen).

kinderen moeten beseffen dat het asociaal is om meerdere malen sneeuwballen te gooien naar ramen die mogelijk kunnen sneuvelen en waarvoor ze NIET gaan betalen, maar (proberen) weg te rennen. als ikzelf niks doe, wie doet wel wat dan?

inderdaad, niemand. mijn ramen kapot, politie erbij en verzekering, telefoonkosten, tijd weg, tijdelijk in de kou.

blijkbaar hebben de meeste mensen nog heel wat te leren kwa het strafrecht gebeuren hier:)

ik keur bijde kanten niet goed maar sneeuwballe gooien en mishandeling staat wel heel erg van de daad af ofniet :S

@chinx: Was je erbij? Want volgens mij staat er in dat artikeltje niets over ijsballen, meerdere malen naar ramen gooien?

Maar volgens mij had i nog wel meer keuzen dan alleen met die hamer te slaan. Er lag waarschijnlijk genoeg sneeuw ;) om maar één van de vele keuzes te noemen die er waarschijnlijk waren, maar op dat moment koos hij voor de hamer. Ik heb een vermoeden dat de rechter dat niet zo een hele goede keuze zal vinden.

Gelukkig dat we allemaal beschermd worden door de wet tegen mannen met hamers en staven. :023: En natuurlijk worden die mannen op hun beurt ook weer door diezelfde wet beschermd tegen de eventueel door het lint gaande ouders van deze kinderen.

Gelukkig ook maar dat de wet niet stopt bij de voordeur van mensen. Eigen huis wil nog niet zeggen dat er eigen wetten zijn op het gebied van geweld. Als je bv de keuze maakt een inbreker geweld toe te doen, dan zal je van die akties ook de consequenties moeten dragen.

Er zijn altijd meer keuzes, maar de rechter zal sowieso een hamer gebruiken, hij zal niets anders kiezen.

Maar wat is de beste keuze in deze situatie?

Gewoon laten gaan, en wachten op echte schade en politie "proberen" laten uitzoeken en verzekering laten zorgen dat schade gedekt is? (Vanuitgaande dat praten niet helpt)

Wat leren die kinderen hiervan? Volgend jaar weer sneeuwballen gooien en meneer irriteren?

Toen ik een jaar of 12 was, gooide ik een keer sneeuwballen naar een kantoor.
Opeens kwam een man naar buiten gerend, tackelde mij, en propte mijn gezicht vol met sneeuw.
Ik had toen wel mijn lesje geleerd :p
Op dat moment vond ik hem natuurlijk een dikke eikel, maar nu ik terug denk, vind ik zijn handelswijze correct.

Met een staaf te werk gaan is wel te hard, dat wens je jouw eigen kinderen ook niet toe.
Maar even neerhalen en duidelijk maken dat het niet kan vind ik wel terecht.

Er zijn altijd meer keuzes, maar de rechter zal sowieso een hamer gebruiken, hij zal niets anders kiezen.

LOL XD.

Maar ik ben het met je eens dat de politie en verzekering niet altijd aan de kant van het slachtoffer schijnen te staan. Nog steeds. Grijp die kinderen in hun kraag en neem ze mee naar het politie bureau. Klaag ze aan voor vandalisme, tenzij ze alle schade vergoeden.
Geloof me, je wilt niet weten hoe snel ze dan hun ouders willen bellen.

Ik denk dat de kinderen het nog erger vinden dat ze worden gesleept naar de politiebureau dan dat ze een stoot krijgen van de geïrriteerde.

Want dan krijgen ze te maken met een schadevergoeding + ouders (en dat wil je echt niet hebben als kind zijnde)

Ik denk dat de kinderen het nog erger vinden dat ze worden gesleept naar de politiebureau dan dat ze een stoot krijgen van de geïrriteerde.

Want dan krijgen ze te maken met een schadevergoeding + ouders (en dat wil je echt niet hebben als kind zijnde)

Vooral dat ouder gedeelte niet. Heerlijk, die schaamte op dat moment :098:

Wetboek van Strafrecht zei:
Op grond van artikel 53 van het Wetboek van Strafvordering is bij ontdekking op heterdaad iedereen bevoegd een verdachte aan te houden. De aangehoudene moet wel "onverwijld" aan de politie worden overgedragen.
Wat overdragen hier precies inhoud is mij niet helemaal duidelijk. Ik zou dus maar gewoon je mobieltje pakken en bellen. En niet het kind in de kofferbak stoppen en er dan mee naar het politiebureau rijden :).

hier wat meer info.

Wat een onderwerp hier, ik krijg de indruk dat er een paar mensen zijn die vinden dat buitengewoon geweldadige akties moeten kunnen als iemand, of een groepje, sneeuwballen gooit, hetzij tegen je huis of tegen je snackbar.

Hoe vervelend het ook is als een stel kinderen blijft doorgaan met sneeuwballen gooien, je gaat gewoon geen bruut geweld gebruiken, nooit!
Ik vind dat echt zo'n instelling als "jij geeft mij 1 mep, ik schop je helemaal het ziekenhuis in", totaal buiten proporties.
Ik vind dat voorbeeld van Freddy een goeie, dat hij ff goed werd ingepeperd voor zijn klasgenoten toendertijd, lesje geleerd. Dat is toch even iets anders als een kind met een stalen pijp bewerken, of niet dan...
Daarnaast denk ik ook nog eens dat dat bruut geweld nog meer kwaad doet dan de daad zelf, het slachtoffer van dat geweld leert daar echt niet van, tegenwoordig denkt men alleen nog maar aan wraak.

Lekker wereldje leven we in zeg.

Ja, ik heb een hekel aan (onzinnig en buiten proporties van) geweld en ik vind dat het nooit goed gepraat kan worden.

Dat je tegenwoordig zelfs moet oppassen met je middelvinger naar iemand opsteken, of er wat van zeggen als iemand iets asociaals doet, want voor je het weet betaal je met je leven... dat is toch van de zotte?!

Wat overdragen hier precies inhoud is mij niet helemaal duidelijk. Ik zou dus maar gewoon je mobieltje pakken en bellen. En niet het kind in de kofferbak stoppen en er dan mee naar het politiebureau rijden :).

hier wat meer info.

dat onverwijld is dus dat hem niks mag mankeren terwijl jij hem hebt aangehouden(dit is dus totaal jou verantwoordelijkheid)
en overdragen is gewoon aan meneer agent geven zodat die de zaak verder afhandelt :)

en voor meneer boven mij :) ben iig blij dat er nog een aantal zijn die mijn visie hierop delen :)

Nou ik zeg eerlijk. Sneeuwballen gooien is tot een bepaald moment leuk, Als je aan de kant van de weg staat en sneeuwballen gooit. En je zit gewoon een uurtje te gooien. En niemand stapt uit, om je achter na te renne. Dan blijft er eerlijk gezegd geen fun meer over.

snapje ? Ze willen gewoon een kick krijgen. En jij als bewoner van je huis denkt op een bepaalde moment van. NOU IS HET GENOEG. En storm je naar buiten, pak je die kids vast. Maar natuurlijk. Als je ze in je handen hebt. En je ziet hun gezicht, Hun blik dan denk je van, Waar the fuck ben ik mee bezig. en hou je het bij een preek.

Wie nog doorgaat en ze een stoot of trap geeft is gewoon ziek.
Kijk de gene naast je is aan en denk is dat die iets gooit? en jij zo boos wordt. En je ziet die gene de blik. Helemaal bang en geschrokken. Dan denk je ook van damm ik kan dan geen eens praten meer.

Je bent op dat moment gewoon in een shock!

Maak het ook vaak mee, Dat al ik met me pa in de auto zit. Dat er een jongen van 18 langs scheurt met een risico dat hij ons raakt. Dan houd me vader hem ook aan om hem erop aan te spreken. En elke keer als hij ze aanspreekt, is hij zo boos, hij kan ze wel vermoorde zo'n blik heeft ie, maar wanneer die ze aan kijkt. Is hij gelijk weer normaal. En stapt hij weer in, Zegt hij: Ik zag aan zen gezicht dat hij gewoon bang was geworden.

Zo leer je kinderen/volwassenen hun lesje. Met angst en inzien met wat ze hebben bereikt. Een persoon zo boos maken dat hij de moeite neemt om je achterna te gaan en je te pakken. En dat ze je alleen aan kijken. En gewoon zien hoe geschrokken je bent :)

een ali, mehmet, mohammed, hamid of murat zal je daarmee niet zo snel een lesje mee leren. hij rent dan wel met angst snel weg... maar komt ook weer gauw terug met grote broer en oude neven/ooms, dan zal een boze blik niet werken denk ik. hij wijst je dan aan en zegt: hij was het! grote broer: die man? kleine broer: wallah!

hihihih zoals je het zegt, Gebeurt al jaren niet meer :)

Nu is het gewoon, Heb je pakslaag gegeten (grote broer ) - Kleine broertje zegt. Ja, Grote broer goed voor je hebt zeker iets doms gedaan

Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
l3p TFC Admiral 360 Vs. TFC Xchanger 360 (Nederlands) HighFlow Product Reviews 7
P Toetsenbord/taal: amerikaans of nederlands Hardware & Software 4
Wouter Product omschrijving nederlands en engels. HighFlow Webshop 11
SeaShark Wat nodig voor Custom PSU Kabels? Hardware & Software 0
W Twijfels over koelcapaciteit radiator, wat zouden jullie doen? Waterkoeling 6
D Watercooling newbie met wat vraagjes voor een 3080 en Ryzen 3600 Waterkoeling 13
iSP Kast(delen) op maat laten maken, wat en waar? Cases en Modding 3
M Wat past in een Meshify 2 XL Waterkoeling 4
Bl4ckj4ck666 Cable management, zelf kabels maken, wat heb ik nodig Cases en Modding 16
mixedup wat zouden deze spullen nog waard zijn Wat is dit nog waard? 2
P Wat is beter: 4k TV op HDMI of 4k Monitor op DP? Hardware & Software 3
Das Experiment De Overheid, wat vind je ervan? Algemene Discussies 29
anub1s18 wat heb je nodig voor een interne usb kabel te maken? Cases en Modding 2
D Zelf cable sleeven en nog wat andere kleine vragen Cases en Modding 1
I 1e keer Waterkoeling, maar wat zijn de beste/handigste onderdelen??? Advies Waterkoeling Setup 2
Havvie Koeling wat voelt als een warm bad HighFlow Testimonials / Shopreviews 0
N Eerste waterkoeling set gekocht maar wat heb ik nog meer nodig? Waterkoeling 4
R wat voor mount voor d5 pomp/ res combo Advies Waterkoeling Setup 1
R Wat vragen van een beginner Waterkoeling 3
D Als beginner heb ik een vraagje over wat ik moet kopen Advies Waterkoeling Setup 8
B Wat heb ik nodig voor een simpele drain port Waterkoeling 4
D Mijn eerste hard pipe water loop en ik heb wat vragen. Waterkoeling 4
Freddy MTN Spuitbussen/lak alle kleuren, voor ieder wat wils :) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 7
M Uitgekeken op huidige build,wat nu? Waterkoeling 4
M Phobya Xtreme 200 - 85mm V.2 - Full Copper met wat accessoires HighFlow Product Suggesties en Nieuws 4
D nieuwe pc? wat denken jullie ervan? Hardware & Software 7
Stephan---pro Windows 7 naar fabrieks instellingen wat nu ? Algemene Discussies 8
arwin74 TP13 misschien wat vroeg maar....... Lan Party 40
E wat te doen met waterschade aan hout? Algemene Discussies 2
Hightower wat vinden jullie van de nieuwe call of duty advanced warfare Gaming 7
mixedup [CLOSED] wat is de waarde van dit Gesloten 3
L Wat te doen als er een lek is en moederbord is verzopen tijdens het leaktesten Waterkoeling 8
MauriceDW Tja wat zal ik eens zeggen :P Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 4
DieHard Wat heb jij zojuist veranderd aan je pc? Algemene Discussies 2
P wat kan ik het beste pakken??? Advies Waterkoeling Setup 13
N Graag wat hulp met dimensioneren van waterkoel capaciteit Advies Waterkoeling Setup 2
P [CLOSED]Wat is deze behuizing nog waard? Gesloten 1
P [CLOSED]Wat is dit nog waard: TP-Link TL-WA801ND Gesloten 1
V Wat voor videokaart kan ik het beste aanschaffen voor 4 monitoren ? Hardware & Software 0
arwin74 [CLOSED]tja wat is dit nog waard Gesloten 1
Killerbee [CLOSED] Wat is dit nog waard? Gesloten 3
mixedup [CLOSED]wat is dit nog waard Gesloten 4
H [CLOSED]Wat spul dat hier ongebruikt ligt Gesloten 4
DieHard [CLOSED] Wat is dit nog waard? Gesloten 8
H [CLOSED] Wat ik nog hier rondslingeren heb Gesloten 1
AzzKickr Wat voor water blocks heb ik op de kop getikt ? Waterkoeling 3
Stephan---pro wat kan ik nog krijgen voor mijn corsair 800D case + extra`s?? Algemene Discussies 2
canonchiel [CLOSED] Wat is dit nog waard EK-CoolStream RAD XTX 360 Gesloten 12
H crime wat een DOOS vandaag in de brievenbus HighFlow Product Reviews 0
F Waterkoeling maar hoe en wat? Advies Waterkoeling Setup 1

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan