• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

De Nederlands rechtstaat, wat vind je ervan?

allemaal heel leuk die scenario's, maar als je even logisch nadenkt, dan is het bewerken met een ijzeren staaf niet bepaald gelijk als het bekogeld worden met sneeuwballen.

Een jongetje van 13 kan je toch ook niet zo hard slaan als een volwassen man van 35 ~ 40. Dat jochie kan minder hebben etc...

*algemeen*
Echter hangt het gehele plaatje af van wie als eerst de klap/agressie begint, daarna is het pas zelfverdediging. Causaal verband speelt dus een belangrijke rol.

Het slopen van eigendommen van een ander is altijd fout. Eigendom is het hoogste recht in de Nederlandse rechtsstaat. Het is een absoluut en volledig recht, anders dan dat je een bezitting of houderschapsrecht. zolang je in proporties handelt moet je in je recht staan, echter is een handeling zonder getuigen meestal niet bepaald krachtig en daarom is ook de kans groter dat een "inbreker" meer rechten heeft. Het is aan jou de taak om te bewijzen dat hij fout zat, terwijl hij wel aan kan tonen dat jij hem bijvoorbeeld hebt mishandeld.
 
het is moeilijk zo'n situatie altijd, indringer in je eigen huis, regels (de wet) die buiten je huis gelden, gelden ook in je eigen huis.

beste is eigenlijk verdovingsmateriaal thuis hebben, indringer helemaal verdoven (en vastbinden) en dan pas politie bellen. bijv. dat spul wat ze op zakdoekje doen en voor je mond/neus houden (net als in de film) :p
maar als je dat kan doen, kan je ook sleeper hold toepassen
christy_jerry_vs_abby.JPG
 
Een 16-jarige jongen uit Koog aan de Zaan is mishandeld door een 42-jarige Zaandammer, nadat hij samen met een paar vrienden met sneeuwballen het huis van de man had bekogeld. Dat meldt de politie.

Jongen (16) mishandeld met hamer - Binnenland - Telegraaf.nl [24 uur actueel, ook mobiel] [binnenland]

we weten dat sneeuwballen gooien geen misdaad is, maar mensen worden eenmaal boos als hun bezit het slachtoffer is van die sneeuwballen. En wederom blijft kid staan als iemand met hamer op hem komt afrennen.

Misschien door deze berichten, leren kids wel om geen sneeuwballen naar huizen/snackbars te gooien.

Leer jij jou kids om het niet te doen (dus andere mensen woedend maken met sneeuwballen)? Of zeg je niks, omdat sneeuwbal gooien geen misdaad is?
 
@Quad en Freddy
Dan is de vraag altijd nog wie heeft als eerste geslagen (noodweer) en heb je ze geprobeerd niet geweldadig te stoppen.
nee daar was geen tijd voor want 1 van hun wilde uitstappen om ons aan te vallen en ik was m voor , daarna werd t een ritje ziekenhuis voor m want zn neus was krom en zn jukbeen kwam door zn huid

Dus eigenlijk was t zelfverdediging maar dat word niet zo gezien door de rechter :(
 
Ik vind als mensen een actie ondernemen je ook altijd de consequenties moet aanvaren, hetzij voor het persoon die het uitlokt, hetzij voor het persoon die er dan wat tegen doet.

En je bent ook vooral stoer als 16-jarige als je nog met sneeuwballen gaat gooien tegen huizen, en vooral als je nog dan blijft staan.
Dan vraag je er letterlijk gewoon om, om een paar stoten van die man te krijgen.

Boontje komt op zijn loontje.
 
Chinx, je kan wel zeggen dat die kids blijven staan, maar ik kan je verzekeren dat geen van allen dat deed. Jammer genoeg kon geen van allen dus harder rennen dan hun achtervolger en werden ze ingehaald. Wat het alleen maar erger maakt, want door die kids ook te achtervolgen gaat zo'n vent over van een defensieve houding tegenover zijn spullen, naar een offensieve houding naar die kinderen. En dat is fout.
En freddy, lees jij dat nieuwsbericht maar, die kids zijn wel degelijk mishandeld met een ijzeren staaf. Chinx gaf die gehaktstaaf alleen maar als andere mogelijkheid.
 
Nee, ik zou er zeker wat aan doen, maar het feit is, er zijn duizenden kinderen die de laatste paar dagen sneeuwballen gooien, en toch zijn er maar een paar situaties zoals deze. Dat betekent dus dat er ook andere opties mogelijk zijn die niet resulteren in huilende kinderen en een gevangenisstraf/boete. Boos worden is genoeg. Geweld is echt niet nodig.
 
Ik vind ook dat zulke kinderen er ook echt gewoon er om vragen.

Als je het lef en stoer vind om een huis te bekogelen met sneeuw, waarvan je weet als je wordt gepakt door die man (die extreem woedend uit het raam kijkt, en er zeker niet blij mee is) je er niet gauw weg mee kan komen, je bent tenslotte zelf diegene die het uitlokt.

Daarom vind ik dat het puur terecht is als je dan wordt gepakt en een paar stoten krijgt.
Mensen die niet willen luisteren moet maar voelen. En dat ze het voor de 2e keer niet meer doen en van hun lesje hebben geleerd.

De kinderen verwachten zelf toch ook niet dat als die man naar buiten komt het netjes vraagt o.i.d. ? Ze zijn daar zelf al bewust van, dus hoeven ze ook niet raar op te gaan kijken als die man maatregelen gaat nemen.
 
Laatst bewerkt:
Kan hem geen ongelijk geven, hier is het hetzelfde liedje. Auto's, bussen, huizen, de kerk en ook gewone voetgangers worden hier onder gegooid met sneeuw en ijsballen.Het zijn allemaal lafaards want als je erop af gaat rennen ze hard weg en de politie hoef je al helemaal niet te bellen, zonde van je geld en tijd maar eigen rechter spelen mag dan nog steeds niet.Wie straft ze dan ???

alex straft ze in ieder geval niet :p wie wel??? wie betaalt voor gesneuvelde ramen/vandalisme?
 
nog een keer voor chinx :)
jij keurd het goed dat de persoon(in welke situatie ook) zomaar het recht in eigen handen mag nemen om een stel jongeren te mishandelen en nog wel met een stalen pijp??

ik zeg niet dat het gedrag van die jongens goed is maar er zijn wel andere manieren om het op te lossen
in situaties als dit dan hoef je je alleen maar even buiten te vertonen en dan zijn die jongens al weg
maar om ze achterna te rennen en vervolgends een paar tikken met zo'n staaf uit te delen gaat wel erg ver vind je niet
 
Met een ijzeren pijp is misschien wat te drastisch, maar de kinderen kunnen wel verwachten dat ze wat gaan voelen als ze worden gepakt. Als je daar al bewust van bent is het ook je eigen schuld dat je daarmee ook door mee gaat.
 
hij had geen ander keus, politie vind het zonde van tijd/geld om hierop af te komen.
niemand betaalt voor schade, iemand moet het voorkomen dat er schade is aan mijn eigendom, jij? hij? nee niemand doet wat, dan moet ik zelf iets doen.
je moet keuze maken binnen paar seconde, wat ga je doen? ze wegjagen... blijvne ze staan en hebben ze grote mond en blijven ze ballen gooien?
blijf je kijken ? ik niet, ik laat ze voelen, wie geen respect toont en niet wil luisteren, moet voelen. dus ja ik keur het goed, omdat politie niet wil komen en ik niet ga wachten totdat ik schade heb en hele nacht mijn snackbar moet bewaken omdat er gat in het raam zit.
 
Kan hem geen ongelijk geven, hier is het hetzelfde liedje. Auto's, bussen, huizen, de kerk en ook gewone voetgangers worden hier onder gegooid met sneeuw en ijsballen.Het zijn allemaal lafaards want als je erop af gaat rennen ze hard weg en de politie hoef je al helemaal niet te bellen, zonde van je geld en tijd maar eigen rechter spelen mag dan nog steeds niet.Wie straft ze dan ???

alex straft ze in ieder geval niet :p wie wel??? wie betaalt voor gesneuvelde ramen/vandalisme?

Je zegt het zelf al, ze rennen weg als ze je zien aankomen.

En als ze iets slopen zou ik ze inderdaad in de kraag vatten, maar ik krijg mijn geld niet terug door de in elkaar te trappen. Beter nog kan ik naar de ouders van zo'n kind en vragen of zij het vergoeden (van zijn zakgeld).

Geweld is geen oplossing in dit soort situaties. Punt.
 
dus jij slaat gewoon kinderen in elkaar omdat ze met sneeuwballe gooie?:)
dat maak ik dus uit jou verhaal op
nou lekkere instelling heb jij voor de maatschappij :)
en voor de schade betalen
je kan de kindere toch wel aanpakken zonder te mishandelen
je neemt ze mee belt de politie als er schade is en dan word het verzekerings werk :)

maar kindere/jongere mishandelen als ze sneeuwballe gooien gaat wel erg ver
zoals ik al zei er zijn andere manieren om het op te lossen maar daar denkt meer dan de helft van de personen in deze tijd niet meer aan
en rekenmaar dat de politie moet komen als je ze belt dat je schade hebt geleden door iets wat aangericht is , want meeste verzekerings maatschappije die vragen hier dus ook om :)
 
Je zegt het zelf al, ze rennen weg als ze je zien aankomen.

En als ze iets slopen zou ik ze inderdaad in de kraag vatten, maar ik krijg mijn geld niet terug door de in elkaar te trappen. Beter nog kan ik naar de ouders van zo'n kind en vragen of zij het vergoeden (van zijn zakgeld).

Geweld is geen oplossing in dit soort situaties. Punt.

en dan laat jij je snackbar onbemand achter, of je sluit de deuren. en dan ga je naar die ouders toe, je weet waar die wonen, je kent die kids.

denk als die kids en snackbareigenaar elkaar kennen, elkaar wel respect tonen.

en nee, bij 2e nieuwsbericht, stond er expliciet, GROEP RENDE WEG, 16-jarige bleef staan en werd kapot gehamerd :D lees het maar, hij heeft dit zo aan politie verteld: ik bleef staan ik was niet bang
 
dus jij slaat gewoon kinderen in elkaar omdat ze met sneeuwballe gooie?:)
dat maak ik dus uit jou verhaal op
nou lekkere instelling heb jij voor de maatschappij :)
en voor de schade betalen
je kan de kindere toch wel aanpakken zonder te mishandelen
je neemt ze mee belt de politie als er schade is en dan word het verzekerings werk :)

maar kindere/jongere mishandelen als ze sneeuwballe gooien gaat wel erg ver
zoals ik al zei er zijn andere manieren om het op te lossen maar daar denkt meer dan de helft van de personen in deze tijd niet meer aan
en rekenmaar dat de politie moet komen als je ze belt dat je schade hebt geleden door iets wat aangericht is , want meeste verzekerings maatschappije die vragen hier dus ook om :)

ik denk dat je 16 of 17 jarige, zie krantenberichten, wel als een volwassen kan behandelen. sneeuwballen gooien prima, mijn eigendom proberen te beschadigen, NOT OK. politie/verzekering, zonde van mijn tijd, tijd is geld.
dus eerst wachten op schade en dan politie bellen, is beste optie (volgens jou), als ze doorgaan met gooien? terwijl je ze mondeling waarschuwt en toekijkt? en dan de jaar erop zelfde verhaal? alles accepteren totdat schade is, dan politie bellen?
 
16-jarige bleef staan en werd kapot gehamerd :D

Ik vind het een beetje eng dat je daar dan zo'n vrolijke smiley achter zet. Ik weet nou niet of je een of andere zieke kick van geweld krijgt of dat je leedvermaak leuk vind. Het een of het ander, vrolijk doen omdat iemand in elkaar geslagen wordt is niet goed.
 
natuurlijk is het niet goed alex, maar als hij er expliciet erom vraagt, dan moet je wel. Hij vraag niet om een "hug" , maar hij daagt je uit. Waarom precies die huis en niet zijn EIGEN huis? omdat hij WIL dat de man naar buiten komt, dat wil die gewoon.
 
Ik betwijfel of hij graag aangevallen wil worden door iemand, tenzij het een masochist is.

Ik keur dit gedrag absoluut niet goed. Ik raak er ook verdomd geïrriteerd door. Maar ik vind het gewoon niet kunnen dat mensen zich nog steeds als holbewoners gedragen en naar buiten gaan om die kids om zoiets aan te pakken.

Ik zeg niet dat je je niet mag verdedigen. Wat die jongen deed met die inbreker vind ik bijvoorbeeld heel redelijk. Die gast gaat gewoon in overtreding, hij betreed jouw terrein, en is ook een mogelijk gevaar voor jou en je naasten. Dan heb je elk recht dat te verdedigen. Ik vind echter niet dat je dat op hetzelfde niveau mag zetten als een stel pubers die gewoon een beetje mensen willen irriteren.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
l3p TFC Admiral 360 Vs. TFC Xchanger 360 (Nederlands) HighFlow Product Reviews 7
P Toetsenbord/taal: amerikaans of nederlands Hardware & Software 4
Wouter Product omschrijving nederlands en engels. HighFlow Webshop 11
W Twijfels over koelcapaciteit radiator, wat zouden jullie doen? Waterkoeling 6
D Watercooling newbie met wat vraagjes voor een 3080 en Ryzen 3600 Waterkoeling 13
iSP Kast(delen) op maat laten maken, wat en waar? Cases en Modding 3
M Wat past in een Meshify 2 XL Waterkoeling 4
Bl4ckj4ck666 Cable management, zelf kabels maken, wat heb ik nodig Cases en Modding 16
mixedup wat zouden deze spullen nog waard zijn Wat is dit nog waard? 2
P Wat is beter: 4k TV op HDMI of 4k Monitor op DP? Hardware & Software 3
Das Experiment De Overheid, wat vind je ervan? Algemene Discussies 29
anub1s18 wat heb je nodig voor een interne usb kabel te maken? Cases en Modding 2
D Zelf cable sleeven en nog wat andere kleine vragen Cases en Modding 1
I 1e keer Waterkoeling, maar wat zijn de beste/handigste onderdelen??? Advies Waterkoeling Setup 2
Havvie Koeling wat voelt als een warm bad HighFlow Testimonials / Shopreviews 0
N Eerste waterkoeling set gekocht maar wat heb ik nog meer nodig? Waterkoeling 4
R wat voor mount voor d5 pomp/ res combo Advies Waterkoeling Setup 1
R Wat vragen van een beginner Waterkoeling 3
D Als beginner heb ik een vraagje over wat ik moet kopen Advies Waterkoeling Setup 8
B Wat heb ik nodig voor een simpele drain port Waterkoeling 4
D Mijn eerste hard pipe water loop en ik heb wat vragen. Waterkoeling 4
Freddy MTN Spuitbussen/lak alle kleuren, voor ieder wat wils :) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 7
M Uitgekeken op huidige build,wat nu? Waterkoeling 4
M Phobya Xtreme 200 - 85mm V.2 - Full Copper met wat accessoires HighFlow Product Suggesties en Nieuws 4
D nieuwe pc? wat denken jullie ervan? Hardware & Software 7
Stephan---pro Windows 7 naar fabrieks instellingen wat nu ? Algemene Discussies 8
arwin74 TP13 misschien wat vroeg maar....... Lan Party 40
E wat te doen met waterschade aan hout? Algemene Discussies 2
Hightower wat vinden jullie van de nieuwe call of duty advanced warfare Gaming 7
mixedup [CLOSED] wat is de waarde van dit Gesloten 3
L Wat te doen als er een lek is en moederbord is verzopen tijdens het leaktesten Waterkoeling 8
MauriceDW Tja wat zal ik eens zeggen :P Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 4
DieHard Wat heb jij zojuist veranderd aan je pc? Algemene Discussies 2
P wat kan ik het beste pakken??? Advies Waterkoeling Setup 13
N Graag wat hulp met dimensioneren van waterkoel capaciteit Advies Waterkoeling Setup 2
P [CLOSED]Wat is deze behuizing nog waard? Gesloten 1
P [CLOSED]Wat is dit nog waard: TP-Link TL-WA801ND Gesloten 1
V Wat voor videokaart kan ik het beste aanschaffen voor 4 monitoren ? Hardware & Software 0
arwin74 [CLOSED]tja wat is dit nog waard Gesloten 1
Killerbee [CLOSED] Wat is dit nog waard? Gesloten 3
mixedup [CLOSED]wat is dit nog waard Gesloten 4
H [CLOSED]Wat spul dat hier ongebruikt ligt Gesloten 4
DieHard [CLOSED] Wat is dit nog waard? Gesloten 8
H [CLOSED] Wat ik nog hier rondslingeren heb Gesloten 1
AzzKickr Wat voor water blocks heb ik op de kop getikt ? Waterkoeling 3
Stephan---pro wat kan ik nog krijgen voor mijn corsair 800D case + extra`s?? Algemene Discussies 2
canonchiel [CLOSED] Wat is dit nog waard EK-CoolStream RAD XTX 360 Gesloten 12
H crime wat een DOOS vandaag in de brievenbus HighFlow Product Reviews 0
F Waterkoeling maar hoe en wat? Advies Waterkoeling Setup 1
MrGiorgio Wat schaft de pot * de kerst editie* Algemene Discussies 16

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan