• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Cosmos S + Watercooling

ShaquilleMoreno

Senior Member
Ik wil een 360 rad gaan zetten in mijn kast maar vraag me af wat een betere set-up zal zijn:

a) Een dun rad met fans eronder en erboven (push en pull)
b) Een dik rad met fans alleen erboven in pull.

Ik zit met de dikte van het totaal dus het moet 1 v/d 2 worden.
Mijn vraag is dus alleen met welke set-up zullen de temps de laagste zijn?
 
Ik denk ook dat een dikkere rad beter warmte afgeeft.

Een rad heeft een maximale aan "hitte afgeven".
Als je op dat punt zit, kan je zoveel fans erop zetten als je wilt, maar zal dan niet meer hitte afgeven dan die kan.

Ik zou dus voor een dikke rad gaan met alleen pull.

Een ander voordeel is, dat je met deze dikke rad, later ook altijd nog kan upgraden naar Push-Pull als je een andere behuizing hebt met meer ruimte ;)


--- update ---

Ik ga ook wel even een topic aan maken op XS met deze vraag.
Even kijken wat de pro's daar op deze vraag te zeggen hebben hehe
 
Ik heb deze vraag trouwens een paar weken geleden ook al gesteld op Tweakers, maar daar is geen reactie op gekomen.

Mijn nieuwe kast, welke in de bestelling staat, heeft namelijk standaard ruimte voor een 360 rad met zo en zo ruimte voor de fans aan de buitenkant van de kast. Binnenin bij het rad zelf is de ruimte beperkt.

Zoals gezegd heb ik de kast nog niet. Het is daarom nog een beetje gokken allemaal. Maar als jullie zeggen dat een dikker rad beter is dan hou ik het daarop.

De kast in kwestie is de CM Cosmos S.

Ik ben trouwens nog wel nieuwsgierig wat ze bij XS zeggen.
 
Heb m'n zinnen gezet op de HWLabs BlackIce GT Xtreme III

De Thermochill PA120.3 is misschien wel een betere keus maar hij schijnt niet compatible te zijn. Hij is 3.3mm dikker dan de HWLabs, maar ik weet ook dat de Swiftech MCR320 QP 360 niet compatible is en die is maar 34mm dik.

Ik heb dus geen idee wat het verschil is tussen de HWLabs en de Thermochill/Swiftech.

De dikte kan het dus volgens mij niet zijn.

Als iemand dat weet hoor ik het graag.
 
De afstand waar je de schroeven in draait voor je fans en dus ook om je rad aan de kast te maken verschillen kijk maar eens op google, hier kun je duidelijk zien dat er verschil in afstand zit.

Daarom heeft thermochill ook aparte radgrillz.
 
Als je de prestatieverschil tussen de radiatoren wilt weten, lees het volgende :)

De Black Ice GT Xtreme 360 behoort ook tot een van de betere radiatoren.

Dus als je die koopt, is het zoiezo geen verkeerde keus ;)

Bij de PA120.3 kan je de fans op 600rpm laten draaien en dan koelt die het water al voldoende.
Bij de GTX360 moet je de fans op een hogere toerental laten draaien, voordat die goed koelt (en wellicht zelfs beter dan de PA120.3).

Verschil tussen de GTX360 en de PA120.3 is dat de lamellen van de GTX360 veel dichter op elkaar zitten.
De GTX360 heeft dus een grotere oppervlak waar die hitte kwijt kan.
MAARRR, omdat de lamellen zo dicht op elkaar zitten, moet je een hoge airflow hebben om de "koude" lucht er doorheen te persen.
Je moet dus de fans op minimaal 1000rpm laten draaien en het liefst nog hoger.

Is een stille PC erg belangrijk, dan kan je niet om de PA120.3 heen...
Is een stille PC voor jou niet zo belangrijk en goede koeling wel, dan zul je erg tevreden zijn met de GTX360 :D
 
Moet zeggen dat ik behoorlijk veel heb opgestoken de laatste dagen, maar toch nog niet genoeg.

Daarom....

.. heb ik me bedacht en wil toch voor de Thermochil gaan omdat ik het systeem toch wel koel, maar toch vooral ook wel stil wil houden. Als de rad 3 fans heeft en de kast zelf ook en daarnaast ook nog de grote fan in het zijpaneel is het toch wel handig als ze niet allemaal voluit staan te blazen i.v.m. het daarbij gepaard gaande geluid.

next...

Ik ga me maar eens verdiepen in dat schroud ding en vooral hoe het erop of eraan komt. Het is niet echt een vraag hoor want ik zal zelf toch ook een beetje moeite moeten doen.

In ieder geval tot zover allemaal bedankt voor de info.
 
Die Shroud is aan te raden als je voor een stille PC gaat.

Qua koelprestaties zal je niet veel op vooruit gaan, maar qua geluidsproductie zeker weten.

Op een of andere manier gaat de lucht door de Shroud 'soepeler' door de rad, waardoor er minder geluid wordt geproduceerd.

Als je die Shroud dan kwijt kan in jouw kast, moet je het zeker doen :)

Installatie is makkelijk, je kan de Shroud met schroefjes aan de zijkant van de rad bevestigen.
De schroefjes zijn meegeleverd met de Shroud.

Scheelt je weer moeite met zoeken hehehe
 
Ik ben ondertussen weer heel wat wijzer.

Onder andere op jouw advies (en eigen speurwerk) besloten voor de Thermochill met shroud te gaan. Ik ga wel eerst even wachten totdat ik de kast binnen heb zodat ik kan zien wat er werkelijk aan ruimte is. Het zal wel lukken want de foto's die ik heb gezien laten een zee van ruimte zien bovenin :icon_fU:

De kast zal wel over een klene twee weken leverbaar zijn dus ik moet nog even wachten.
 
't houd me wel bezig.

Onderstaand plaatje is van de Cosmos S en daar zit een XSPC RS240 rad in. Deze XSPC is 35mm dik. Maar nu komt het. Ze zeggen dat er in deze kast genoeg ruimte is om een fan te plaatsen aan beide zijden van deze radiator en er zou nog ruimte over zijn. De XSPC RS240 met twee fans is 85mm totaal en de Thermochill met shroud is totaal geloof ik 86mm.

Mijn MoBo (Striker Extreme) heeft net als het plaatje van die ribben aan de bovenzijde. Dat zou wel eens de spelbreker kunnen worden.

Wordt krap, maar het moet passen, als ik het verhaal goed begrepen heb.

23201441612s.jpg


Ik kan trouwens niet goed zien of ze aan de bovenzijde van deze rad fans hebben geplaatst.

Dit is de link van het review

Als iemand me met zekerheid de dikte van Thermochill met shroud kan vertellen zou dat ook wel handig zijn.
 
De hoogte van de Thermochill kan je hier aflezen:
http://www.thermochill.com/guides/PA120-3.pdf

Zonder de aansluiting van de fitting, is de rad dus 59mm.

De Shrouds die wij verkopen heeft een hoogte van 40mm.
Daarbij gaat 10mm over de Rad.
Dus je kan dan 30mm in hoogte bij de rad optellen.

59mm + 30m = 89mm

En dan moet je natuurlijk niet vergeten de hoogte van de fans erbij op te tellen.
In de meeste gevallen is dat 25mm.

Dus kom je totaal op 114mm, of te wel 11.4 centimeter.
 
Nee de fans komen aan de buitenkant, net onder het rooster van de kast, daar heb ik geen last van.
Zoals op het plaatje hieronder.

Kijk maar op de volgende link

Dus het blijft bij de 89mm. Is het trouwens geen 59 + 25mm oftewel 84mm. Ik dacht dat een fan namelijk 25mm hoog was.

Hoe dan ook. Het hangt af van de millimeters :icon_eyes:

We dwalen af (niet dat ik het erg vind), maar weet iemand misschien een plaatje van een kast met zo'n combinatie binnenin de kast en dan ook bovenin, net zoals ik het wil gaan doen.

Ben ze nog niet tegengekomen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ook even snel gegoogled.

Kan helaas niks vinden met die Coolermaster Cosmos S kast in combinatie met een Thermochill :(

Wel heb ik gelezen dat je zelf wat gaten moet boren om de Thermochill vast te kunnen schroeven!
 
Het hoeft niet echt een Cosmos kast te zijn hoor. Gewoon een kast waarin dat ding bovenin zit met shroud. Zodat ik een beetje indruk kan krijgen wat me te wachten staat. Heb ze wel eens gezien maar dan er bovenop vastgemaakt op een verhoging of aan de achterkant buiten de kast vastgemaakt.

Als ie maar bovenin binnen zit met shroud
 
Ik dacht even slim te zijn door gewoon lid te worden van het internationale CM forum.

Schrijf je jezelf in en dan zou je als het goed is later een mail krijgen waarin gemeld wordt dat het account geactiveerd is. Nu een dag later nog geen mail gezien. Melden dat je account niet geactiveerd is op het forum kan dus ook niet want je hebt geen geactiveerd account. :013:

Wilde daar eigenlijk vragen of ze misschien weten hoeveel cm het is van rand moederbord tot bovenzijde behuizing.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
M Advies Watercooling voor Cosmos S casemod ( €250 - €300 ) Advies Waterkoeling Setup 13
ShaquilleMoreno Cosmos S Watercooling + Thermochill 120.3 Gallery & Build Logs 45
Q Cosmos C700P Gallery & Build Logs 4
C Gezocht (help) Front I/O panel Cosmos S. Cases en Modding 4
Dave-V Cooler Master Cosmos 2 Gallery & Build Logs 36
arwin74 [CLOSED] Cosmos S(RC-1100) 5.25" drive bay cover Gesloten 2
Aequitis StrikeZero - Coolermaster Cosmos II Gallery & Build Logs 32
L Coolermaster Cosmos S Gallery & Build Logs 6
Asphiax Borg cosmos ii Gallery & Build Logs 152
R [CLOSED] Cooler Master Cosmos S Gesloten 4
M Waterkoeling inbouwen in Cooler Master Cosmos II Advies Waterkoeling Setup 13
Thieutje CM Cosmos II windowed side panel komt eraan !!! Cases en Modding 6
C Cosmos II fan control probleempje? Cases en Modding 0
L Phobya Gchanger 280 in Cosmos 1000? Cases en Modding 3
N Cooler Master Cosmos II RC-1200-KKN1 BLACK radiator vraag snel INFO gevraagd!! Advies Waterkoeling Setup 4
C [IN-ACTIVE] Cosmos CSX Wraith Verkocht 2
kier Cooler Master Cosmos II MbK Gallery & Build Logs 226
C [Worklog]cosmos pure black crosshair republic of gamers Gallery & Build Logs 18
Sw333t Vraag over Cosmos top paneel Cases en Modding 5
S Cosmos-S zij paneel Cases en Modding 4
S CM Cosmos 1000 en Swiftech MCR320-QP 360 rad Waterkoeling 7
R Cosmos S, AMD X6 advies nodig Advies Waterkoeling Setup 3
Z doorzichtig zijpaneel cosmos S HighFlow Product Suggesties en Nieuws 5
Z Touch knop cosmos s Hardware & Software 37
D 2 radiators in Cosmos S mogelijk? Waterkoeling 7
Harjo Harjo zijn "Cosmos S" Black and Red Gallery & Build Logs 75
M5rvii Cosmos S, welke kleuren zal ik spuiten? Cases en Modding 15
M5rvii cosmos s window Cases en Modding 4
D Cooler Master Cosmos s modding Cases en Modding 4
Dark-NighT Black & white Cosmos Gallery & Build Logs 112
Blackruby [INACTIVE] Cosmos S + veel accessoires! Verkocht 7
R cosmos s By LuigiS italian Style design Gallery & Build Logs 37
RRPhantom [VERKOCHT] Cooler Master Cosmos 1000 Verkocht 7
M5rvii Welke Radiator past in de Cooler Master Cosmos S RC-1100 Black? Waterkoeling 6
adje ad's classy cosmos Gallery & Build Logs 81
JeanPaul Rebuild v2 black cosmos S Gallery & Build Logs 21
S [Waterkoeling] €500 a 750, i7 920, P6T, 2x HD5870, Cosmos S Advies Waterkoeling Setup 38
VuXX Vuxx's +* VuXXinator *+ [Quad SLI GTX295's and Cosmos S] Gallery & Build Logs 73
L [BiP] Lakigucci's Cosmos S Gallery & Build Logs 111
H Cosmos H2O Gallery & Build Logs 3
I Luchtkoeling in Cosmos S, hulp nodig! Overige Koeling 8
R EXTREME COSMOS S by luigis Gallery & Build Logs 17
Legendary1985 Lego - Cosmos S Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 5
B Even voorstellen ! Bokkie, project Cosmos S Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 35
Blackruby Cosmos i7 Gallery & Build Logs 75
Nightrazr Cooler Master Cosmos S RC-1100 Black op voorraad? HighFlow Webshop 2
D H2O Cosmos S Gallery & Build Logs 2
D Cosmos S Keuze Set Waterkoeling 25
M The Dark Cosmos S Gallery & Build Logs 8
K0G3L K0G3L's Cosmos S Build Gallery & Build Logs 26

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan