• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Cosmos S Watercooling + Thermochill 120.3

ShaquilleMoreno

Senior Member
CM Cosmos S met Thermochill PA120.3

Ik had hier een week of wat geleden een topic geopend over het te bouwen rad in deze nieuwe kast. Dat is een mooie discussie geworden en daaruit is de Thermochill als winnaar uit de bus gekomen ondanks dat hij wel het moeilijks in te bouwen zou zijn.

Heb mijn radje nu een klein weekje en de andere spulletjes druppelden ook langzaamaan binnen.

Vandaag mijn 11mm veren binnengekregen. Hier zat ik echt op te wachten omdat 1 slang (de laatste foto, slang aan de linkerkant) een knikkie kreeg. Ik had niet echt veel zin om eerst het systeem vol te gooien met water en een paar dagen later weer alles leeg te halen, alleen on een anti-knikveer te plaatsen. Ik moet nu nog twee dingen binnenkrijgen, maar zonder deze twee doet ie 't ook wel. Waar ik op wacht is een stroomkabeltje voor mijn flowmetertje en een HD case voor in het front met (nog) zo'n rooie fan erin. Ze zijn besteld dus ze zullen wel een dezer dagen binnenkomen.

Een paar foto's (begin niet over mijn voeding want ik weet dat ie te zwaar is :))

De CoolerMaster Cosmos S. Onder de rode fan komt er dus nog één.
IMG_6117Small.jpg


Hiervoor is ie aangeschaft. Er past bovenin (binnenkant) gewoon een 3X120mm rad in.
IMG_6112Small.jpg


Kabels netjes weggewerkt (geloof ik) Alleen de zwarte kabel (DVD) met wat daar achter zit moet anders.
IMG_6183Small.jpg


Foto die laat zien dat er niet echt heel veel ruimte overblijft.
IMG_6173Small.jpg


De Thermochill PA 120.3 bovenin met als je goed kijkt het mdf plaatje.
IMG_6167Small.jpg


Foto vanaf de voorzijde zodat je kan zien dat de eerste 3 bays gewoon verloren zijn.
IMG_6160Small.jpg


De eerste 3 bays kan je wel gebruiken voor iets dat niet al te diep is. In mijn geval zit er een fancontroller. Ik zoek nog een oplossing voor de twee resterende. Ik heb al een idee, maar zoals bijna altijd kan ik ze niet vinden.

Later ga ik wel wat meer gegevens toevoegen en ook de temperaturen.
Nu wilde ik eerst de foto's plaatsen.
 
Ziet er goed uit man!

De Cosmos S vind ik echt een hele mooie kast.
Wel iets aan de krappe kant, maar het past :D

Wat voor Flow Meter gebruik je eigenlijk?
Ik zie die nergens op de foto's.

Wat je nog in die 2 vrije 5.25 bays kan doen, is een display voor de Flow Meter :)
 
Mooi gedaan zeg !

Jee jij hebt het echt nog net iets krapper met die Thermochill maar het past super netjes zoals je het hebt opgelost.
Dit betekend dat ik ook mijn stealth kan vervangen als ik ooit die extra koeling nodig heb.

Ben erg benieuwd naar je temperaturen en specs !

*edit
Beter je voeding te zwaar dan te licht btw, ik heb dan de 700w toughpower maar kan al weer naar een 850w of 1000w gaan kijken. Wanneer ik de Q6600 overklok naar 4Ghz en met 2 8800 GTS kaarten in sli trekt deze het niet meer met al het andere wat ook nog in de kast zit erbij. :icon_sad:
 
Laatst bewerkt:
Toen ik aan het bedenken was hoe mijn slangen zouden moeten gaan lopen kwam ik maar 1 probleempje tegen.

Een van de slangen zou van boven van het rad komen en zou het reservoir in moeten. Dat was lastig want het reservoir heeft een aansluiting aan de onderkant. De slang zou een gekke knik (U bocht) moeten maken als ik hem daarop zou willen aansluiten. Opeens was die gekke doorstomingssensor een geschenk uit de hemel. Hij loste het probleem in een keer op.

Hij maakt de U bocht welke ik zocht. Van boven komt de slang erin en naar boven gaat hij eruit zo het reservoir in. Mooier kan het bijna niet. Daarbij wordt ook nog mijn flow gemeten. Precies wat ik zocht.
 
Cijfertjes

Ik zou nog wat cijfertjes neerzetten.

Mijn CPU is een standaard Intel Core 2 Duo E6700. Heb de processor wel eens overklockt, maar de resultaten vielen me bar tegen. Zo slecht dat ik er maar mee gesopt ben en me nu meer bezig hou met het uiterlijk en innerlijk van de pc.

Hij moet wel lekker snel zijn natuurlijk, maar dat gaat in mijn geval prima zonder te hoeven overklocken.

Terug naar vandaag. Heb de pc gestrest met Orthos. Daarvan het onderdeel StressCPU voor uren gebruikt.

Ik ben begonnen vanmorgen vroeg:

1e ronde met de fans 100% en de waterflow 325 liter P/U
22,0° (water) tegen 21,6° (externe sensor op de CPU) om 07:15uur begin
24,1° (water) tegen 24,1° (externe sensor op de CPU) om 07:30uur
24,1° (water) tegen 24,2° (externe sensor op de CPU) om 07:45uur
24,6° (water) tegen 24,4° (externe sensor op de CPU) om 08:00uur
24,1° (water) tegen 24,2° (externe sensor op de CPU) om 08:15uur

2e ronde met de fans 50% en de waterflow 325 liter P/U
24,1° (water) tegen 24,2° (externe sensor op de CPU) om 08:15uur begin
26,0° (water) tegen 25,8° (externe sensor op de CPU) om 08:30uur
26,4° (water) tegen 26,0° (externe sensor op de CPU) om 08:45uur
25,5° (water) tegen 25,3° (externe sensor op de CPU) om 09:00uur comp even uit gezet
25,2° (water) tegen 25,3° (externe sensor op de CPU) om 09:20uur
27,2° (water) tegen 26,7° (externe sensor op de CPU) om 09:35uur

3e ronde met de fans 50% en de waterflow 257 liter P/U
27,3° (water) tegen 26,9° (externe sensor op de CPU) om 09:45uur begin
28,4° (water) tegen 27,6° (externe sensor op de CPU) om 10:00uur
28,7° (water) tegen 27,8° (externe sensor op de CPU) om 10:15uur
28,8° (water) tegen 27,9° (externe sensor op de CPU) om 10:30uur
28,8° (water) tegen 28,0° (externe sensor op de CPU) om 10:45uur einde

Eens kijken hoelang het duurt eer het water weer op rond de 24,0° zit (de beginwaarden)
De fans 100% en de waterflow 325 liter P/U, maar met Orthos
28,8° (water) tegen 28,0° (externe sensor op de CPU) om 10:50uur (begin)
27,2° (water) tegen 26,6° (externe sensor op de CPU) om 11:15uur
27,2° (water) tegen 26,6° (externe sensor op de CPU) om 11:45uur

Orthos gestopt.
27,2° (water) tegen 26,6° (externe sensor op de CPU) om 11:45uur
26,2° (water) tegen 25,5° (externe sensor op de CPU) om 12:30uur

De eind temperaturen zijn ook weer de normale idle temperaturen geworden rond 12:30uur. Heb alleen niet goed in de gaten gehouden hoelang het nu precies geduurd heeft eer hij weer op die idle temp zat.

Hoe dan ook ik ben heeeel tevreden met de temperaturen.
Met normaal gebruik zit hij steeds tussen de 23° en 26°. In tegenstelling tot mijn vorige 2X120mm radje. Die zat steeds tegen de 33° aan.

Met Orthos aan het werk gemiddeld tussen de 24° en 28°. Als vergelijking weer mijn vorige rad. Deze liep met Orthos bijna tegen de 50°

Ook met het gebruik van de fans en pomp op lage snelheid hou ik zeer mooie temperaturen.

Conclusie: Geslaagd met een dikke 10. Ik ben blij dat ik voor de Thermochill ben gegaan.

Misschien een dezer dagen nog iets meer.
 
@ shaquille wish me luck :) ik mag ook zometeen beginnen aan mijn casemod voor die 3x120 thermochill rad erin te krijgen. Het is een Thermaltake Armor van mij. Normaal heb ik 1-2cm speling tussen mijn PSU en mijn rad..

waarom heb je uw reservoir niet hoger geplaats? kan je toch gemakkerlijker een bocht maken met de darm ipv een 90° hoek te moeten gebruiken.

en als je een grill gebruikt hebt dan zal die wss van thermochill zelf geweest zijn? hoe heb je alles afgetekend. want ik vind nergens tekeningen.

sorry voor de vele vrage
 
Ward0:
Je vroeg waarom ik een 90° stukje heb gebruikt. Ik neem aan de dat je bij de pomp bedoelt? Ik wilde de pomp perse zo hebben staan hoe hij nu staat. Anders staat de pomp zo dat ik tegen de kant zit aan aan te kijken waar alle stekkers op aangesloten zijn of andersom, maar dan kom ik nooit meer bij diezelfde stekkers. Dus hij moest dwars komen en dan kom je niet onder een 90° stukje uit. Het is misschien ook wel anders op te lossen, maar ik vindt het voorlopig wel oké zo.

Plaatjes:
IMG_6050Small.jpg


Thermo.jpg


IMG_6034Small.jpg


Dus zoals je ziet geen Thermochill grill of shroud gebruikt, maar gewoon een plaatje mdf. Precieze maten kan ik je niet meer vertellen want mijn tekening is al weggegooid.

Mocht je nog vragen hebben hoor ik het wel. Is geen probleem.

Als laatste veel succes en niet vergeten plaatjes te plaatsen.
 
ik wist niet dat die cosmos S standaart al 3x120mm fans boveaan had. Hmz mijn voeding wordt echt wel een probleem, ik heb maar +- 35cm tussen de voorkant van mijn case en de voorkant van mijn PSU? de rad opzicht neemt een kleine 43cm in dacht ik zo?
 
Dit weekend mijn spulletjes opgehaald bij HighFlow en hieronder het resultaat.

cosmosvierkant.jpg


Heb een ander fancontroller erin gezet met eronder een reservoir incl. frame en het blauwe water vervangen voor rood en een paar ledjes.

Ik wilde aan voorkant alles rood rood maken i.c.m. met mat zwart metaal en dat is geloof ik redelijk gelukt

Volgende wat er vervangen gaat worden is de slangen naar een grotere maat (1/2) en alles wat daarmee gepaard gaat zoals een ander CPU blok, aansluitingen, etc.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
M Advies Watercooling voor Cosmos S casemod ( €250 - €300 ) Advies Waterkoeling Setup 13
ShaquilleMoreno Cosmos S + Watercooling Waterkoeling 71
Q Cosmos C700P Gallery & Build Logs 4
C Gezocht (help) Front I/O panel Cosmos S. Cases en Modding 4
Dave-V Cooler Master Cosmos 2 Gallery & Build Logs 36
arwin74 [CLOSED] Cosmos S(RC-1100) 5.25" drive bay cover Gesloten 2
Aequitis StrikeZero - Coolermaster Cosmos II Gallery & Build Logs 32
L Coolermaster Cosmos S Gallery & Build Logs 6
Asphiax Borg cosmos ii Gallery & Build Logs 152
R [CLOSED] Cooler Master Cosmos S Gesloten 4
M Waterkoeling inbouwen in Cooler Master Cosmos II Advies Waterkoeling Setup 13
Thieutje CM Cosmos II windowed side panel komt eraan !!! Cases en Modding 6
C Cosmos II fan control probleempje? Cases en Modding 0
L Phobya Gchanger 280 in Cosmos 1000? Cases en Modding 3
N Cooler Master Cosmos II RC-1200-KKN1 BLACK radiator vraag snel INFO gevraagd!! Advies Waterkoeling Setup 4
C [IN-ACTIVE] Cosmos CSX Wraith Verkocht 2
kier Cooler Master Cosmos II MbK Gallery & Build Logs 226
C [Worklog]cosmos pure black crosshair republic of gamers Gallery & Build Logs 18
Sw333t Vraag over Cosmos top paneel Cases en Modding 5
S Cosmos-S zij paneel Cases en Modding 4
S CM Cosmos 1000 en Swiftech MCR320-QP 360 rad Waterkoeling 7
R Cosmos S, AMD X6 advies nodig Advies Waterkoeling Setup 3
Z doorzichtig zijpaneel cosmos S HighFlow Product Suggesties en Nieuws 5
Z Touch knop cosmos s Hardware & Software 37
D 2 radiators in Cosmos S mogelijk? Waterkoeling 7
Harjo Harjo zijn "Cosmos S" Black and Red Gallery & Build Logs 75
M5rvii Cosmos S, welke kleuren zal ik spuiten? Cases en Modding 15
M5rvii cosmos s window Cases en Modding 4
D Cooler Master Cosmos s modding Cases en Modding 4
Dark-NighT Black & white Cosmos Gallery & Build Logs 112
Blackruby [INACTIVE] Cosmos S + veel accessoires! Verkocht 7
R cosmos s By LuigiS italian Style design Gallery & Build Logs 37
RRPhantom [VERKOCHT] Cooler Master Cosmos 1000 Verkocht 7
M5rvii Welke Radiator past in de Cooler Master Cosmos S RC-1100 Black? Waterkoeling 6
adje ad's classy cosmos Gallery & Build Logs 81
JeanPaul Rebuild v2 black cosmos S Gallery & Build Logs 21
S [Waterkoeling] €500 a 750, i7 920, P6T, 2x HD5870, Cosmos S Advies Waterkoeling Setup 38
VuXX Vuxx's +* VuXXinator *+ [Quad SLI GTX295's and Cosmos S] Gallery & Build Logs 73
L [BiP] Lakigucci's Cosmos S Gallery & Build Logs 111
H Cosmos H2O Gallery & Build Logs 3
I Luchtkoeling in Cosmos S, hulp nodig! Overige Koeling 8
R EXTREME COSMOS S by luigis Gallery & Build Logs 17
Legendary1985 Lego - Cosmos S Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 5
B Even voorstellen ! Bokkie, project Cosmos S Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 35
Blackruby Cosmos i7 Gallery & Build Logs 75
Nightrazr Cooler Master Cosmos S RC-1100 Black op voorraad? HighFlow Webshop 2
D H2O Cosmos S Gallery & Build Logs 2
D Cosmos S Keuze Set Waterkoeling 25
M The Dark Cosmos S Gallery & Build Logs 8
K0G3L K0G3L's Cosmos S Build Gallery & Build Logs 26

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan