Om te beginnen: Ik ben deze casemod gestart naar aanleiding van de Highflow casemod competitie op The Party.
Verder kan ik niet plannen. Doe het al beter als vorig jaar, toen heb ik vrijdagnacht op The Party m'n waterkoeling mbh van
een paar HF'ers in staan bouwen (wat sommigen zich misschien nog herinneren)
Ik ben een student, ik studeer inmiddels bijna een jaar Game Design op de NHTV in Breda, en heb het daar
erg goed naar mijn zin. Enige jammere is dat ik vrij weinig tijd heb naast m'n studie, aangezien ik een
vriendin tevreden heb te houden met zo nu en dan een beetje tijd en ook nog probeer een sociaal leven
te onderhouden.
Nou goed genoeg geluld over mezelf. Tijd voor wat actie.
Heb al een tijdje een Fractal Design Arc Mini, als vervanging voor mijn Antec Lanboy :
Let me present to you: The Fractal Design Arc Mini
Erg mooi kastje, heerlijk klein, en dat was ook de bedoeling. Ik wilde een kleinere case.
Het volgende zit erin aan hardware;
AsRock Z77 - Extreme M4
I7-2600K
GTX 670 Reference van Point of View(to be watercooled...)
8 GB G.Skill CL7 - 1333
Samsung 750 G data schijf
WD 320 G data schijf
OCZ Vertex 2 60 G Boot schijf
Aan koeling:
EK HF360 kit met daarin:
- EK HF360 Radiator
- EK HF Supreme CPU blokje
- EK DCP 4.0 pomp
- EK Res X150 Advanced
- EK Nickel fittingen (x6)
- 1 meter Feser (?) clear slang
En in mijn build in de Arc Mini zonder de 360 rad, ipv daarvan een Black Ice GT Stealth 240 in push/pull,
omdat dat een van de weinige rads is die past in de top van de case. Fractal promoot deze kast als zijnde
een kast waar zonder moeite een 240 rad in past, het enige waar ze geen rekening mee gehouden schijnen te
hebben is dat een rad dikker is als fans, met als directe gevolg dat veel radiatoren te breed zijn...
Verder ben ik de trotse eigenaar van de volgende fans (en die worden niet meer gemaakt )
4x Noctua FX-2000
2x Noctua FX-1250
Goed, zoals jullie waarschijnlijk al gemerkt hebben praat ik veel. Zo relativeer ik mijn gedachten, schrik
dus niet als je veel tekst ziet in de toekomst
Anywaaaay laten we beginnen bij het begin: de eerste keer dat ik zelf waterkoeling heb ingebouwd, heb ik dat gedaan zonder het reservoir dat bij de EK set zat. In plaats daarvan heb ik destijds een Alphacool 5.25 bay reservoir gekocht.
Eerste keer vullen:
Hoe de eerste loop eruitzag.
Ik wil iets hebben dat je niet elke dag ziet, en ben begonnen bij het frontje van de kast.
Achter het mesh & stoffilter in het frontje ziet het er zo uit:
Dat viel bij mij niet in de smaak. Heb er een figuurzaag ingezet, en alle plastic tussenstukjes
eruit gezaagd.
Na wat schuren ziet het er al een stuk beter uit.
Een stuk melkwit plexiglas op maat gezaagd voor de front. Dit word het main focal point voor de case,
moet mooi worden... Heb er een leuk idee voor waar ik ook de naam voor de mod vandaan heb gehaald.
Eerst globaal de omtrek van de twee fans afgetekend op de front (wat je overigens niet op de foto kunt
zien :S) en vervolgens gaten gaan boren in het plexiglas. Had globaal een idee wat ik met het front wilde,
maar wilde niet vanuit een vast idee werken... Dat beinvloedt nadelig je ideeen (vind ik althans).
Dus zoals ik al zei, random gaten geboord binnen de omtrek van beide fans, en rechthoekjes gaan zagen !
Na wat vijlwerk, het plexi frontje vastgelijmd aan het originele front. Had ik overigens nooit moeten doen.
Had niet verwacht dat die lijm zo lelijk zou worden In de toekomst nog een keer opnieuw doen. Kan ik
gelijk alle rechthoekjes ook echt rechthoekig maken, en ze loodrecht op elkaar zetten. Waarschijnlijk word
het tegen die tijd dan ook gedaan door iets als graveco.
Moet even kijken wat voor kostenplaatje daar aan hangt, en ben er nog niet zeker van aangezien het wel
wat wegneemt van de ervaring.... Ik kan dan niet meer zeggen dat ík het heb gedaan en dat vind ik jammer.
Hier komt overigens wel de naam van de casemod vandaan, FraG is een afkorting van Fragmented. En dat word -
aan de buitenkant van de case - het thema. Het design van het front word later net zo random doorgetrokken
in de top van de case.
Overzichtje met het nieuwe front op zijn plaats
Tot zover de eerste build van de loop.
Vervolgens bedacht dat ik ook best dat tweede reservoir kon gebruiken, erg slim, één dag voor The Party 11.
Normaal zit hier de removable HDD cage op vast, door middel van de rails word die 'vastgeklikt' als ik
het me goed herinner.
Zonder de tweede HDD cage houder.
Montage beugels voor het EK res.
Uiteindendelijke plaatsing van het EK reservoir.
Tweede keer loop vullen. Heel gemakkelijk & snel zo *kuch* Volgende keer dat ik alles uit elkaar haal
toch maar eens een fillport maken óf zorgen dat ik ietsje makkelijkers alles kan vullen...
En hoe de tweede loop eruitzag
Blijf verliefd op dit plaatje.
Kabelmanagement?
Kabelmanagement. Enige minpunt is die ****** molex.
Toch miste ik nog wat hier en daar.... Zoals een zijkant! Vond dat maar een afzichtelijk ding, en heb hem
ook zodra ik de case had niet meer in gebruik gehad. Maar om nou op een LAN aan te komen zonder sidewindow...
Vervolgens wat plexiglas uitzagen:
En toen kwam The Party tussendoor.
Naast de PC's van Wilco en DrGio lijkt mijn kastje toch wel heel klein...
M'n lieve monstertje met een enigzins blauwachtige voorkant. Komt door Wilco z'n lichtbak ^^
Zoals al gezegd, deed ik mee met de Highflow casemod competitie, waar ik mijn nieuw CPU blok gewonnen heb
door derde te worden in de categorie Ontwerp & Complexiteit. Enigzins lame ass photo maarja, wat verwacht je
na drie dagen gamen :+ En zoeken naar die fucking paaseieren.
Anyway, op The Party natuurlijk weer het nodige afgeluld over waterkoeling, en tot de conclusie gekomen dat
dat GPU blok er toch echt moet gaan komen... Onder load werd mijn lieve GPU 80 graden. Dat kwam deels door
de omgevingstemperatuur van 25-27 graden, maar ook omdat de reference fan blijkbaar niet over de 54% draait.
Als in, nooit. Via afterburner heb ik uiteindelijk de fan naar 80% geforceerd, wat een geluid gaf waar je U
tegen zou zeggen (harder als 4x2000 RPM) werd ie max 60 graden.
Dus besloten om toch voor een GPU blok te gaan, in de toekomst... Geld groeit me als arme student zijnde
niet op de rug
Laatst bewerkt: