Het systeem is bijna af, maar het draait weer gelukkig. Ik zal deze post gebruiken om mijn project een flinke
UPDATE te geven, foto's toe te voegen en alle dingen die fout zijn gegaan te benoemen.
Allereerst wil ik Freddy en Nathalie bedanken voor hun eeuwige geduld. Heb hen overspoeld met vragen en emails en inmiddels was ik al drie lollies verder, voordat ik eindelijk de build tot een goed einde kon brengen. Heb hiervoor altijd zelf mijn PC's gebouwd, maar had zelf nog nooit een waterkoeling gebouwd, dus zat met een heleboel vragen, ook na het lezen van het forum. Ben wel van mening dat je voor zulk specifiek spul echt wel bij
Highflow moet wezen. Normaal gezien haal ik al mijn spullen bij alternate, maar deze leveren lang niet de spullen die
Highflow wel op voorraad heeft :080:
Dit is de oude kast,
Antec 1200 hij lijkt op de foto veel stoffiger dan die was, maar om hem nou schoon te noemen is weer een ander verhaal. Hier zie je dat ik destijds ook totaal niks aan kabelmanagment heb gedaan, maar de PC draaide altijd goed, voldoende koeling met deze kast. Kast staat nu tevens te koop
TEAB
De eerste bestelling binnen gekregen van
HighFlow en netjes alles uitgestald op bed, er toen al snel scheldend achter gekomen dat ik de verkeerde
radiator had besteld. Ik had een 240mm besteld met de in- en uitgang aan de zijkant, maar ik had een 360mm nodig met uitgangen aan de zelfde kant, omdat de rechterkant geen tubing onder de
fans te monteren is vanwege mijn aanwezige blueraybrander die ik gewoon weer wilde monteren.
MSI Geforce 1070 Gaming X gedemonteerd en wat bleek: Ik ben een sticker eraf vergeten te halen bij montage, maar de kaarttemperatuur is altijd goed gebleven, omdat de fan gewoon rond kon draaien (voel me best wel dom)
Bij het monteren van de nieuwe backplate erachter gekomen dat de schroeven van de bracket voor de Intel CPU niet meer pasten. Er werd ook niks bij de backplate of de koeler geleverd wat hierop paste. Daarop zelf maar naar de formido gegaan om het probleem op te lossen :112:
De schroefjes die het probleem hebben opgelost!
De nieuwe Aerocool Quartz Pro Case. Hierbij heb ik de RGB
fans die erin zaten eruit gehaald en allemaal vervangen voor
Corsair LL120mm
fans (7 stuks). Dit leverde later nog een probleem op...
MSI Geforce 1070 Gaming X samen met
EKWB waterblock en backplate klaar om gemonteerd te worden.
MSI Geforce 1070 Gaming X gedomonteerd en alles netjes schoongemaakt en ontstoft.
MSI Geforce 1070 Gaming X samen met het
EKWB waterblock
Eerste testopstelling om te passen en meten. Hierbij bleek dat de extra USB hub die ik boven de videokaart gemonteerd had, in een ander PCI slot moest, vanwege de tubing die richting de videokaart zou gaan. Heb hem dus naar onder geplaatst.
Zo zag de overloop eruit tijdens de build :icon_eyes:
Bij de montage van het
reservoir kwam ik erachter dat er toch wel heel weinig ruimte overbleef tussen het
reservoir en de stekkers van de blueraybrander. Maar het paste...
Hier was hij klaar voor de eerste test. Dit was inmiddels de na de derde levering van onderdelen van
HighFlow. Ik was in de veronderstelling dat ik alle bochten wel kon buigen, maar ik kwam hier later achter dat dit totaal niet mogelijk was. Dus heb een aantal bochten moeten halen. Het kraantje lijkt wat op een rare plaats te zitten, maar hij zit op de ingang
pomp (uitgang
reservoir) en ik kan aan het uiteinde een
fitting monteren met een plexiglas buis en vervolgens in een trechter /
slang / fles als de kast op de tafel staat.
Hier zie je de bracket van de SSD drivers op de Aerocool kast. Er zou plaats zijn voor drie SSD drives, maar door de vorm van mijn voedingskabel is de derde SSD-schijf niet te monteren vanwege de beugel die in de weg zit. Gelukkig heb ik maar twee SSD drives, dus heb hem aan de buitenkant gemonteerd.
Uiteindelijk heb ik de loop rond gekregen, gevuld en toen de PSU-bridge geplaatst om hem te ontluchten. Echter de
pomp ging niet hard rond en ik ben meer dan 20 minuten aan het draaien geweest met de kast om de lucht eruit te krijgen. Daarna heb ik besloten om alles gewoon aan te sluiten en te kijken wat er gebeurde als ik de PWM stekker aansloot. Wat bleek? Als je de PWM stekker aansluit en de computer opstart draait de
pomp harder, waardoor hij bijna in 1x ontlucht was. Ik had maar één lekkage op de videokaart, deze aangedraaid en voor de rest geen problemen meer gehad. Hij draait nu al twee uur zonder problemen, rest alleen nog stresstest en een aantal andere dingen.
Things still to do:
- Ik heb momenteel geen voedingkabel voor 3e harde schijf (dit is mijn opslag), dus kan daar momenteel niet bij (bestellen)
- PWM regeling instellen (momenteel is het zo dat op de CPU_FAN output een splitter zit, eentje gaat naar de PWM_POMP ander gaat naar de PWM hub. Van hier uit worden 7
fans aangestuurd)
- LED verlichting 7e fan, de
Corsair node pro heeft maar plaats voor 6x LED van de
fans, hier nog oplossing voor vinden
-
Pomp + tubing vastzetten (momenteel staat de
pomp nog los, moet deze nog vastschroeven [rubber onder voor trillen] en de onderste tubing nog vast monteren
- Kabelmanagment (kast is momenteel nog helemaal open voor inspectie lekkage en kabelmanagment)
- Audio front regelen (audio front werkt nog niet goed en raar genoeg staat er op de kast niet welke MIC / AUDIO OUT is
- Prime95 stresstest (heb al een test van de vorige setup gedaan (
NOCTUA DH-14) en screenshot gemaakt van temps
- GPU stresstest (heb hier geen vergelijkings materiaal)
- Overclocken? (dit is voor latere zorg)
Heb een hoop geleerd, heb ook geleerd dat ik nog steeds goed kan vloeken als het niet lukt en weer iets moet bestellen als ik iets te kort kom. Moet voortaan meer zelf uitzoeken van te voren en meer plannen kwa inbouwen.
Rest mij nog het af te ronden en nogmaals
HighFlow te bedanken voor snelle respons en leveringen materiaal.
Foxbuster