• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Beginner Watercooling! Hulp nodig op paar vragen

SimeonK

Junior Member
Hallo!

Ik ben al een paar systemen zelf in elkaar gezet, maar dit was tot nu toe alleen maar air cooled!
Nu is m'n systeem niet echt oud, maar ben toch benieuwd hoeveel ik kwijt ben en wat ik allemaal moet kunnen om een water cooled system in elkaar te zetten!

Ik had al een projectje op het oog en ik heb hiervoor een groot budget klaar en ben open voor suggesties!

laten we beginnen:

Kast:
Lian Li TYR PC-X2000
Ik ben gewoon verliefd op deze kast, kijk maar op Lian Li site, ik heb alvast paar foto's voor jullie.

Voorkant heeft 3 x 140 MM fans die naar binnen zuigen
attachment.php


De kast is verdeeld in 3 hitte zones:
attachment.php


attachment.php



Maar nu is de vraag eigenlijk hoe verder?

Ik zat te denken aan een configuratie zoals deze
attachment.php


Verder zoek ik gewoon qualiteit in de componenten dus ik zat te denken aan:
CPU: Mijn moederbord is Socket 775 -> Swiftech Apogee GTZ
GPU: Ati HD 3870x2 -> EK-FC3870 X2 CF

Maar voor de rest vraag ik hulp aan wie zich geroepen voelt? ( Freddy :icon_wink:)

Ik heb namelijk geen ervaring in het opzetten van loops etc..
Enige wat me wel is opgevallen is dat de kast 2x140mm heeft die zuigen, en heb gelezen dat zuigen fans optimaal is voor radiators, vandaar deze opstelling, wil namelijk een 2x140 radiator; Black Ice GT Stealth 280

Heb hier en daar wat gelezen en ben niet moe om de handen uit de mauwen te steken en ga denk ik zelfs een foto reportage maken zoals ik ze hier al gezien had!
Dus ik zoek iemand die me suggesties kan geven over loops, reservoiren, pompen(waterflow controller?) en hoe het toe te passen?
Ik heb nu zelfs een 500 Watt voeding maar neem aan dat die ook vervangen moet worden, 850W ofzo?

Dank bij voorbaat!
 

Bijlagen

  • x2000d003.jpg
    x2000d003.jpg
    55 KB · Weergaven: 74
  • x2000f003.jpg
    x2000f003.jpg
    61 KB · Weergaven: 69
  • Configuration.jpg
    Configuration.jpg
    51,1 KB · Weergaven: 74
  • Heat Zones.jpg
    Heat Zones.jpg
    28,8 KB · Weergaven: 69
Laatst bewerkt:
knetter, das een mooie grote maar ZEKER dure kast!
399,- :O ik zou kijken naar een ander alternatief. een CM Cosmos S bied al voldoende ruimte voor je hardware en andere Lian Li kasten zijn ook voor handen, tegen een zachtere prijs., maar goed ieder zn eigen keuze.

Volgens mij hoeft je voeding niet vervangen te worden. je CPU, VGA en je komende waterloop zal niet boven 500 watt uitkomen. Goede A-merk voeding is al heel wat! de Watts zeggen niet alles. maar de stabiliteit van de voltlijnen etc zijn belangrijker.
 
Dat is wel een hele dure kast :D
Maar goed, het is Lian Li en het is een mooie kast.

De onderdelen en opzet die je zelf opnoemde is prima in orde.
Je moet nog wel even checken wat de afstanden zijn tussen de fans aan de voorkant van de kast.
Als dat niet overeen komt met de afstanden tussen de fans van de radiator, moet je dat ook even "modden" :) (beugeltje om de radiator vast te schroeven bijvoorbeeld)
 
Is het mischien niet een mogelijkheid om wat radiatoren extern te plaatsen? er zitten niet voor niets 4 gaten voor de slangen :) de ts geeft zelf ook aan dat hij er een groot budget voor over heeft. Feser Xchange 480 mischien?
 
Dat is wel een hele dure kast :D
Maar goed, het is Lian Li en het is een mooie kast.

De onderdelen en opzet die je zelf opnoemde is prima in orde.
Je moet nog wel even checken wat de afstanden zijn tussen de fans aan de voorkant van de kast.
Als dat niet overeen komt met de afstanden tussen de fans van de radiator, moet je dat ook even "modden" :) (beugeltje om de radiator vast te schroeven bijvoorbeeld)

Hoe bedoel je? de radiator heeft toch geen fans? Ik wou de radiator bevestigen aan de bovenste 2 fans.. zoals ik al had getekend op dit plaatje.

Maar goed, ik blijf bij deze kast, maar heb nog altijd geen tips gekregen voor Reservoirs, pompen en hoe een loop in elkaar zit?
Ik wil namelijk m'n CPU, GPU, moederbord en RAM koelen..
 
Wat Freddy bedoeld is de afstand tussen de gaatjes van de fans, en de afstand tussen de gaatjes van de radiator. zodat je deze op elkaar aan kan sluiten. meestal kan je de radiator maar aan een 120 mm fan vastmaken, heb ik namelijk ook.

Wat de mensen hier waarschijnljk willen weten is het maximale wat je er aan uit wilt geven. als je je geheugen wilt waterkoelen kan je van MIPS waterblokjes kopen voor je geheugen. OCZ heeft ook zo'n setje alleen Deze hebben heatspreaders waar standaard al een waterkoelblok op gemonteerd zit. het jammere hier van is dat deze kleine aansluitingen heeft, en dus heel flowrestrictief is.
daarom raad ik aan om 2 loops te maken, ( zoals Freddy ook al aangeeft).
+ het feit dat je met een 2x140 mm radiator niet ver komt, als je alles wilt gaan waterkoelen.

EDIT: Typo
 
De twee fans in de kast zitten boven elkaar.
Je moet even meten hoeveel millimeter er tussen die twee fans zitten.
Bij de radiator is dat 15mm, als dat bij de fans op de kast ook 15mm is, kan je zonder problemen de radiator aan de fans op de kast schroeven.

Keuze voor CPU en GPU blok had je al gemaakt.
De Apogee GTZ en het EK blok horen ongetwijfeld tot de beste blokken.

Je moet dan nog een keuze maken voor de pomp en reservoir.
Linksboven de kast kan je deze plaatsen:
XSPC X2O 5.25 750 Dual Bay Reservoir Pump
Die is sterk genoeg en scheelt je weer het zoeken naar ruimte voor een reservoir :D

Dan heb je nog slangen en fittingen nodig.
De keuze daarvan is persoonlijk (grootte en kleur).

Als je ook het moederbord wilt waterkoelen, moet je even vermelden welke mobo je hebt.
Want dan kunnen we daarvoor de geschikte blokken voor zoeken.

Ram waterkoelen kan ook, maar het is niet noodzakelijk.
Eigenlijk zelfs af te raden als je dat in hetzelfde loop wilt doen van jouw CPU of GPU.
Het is namelijk erg flow restrictief.
Je kan dan beter mooie heatsinks voor jouw geheugen aanschaffen.

Hoe een loop in elkaar zit, zie hier:
http://www.highflow.nl/forum/showpost.php?p=273&postcount=2

Het is ook aan te raden om deze topic door te nemen:
http://www.highflow.nl/forum/showthread.php?t=59
Daar staan veel weetjes in die je goed kan gebruiken.
 
Besef je wel dat als je wilt koelen wat jij nu (CPU, GPU, MOBO, RAM) aangeeft je minimaal een dual-loop setup moet hebben!

Dus 2x een pomp, 2x reservoir, 2x radiator, plus 1 cpu block, 1 gpu block, 4 blokken voor mobo en voor de dubbele ellende ook nog het geheugen gekoeld (enige oplossing voor losse stripjes die ik ken is van MIPS en dat is 90 euro). Tenzij je natuurlijk de OCZ Flex modules hebt.

Echter zou je niet uitkomen met 1 radiator van 280 mm, je zult echt minimaal 2 van 280 of misschien van 360mm moeten aanschaffen.

Als ik nu een grove schatting ga doen dan kom ik uit op ongeveer totale kosten (inclusief fittingen/slangen) van rond de €850 à €950 euro als het een beetje tegen zit. Dit is echter nog zonder de extra dingetjes die je bijvoorbeeld zou willen zoals temperatuur meters/flow meters.

Ik zou er nog maar is goed over nadenken wat je precies wilt en of je het huidige plan het geld waard vind!

Ik zou de stukjes van Freddy goed doorlezen, dan krijg je meteen een idee van hoe alles inelkaar zit want die bijdrages zijn erg duidelijk :)
 
Laatst bewerkt:
ik kan me wel aansluiten bij ZwerverRoodbaardNL. het blijft een dure aangelegenheid.enkel kan je ook 1 reservoir nemen voor 2 water-loops. Moet je even kijken in een ander lopend topic hier. scheelt je ongeveer 50,-

Als eerst zou ik afwegen wat je budget is en hier naar toe werken. Tevens goed afwegen welke toegevoegde waarde je wil bereiken en wat je uiteindelijke doel gaat worden voor het project. dan kunnen we je misschien beter helpen. Als je die-hard gaat overklokken, heb je waarschijnlijk meet koelcapaciteit nodig dan wanneer je het gaat gebruiken voor HTK-spul.

Ga je de case verder ook modden? window erin om de vette hardware en waterloop te kunnen bewonderen. meer verlichting? meer fans? andere zaken die er niet in thuis horen, maar wel vet zijn :p de kast heeft genoeg potentie.

ik twijfel er niet over dat het uiteraard een dikke vette setup gaat worden. helemaal in die kast!

PS, zoek even op tweakers of de kast niet ergens anders te verkrijgen is voor een zachtere prijs en direct leverbaar is. Alternate heeft m op de rode voorraadstatus staan, dus zal wel even gaan duren :)
 
hee, wat mischien voor jou een leuke alternatief voor 2de loop is extern coolen.

met een externe rads zoals rush ook had.

dus kan je de rads van voren pakken voor loop 1.

een shroud (2 x 12)+ een bij behorende rads en fan.

je heb de mogelijkheid om de tube buitenlangst te laten gaan.

ik heb zelf ook 2 loops.

ik moet eerlijk zeggen, zelf in de mozart tx (waar er wel 2 x 2*12 cm rad)+ 8 cm rads + 2 *12 cm in passen) is het erg klote om alles er in te zetten.

ik ben nogal impulsief. (hierdoor heb ik 2 mobo +1 8800gt gemolt) en ik probeerd van alles te klocken (cpu/gpu) en van alles te kopen wat erg lastig is om de onderdelen te installeren.

(ja, dat is de reden waarom ik veel spullen sloop :D, elke maand nieuwe hardware :D)

ben nu bezig met 2de 9800gx2 of 1X 4870 +4870x2 in crossfire.

maar ja, ik zou alleen de cpu coolen + chipset. mocht je over 1 jaar de gpu willen upgraden kun je hem bijna niet samen met de block verkopen.
(ervaring)

en chipset is vaak uni.
ooh ja, als je vaak dingen verplaats, zou ik een laing dcc met resevoir top nemen.(samen met een stel snel koppelijng)

kun je makkelijk jou systeem loskoppelen voor upgrade en onderhoud. (heb ik ook en ik moet zegen, bevalt mij prima.)
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reacties!!

Ik heb een budget van 1200 euro, en ga zeker overclocken!

Die topics die Freddy gegeven heeft, had ik al gelezen, maar ik heb geen ervaring dus daarom dat ik hier een topic start.

Dus als ik niet m'n RAM ga koelen kan het met 1x loop?

Als 2X140MM niet goed is voor wat ik allemaal wil koelen;
misschien een 3x120 MM of 4X120MM een beter alternatief bovenop m'n top te installeren
of een combinatie van 2? Combi, van 2x140 (aan de voorkant) en 3x120 (op de top)? Suggesties

Is die XSPC X2O 5.25 750 Dual Bay Reservoir Pump alleen voor single loop?
Als ik dubbele loop wil, kan ik dan een 2x XSPC X2O 5.25 200 Single Bay Reservoir Pump nemen?

Ik wil niks externs, ik wil een grote kast met alles erin! Vind ik persoonlijk makkelijker.. Case modden komt pas nadat alles geinstalleerd en gebruiksklaar is!

Maar een flowmeter, fancontroller en display vind ik zelf ook zeer intressant!
 
Laatst bewerkt:
ik denk dat een 3x120 of 4x120mm meer effect heeft dan een 2x 140mm.
een combinatie kan uiteraard ook zoals jezelf aangeeft.

uit andere topics heb ik begrepen dat de XSPC bayreservoirs problemen opleveren met ratelen enz.
 
De XSPC zijn prima pompen.
Wordt ook veel van verkocht, slechts enkele met problemen, maar dat heb je met elk electronika product :)

De 750 model heeft een zeer sterke pomp en aangeraden voor CPU/GPU loops.

De 200 model is niet zo heel sterk, maar sterk genoeg voor ram of chipsets.

Met jouw budget kan je makkelijk een TFC Xchanger Triple 360 boven op jouw kast plaatsen (i.p.v. de Koolance).
Je kan dan twee Swiftech Radbox erbij nemen voor makkelijke montage :)
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
P Water koeling voor mijn Radeon VII grafische kaart 100% beginner hier sorry;) Advies Waterkoeling Setup 4
Z Advies waterkoeling voor een beginner Advies Waterkoeling Setup 7
foxbuster Beginner casemod en waterkoeling Waterkoeling 32
R Wat vragen van een beginner Waterkoeling 3
D Als beginner heb ik een vraagje over wat ik moet kopen Advies Waterkoeling Setup 8
T Waterkoeling voor beginner Advies Waterkoeling Setup 7
B de juiste waterkoeling producten voor een beginner Advies Waterkoeling Setup 8
D Vragen van een beginner Cases en Modding 3
M Beginner op gebied van waterkoeling: vraagt advies Advies Waterkoeling Setup 9
W Waterkoeling samenstellen, Beginner Advies Waterkoeling Setup 22
L Beginner in waterkoeling ( hulp nodig ) Advies Waterkoeling Setup 1
boefmans beginner: wie helpt mij op weg :-) Advies Waterkoeling Setup 6
Freddy Spiegelreflex camera, doen of niet? Zo ja, welke voor beginner? Fotografie, Film en Video 166
E I7 920 Waterkoeling beginner Advies Waterkoeling Setup 4
Calimero Beginner zoek hulp / duwtje in de goede richting Waterkoeling 23
S Beginner waterkoeling Waterkoeling 13
l3p Beginner met waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 73
Rensko Waterkoeling voor beginner (CPU-Only) Advies Waterkoeling Setup 51
J Beginner Advies Waterkoeling Setup 7
wijthoef Beginner casemodding Cases en Modding 23
D Watercooling newbie hier en wil even kijken of ik het zo in orde heb Waterkoeling 4
W [Watercooling] €250 - €350, Asus Turbo 3090 GPU Advies Waterkoeling Setup 1
D Watercooling newbie met wat vraagjes voor een 3080 en Ryzen 3600 Waterkoeling 13
Ruud hooge temps watercooling, i9 10900k , 2080 super. Waterkoeling 10
YesonSK Alphacool WaterCooling? NVIDIA 1
S Advies watercooling 6900xt reference + 5600x Advies Waterkoeling Setup 1
Sukudow Eerste watercooling advies Asrock X570 Advies Waterkoeling Setup 4
2 Advies watercooling 2 x rtx 3080 Advies Waterkoeling Setup 5
J 1e custom watercooling setup. Advies Waterkoeling Setup 4
F Eerste watercooling setup - PC-011 Dynamic Advies Waterkoeling Setup 4
W Advies eerste watercooling en loop Advies Waterkoeling Setup 6
O Eerste stappen watercooling Advies Waterkoeling Setup 5
T Advies watercooling Advies Waterkoeling Setup 8
F Nieuwe setup custom watercooling 1ste keer Advies Waterkoeling Setup 13
P Review watercooling order Advies Waterkoeling Setup 2
F Samenstellingslijst watercooling maken Advies Waterkoeling Setup 23
S New at watercooling Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 0
J Opzoek naar custom watercooling voor CPU en GPU 980TI en i7 6700K Advies Waterkoeling Setup 5
R Advies Watercooling kits 240 rad €250 budget Advies Waterkoeling Setup 4
D Watercooling set gezocht Advies Waterkoeling Setup 34
G [gezocht] watercooling block hdd Gevonden 3
R nieuwe watercooling setup na 4 jaar Advies Waterkoeling Setup 5
P [ TKA ] Watercooling materiaal ( EK, swifttech, bitspower , cpu , gpu blocks ... ) Verkocht 1
P Op zoek naar begeleiding voor mijn eerste custom watercooling‏ Advies Waterkoeling Setup 1
Freddy Parvum Systems L1.0 ATX Watercooling Case HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
H Custom watercooling - Thermaltake Core p5 - CPU Advies Waterkoeling Setup 7
N Watercooling PC Bouwen Waterkoeling 3
V SLI Watercooling Setup [Budget 1000,- ] Waterkoeling 1
O Setup Voor Watercooling Waterkoeling 18
K Watercooling Setup Waterkoeling 1

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan