• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Beginner casemod en waterkoeling

Heb je de PWM kabel van de pomp op de CPU_FAN aansluiting op jouw moederbord aangesloten?
Je moet in de BIOS ff de PWM instellingen op "performance" o.i.d. zetten, zodat het voluit draait.

Anders de PWM kabel van de pomp niet aansluiten, dan zou de pomp standaard voluit moeten draaien.
 
Het systeem is bijna af, maar het draait weer gelukkig. Ik zal deze post gebruiken om mijn project een flinke UPDATE te geven, foto's toe te voegen en alle dingen die fout zijn gegaan te benoemen.

Allereerst wil ik Freddy en Nathalie bedanken voor hun eeuwige geduld. Heb hen overspoeld met vragen en emails en inmiddels was ik al drie lollies verder, voordat ik eindelijk de build tot een goed einde kon brengen. Heb hiervoor altijd zelf mijn PC's gebouwd, maar had zelf nog nooit een waterkoeling gebouwd, dus zat met een heleboel vragen, ook na het lezen van het forum. Ben wel van mening dat je voor zulk specifiek spul echt wel bij Highflow moet wezen. Normaal gezien haal ik al mijn spullen bij alternate, maar deze leveren lang niet de spullen die Highflow wel op voorraad heeft :080:

MhenSIH.jpg


Dit is de oude kast, Antec 1200 hij lijkt op de foto veel stoffiger dan die was, maar om hem nou schoon te noemen is weer een ander verhaal. Hier zie je dat ik destijds ook totaal niks aan kabelmanagment heb gedaan, maar de PC draaide altijd goed, voldoende koeling met deze kast. Kast staat nu tevens te koop TEAB


vxCFIhd.jpg


De eerste bestelling binnen gekregen van HighFlow en netjes alles uitgestald op bed, er toen al snel scheldend achter gekomen dat ik de verkeerde radiator had besteld. Ik had een 240mm besteld met de in- en uitgang aan de zijkant, maar ik had een 360mm nodig met uitgangen aan de zelfde kant, omdat de rechterkant geen tubing onder de fans te monteren is vanwege mijn aanwezige blueraybrander die ik gewoon weer wilde monteren.

Ymh8R8B.jpg


MSI Geforce 1070 Gaming X gedemonteerd en wat bleek: Ik ben een sticker eraf vergeten te halen bij montage, maar de kaarttemperatuur is altijd goed gebleven, omdat de fan gewoon rond kon draaien (voel me best wel dom)

BG7i54F.jpg


Bij het monteren van de nieuwe backplate erachter gekomen dat de schroeven van de bracket voor de Intel CPU niet meer pasten. Er werd ook niks bij de backplate of de koeler geleverd wat hierop paste. Daarop zelf maar naar de formido gegaan om het probleem op te lossen :112:

2wwFaPK.jpg


De schroefjes die het probleem hebben opgelost!

LCUWbDJ.jpg


De nieuwe Aerocool Quartz Pro Case. Hierbij heb ik de RGB fans die erin zaten eruit gehaald en allemaal vervangen voor Corsair LL120mm fans (7 stuks). Dit leverde later nog een probleem op...

fzbWGIN.jpg


MSI Geforce 1070 Gaming X samen met EKWB waterblock en backplate klaar om gemonteerd te worden.

hd8fHzU.jpg


MSI Geforce 1070 Gaming X gedomonteerd en alles netjes schoongemaakt en ontstoft.

B8xXzSC.jpg


MSI Geforce 1070 Gaming X samen met het EKWB waterblock

N3rZz56.jpg


Eerste testopstelling om te passen en meten. Hierbij bleek dat de extra USB hub die ik boven de videokaart gemonteerd had, in een ander PCI slot moest, vanwege de tubing die richting de videokaart zou gaan. Heb hem dus naar onder geplaatst.

pZjoGOq.jpg


Zo zag de overloop eruit tijdens de build :icon_eyes:

VmH3HfV.jpg


Bij de montage van het reservoir kwam ik erachter dat er toch wel heel weinig ruimte overbleef tussen het reservoir en de stekkers van de blueraybrander. Maar het paste...

eHwhcoQ.jpg


Hier was hij klaar voor de eerste test. Dit was inmiddels de na de derde levering van onderdelen van HighFlow. Ik was in de veronderstelling dat ik alle bochten wel kon buigen, maar ik kwam hier later achter dat dit totaal niet mogelijk was. Dus heb een aantal bochten moeten halen. Het kraantje lijkt wat op een rare plaats te zitten, maar hij zit op de ingang pomp (uitgang reservoir) en ik kan aan het uiteinde een fitting monteren met een plexiglas buis en vervolgens in een trechter / slang / fles als de kast op de tafel staat.

bjHyVLT.jpg


Hier zie je de bracket van de SSD drivers op de Aerocool kast. Er zou plaats zijn voor drie SSD drives, maar door de vorm van mijn voedingskabel is de derde SSD-schijf niet te monteren vanwege de beugel die in de weg zit. Gelukkig heb ik maar twee SSD drives, dus heb hem aan de buitenkant gemonteerd.

noZ104I.jpg


Uiteindelijk heb ik de loop rond gekregen, gevuld en toen de PSU-bridge geplaatst om hem te ontluchten. Echter de pomp ging niet hard rond en ik ben meer dan 20 minuten aan het draaien geweest met de kast om de lucht eruit te krijgen. Daarna heb ik besloten om alles gewoon aan te sluiten en te kijken wat er gebeurde als ik de PWM stekker aansloot. Wat bleek? Als je de PWM stekker aansluit en de computer opstart draait de pomp harder, waardoor hij bijna in 1x ontlucht was. Ik had maar één lekkage op de videokaart, deze aangedraaid en voor de rest geen problemen meer gehad. Hij draait nu al twee uur zonder problemen, rest alleen nog stresstest en een aantal andere dingen.

Things still to do:

- Ik heb momenteel geen voedingkabel voor 3e harde schijf (dit is mijn opslag), dus kan daar momenteel niet bij (bestellen)
- PWM regeling instellen (momenteel is het zo dat op de CPU_FAN output een splitter zit, eentje gaat naar de PWM_POMP ander gaat naar de PWM hub. Van hier uit worden 7 fans aangestuurd)
- LED verlichting 7e fan, de Corsair node pro heeft maar plaats voor 6x LED van de fans, hier nog oplossing voor vinden
- Pomp + tubing vastzetten (momenteel staat de pomp nog los, moet deze nog vastschroeven [rubber onder voor trillen] en de onderste tubing nog vast monteren
- Kabelmanagment (kast is momenteel nog helemaal open voor inspectie lekkage en kabelmanagment)
- Audio front regelen (audio front werkt nog niet goed en raar genoeg staat er op de kast niet welke MIC / AUDIO OUT is
- Prime95 stresstest (heb al een test van de vorige setup gedaan (NOCTUA DH-14) en screenshot gemaakt van temps
- GPU stresstest (heb hier geen vergelijkings materiaal)
- Overclocken? (dit is voor latere zorg)

Heb een hoop geleerd, heb ook geleerd dat ik nog steeds goed kan vloeken als het niet lukt en weer iets moet bestellen als ik iets te kort kom. Moet voortaan meer zelf uitzoeken van te voren en meer plannen kwa inbouwen.

Rest mij nog het af te ronden en nogmaals HighFlow te bedanken voor snelle respons en leveringen materiaal.

Foxbuster
 
Laatst bewerkt:
Ach, ik heb mijn vorige hobby stop moeten zetten (motor rijden, heb een Yamaha R1 2009 straat en Yamaha R1 2012 circuit), vanwege geen baan. Dus het is maar hoe je het bekijkt, dit is mijn troost ;)
 
Laatst bewerkt:
7NUJSVf.png


Prime95 luchtgekoeld - CPU i4790k met Noctua DH-14 koeler ; verkeerde screenshot, heeft 84 graden gepiekt!

tndOhfX.png


Prime95 watergekoeld - CPU i4790k met Alphacool Eisblock XPX ; heeft hier 69 graden gepiekt!

Basicly een winst van 84 - 69 = 15 graden. Had meer verwacht eigenlijk. Echter tijdens het gamen kom ik voor zowel de CPU als de GPU nu niet boven de 50 graden uit en idle loopt hij zelfs onder de 30 graden.

Net nog even een baseline gedraaid van PerformanceTest

cbf1d39507cf618e4ddb90f648787137.png
 
ik ken het "ik had meer verwacht gevoel" is mede met dank aan intel (sinds de... geloof 3xxx serie TIM tussen de chip en IHS ipv soldeertin wat naast de bekende silicon lottery ook nog eens de tim application lottery brengt (sommige cpu's zijn redelijk goed gedaan sommige hebben flinke schommelingen tussen de core temps ) moet je een beetje geluk mee hebben (heb hier ook een cpu die zich op water tot 77 graden omhoog kan knokken ((i5 4670k @ 4.2)) en een gpu die niet verder komt dan 53)
 
Het resultaat mag er wezen en knap gedaan voor de eerste keer, want je het hebt wel gelijk goed aangepakt met hard tubing, buigingen, CPU en GPU etc. :D
Yes thanks, ben er ook blij mee! Nu afronden ;)

Mooi werk voor de eerste keer! En die pwm hub, is die gevoedt? Niet dat je straks teveel van je moedrbord aansluiting vergt......
De pwm hub is gevoed met een molex

ik ken het "ik had meer verwacht gevoel" is mede met dank aan intel (sinds de... geloof 3xxx serie TIM tussen de chip en IHS ipv soldeertin wat naast de bekende silicon lottery ook nog eens de tim application lottery brengt (sommige cpu's zijn redelijk goed gedaan sommige hebben flinke schommelingen tussen de core temps ) moet je een beetje geluk mee hebben (heb hier ook een cpu die zich op water tot 77 graden omhoog kan knokken ((i5 4670k @ 4.2)) en een gpu die niet verder komt dan 53)
Ok, dankjewel voor de info!
 
Freddy,

Hebben jullie nog spul om tubing vast te zetten? Heb wat clips voorbij zien komen volgens mij, maar weet niet wat voor maat ik moet hebben... Dat is het enige wat mij kwa waterkoeling nog resteert te doen!
 
Er zijn geen nog geen tubing "houders" die fabrikanten produceren.
In de meeste gevallen is dat ook niet nodig.
Kan je een foto plaatsen van waar en hoe je een houder wilt hebben?
 
S55ywhD
S55ywhD
S55ywhD.jpg


Het onderste stukje na de pomp met de bochten en het kraantje. Dat weegt zwaar en beweegt wanneer ik de kast beweeg. Daarnaast moet ik wel de pomp nog vast zetten, maar dat is niet het probleem.

6dc18ecc977f0f1825dfb885b68132b7.JPG


Heb iets gevonden op het internet, zijn zwarte veerklemmen voor elektriciteitsbuizen, moet alleen de buitendiameter van de fittings nog opmeten om te kijken welke maat ik moet kopen. Deze klemmen kun je monteren met 3M dubbelzijdig tape

Ik wacht momenteel nog op een Corsair Commander Pro en Corsair expansion pack met ledstrips. Dan kan ik de 7e Corsair LL fan aansluiten en werkt alles in zijn geheel. Dan kabelmanagment afronden en dan is het klaar. Ben zeer tevreden met het resultaat!
 
Allen,

To-do-list:


- Ik heb momenteel geen voedingkabel voor 3e harde schijf (dit is mijn opslag), dus kan daar momenteel niet bij (bestellen) done
- PWM regeling instellen (momenteel is het zo dat op de CPU_FAN output een splitter zit, eentje gaat naar de PWM_POMP ander gaat naar de PWM hub. Van hier uit worden 7 fans aangestuurd) CPU_FAN regelt de fans van de radiator CPU_CHAN1 regelt overige fans
- LED verlichting 7e fan, de Corsair node pro heeft maar plaats voor 6x LED van de fans, hier nog oplossing voor vinden. Commander PRO aangeschaft, samen met LED expansion kit. Moet alleen de volledige LED-strip nog werkend krijgen
- Pomp + tubing vastzetten (momenteel staat de pomp nog los, moet deze nog vastschroeven [rubber onder voor trillen] en de onderste tubing nog vast monteren vast gezet met zwarte schroefjes
- Kabelmanagment (kast is momenteel nog helemaal open voor inspectie lekkage en kabelmanagment) kabelmanagment done
- Audio front regelen (audio front werkt nog niet goed en raar genoeg staat er op de kast niet welke MIC / AUDIO OUT is gefixt
- Prime95 stresstest (heb al een test van de vorige setup gedaan (NOCTUA DH-14) en screenshot gemaakt van temps done
- GPU stresstest (heb hier geen vergelijkings materiaal) to-do
- Overclocken? (dit is voor latere zorg) to-do


Dan nu de foto's van het afmaken:

m6dl4iR.jpg

Montage van de nieuwe pompdrain

tq0sTDW.jpg

Pompdrain close-up


tClNs4k.jpg

Pompdrain geverft, haha
:icon_razz:


BVuKWHb.jpg

Begin kabelmanagment

STObCvM.jpg

How to fill the PC with liquid?


3fXtJ2T.jpg

Einde kabelmanagment


nhhHbsB.jpg

PC build done! :023:

Okxmot5.jpg

PC build done! :023:
Okxmot5
 
Laatst bewerkt:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
P Water koeling voor mijn Radeon VII grafische kaart 100% beginner hier sorry;) Advies Waterkoeling Setup 4
Z Advies waterkoeling voor een beginner Advies Waterkoeling Setup 7
R Wat vragen van een beginner Waterkoeling 3
D Als beginner heb ik een vraagje over wat ik moet kopen Advies Waterkoeling Setup 8
T Waterkoeling voor beginner Advies Waterkoeling Setup 7
B de juiste waterkoeling producten voor een beginner Advies Waterkoeling Setup 8
D Vragen van een beginner Cases en Modding 3
M Beginner op gebied van waterkoeling: vraagt advies Advies Waterkoeling Setup 9
W Waterkoeling samenstellen, Beginner Advies Waterkoeling Setup 22
L Beginner in waterkoeling ( hulp nodig ) Advies Waterkoeling Setup 1
boefmans beginner: wie helpt mij op weg :-) Advies Waterkoeling Setup 6
Freddy Spiegelreflex camera, doen of niet? Zo ja, welke voor beginner? Fotografie, Film en Video 166
E I7 920 Waterkoeling beginner Advies Waterkoeling Setup 4
Calimero Beginner zoek hulp / duwtje in de goede richting Waterkoeling 23
S Beginner waterkoeling Waterkoeling 13
l3p Beginner met waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 73
Rensko Waterkoeling voor beginner (CPU-Only) Advies Waterkoeling Setup 51
J Beginner Advies Waterkoeling Setup 7
wijthoef Beginner casemodding Cases en Modding 23
S Beginner Watercooling! Hulp nodig op paar vragen Advies Waterkoeling Setup 37
A [CaseMod] Copper Pyramid - Azza 804 - Designed by Vogd Gallery & Build Logs 7
bunbun casemod project "red elegance" Gallery & Build Logs 11
bunbun vraagje betreft koeling custom casemod Overige Koeling 9
Freddy The Party 15: HighFlow Casemod Compo, doe nu mee! Lan Party 20
L casemod vraag Cases en Modding 1
Freddy Car Wrap / Wrap Folie -> Casemod Wrap bij HighFlow! HighFlow Product Suggesties en Nieuws 7
V Comsom 2 casemod Gallery & Build Logs 2
alain-s [VERKOCHT] Custom casemod watergekoelde game pc Verkocht 3
Freddy The Party 13: HighFlow Casemod Compo, doe nu mee! Lan Party 47
Freddy The Party 12: HighFlow Casemod Compo, doe nu mee! Lan Party 56
C Kleine casemod Coolermaster 430 Elite en Cyborg rat 5 pinksteun mod Cases en Modding 2
k.3nny ModWithMe: Nederlandse Casemod/Designing onderneming Algemene Discussies 8
NaabJ Casemod als profielwerkstuk Cases en Modding 28
kier Maximus VI Formula Show Casemod MbK Gallery & Build Logs 15
Cygnitr0n [Casemod] Raspberry Pi "Silent 4 Twin Cooler" Gallery & Build Logs 8
Sw333t [VERKOCHT] Addonics STMPC-B Storage Tower (gemod, casemod "siNAS" Verkocht 20
sireentje allerlei vragen ivm mijn komende casemod Cases en Modding 18
gerjanlubbers Casemod mini ITX kast, Iemand een leuk idee? Cases en Modding 4
Freddy TP11 HighFlow Casemod Compo Lan Party 5
k.3nny [VERKOCHT] LianLi PC-7HX Casemod INCL voeding + more Verkocht 11
H [Casemod] GAME HARD, FOLD HARDER Gallery & Build Logs 162
k.3nny K.3nny's "Classy" LianLi Pc-7HX Casemod Gallery & Build Logs 148
S nieuw bureau voor smiley(casemod) Gallery & Build Logs 33
Freddy TP10: HighFlow Casemod Compo, jouw tips aub Lan Party 37
T1mmy Eerste casemod project, frame of niet? Cases en Modding 0
gerjanlubbers pc onderdelen voor mijn 1ste casemod Hardware & Software 4
gerjanlubbers mijn eerste casemod ideen. White and orange Cases en Modding 5
mierenking Xbox360 Casemod Saints Row theme Gallery & Build Logs 17
Freddy TP9 HighFlow Casemod Compo Lan Party 42
MrGiorgio Highflow'ers in de casemod compo van CM Cases en Modding 15

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan