• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

[CaseMod] Copper Pyramid - Azza 804 - Designed by Vogd

Allubz

Junior Member
Designed by Vogd | Copper Pyramid

Hallo, mijn naam is Albert en ik run een custom design workshop genaamd Vogd Design, vanuit Groningen. Ik heb ruim 10 jaar ervaring in het bouwen van high-end workstations voor de audio- en visuele creators, wetenschappelijke toepassingen, en ook gaming rigs. Mijn doel is om een entree te maken in de DIY custom cases en case modding scene, na een paar in-house projecten te hebben gedaan. Dit is mijn eerste publieke project, genaamd “Copper Pyramid”. Ik hoop dat je van deze build log kan genieten, en ik zie je reactie graag tegemoet!

Als je de promofilm nog niet hebt gezien, dan kan je hier direct een volledige indruk van de build krijgen:

Voor contactgegevens kan je mijn website bezoeken: https://vogd.design


Als je benieuwd bent naar hoe deze build tot stand is gekomen, dan volgt hier het hele log!


Het concept:

jU5NXrR.jpg


Het system is gebouwd in de Azza 804 piramidevormige behuizing. Deze kast heeft een paar unieke eigenschappen en problemen als het gaat om het bouwen van een high-end workstation. Gezien dit de eerste build is waar ik een zaag in zet en verf op aanbreng, ben ik met de volgende schetsen aan de slag gegaan:

XDy13vN.png


Voor het 3D-model heb ik SketchUp gebruikt om de twee binnenplaten van de behuizing na te maken, om vanaf daar onderdelen vanuit o.a. 3D Warehouse te gebruiken. Hiernaast bleek Alphacool een heel repetoir aan 3D modellen op hun website te hebben, wat superhandig is. Na heel wat late nachtjes had ik de smaak te pakken, en kon ook zelf onderdelen op maat namaken.

pg8Ddxs.png

In deze sketch is de onderkant nog niet helemaal ingevuld, want er missen nog fill ports en de fan / pump controller.

Je kan zien dat ik nog niet echt een 3D modelleer held ben, want de tubes steken nog door de onderkant en dat is uiteindelijk niet het doel… denk ik. Wat opvalt voor deze behuizing is dat Azza ventilatie voor één 360mm radiator heeft aangebracht, terwijl ik dit heb uitgebreid naar de andere kant, zodat naast de processor ook een videokaart mee kan worden gekoeld.

xdXyaNa.png


Een ander leuk aspect van deze build, wat het tegelijkertijd wat ingewikkeld maakte, is dat er geen waterreservoir aanwezig is. Ik gebruik de overige poorten op de X-Flow radiatoren aan de onderkant voor temperatuursensors en het water (bij)vullen in de loop. Aan de voorkant van het systeem komt een I/O plate, maar in het model is het handig om naar binnen te kunnen kijken. In de kern van het systeem zit een op de millimeter precies passende pomp. Het lijkt misschien nog lekker ruim, maar als alle handgemaakte kabels en adapters er eenmaal in zitten, wordt het erg krap. Je ziet al hoe dicht de pomp weer bij de voeding zit; het past net!


Here's how it started:
Met regelmaat ben ik in de workshop bezig met builds voor klanten en aan het klooien met onderdelen voor inspiratie, en ik liep al een poos rond met het idee om iets te maken wat we nog niet eerder hadden gezien. Ik kon een poos niet echt iets vinden om mee aan de slag te gaan, tot ik de Azza 804 tegenkwam. Om eerlijk te zijn is hun presentatie van de behuizing, met een boel goedkope RGB erop, niet het eerste wat me aansprak, maar de piramidevorm boeide me direct. De behuizing kostte me ruim €250, maar na het indrukken van de bestelknop sloeg ik direct aan het plannen. Toen de kubieke meter verpakking aankwam kon ik niet wachten en maakte ‘m open, om het volgende te zien…


oAHbtBL.png


De topplaat van de behuizing was convex, of stond bol op z’n Nederlands. Het is een heel stevige en zware behuizing, met staalplaten van 1 en 2mm dik, in een sterke piramidevorm. Al helemaal mooi is dat praktisch de hele behuizing uit elkaar te schroeven is, behalve deze topplaat natuurlijk. Dat was even balen.

FdQQr9I.jpg
FdQQr9I.jpg

De bovenplaat staat bol, waardoor het moederbord ook bol zou komen te staan, wat mogelijk voor schade zorgt als je bedenkt dat er nog heel wat stevig ingeschroefd materiaal op komt, zoals het processorblok, en de rest van de waterkoeling.

Dus, ik nam contact op met Azza halverwege december 2021, en zonder pardoes zorgden ze voor een pallet met een vervangende behuizing vanuit hun Duitse distributeur. Na nog een kleine moeite, en uiteindelijk een maand later, stond er een pallet voor de deur met een nieuwe, perfecte behuizing.

bwMYgfr.png
bwMYgfr.png


Een shoutout naar Azza is op zijn plek voor hun hulp. Ik hoefde er niet moeilijk over te doen, behalve de situatie uit te leggen en een foto te versturen, en toen gaven ze zelf al aan dat dit niet hun kwaliteitsstandaard is. Ze stuurden een prima vervanger, dus ik kon verder.
 
Laatst bewerkt:
Onderdelen:
Bedankt dat je tot nu toe meeleest! Deze machine wordt een beest. Er komen verschillende merken qua componenten in, omdat er heel krappe plekken in zitten, en het diagonale thema door verschillende onderdelen te combineren goed naar voren komt. Ik hoopte wel een beetje dat een paar merken wilden sponsoren, maar ze gaven niet thuis. Het voordeel was dat ik geen reclame hoef te maken, en verder de vrije keuze in aanschaf van onderdelen behield, om zo het systeem tot leven te laten komen zoals ik het voor me zag.

7TcrSit.jpg



Het basissysteem:
Behuizing: Azza Pyramid 804
Voeding: Seasonic Prime PX-850
Kabels: Pexon PCs
Moederbord: Gigabyte B550 Vision D-P
Processor: AMD Ryzen 5950X 16-core
Geheugen: 32GB (4x8GB) DDR4-4700 C17 (Samsung B-die) @ DDR4-3800 C14
Grafisch: AMD Radeon RX6900 XT 16GB
Opslag: PCIe 4.0 NVME, 3x PCIe 3.0 NVME
Opslag/Netwerk: Synology E10M20-T1 (2x PCIe3 NVME, 10Gbit LAN)
Risers: PCIe3 & PCIe4

Het moederbord is het enige B550 moederbord wat uit de fabriek in een mooi wit thema komt, met een sloot aan aansluitmogelijkheden. Eerst had ik de Vision D aangeschaft omdat de D-P nog niet bestond, maar toen kwam ik erachter dat de interne USB-C header hierop ontbrak. Dit is ook het enige verschil tussen de moederborden. Volgens mij was Gigabyte het gewoon vergeten; beetje dom. Initieel wilde ik de 6800XT verbouwen gezien de wat redelijkere prijs, maar rond 2021 waren de videokaartprijzen niet te harden, en heb ik een 1080Ti met bijbetaling geruild voor een 6900XT. De hoogst gebinde B-die chipset voor het geheugen is een no-brainer voor snoeiharde DDR4 prestaties, en we weten allemaal hoe lekker AMD’s Zen-series op strakke geheugentimings gaat (of anders weet je het nu).

De Synology insteekkaart kwam als een noodzakelijk kwaad om de hoek kijken, want een workstation moet genoeg plek voor opslag hebben. Omdat ik alle 2.5” SSD en 3.5” HDD brackets verwijderd had om ruimte te maken voor een tweede 360mm radiator, was dit een handige oplossing om twee M.2 slots erbij te krijgen. Daarnaast heeft dit moederbord een uitgebreide I/O sectie maar geen 10Gbit LAN, waarin deze kaart wel voorziet, naast het totaal van M.2 slots naar vier te tillen. Een alternatief voor deze netwerkkaart kan alsnog een vier-slots M.2 insteekkaart zijn, voor een totaal van zes M.2 slots. Best wel nice!

lYY5W1h.jpg



De koeling:
Pomp: Alphacool VPP655 PWM Eisdecke D5
Processor: XSPC RayStorm Neo AM4
Videokaart: EK-WB Quantum Copper+Plexi, incl. backplate
Radiators: Alphacool NexXxoS ST30 360mm X-flow
Ventilatoren: Phanteks T120
Fittings: Phanteks 90-degree fittings
Controller: AquaComputer Octo

De enige plekken waar je het water kan zien zijn de CPU en GPU blokken, met transparant plexiglas boven een koperen basis. Beide radiatoren hebben vier poorten, in de extra poorten zet ik twee temperatuursensors voor het warmste en koudste punt in de loop, en twee poorten zijn voor vullen en legen van de loop. Het vullen van het systeem wordt een onaangenaam klusje, maar de build blijft er wel heel netjes door.

De pomp is een aparte D5 zonder reservoir, die op de millimeter precies tussen de bodem en topplaat bleek te passen. Hiervoor heb ik de schroefgaten in de bodem uitgeboord, zodat de pomp net voor de voeding zou passen. Hierom heb ik een zo klein mogelijke voeding uitgekozen, waar de Seasonic PX-850 bijna precies paste, op een kleine aanpassing van het mounting frame na.

OVDJoRi.jpg


Laten we zeggen dat de loop begint bij de processor, een van de heetste onderdelen. Het water wordt dan in de videokaart geleid, welke vaak meer stroom kan verbruiken maar koeler draait door de grootte van de kaart. Hierna wordt alle hitte in de ‘warme radiator’ gedumpt, welke achterop het systeem verbonden is met de ‘koude radiator’. Vanaf hier is het water op z’n koelste punt, gaat door de pomp, en weer terug in de processor, et cetera.

xCIBvqz.jpg




De bekabeling:
De ATX 24-pin en 8-pin kabels zijn handgemaakt op lengte en kleurenschema door Pexon PCs. Initieel had ik ook paarse kabels voor de interne bekabeling voor ogen, zoals USB3 en dergelijken, maar uiteindelijk heb ik voor zwarte sub-bekabeling gekozen, om de accenten qua kleurenschema beter uit te laten komen.

Een leuke feature zijn de 180-graden 8-pin videokaart PCI-E adapters. Ze zijn heel kort, vallen niet op, maar zorgen ervoor dat de kabels een strakke bocht maken, en weer netjes uitkomen qua kabelmanagement. In het bovenstaande plaatje zijn ze al gemonteerd, maar amper te zien.

Het idee om de controller onderop te bouwen kwam vanuit het perspectief van cable management. Alle kabels van de pomp, fans, en RGB komen zo onderop de case, waar je geen zicht op hebt, en ze eenvoudig weg te werken zijn. De controller kan de ventilators op basis van de koude en warme emperatuursensors op basis van delta-temperatuur aansturen, waardoor de rig praktisch altijd onhoorbaar is.

De controller stuurt ook de RGB aan die onderop het systeem is aangebracht, waardoor het systeem lijkt te zweven; een inspiratie vanuit de autowereld.

1DadImm.jpg

Het verplichte plaatje van gebruikte onderdelen

Onderdelen die toch niet zijn gebruikt:
In de initiële schetsen wilde ik graag een 45mm of zelfs 60mm dikke radiator gebruiken, en dan dunne ventilatoren op de bodem gebruiken. Na wat onderzoek en rekensommetjes, werd het duidelijk dat de dunne ventilatoren niet sterk genoeg zouden zijn om de hoeveelheid hitte uit dit systeem uit de radiatoren te trekken. Dus uiteindelijk viel de keuze op precies passende 30mm radiatoren, waar stevige 30mm fans de lucht doorheen duwen, tegen de convectie in. De lucht word hierdoor buiten de kast om geduwd en er vind amper circulatie van hete lucht plaats.. Zo krijg je 500-600W toch gekoeld met normale radiatoren.

De planning was om een T-split te maken in de buis achterin de behuizing, welke tussen de twee radiatoren loopt. Dit zou helpen met het vullen en legen van het systeem, maar esthetisch gezien leek dit geen goede keuze, los van water dichtbij de voeding, en gelukkig zijn er vrije poorten op de radiatoren. Nu moet de piramide wel op z’n kop worden gezet om te vullen, wat ietwat onpraktisch is gezien de vorm en de 30kilogram aan gewicht.

Verschillende koelblokken voor de processor zijn de revue gepasseerd, en hoewel sommigen ook goed hadden gepast qua uiterlijk, kwamen ze qua layout voor de fittings niet goed uit. Ofwel de fittings waren te groot om samen erop te passen, of de layout van de behuizing zou de buizen zo niet kwijt kunnen, gezien alles op de millimeter precies past.
 
Laatst bewerkt:
Het bouwproces:

Passen, boren, en zagen:
Zoals met elke watergekoelde build, is wat rekenwerk en het testen van verschillende opties broodnodig. Dus nadat de 3D schets klaar was en de onderdelen op maat waren gemaakt, was ik blij verrast de praktisch de hele schets klopte, op een verschil na dat de radiatoren moesten worden omgedraaid.

NbIJ0Au.jpg

In de schets staan de radiatoren nog gespiegeld.


Z8xUhFG.jpg


In de originele behuizing is een 120mm ventilator in de top geplaatst, wat er niet bijzonder mooi uit ziet. Ik heb de toegevoegd koelwaarde hiervan getest en die was nihil, dus heb ik ‘m verwijderd. De meeste frisse lucht komt via de uitsparingen van de glazen zijplaten naar binnen. De kabelgoot voor deze bovenste fan heeft nu een RGB kabel waardoor een LED het systeem van boven naar beneden kan verlichten; shiny! De kabel komt helemaal tot op de bodem, bij de OCTO controller aan om een kabelzootje en de verschillende RGB software van bedrijven te vermijden.

2LoUu0H.jpg

De behuizing wordt geleverd met videokaarthouder, maar die hebben we in de uiteindelijke versie niet nodig, want de stevige buizen houden alles op hun plek.

Als je op de bovenplaat kijkt zie je wat uitsparingen voor bekabeling. Ze waren allemaal te smal of niet in de juiste positie, dus met een multitool heb ik de stalen plaat bewerkt, en met twee-componenten epoxy andere gaten juist dichtgemaakt.

te7YUWo.jpg

Work in progress

Toen begonnen de echte boorklussen. Er waren heel wat extra schroefgaten om te maken voor de radiatoren, de pomp, en natuurlijk de ventilatiegaten voor de tweede radiator.

FCAlHIY.jpg


Het kostte uiteindelijk een half uur om een enkel gat uit te zagen door het 2mm dikke staal, met een 120mm gatenzaag. Lekker, als het 30 graden binnen en buiten is.

W2azSPo.jpg


Hier zie je de OCTO controller op de bodem van de kast, en de ventilatiegaten voor de tweede radiator. Het vierkante gat in het midden is de ventilatie van de voeding.

IMUP2Ql.jpg


De voeten van de behuizing heb ik gemodificeerd om de temperatuursensors in de radiatoren te kunnen monteren, en om kabels te verbergen.

hrg9h2K.jpg


Om de OCTO onderop het systeem te kunnen plaatsen heb ik een horizontale Molex connector erop gesoldeerd, gezien deze van origine naar boven stak en hierdoor onder de kast uit kwam.

VikEWh4.jpg


Alle buizen zijn in koper overgespoten. Je ziet het verschil met echt koper op een afstandje amper, maar als deze build nog eens een upgrade van mij krijgt, dan heb ik nu de perfecte mallen om echt koper te gebruiken. Het zou mogelijk nog een klein beetje helpen met de koeling van het systeem, maar het beest is uitstekend en stil gekoeld in de huidige configuratie.

ByGea88.jpg


Natuurlijk hoort er ook een plaatje van het buigen der buizen bij!

hssKhSN.jpg


De kleine voeding paste net niet; daar had ik me verrekend in de schets. Na wat werk met de multitool kon de mount van de behuizing toch worden gebruikt, zij het een klein stukje opgeschoven.
Verder waren er weer wat gaten over, dus die konden met epoxy dicht worden gemaakt.


The Paint Job

Welke onderdelen zijn er eigenlijk allemaal geverft, wil je weten? Nou, bijna alles!

- Het buitenframe heeft een koper-naar-zwart gradient
- De rest van de behuizing is matzwart geverfd, behalve de topplaat welke wit is
- Het VRM koelblok op het moederbord is zwart met een streep paars geverfd
- De DDR koelblokken zijn origineel van OCZ Reaper X (DDR2!), waar het logo van is verwijderd en de blokken vervolgens wit met paarse strepen geverfd is. Mijn favoriet!
- De PETG buizen en vingerschroeven zijn koper gespoten
- Alle standaardschroeven zijn paars gespoten
- Er was een overweging om de fans over te spuiten, maar het donkergrijze thema van de fans geeft wat diepte aan het blackout thema van de onderkant, dus vooralsnog zijn fabriekskleur
- Waar mogelijk heb ik alle logos van bedrijven verwijderd. Het “Radeon RX” gedeelte van de videokaart op het videokaart waterblok kreeg ik er niet af, dus als je een suggestie hebt, dan hoor ik het graag.

Hier volgt een selectie plaatjes van het verf- en spuitwerk:

mv9OidX.jpg


C0xCZds.jpg


zEiqMK2.jpg


a0z7sF9.jpg


De VRM heatsink van het moederbord

FoP3qlj.jpg


De koelers van het werkgeheugen worden aangepakt

ljMnKC9.jpg


Een lastig en onvoorzien gedeelte van deze build was het passen van de geverfde buizen tezamen met het processorblok, zonder de verf te beschadigen en zonder het processorblok en de fittings mee te spuiten. Uiteindelijk, na een aantal pogingen, is alles er strak opgekomen!

BivxVs0.jpg


Het systeem heeft ook twee 3D geprinte onderdelen, vanuit een hiervoor gebouwde 3D printer. De piek van het systeem huisvest de voorheen genoemde RGB LED, die het systeem zachtjes maar effectief verlicht. Om de LED precies in het midden aan te brengen heb ik een onderdeel ontwikkeld dat precies in de bovenkant van de behuizing past.

H7wI1Xs.jpg


Het moederbord heeft een irritante debug LED die altijd aan staat, zelfs als je in het OS bent aangekomen. Andere moederbordmakers hebben vaak de optie om de LED uit te zetten bij aankomst in OS, maar Gigabytes reactie was dat dit “onmogelijk” is. Dus heb ik een kapje ontworpen en uitgeprint die precies over de LED heenpast, en er makkelijk af gaat als troubleshooting nodig zou zijn. Geen irritante lichtjes meer!
De buizen lijken scheef te staan, maar dit is meer camerapositie en lens ding dan de werkelijkheid.
 
Laatst bewerkt:
Het eindresultaat
Om eerlijk te zijn ben ik best trots op deze eerste build, die tijdens het maken ervan steeds beter begon te voelen en uitzien. Dus, hier is ‘ie:

YayWOK8.jpg


wP9pjFg.jpg


KLc93x7.jpg


GGBRnk5.jpg


E6K03Vm.jpg




Shoutout!
Laten we eerlijk zijn, ik zou wel een uitmuntende systeembouwer, metaalbewerker, verfer, en kabelmaker zijn, als ik alle op maat gemaakte onderdelen zelf had bedacht, ontworpen, en gemaakt. In het hele proces waren er moment dat ik dacht dat onderdelen niet zouden lukken, of zelfs het hele project zou falen, maar met de hulp van onder andere de volgende mensen (zonder specifieke volgorde) is het project toch helemaal gelukt!

Vrienden van de Moshpit of Creation in Groningen, Nederland (verfwerk en advies hierover)
Hans van ASRock, Nederland (eigenaardig kabeltje, die ik niet mag benoemen; weet je welke?)
Thomas Grootoonk, Nederland (professionele foto- en videografie, en de website header)


Heb je interesse in een custom design workstation voor je visuele plezier of professionele behoeftes? Aarzel dan niet, en stuur een bericht!

--------------------> https://vogd.design <--------------------
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
foxbuster Beginner casemod en waterkoeling Waterkoeling 32
bunbun casemod project "red elegance" Gallery & Build Logs 11
bunbun vraagje betreft koeling custom casemod Overige Koeling 9
Freddy The Party 15: HighFlow Casemod Compo, doe nu mee! Lan Party 20
L casemod vraag Cases en Modding 1
Freddy Car Wrap / Wrap Folie -> Casemod Wrap bij HighFlow! HighFlow Product Suggesties en Nieuws 7
V Comsom 2 casemod Gallery & Build Logs 2
alain-s [VERKOCHT] Custom casemod watergekoelde game pc Verkocht 3
Freddy The Party 13: HighFlow Casemod Compo, doe nu mee! Lan Party 47
Freddy The Party 12: HighFlow Casemod Compo, doe nu mee! Lan Party 56
C Kleine casemod Coolermaster 430 Elite en Cyborg rat 5 pinksteun mod Cases en Modding 2
k.3nny ModWithMe: Nederlandse Casemod/Designing onderneming Algemene Discussies 8
NaabJ Casemod als profielwerkstuk Cases en Modding 28
kier Maximus VI Formula Show Casemod MbK Gallery & Build Logs 15
Cygnitr0n [Casemod] Raspberry Pi "Silent 4 Twin Cooler" Gallery & Build Logs 8
Sw333t [VERKOCHT] Addonics STMPC-B Storage Tower (gemod, casemod "siNAS" Verkocht 20
sireentje allerlei vragen ivm mijn komende casemod Cases en Modding 18
gerjanlubbers Casemod mini ITX kast, Iemand een leuk idee? Cases en Modding 4
Freddy TP11 HighFlow Casemod Compo Lan Party 5
k.3nny [VERKOCHT] LianLi PC-7HX Casemod INCL voeding + more Verkocht 11
H [Casemod] GAME HARD, FOLD HARDER Gallery & Build Logs 162
k.3nny K.3nny's "Classy" LianLi Pc-7HX Casemod Gallery & Build Logs 148
S nieuw bureau voor smiley(casemod) Gallery & Build Logs 33
Freddy TP10: HighFlow Casemod Compo, jouw tips aub Lan Party 37
T1mmy Eerste casemod project, frame of niet? Cases en Modding 0
gerjanlubbers pc onderdelen voor mijn 1ste casemod Hardware & Software 4
gerjanlubbers mijn eerste casemod ideen. White and orange Cases en Modding 5
mierenking Xbox360 Casemod Saints Row theme Gallery & Build Logs 17
Freddy TP9 HighFlow Casemod Compo Lan Party 42
MrGiorgio Highflow'ers in de casemod compo van CM Cases en Modding 15
M Advies Watercooling voor Cosmos S casemod ( €250 - €300 ) Advies Waterkoeling Setup 13
focus08 First Casemod HAF932 Gallery & Build Logs 28
G Welk moederbord voor mijn casemod; Ipple I5 Hardware & Software 2
G Apples G5 casemod: Ipple i5 Gallery & Build Logs 116
Celly M'n nieuwste awesome casemod Cases en Modding 7
fatal_error.be fatal_error eerste casemod/ build log/upgrade Gallery & Build Logs 80
E even better then the tubberware casemod Cases en Modding 1
vincent leuke antec 900 casemod Waterkoeling 6
G Guardian's casemod log Cases en Modding 64
D ward0 casemod log Gallery & Build Logs 69
Jason EK-QuantumX Delta TEC - Copper + Nickel HighFlow Product Suggesties en Nieuws 6
Slader [Gezocht] EK Supreme HF copper/nickel - Plexi Gezocht 0
Jason EK-QuantumX Delta TEC - Copper + Nickel HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
F GTX 1080 hydro copper Waterkoeling 1
P [VERKOCHT]Ek-Supremacy Clean CSQ (Copper Acetal) Verkocht 1
R Aansluit advies EVGA GeForce GTX 980 Ti Hydro Copper op Swiftech H220X Advies Waterkoeling Setup 1
M Phobya Xtreme 200 - 85mm V.2 - Full Copper met wat accessoires HighFlow Product Suggesties en Nieuws 4
mukkel [VERKOCHT] EK GTX670 Copper Acetal Verkocht 2
WiSK Coollaboratory Liquid Copper HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
R Aqua-Computer Ramplex Copper Edition RAM Block op Dominator platinum? Waterkoeling 3

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan