• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Casemod als profielwerkstuk

NaabJ

New member
Hey Highflowers :)

Ik zit nu in 6 atheneum en ik moet dit jaar een profielwerkstuk maken. Ik moet een vak uitkiezen waar ik dit voor wil doen en ik moet hier minimaal 80 uur aan uitbesteden. Aangezien ik toch iets wil doen dat me interesseert, ga ik kiezen voor het maken van een casemod. Echter heb ik hier enkele vragen over.

Materiaal
Welk materiaal kan ik het beste gebruiken? Ik heb geen ervaring met hout of een metaal. Mij werd in de chat aangeraden om met hout te beginnen aangezien het makkelijker is. Heeft het echter grote gevolgen op de temperatuur?

Moeilijkheid
Ik wil natuurlijk het liefst met niks beginnen, maar is dit haalbaar met 0 ervaring? Mijn vader is handig en kan me dus eventueel tips geven over hoe ik het moet aanpakken en soms helpen. Ook heb ik gereedschappen tot mijn beschikking.

Overig
Zijn er nog andere dingen waar ik rekening mee moet houden als ik ga beginnen met het maken van een casemod? Ik ben nu bezig met ruwe schetsen en zal alles langzamerhand precies uittekenen, maar er zullen ongetwijfeld dingetjes zijn die ik over het hoofd zal zien. Welke rookie mistakes moet ik voorkomen?
 
hout is inderdaad een van de betere materialen om mee te beginnen. Afhankelijk van het gebruikte type kost het een stuk minder dan andere materialen. Ook het bewerken en bevestigen kan een stuk makkelijker en kostelozer dan bijv. metaal of acryl. Gevolgen voor de temperatuur zijn er niet zolang je kast goed ontworpen is.

Dat is eigenlijk het moeilijkste aan iets zelf bouwen, het goed functioneel ontwerpen en vervolgens uitvoeren zodat alle functionaliteit behouden blijft.

Alvast een paar tips voor het werken met hout:
- hou rekening met de dikte van je materiaal, een betrouwbare houten platen is toch snel 4-5mm op zijn minst, dat is meer dan bijvoorbeeld metaal en kan op bepaalde plaatsen een rol spelen. Zo zal je door een dikke plaat niet de standaard fan schroefjes kunnen gebruiken. Je zal dus met een andere (mooie) oplossing moeten komen.
- Hout heeft ook positieve eigenschappen, zo zal hout schokken beter dempen dan metaal.
- Met hout kan je een aantal dingen beter niet doen die je met metaal wel zou kunnen. Probeer bijvoorbeeld geen fijne gaatjes te gebruiken achter een fan of als passieve intake. Door de dikte zijn deze restrictiever dan ze in metaal zouden zijn. Gebruik de dikte van je materiaal bijv. om 'semi'-fijne gleuven te maken voor intake. De dikte 'maskeert' dit als je er zijdelings op kijkt, en als je er recht op kijkt zie je het gewenste. Dat heb je bij metaal bijvoorbeeld niet.
- Hout heeft een lage kost, dus kan je gerust een volledig proto-type maken alle foutjes tijdens het maken te vinden en dan een 'nette' versie maken.
- Gebruik de correcte vijzen. Als je te lange of dikke vijzen gebruikt 'barst' je plankje en dan wil je niet.
- Geef alles een kleurtje als het af is ;)
- Post hier foto's en er komen heus wel meer tips ;)
 
Bedankt voor je tips! Ik wil volgend jaar Industrieel Product Ontwerpen gaan studeren dus een project als dit komt goed uit. Daarom vind ik het ook leuk om te horen dat je het hebt over een "andere (mooie) oplossing"!
Aan die gleuven heb ik nog niet gedacht. Was van plan om een fangrill zoals deze te gebruiken om de fan te maskeren, maar gleuven lijken me wel mooier. Als ik eenmaal ga beginnen zal ik zeker een worklog plaatsen zodat fouten kunnen worden voorkomen.

Heb ik misschien ook extra ruimte nodig aan de binnenkant voor de warmteontwikkeling?
 
leuk project.

Zo als k3nny al zegt sketchup is heel handig om al wat ideeen te krijgen van hoe je het wil.
Neem tijd voor je research.
Bedenk daar bij ook wat voor onderdelen als hardware gaat gebruiken zo dat je geen ruimte gebrek hebt.
En kabel management wat uit eindelijk de netheid van je werkstuk het meest beïnvloed als je je hardware laat zien door middel van een window.
Kijk veel naar build logs hier op het forum of elsewhere.
Je komt soms daar door op ingenieus ideeën en oplossingen.
Schroom niet om vragen te stellen.
Zit hier op het forum zeer veel ervaring met modden en scrats builds.

En wens je veel succes met je project.
 
Het gaat bij dit project meer om het bouwen dan de hardware. Ben niet van plan om hier een 'super-deluxe high-end systeem' in te maken, hooguit mijn oude systeem hierin overzetten. Weet dus nog niet of ik goedkope hardware ga kopen of mijn huidge systeem overzet. Ik gebruik mijn Corsair Obsidian 650D als vergelijkingsmateriaal om te zien hoe groot het ongeveer mag zijn. Ik ga echter geen 1:1 kopie maken van de afmetingen.

Heb ook toestraks eventjes gespeeld met sketchup, maar denk toch dat ik voor tekeningen ga. Sketchup werkt nog een beetje stroef bij mij.
 
Het was ook meer bedoeld met weet je maten van je hardware dat je gaat gebruiken.
(vb: Je gebruikt grove maat van een ax850 voeding als maat en je gaat achter af een ax1200i plaatsen Dan kom je ruimte te kort. visa versa ziet er weer niet erg strak uit als je erg lelijke ruimte over houd wat niet de planning was. Neem de tijd en meten is weten)
Dan kom je het minsten in problemen met het ontwikkelen van je eigen case ;)
 
zelf ook ooit begonnen om een houten case te maken. was best goed gelukt. maar achteraf kwam ik erachter dat de case net een klankkas was geworden. dus veel meer herrie maakt als een normale alu/ijzeren case.

dus maak ook voldoende openingen zodat dit niet gaat gebeuren ^^
 
NaabJ, leuke plannen heb je, ik wens je succes. Aangezien je volgend jaar Industrieel Product Ontwerpen gaat studeren; is het misschien een idee om even te informeren over welk tekenpakket ze bij jouw aanstaande onderwijsinstelling gebruiken (SolidWorks, Inventor etc.)? Misschien weet je dit al. Je kan dan gelijk dat tekenpakket van je onderwijsinstelling installeren en die 10 uur, die je anders in Sketchup had gestoken, in het tekenpakket van je school steken. Al helemaal omdat je het wat stroef vindt werken. Handtekeningen werken natuurlijk ook, maar kunnen mijns inziens onvoorziene problemen (lees: maat- en meetfouten, ruimte in de behuizing en verdere aspecten) niet duidelijk(er) maken. :024:

Over de materialen: hout is een prima materiaal om je eerste behuizing te verwezenlijken. Hout scoort vergeleken met metaal een stuk minder goed als het gaat om warmtegeleiding (conductie); hout isoleert bij dezelfde wanddikte dus beter dan metaal. Dit problemen zal echter niet aan de orde zijn als je een paar aan- en afvoer ventilatoren plaatst; de door de hardware geproduceerde warmte wordt dan netjes uit de behuizing verplaatst.

Begin gewoon met een paar handschetsjes en kijk wat voor mooi ontwerp er uitkomt, misschien hebben docenten op je huidige school ook wel ideeën? Goede keuze trouwens voor IPO! :003: (heb ik niet gestudeerd hoor)
 
Laatst bewerkt:
Gebruik alsjeblieft GEEN hout. Je hebt echt geen idee hoeveel werk het is omdat netjes te krijgen. 80% van alle mods met hout zijn ronduit slecht.

Je moet gewoon een avond lang door allemaal topics browsen van project logs over het hele net. Dan zie en leer je veeeeel meer dan wat wij je hier kunnen adviseren. Je ziet dan wat moeilijk is of makkelijk of duur of goedkoop, welke materialen, etc etc etc.
 
Gebruik alsjeblieft GEEN hout. Je hebt echt geen idee hoeveel werk het is omdat netjes te krijgen. 80% van alle mods met hout zijn ronduit slecht.

Welk materiaal raad jij me dan aan om te gebruiken? Ik heb namelijk nog geen ervaring en ik dacht dus dat hout het makkelijkste voor mij zou zijn om mee te beginnen. Ook heb ik geen gereedschappen om iets van aluminium of iets dergelijks te kunnen maken. Daarom lijkt hout mij de beste oplossing.

Je moet gewoon een avond lang door allemaal topics browsen van project logs over het hele net. Dan zie en leer je veeeeel meer dan wat wij je hier kunnen adviseren. Je ziet dan wat moeilijk is of makkelijk of duur of goedkoop, welke materialen, etc etc etc.

Ik ben de laatste tijd steeds vaker naar andere casemods aan het kijken en ik krijg wel steeds beter een idee van wat ik wil.
 
denk dat je toch zelf moet kiezen waar je je prettig bij voelt.

Hout
voordeel
relatief goedkoop makkelijk te bewerken en te corrigeren.
Nadeel
Wat lomper materiaal en meestal niet de allernetste uitstraling.

Aluminium
Voordeel
zeer degelijk en nette uitstraling veel mogelijkheden voor detail.
Meer mogelijkheden dan hout in verband met op nieuw openen stuiten van kast delen.
Nadeel
Lastiger te bewerken en verijst nette bewerking niet makkelijk foutjes te corrigeren.

Plexiglas/Acrylaat
voordelen
Zeer nette uitstraling heel veel mogelijkheden.makkelijk te bewerken(ligt aan welke soort). Nog relatief te corrigeren na kleine fouten al kan dat ook snel lelijk worden.
nadelen
Relatief best prijzig.Toch veel kans op beschadigen van materiaal(ligt ook aan welk soort)

Zo denk ik er een beetje over.
Aan jou de keuzen.
 
Ook even meegeven dat ook 80% van alle metalen/plexi scratchbuilds 'ronduit slecht' zijn. Dat ligt niet aan het materiaal, maar aan de modder/het ontwerp. Plan een houten case correct en je hebt veel meer kans op een nette afwerking dan met een half geplande alu case.
 
Wat lomper materiaal en meestal niet de allernetste uitstraling.


Deze casemod zag ik deze week op hardware.info staan. (Worklog.) Ik vond de behuizing toch behoorlijk strak uitzien, ondanks het van hout is. Deze uitstraling wil ik ook krijgen. Wil een wit/lichtblauw thema hebben met rechte lijnen maar met wel nog genoeg variatie om het 'spannend' te houden.
 
Laatst bewerkt:
ik zeg niet dat het niet netjes kan.
(volgens mij moet ik woorden gaan onder strepen)

maar het gross dat een houten pc kast maakt ziet er meestal niet uit zo als die build log ;)
Het is een advies geen aanval wat je van plan bent.
Wil je alleen maar helpen een keuze te maken.

BTW hier zal ik even de foto voor je bij zetten.
Die je wou laten zien.
119792253954249.jpg


En dit is wat ik meestal zie als iemand houten pc kast wil maken.
Al zullen de meeste hun kast niet eens willen plaatsen op het internet.
(het is maar een vergelijking)

Zeker met al de hulp die je hier krijgt, en wat je plening word. weet ik zeker dat het beter word dan dit.
En meer in de netheid van de bovenste.

turtlestep-turtlestep1.jpg


En als je blijkt echt skils met hout heb.
kunnen er helle mooie dingen gebeuren.
Bv

20091111183207427.jpg

20091111183204263.jpg


pcrus2.jpg


of gecombineerde matrialen

Aerodyne_1_-lussorian.jpg


de mogelijkheden zijn eindeloos.
Probeer je alleen te helpen met je keuzes en plannen.
(weet niet of dat deze post daar mee helpt :D )


Maar uit eindelijk waar het op uit draait is.
Je zou zelf keuzes moeten maken.
 
Laatst bewerkt:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
A [CaseMod] Copper Pyramid - Azza 804 - Designed by Vogd Gallery & Build Logs 7
foxbuster Beginner casemod en waterkoeling Waterkoeling 32
bunbun casemod project "red elegance" Gallery & Build Logs 11
bunbun vraagje betreft koeling custom casemod Overige Koeling 9
Freddy The Party 15: HighFlow Casemod Compo, doe nu mee! Lan Party 20
L casemod vraag Cases en Modding 1
Freddy Car Wrap / Wrap Folie -> Casemod Wrap bij HighFlow! HighFlow Product Suggesties en Nieuws 7
V Comsom 2 casemod Gallery & Build Logs 2
alain-s [VERKOCHT] Custom casemod watergekoelde game pc Verkocht 3
Freddy The Party 13: HighFlow Casemod Compo, doe nu mee! Lan Party 47
Freddy The Party 12: HighFlow Casemod Compo, doe nu mee! Lan Party 56
C Kleine casemod Coolermaster 430 Elite en Cyborg rat 5 pinksteun mod Cases en Modding 2
k.3nny ModWithMe: Nederlandse Casemod/Designing onderneming Algemene Discussies 8
kier Maximus VI Formula Show Casemod MbK Gallery & Build Logs 15
Cygnitr0n [Casemod] Raspberry Pi "Silent 4 Twin Cooler" Gallery & Build Logs 8
Sw333t [VERKOCHT] Addonics STMPC-B Storage Tower (gemod, casemod "siNAS" Verkocht 20
sireentje allerlei vragen ivm mijn komende casemod Cases en Modding 18
gerjanlubbers Casemod mini ITX kast, Iemand een leuk idee? Cases en Modding 4
Freddy TP11 HighFlow Casemod Compo Lan Party 5
k.3nny [VERKOCHT] LianLi PC-7HX Casemod INCL voeding + more Verkocht 11
H [Casemod] GAME HARD, FOLD HARDER Gallery & Build Logs 162
k.3nny K.3nny's "Classy" LianLi Pc-7HX Casemod Gallery & Build Logs 148
S nieuw bureau voor smiley(casemod) Gallery & Build Logs 33
Freddy TP10: HighFlow Casemod Compo, jouw tips aub Lan Party 37
T1mmy Eerste casemod project, frame of niet? Cases en Modding 0
gerjanlubbers pc onderdelen voor mijn 1ste casemod Hardware & Software 4
gerjanlubbers mijn eerste casemod ideen. White and orange Cases en Modding 5
mierenking Xbox360 Casemod Saints Row theme Gallery & Build Logs 17
Freddy TP9 HighFlow Casemod Compo Lan Party 42
MrGiorgio Highflow'ers in de casemod compo van CM Cases en Modding 15
M Advies Watercooling voor Cosmos S casemod ( €250 - €300 ) Advies Waterkoeling Setup 13
focus08 First Casemod HAF932 Gallery & Build Logs 28
G Welk moederbord voor mijn casemod; Ipple I5 Hardware & Software 2
G Apples G5 casemod: Ipple i5 Gallery & Build Logs 116
Celly M'n nieuwste awesome casemod Cases en Modding 7
fatal_error.be fatal_error eerste casemod/ build log/upgrade Gallery & Build Logs 80
E even better then the tubberware casemod Cases en Modding 1
vincent leuke antec 900 casemod Waterkoeling 6
G Guardian's casemod log Cases en Modding 64
D ward0 casemod log Gallery & Build Logs 69
C 22MMRGB aansluiten als PC aan/uit knop Handleidingen en Installatie Tips 4
anub1s18 er drijft iets in mijn reservoir en ik kan het niet echt identificeren als should not care of slecht Waterkoeling 2
Havvie Koeling wat voelt als een warm bad HighFlow Testimonials / Shopreviews 0
D Als beginner heb ik een vraagje over wat ik moet kopen Advies Waterkoeling Setup 8
Bas9466 vraag over tv als monitor weet dat het niet ideaal is uhd of hd Gaming 1
Freddy Intel LGA-1151 (Socket H3) Skylake i5/i7 -> zelfde montage als 1150, 1155 en 1156 Hardware & Software 6
D modding als werk? Cases en Modding 6
Sparky Meerdere routers (WIFI) aan elkaar koppelen als 1 netwerk? Hardware & Software 5
C Bovenkant reservoir als inlet Waterkoeling 3
L Wat te doen als er een lek is en moederbord is verzopen tijdens het leaktesten Waterkoeling 8

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan