Bij deze mijn build log:
Ik begin deze buildlog op 25-12-2009. Ik heb na het krijgen van raad een leuke set voor waterkoeling besteld. Later daarover meer, eerst eens kijken naar mijn pc zoals deze is zonder waterkoeling:
Kast: Antec Fusion P182
PSU: Coolermaster 520 Watt
Moederbord: EVGA N68 680i
Nforce koeler: Stock heatsinks met IBL PE 80 fan
CPU: Intel Conroe E6600
CPU Koeler: Scythe Ninja 2
VGA: Sapphire Vapor-X 4890
VGA koeler: stock
Geheugen: Kingston Hyper-X DDR2-800
Fans: 4x IBL 120mm, 1x IBL PE 120mm, 1x IBL PE 80mm
Harddisk behuizingen: 2x IBL HDD Box 20
Harddisks: 1x WD Raptor 74GB 2xWD Green 500GB 1x WD Green 1TB
Bekleding kast: IBL dempingsmatten maxi set
Fancontroller: Zalman ZM-MFC1 Plus
DVD Brander: een zwarte. geen idee welk merk.
Wat er gaat veranderen:
Eerst wil ik voor de waterkoeling gaan, voordat ik verder ga met verbouwen. De reden hiervoor is de prijs van de onderdelen. Mijn Highflow bestelling, geplaatst op 25-12-2009:
CPU: EK-Supreme LT - Acetal (775 - 1366)
- CPU Mounting kit: Alphacool Cool Cover Universal CPU Mounting Kit
- Backplate: EK-Backplate CPU LGA775
- Pasta schoonmaak spul: Arctic Silver ArctiClean Reinigingskit 60ML
- Pasta: Innovation Cooling Diamond 7 Carat
VGA: EK-FC4890 Sapphire PCB - Acetal
Mosfet koeler: EK-Mosfet 680I - Acetal
NB: EK-NB-680i - Acetal
SB: Enzotech Southbridge CNB-S1L
RAD: XSPC RX360 Black
- RAD mount: Koolance Radiator Mounting Bracket with Quick-Release BKT-HX001P
Pomp: Laing DDC-1 MCP350
Top: XSPC Laing DDC Acrylic Reservoir
Vloeistof: Feser One Cooluing Fluid - UV GREEN
Slangen: Feser Tube UV - HighFlow - 3/8 ID - 1/2 OD - ACID GREEN
Slangknipper: Slangknipper (10 -40MM)
Fittingen: 10MM (3/8 ID - 1/2 OD) Feser Schroeffitting V2 - G1/4
Wat er daarna aan gaat komen is het volgende:
Nieuwe PSU. Ik zit te denken aan een Silverstone Strider. Die gaat dan volledig gesleeved worden.
Nieuwe kast. Ik zit heel erg te twijfelen tussen een Corsair 800D en een Lian Li Armorsuit P80
[/b]Update 25-12-2009: [/b]
De rad is niet op vooraad. Even wachten tot volgende week.
Update 29-12-2009:
Ik heb geld bijgelegd en ik ben voor de TFC Xchanger 360 Triple rad gegaan, op aanraden van Freddy. Hij gaf aan dat deze ook beter is, en het scheelt niet zo heel veel geld. Anders moet ik tot het einde van de week of volgende week wachten op mijn bestelling.
Update 29-12-2009:
Uw bestelling is afgerond!
Dank u wel dat u voor HighFlow heeft gekozen!
En nu wachten op de levering. Het is maar een paar kilometer, dus dat kan nooit lang duren. Track & Trace nummer is ontvangen maar werkt nog niet.
Update 30-12-2009:
Bestel
Scan door de chauffeur bij het laden van de bestelauto. Hiermee geeft de chauffeur aan het pakket voor aflevering te hebben ingeladen.
Update 30-12-2009:
De koerrier is langsgeweest met mijn bestelling. Ik werd gebeld en liep naar beneden. Ik hoorde de koerrier tegen de receptioniste zeggen "als het geen computer was geweest, was ik allang weer weggegaan". Dus ik zeg maar helemaal niets, teken en pak de doos. Zat het in een doos van een computer. Nog niet gecontroleerd of alles er in zit, maar het zag er goed uit. Er zat alleen helemaal geen drinken in
Ik ben benieuwd hoe het allemaal precies werkt. Ik ga zoeken naar een aantal tutorials. Zo maar eens de build log gaan posten.
Update 30-12-2009:
Dit ontbrak er nog, direct besteld:
Aluminium 120MM Fan Filter Black 3
Revoltec Ultra Bright Cold UV Light - 30cm
PSU Bridging Tool 20 pin
TFC Xtender BLUE Universal 120MM Shroud
Kabelklem 18MM (zelfklevend)
Scythe Kama Thermo Wireless SCKTW-1000BK
Update 30-12-2009:
Dus ik kwam thuis met mijn bestelling en ik zag mijn bureau:
dat werkt natuurlijk niet, dus ik was even een uurtje bezig (meteen mijn bureau schoongemaakt enzo)
even de kast er op:
videokaart er uit:
Ventilator er af:
waterkoeling op de videokaart:
cpu blok eraf gehaald:
Update 31-12-2009:
Kreeg van een collega een SMS bericht dat mijn bestelling binnen is gekomen. Ik ben op mijn vrije dag naar mijn werk gegaan om deze op te halen. Voor de rest ga ik vandaag niet zoveel doen. misschien als het koud is even naar binnen en kijken.
Update 31-12-2009:
Met die kou toch maar even binnen gezeten. Ik denk ik ga de shrouds op de rad plaatsen, met de fans. lijkt een karweitje van 10 minuten ofzo. Blijkt toch tegen te vallen. Bleek eerst in de knoop te komen met de rubberen plaatjes voor de demping. als ik ze er allebei op wil doen (aan beide kanten van de fan) dan kan de schroef er niet meer helemaal doorheen, en datzelfde probleem heb ik met de stoffilter. die zijn ook te dik. Toen ik alles gemonteerd had bleken de kabels aan de verkeerde kant er uit te komen, en dus in het zicht. dat mag niet en dus heb ik alles er weer afgehaald, een halve slag gedraaid en er weer opgezet. Ook heb ik vandaag de top op de pomp gemonteerd, met behulp van een handleiding op het forum en de chatbox
Update 01-01-2010:
Mijn moederbord er uitgehaald en alles er af gehaald. chipset koeling bleek heel gemakkelijk te gaan (pinnetjes voorzichtig inknijpen met een tang en die was zo los).
Moederbord er uit:
Nforce er af gehaald:
Koeling op mobo geplaatst:
Gewoon omdat het mooi is:
Update 02-01-2010:
Moet de plaatjes nog een beetje bewerken. Om de een of andere reden laat Preview (os x) de foto's die gedraaid zijn gewoon recht zien. Ik heb geen Photoshop geïnstalleerd staan dus ik ga het even op een andere manier proberen. Tot die tijd: draai je hoofd
Moederbord in de kast gezet en de rad opgehangen. Echt heel erg bruut!
Update 04-01-2010:
Op mijn verlanglijstje staat nog de GeiL EVO Cyclone, die moet er aan gaan komen (voor de geilheid). Voordat ik naar mijn werk ging heb ik niets gedaan, alleen wat foto's voor de liefhebbers (alle foto's die je ziet zijn met mijn telefoon gemaakt dus vandaar de slechte kwaliteit).
Update 05-01-2010:
Enkele slangen geplaatst.
Hier zijn foto's:
Update 06-01-2010:
Bestelling geplaatst:
Feser Tube UV - HighFlow - 3/8 ID - 1/2 OD - ACID GREEN 3 meter
Revoltec Ultra Bright Cold GREEN Light - 10cm TWIN set
Anti Knikveer 13MM (3/8) UV Brite Green PrimoChill 1 meter
In Line Cable Sleeving Kit - Black
GeiL EVO Cyclone
Pincet / Tweezer Extra Fine
Pin Remover - SATA, PCIe, 3-Pin Fan, ATX Power connectors
Update 07-01-2010:
Mijn bestelling is binnen!!! Vanavond de rest van de slangen monteren als dat lukt. Ook de GeiL koeler is binnen. Die valt wel wat tegen. Ik had de fan veel groter verwacht. Hij lijkt groter op de foto's op internet. Ik ben benieuwd of het wat is.
Hulde aan Freddy en Michelle voor de supersnelle service!!!
Update 07-01-2010:
Ik heb alle slangen aangesloten. Daarna de pomp aangesloten en de verlichting aangezet. Het ziet er leuk uit. De pc heb ik na enkele uren de wc laten draaien ook aangesloten en aangezet. zonder de fans aangesloten te hebben op de rad word mijn CPU na 10 minuten in het bios 28 graden, maar mijn chipset word 70 graden. Ik moet even kijken of het uitmaakt als ik de fans aansluit. Er moeten nog nieuwe fans komen, maar ik ga eerst alles laten draaien. Wil ze over een week bestellen. De fans die ik wil staan op dit moment niet op de site van IKBENSTIL. Ik heb ze een mail gestuurd of deze er op komen.
Hier wat foto's:
Update 08-01-2010:
Hele nacht laten draaien en ik heb geen lekkage. Bij het uitzetten leverde het echter wel een probleem op. Ik had de res compleet vol gedaan, dus toen ik het knopje van de voeding om had gezet, kwam er vloeistof uit mijn res (dopje zat er nog niet op) op mijn kast en liep via de ventilator mijn kast in. Waren maar een paar druppels gelukkig. Ik heb de videokaart (daar is het op beland) drooggemaakt en uitgelaten. Vanavond maar eens kijken of die nog goed werkt. Ik ga er wel van uit.
Update 10-01-2010:
S'ochtends nog even wat geoverclocked. E6600 (2.4) draait nu op 3.4 nu. Hopelijk kan ik die nog hoger krijgen. CPU word onder load 34 graden, dus er zit nog wat in zou je zeggen. Ik kan zag ik beter geheugen kopen, misschien dat ik dan de prestaties omhoog krijg. MCP (nb) word 70 graden inplaats van 100. denk dat de temperatuur sensor gaar is geworden. zelfs met volledig terugklokken naar standaard word de mcp 60 graden.
de pomp was in het begin echt een herriebak. dat ding maakte echt veel lawaai. dat is nu in ieder geval over. het lawaai kwam door lucht dat door de slangen de pomp in ging. heeft nu (schatting) 30 uur aangestaan met het dopje van de res af. alle lucht is er uit behalve uit 1 slang (zo lijkt het, die van mijn cpu naar mijn nb gaat). Ik ga binnenkort een flow meter halen want dat is de enige plaats waar ik kan zien dat de wc nog aan staat
heb nu deze fans:
rad 3
boven 1
midden 1
onder 1
ram koeler 1
Ik moet dus nog een fancontroller kopen, want dat zijn 7 fans en ik heb 7 kanalen op mijn controller. Denk dat ik dan 1 controller voor mijn rad doe, en de andere voor de casefans en het geheugen. Mijn volgende kast komen misschien nog meer rads in voor nog betere koeling. En natuurlijk een nieuwe voeding, mobo en cpu.
hier wat betere foto's, gemaakt met de spiegelreflex van mijn vriendin (he dat werkt wat beter dan mijn telefoon ):
van deze zijn hogere resoluties te krijgen mocht iemand ze willen.
Update 11-01-2010:
Huidige overclock en temps (speciaal voor Freddy ):
CPU Clock 3510.0 MHz (origineel:2400 MHz, overclock 46%)
CPU FSB 390.0M Hz (origineel 266 MHz, overclock 47%)
GPU Clock 984 MHz (origineel 870 MHz, overclock 13%)
GPU Geheugenklok 1200 MHz (origineel 1050 MHz, overclock 14%)
temperatuur tijdens SuperPI 1.5 32M en FurMark stability test 800x600 2x:
moederbord: 38 graden
CPU: 40 graden
CPU #1 kern #1: 32 graden
CPU #1 kern #2: 32 graden
spp: 37 graden
mcp: 74 graden
GPU diode (DispIO): 46 graden
GPU diode (MemIO): 62 graden
GPU diode (shader): 49 graden
HDD1: 35 graden
HDD2: 35 graden
HDD3: 31 graden
HDD4: 41 graden (raptor)
Er zit nog meer in, dat weet ik zeker. Alles moet er uit geperst worden en stabiel draaien.
Update 12-01-2010:
Ik heb de pc nu enkele uren laten draaien zonder iets te laten doen, en mijn MCP werd 98 graden. Ik pakte de Scythe Karma en mikte deze op mijn NB, en deze was 30 graden aan de bovenkant. Toen mikte ik deze op de SB en deze was 40 graden. Daarna de PC uitgezet en nog een paar keer gemeten, en het bleef rond de 40 graden bij 4 metingen. Toen het blokje aangeraakt en daarbij mijn wijsvinger verbrand.
Ik moet daar echt een oplossing voor hebben. Ik wil geen rokende computer tenslotte.
13-01-2010:
Nieuwe bestelling:
10MM (3/8 ID - 1/2 OD) Feser Schroeffitting v2 - G1/4
Koolance CHC-125 (MB)
Sunbeam Molex Extractor Kit
The Party 8 External UV Light LAN Party Set
de Koolance betekent dus dat ik mijn loop kan gaan legen (maar eens gaan opzoeken hier hoe dat moet), graka moet demonteren, moederbord loshalen en de chipset kan gaan installeren. Weer een avond weg XD.
21-02-2010:
Ik heb via HighFlow Noctua fans gekocht. Deze bleken echter niet goed te zijn in mijn ogen. Gisteren bij IKBENSTIL geweest en IBL 120/2000 fans gehaald. via fan controller op minimaal aantal toeren draaien (1000 RPM ofzo), en ik heb een goede airflow en ze zijn stil Bij die Noctua's voelde ik op volle toeren weinig luchtverplaatsing. Minder als deze op minimaal aantal toeren.
Ik heb gemerkt dat als mijn pc teveel doet deze compleet uit valt. Ik ga mijn voeding vervangen. Ik heb dit niet bij SuperPi maar wel bij wprime (meerdere cores, nog harder bezig). dat trekt hij gewoon niet. nieuwe voeding nodig dus. Of een PC Power & Cooling of een Seasonic.
Nog te doen:
- Kabelmanagement (dit gaat echt veel tijd kosten, ik moet nog een hoop gaan sleven omdat sommige kabels gewoon ronduit lelijk zijn, zoals die van de pomp en de verlichting (wie gebruikt er nou witte kabels :S)).
- Nieuwe fans kopen
- Nieuwe fans monteren
- Alles op de fan controller aansluiten, inclusief die van de rad (betekent dus dat ik die kabels moet gaan verlengen). Ik ga gebruik maken van een splitter denk ik.
- Hopen dat de klep achter het moederbord weer dicht kan. Beetje heel erg weinig ruimte voor kabelmanagement in de P182.
- Nieuwe kast zoeken voor deze setup (gok een Corsair 800D)
- Nieuw geheugen kopen (1066 inplaats van 800, als ik even het geld heb)
- Nieuwe harddisk brackets kopen (IBL Box 20 of 30, en anders een andere oplossing)
Ik begin deze buildlog op 25-12-2009. Ik heb na het krijgen van raad een leuke set voor waterkoeling besteld. Later daarover meer, eerst eens kijken naar mijn pc zoals deze is zonder waterkoeling:
Kast: Antec Fusion P182
PSU: Coolermaster 520 Watt
Moederbord: EVGA N68 680i
Nforce koeler: Stock heatsinks met IBL PE 80 fan
CPU: Intel Conroe E6600
CPU Koeler: Scythe Ninja 2
VGA: Sapphire Vapor-X 4890
VGA koeler: stock
Geheugen: Kingston Hyper-X DDR2-800
Fans: 4x IBL 120mm, 1x IBL PE 120mm, 1x IBL PE 80mm
Harddisk behuizingen: 2x IBL HDD Box 20
Harddisks: 1x WD Raptor 74GB 2xWD Green 500GB 1x WD Green 1TB
Bekleding kast: IBL dempingsmatten maxi set
Fancontroller: Zalman ZM-MFC1 Plus
DVD Brander: een zwarte. geen idee welk merk.
Wat er gaat veranderen:
Eerst wil ik voor de waterkoeling gaan, voordat ik verder ga met verbouwen. De reden hiervoor is de prijs van de onderdelen. Mijn Highflow bestelling, geplaatst op 25-12-2009:
CPU: EK-Supreme LT - Acetal (775 - 1366)
- CPU Mounting kit: Alphacool Cool Cover Universal CPU Mounting Kit
- Backplate: EK-Backplate CPU LGA775
- Pasta schoonmaak spul: Arctic Silver ArctiClean Reinigingskit 60ML
- Pasta: Innovation Cooling Diamond 7 Carat
VGA: EK-FC4890 Sapphire PCB - Acetal
Mosfet koeler: EK-Mosfet 680I - Acetal
NB: EK-NB-680i - Acetal
SB: Enzotech Southbridge CNB-S1L
RAD: XSPC RX360 Black
- RAD mount: Koolance Radiator Mounting Bracket with Quick-Release BKT-HX001P
Pomp: Laing DDC-1 MCP350
Top: XSPC Laing DDC Acrylic Reservoir
Vloeistof: Feser One Cooluing Fluid - UV GREEN
Slangen: Feser Tube UV - HighFlow - 3/8 ID - 1/2 OD - ACID GREEN
Slangknipper: Slangknipper (10 -40MM)
Fittingen: 10MM (3/8 ID - 1/2 OD) Feser Schroeffitting V2 - G1/4
Wat er daarna aan gaat komen is het volgende:
Nieuwe PSU. Ik zit te denken aan een Silverstone Strider. Die gaat dan volledig gesleeved worden.
Nieuwe kast. Ik zit heel erg te twijfelen tussen een Corsair 800D en een Lian Li Armorsuit P80
[/b]Update 25-12-2009: [/b]
De rad is niet op vooraad. Even wachten tot volgende week.
Update 29-12-2009:
Ik heb geld bijgelegd en ik ben voor de TFC Xchanger 360 Triple rad gegaan, op aanraden van Freddy. Hij gaf aan dat deze ook beter is, en het scheelt niet zo heel veel geld. Anders moet ik tot het einde van de week of volgende week wachten op mijn bestelling.
Update 29-12-2009:
Uw bestelling is afgerond!
Dank u wel dat u voor HighFlow heeft gekozen!
En nu wachten op de levering. Het is maar een paar kilometer, dus dat kan nooit lang duren. Track & Trace nummer is ontvangen maar werkt nog niet.
Update 30-12-2009:
Bestel
Scan door de chauffeur bij het laden van de bestelauto. Hiermee geeft de chauffeur aan het pakket voor aflevering te hebben ingeladen.
Update 30-12-2009:
De koerrier is langsgeweest met mijn bestelling. Ik werd gebeld en liep naar beneden. Ik hoorde de koerrier tegen de receptioniste zeggen "als het geen computer was geweest, was ik allang weer weggegaan". Dus ik zeg maar helemaal niets, teken en pak de doos. Zat het in een doos van een computer. Nog niet gecontroleerd of alles er in zit, maar het zag er goed uit. Er zat alleen helemaal geen drinken in
Ik ben benieuwd hoe het allemaal precies werkt. Ik ga zoeken naar een aantal tutorials. Zo maar eens de build log gaan posten.
Update 30-12-2009:
Dit ontbrak er nog, direct besteld:
Aluminium 120MM Fan Filter Black 3
Revoltec Ultra Bright Cold UV Light - 30cm
PSU Bridging Tool 20 pin
TFC Xtender BLUE Universal 120MM Shroud
Kabelklem 18MM (zelfklevend)
Scythe Kama Thermo Wireless SCKTW-1000BK
Update 30-12-2009:
Dus ik kwam thuis met mijn bestelling en ik zag mijn bureau:
dat werkt natuurlijk niet, dus ik was even een uurtje bezig (meteen mijn bureau schoongemaakt enzo)
even de kast er op:
videokaart er uit:
Ventilator er af:
waterkoeling op de videokaart:
cpu blok eraf gehaald:
Update 31-12-2009:
Kreeg van een collega een SMS bericht dat mijn bestelling binnen is gekomen. Ik ben op mijn vrije dag naar mijn werk gegaan om deze op te halen. Voor de rest ga ik vandaag niet zoveel doen. misschien als het koud is even naar binnen en kijken.
Update 31-12-2009:
Met die kou toch maar even binnen gezeten. Ik denk ik ga de shrouds op de rad plaatsen, met de fans. lijkt een karweitje van 10 minuten ofzo. Blijkt toch tegen te vallen. Bleek eerst in de knoop te komen met de rubberen plaatjes voor de demping. als ik ze er allebei op wil doen (aan beide kanten van de fan) dan kan de schroef er niet meer helemaal doorheen, en datzelfde probleem heb ik met de stoffilter. die zijn ook te dik. Toen ik alles gemonteerd had bleken de kabels aan de verkeerde kant er uit te komen, en dus in het zicht. dat mag niet en dus heb ik alles er weer afgehaald, een halve slag gedraaid en er weer opgezet. Ook heb ik vandaag de top op de pomp gemonteerd, met behulp van een handleiding op het forum en de chatbox
Update 01-01-2010:
Mijn moederbord er uitgehaald en alles er af gehaald. chipset koeling bleek heel gemakkelijk te gaan (pinnetjes voorzichtig inknijpen met een tang en die was zo los).
Moederbord er uit:
Nforce er af gehaald:
Koeling op mobo geplaatst:
Gewoon omdat het mooi is:
Update 02-01-2010:
Moet de plaatjes nog een beetje bewerken. Om de een of andere reden laat Preview (os x) de foto's die gedraaid zijn gewoon recht zien. Ik heb geen Photoshop geïnstalleerd staan dus ik ga het even op een andere manier proberen. Tot die tijd: draai je hoofd
Moederbord in de kast gezet en de rad opgehangen. Echt heel erg bruut!
Update 04-01-2010:
Op mijn verlanglijstje staat nog de GeiL EVO Cyclone, die moet er aan gaan komen (voor de geilheid). Voordat ik naar mijn werk ging heb ik niets gedaan, alleen wat foto's voor de liefhebbers (alle foto's die je ziet zijn met mijn telefoon gemaakt dus vandaar de slechte kwaliteit).
Update 05-01-2010:
Enkele slangen geplaatst.
Hier zijn foto's:
Update 06-01-2010:
Bestelling geplaatst:
Feser Tube UV - HighFlow - 3/8 ID - 1/2 OD - ACID GREEN 3 meter
Revoltec Ultra Bright Cold GREEN Light - 10cm TWIN set
Anti Knikveer 13MM (3/8) UV Brite Green PrimoChill 1 meter
In Line Cable Sleeving Kit - Black
GeiL EVO Cyclone
Pincet / Tweezer Extra Fine
Pin Remover - SATA, PCIe, 3-Pin Fan, ATX Power connectors
Update 07-01-2010:
Mijn bestelling is binnen!!! Vanavond de rest van de slangen monteren als dat lukt. Ook de GeiL koeler is binnen. Die valt wel wat tegen. Ik had de fan veel groter verwacht. Hij lijkt groter op de foto's op internet. Ik ben benieuwd of het wat is.
Hulde aan Freddy en Michelle voor de supersnelle service!!!
Update 07-01-2010:
Ik heb alle slangen aangesloten. Daarna de pomp aangesloten en de verlichting aangezet. Het ziet er leuk uit. De pc heb ik na enkele uren de wc laten draaien ook aangesloten en aangezet. zonder de fans aangesloten te hebben op de rad word mijn CPU na 10 minuten in het bios 28 graden, maar mijn chipset word 70 graden. Ik moet even kijken of het uitmaakt als ik de fans aansluit. Er moeten nog nieuwe fans komen, maar ik ga eerst alles laten draaien. Wil ze over een week bestellen. De fans die ik wil staan op dit moment niet op de site van IKBENSTIL. Ik heb ze een mail gestuurd of deze er op komen.
Hier wat foto's:
Update 08-01-2010:
Hele nacht laten draaien en ik heb geen lekkage. Bij het uitzetten leverde het echter wel een probleem op. Ik had de res compleet vol gedaan, dus toen ik het knopje van de voeding om had gezet, kwam er vloeistof uit mijn res (dopje zat er nog niet op) op mijn kast en liep via de ventilator mijn kast in. Waren maar een paar druppels gelukkig. Ik heb de videokaart (daar is het op beland) drooggemaakt en uitgelaten. Vanavond maar eens kijken of die nog goed werkt. Ik ga er wel van uit.
Update 10-01-2010:
S'ochtends nog even wat geoverclocked. E6600 (2.4) draait nu op 3.4 nu. Hopelijk kan ik die nog hoger krijgen. CPU word onder load 34 graden, dus er zit nog wat in zou je zeggen. Ik kan zag ik beter geheugen kopen, misschien dat ik dan de prestaties omhoog krijg. MCP (nb) word 70 graden inplaats van 100. denk dat de temperatuur sensor gaar is geworden. zelfs met volledig terugklokken naar standaard word de mcp 60 graden.
de pomp was in het begin echt een herriebak. dat ding maakte echt veel lawaai. dat is nu in ieder geval over. het lawaai kwam door lucht dat door de slangen de pomp in ging. heeft nu (schatting) 30 uur aangestaan met het dopje van de res af. alle lucht is er uit behalve uit 1 slang (zo lijkt het, die van mijn cpu naar mijn nb gaat). Ik ga binnenkort een flow meter halen want dat is de enige plaats waar ik kan zien dat de wc nog aan staat
heb nu deze fans:
rad 3
boven 1
midden 1
onder 1
ram koeler 1
Ik moet dus nog een fancontroller kopen, want dat zijn 7 fans en ik heb 7 kanalen op mijn controller. Denk dat ik dan 1 controller voor mijn rad doe, en de andere voor de casefans en het geheugen. Mijn volgende kast komen misschien nog meer rads in voor nog betere koeling. En natuurlijk een nieuwe voeding, mobo en cpu.
hier wat betere foto's, gemaakt met de spiegelreflex van mijn vriendin (he dat werkt wat beter dan mijn telefoon ):
van deze zijn hogere resoluties te krijgen mocht iemand ze willen.
Update 11-01-2010:
Huidige overclock en temps (speciaal voor Freddy ):
CPU Clock 3510.0 MHz (origineel:2400 MHz, overclock 46%)
CPU FSB 390.0M Hz (origineel 266 MHz, overclock 47%)
GPU Clock 984 MHz (origineel 870 MHz, overclock 13%)
GPU Geheugenklok 1200 MHz (origineel 1050 MHz, overclock 14%)
temperatuur tijdens SuperPI 1.5 32M en FurMark stability test 800x600 2x:
moederbord: 38 graden
CPU: 40 graden
CPU #1 kern #1: 32 graden
CPU #1 kern #2: 32 graden
spp: 37 graden
mcp: 74 graden
GPU diode (DispIO): 46 graden
GPU diode (MemIO): 62 graden
GPU diode (shader): 49 graden
HDD1: 35 graden
HDD2: 35 graden
HDD3: 31 graden
HDD4: 41 graden (raptor)
Er zit nog meer in, dat weet ik zeker. Alles moet er uit geperst worden en stabiel draaien.
Update 12-01-2010:
Ik heb de pc nu enkele uren laten draaien zonder iets te laten doen, en mijn MCP werd 98 graden. Ik pakte de Scythe Karma en mikte deze op mijn NB, en deze was 30 graden aan de bovenkant. Toen mikte ik deze op de SB en deze was 40 graden. Daarna de PC uitgezet en nog een paar keer gemeten, en het bleef rond de 40 graden bij 4 metingen. Toen het blokje aangeraakt en daarbij mijn wijsvinger verbrand.
Ik moet daar echt een oplossing voor hebben. Ik wil geen rokende computer tenslotte.
13-01-2010:
Nieuwe bestelling:
10MM (3/8 ID - 1/2 OD) Feser Schroeffitting v2 - G1/4
Koolance CHC-125 (MB)
Sunbeam Molex Extractor Kit
The Party 8 External UV Light LAN Party Set
de Koolance betekent dus dat ik mijn loop kan gaan legen (maar eens gaan opzoeken hier hoe dat moet), graka moet demonteren, moederbord loshalen en de chipset kan gaan installeren. Weer een avond weg XD.
21-02-2010:
Ik heb via HighFlow Noctua fans gekocht. Deze bleken echter niet goed te zijn in mijn ogen. Gisteren bij IKBENSTIL geweest en IBL 120/2000 fans gehaald. via fan controller op minimaal aantal toeren draaien (1000 RPM ofzo), en ik heb een goede airflow en ze zijn stil Bij die Noctua's voelde ik op volle toeren weinig luchtverplaatsing. Minder als deze op minimaal aantal toeren.
Ik heb gemerkt dat als mijn pc teveel doet deze compleet uit valt. Ik ga mijn voeding vervangen. Ik heb dit niet bij SuperPi maar wel bij wprime (meerdere cores, nog harder bezig). dat trekt hij gewoon niet. nieuwe voeding nodig dus. Of een PC Power & Cooling of een Seasonic.
Nog te doen:
- Kabelmanagement (dit gaat echt veel tijd kosten, ik moet nog een hoop gaan sleven omdat sommige kabels gewoon ronduit lelijk zijn, zoals die van de pomp en de verlichting (wie gebruikt er nou witte kabels :S)).
- Nieuwe fans kopen
- Nieuwe fans monteren
- Alles op de fan controller aansluiten, inclusief die van de rad (betekent dus dat ik die kabels moet gaan verlengen). Ik ga gebruik maken van een splitter denk ik.
- Hopen dat de klep achter het moederbord weer dicht kan. Beetje heel erg weinig ruimte voor kabelmanagement in de P182.
- Nieuwe kast zoeken voor deze setup (gok een Corsair 800D)
- Nieuw geheugen kopen (1066 inplaats van 800, als ik even het geld heb)
- Nieuwe harddisk brackets kopen (IBL Box 20 of 30, en anders een andere oplossing)
Laatst bewerkt: