• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Havvie - Erik - Antec P182

Havvie

Member
De persoon:

0. Echte naam: Erik v/d Hoek
1. Nickname: Havvie
2. Leeftijd: 25
3. Woonplaats: Arnhem
4. Studie/Werk: MBRT'er

De PC:

Antec P182:
Asus P5E
e8400 @ 3,7GHz (1,2V)
Mushkin XP2-6400 (2 x 2GB)
2x Samsung T166 250GB (raid0)
Maxtor 160GB
LG DVD-brander
Samsung DVD-speler
X-FI Extreme Gamer
Sapphire HD4870
ZM850-HP PSU

Besturingssysteem:
Vista 64-bit Home Premium / XP Pro

Rest van de pc:
Samsung 223BW monitor
Logitech Wave combi
Sennheiser HD205 + oud 4.1 setje van Cambridge Soundworks

Koeling:
Water, zie verderop.

De Toelichting:

Voor de rest weinig te vermelden op dit moment, mocht me iets te binnen schieten dan komt dat vanzelf :)
 
Laatst bewerkt:
Afgelopen week ben ik druk geweest met de waterkoelingsetup van mijn systeem. Aangezien dit nu zo goed als afgerond is dacht ik laat ik eens een logje hierover aanmaken.

Het doel van de gehele opzet was dat alles binnen in de behuizing (Antec P182) moest komen, geen externe radiatoren, slangen of pompen! Ik heb enkel mijn e8400 ondergedompeld maar de nieuwe HD4870 voeg ik denk ik ook nog toe zodra ik weer wat tijd heb. Het koelblok heb ik hier ook nog niet voor dus wie weet komt dat nog.



Als eerste een paar plaatjes van de kast voor dit alles (niet door mezelf gemaakt)

2gv0jva.jpg
jzxjjd.jpg



Natuurlijk gaat dit niet lukken zonder eerst de kast even flink te martelen. Hiervoor heb ik enkel gebruik gemaakt van standaard huis-tuin-en-keuken gereedschap. Plus een dremel.

Het eerste wat ik maar eens gedaan heb is de deurtjes voor de filters in het voorpaneel modden. Dit zodat de lucht wat makkelijker doorstroomt, in principe is dremelen mogelijk, maar het makkelijkst vond ik een degelijk stanleymes, zie hieronder het resultaat, links na aanpassing, rechts voor aanpassing:


e9dirq.jpg



Daarna heb ik de kast zelf aangepakt, voorin bij de air-intakes heb ik de roosters grotendeels weggedremeld. Ik wil de bijbehorende stoffilters blijven gebruiken, vandaar dat dus niet het gehele rooster weg is gehaald. Verder heb ik aan de bovenkant van de kast een flink gat gemaakt in verband met de airflow van de radiator die daar komt. Aan de onderkant van de kast, in de ruimte waar de voeding en onderste hdd-kooi hoort heb ik het tussenschotje weggehaald. Dit had geen echte functie en zat enkel in de weg.


2h4w7z7.jpg
hskjv8.jpg
2hhodw5.jpg



Daarna was het tijd om de kijken hoe de radiator ging passen. Het betreft een Black Ice GT Stealth 360 radiator. Een lange radiator dus met ruimte voor 3 x 120mm ventilatoren. Gezien de grote heatsink op de bovenste mosfets passen er echter maar 2 ventilatoren. Een Asus-kwaaltje, ik krijg wellicht nog een ander Gigabyte-mobo, die heeft dit probleem niet. Ik ben sowieso meer een Gigabyte liefhebber, maar dit huidige bord kwam goedgeprijsd mijn kant op, vandaar. 2 in plaats van 3 ventilatoren is overigens voldoende.


xfuufq.jpg
2rx9wdk.jpg
30blms3.jpg



Het cpu-blok dat ik ga gebruiken wordt gemonteerd met een backplate. Om toekomstige vervangingen makkelijk te maken is daarvoor een gat gedremeld in het zijpanneel van de kast.


t69m6g.jpg



Daarna was het tijd om de boel een plekje te geven, te beginnen met het monteren van het waterblok op de e8400. Dit is een D-Tek Fuzion V2 geworden. Voor de grap heb ik ook het P5E stickertje op m'n mobo weggehaald, zoals je ziet een standaard PCB van Asus uit de rampage-lijn. Jammer dat alle extraatjes er niet opzitten.


15hcx7c.jpg
2yy6zbs.jpg
2utpzpc.jpg
1eszza.jpg
qzgpon.jpg



De radiator had ik enkel opgehangen om te passen, deze zat dus nog niet goed gefixeerd. Dit was dus het volgende onderdeel in de setup. Om eventuele vibraties te dempen heb ik gebruik gemaakt van stootrubbertjes die je in elke doe-het-zelf-zaak kunt halen. Vaak gebruikt voor deur en raamkozijnen. Verder voor elk schroefgat een geluiddempende grommet gebruikt, eigenlijk bedoeld voor de ophanging van HDD's.


2ljlxsz.jpg
2qdpsfk.jpg
eprne8.jpg



Na het ophangen van de radiator was het tijd voor de routing van de tubes. Dit was in principe vrij simpel, de loop die ik vooralsnog gebruik is als volgt; pomp - cpu - rad - reservoir. Zoals gezegd wil ik mijn 4870 nog toevoegen t.z.t. De gebruikte pomp betreft een Laing/Swiftech DDC1/MPC350. De standaard top is vervangen voor een variant van XSPC.

Verder voor de aardigheid een UV-ledje in de pomptop geplaatst en een UV-balk aan de zijkant van de kast. Die laatste heb ik achteraf moeten verplaatsen omdat de pomp meer naar de zijkant toe moest i.v.m. de 4870. Dit alles reageert leuk met de gebruikte antiknikveren.


sgqsyo.jpg
35jid0j.jpg
oj4dfm.jpg
2rxiezl.jpg



De routing was niet al te lastig en het was dus tijd om de loop te vullen en ontluchten. Dit is gedaan via het reservoir.


bhja4j.jpg
2a50hea.jpg



Tijdens het vullen van de loop zal de pomp af en toe aan moeten, voor de zekerheid dus tissues geplaatst om eventuele lekkages (géén) onschadelijk te maken. De pomp staat op z'n uiteindelijke positie nu de HD4870 geplaatst is.


8xj5v4.jpg
210n0ya.jpg
24waxog.jpg
jpv3fn.jpg



Totaalbeeld ziet er dan als volgt uit.


24njkhg.jpg
do5jwg.jpg



Eigenlijk rest alleen nog het resultaat en wat sfeerplaatjes. Hieronder een aantal waarbij de pomp nog op zijn beginpositie staat en de UV-balk aan de rand van de kast is geplaatst.


9kmlxs.jpg
jf93tk.jpg
5pe9g5.jpg
2zyym2h.jpg
3wlde.jpg
289zltg.jpg



Uiteindelijke positie van pomp en UV-balk zien er zo uit. Alle fans worden trouwens aangestuurd door een Scythe Kamameter. Hiermee kan ik tevens de watertemperatuur in de gaten kan houden. In het reservoir zit een temperatuursensor die is aangesloten op de fancontroller.


2m6sgm1.jpg
2qvv56w.jpg
2l9senc.jpg
xgcwpi.jpg
2rxa4x5.jpg





Dit was het, sorry voor alle spam :)
 
Thnx voor de respons, op de laatste paar foto's kun je trouwens echt een HD4870 zien zitten :p

Wat betreft de kabels, veel valt er niet meer weg te werken, die dikke kabel in het midden bestaat uit usb/firewire/power en resetswitch etc. Alles samen gesleeved. Wellicht kan ik er nog een andere route voor vinden.Voor de rest zit er idd nog wat onder de 5,25" bay vastgebonden (om airflow redenen) het hing eerst naar beneden. Ik moet nog even kijken of dit allemaal aan de zijkant weg te werken is.

Verder wil ik die 4870 nog onder water zetten denk ik. Eventueel een extra uv-balkje van 10CM achterin. Die grote voorin doet het prima maar voor het effect achterin staat hij sub-optimaal.

Zoals je ziet zijn 2 fans op de radiator geplaatst. Een derde ging niet, dit wil ik nog oplossen, hetzij door te wachten op m'n X48-DS4 van Gigabyte die ik nog verwacht te krijgen of anders zou ik eventueel die heatsink van de P5E kunnen inkorten. Ik verwacht dat die toch meer voor looks is dan echt voor de temperatuur.

Oh, t.z.t. moet ik me e8400 nog even lappen.

Dit alles moet echter wachten tot ik weer wat meer tijd heb. Het is niet veel werk, maar het moet netjes gebeuren, dus laat ik het even zitten voor nu :)
 
Geen idee, ik weet niet of ik dáár handig genoeg in ben, veel tools heb ik ook niet, geen eens een degelijke schuur blah. :p

Kant-en-klaar zou makkelijk zijn, maar als het al een optie is, dan is het ook overdreven duur probably..
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
N Necormax - Erik - Dragon Bigtower project. Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 3
masterez masterez- Erik Wormmeester – Saber(project naam) Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 7
eknaap eknaap - Erik Knaap - ??? myn computer/project heeft geen naam.....|-( Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 9
Erikii Erik stelt zich voor Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 9
masterez - masterez - Erik Wormmeester - Hyperion Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 4
Bl4ckj4ck666 Project Antec P120 crystal Gallery & Build Logs 22
Jason Antec TORQUE Midi-Tower - White HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Bl4ckj4ck666 Barrow Antec p120 crystal waterblock Waterkoeling 51
Sw333t Antec mini build Gallery & Build Logs 6
Stephan---pro [VERKOCHT] Antec Veris Premier Verkocht 7
V GPU waterkoeling Antec nine hunderd Cases en Modding 4
Stephan---pro [IN-ACTIVE] antec veris premier Verkocht 5
S Antec HCP-1000 Platinum HighFlow Product Suggesties en Nieuws 5
WillyMatGlas Antec DF-10 Gallery & Build Logs 3
Stephan---pro Antec P478 B/WGB Gallery & Build Logs 3
S Antec 600 fan control Overige Koeling 3
O 240 of 360 radiator in Antec Dark Fleet DF85? Waterkoeling 8
S Antec DF-10; Iemand ervaring ermee? Cases en Modding 0
XenoMorpH [IN-ACTIVE] ANTEC twelvehundred Verkocht 0
M Socket 775 quad core, DFI lanparty x48, Antec 1200 Advies Waterkoeling Setup 2
B bas91jansen antec twelve hundred v3 Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 6
R Antec H2o 620 schroef formaat Waterkoeling 1
B [Watercooling] €1000 socket 1155 , 2xgtx580 antec darkfleet df-85 Advies Waterkoeling Setup 12
Stephan---pro vraag over antec kuhler 920, vervangen van fans Overige Koeling 4
Stephan---pro Antec Kuhler h20 920 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 3
Sw333t [GEVONDEN] Corsair Hydro H60 of Antec H2O 620 Gevonden 2
starsky [CLOSED] Antec Performance One P182 Zwart Gesloten 1
P Antec Performance One P280 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 5
K Antec 620 (andere fan) Overige Koeling 4
Cygnitr0n [BIP] Antec Darkfleet H²0 (ADH²0) Gallery & Build Logs 90
S Antec 620 Cases en Modding 4
wâldpyk [CIP] wâldcase antec 900 Gallery & Build Logs 31
Cygnitr0n Antec Darkfleet H²O - GTX560Ti Backplate Mod Cases en Modding 36
Cygnitr0n Antec Darkfleet H²O - Case Window Mod Cases en Modding 36
Cygnitr0n Cygnitr0n - Stef - Antec Darkfleet H²O & Lil' MMPC Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 46
D Antec twelve hundred v3 window mod Cases en Modding 2
D Introductie: DennisM6, Dennis van der Linde, Antec Twelve Hundred Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 3
Joren [GEANNULEERD] Nieuw! Antec truepower750w Blue Modulair. Verkocht 15
cederieck Antec 1200/Watergekoeld Gallery & Build Logs 3
C watercooling set Antec Three Hunderd + i7 920 Waterkoeling 9
wâldpyk antec 100mod ''one hundred dollar mod'' Gallery & Build Logs 37
B [GEANNULEERD] Antec Mini P180 Verkocht 7
R Antec Tri-Cool 2000RPM vs Scythe GT 1850RPM? Overige Koeling 12
A Antec performance One P183 modden Cases en Modding 5
wâldpyk (CIP) antec p180 rasta style Gallery & Build Logs 14
Wally1987 Wally`s Antec LP183 Gallery & Build Logs 17
tarbax antec 1200 - rampage 3 EX - GTX480 Gallery & Build Logs 3
R [VERKOCHT] Antec P193 Rev. 2.00 Verkocht 11
3 Antec 1200 Power swittch Cases en Modding 1
P Antec 900 + waterkoeling? Waterkoeling 33

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan