• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Advies Waterkoeling voor 2U server

Bastiaan

New member
Ik ben opzoek naar een gepaste waterkoeling voor mijn 2U server. Het gaat om 2x Opteron 250 cpus, socket 940. 1 cpu heeft 2u ruimte voor een koelblok maar helaas wordt de ruimte van de andere cpu beperkt tot 1u omdat de hdd`s erboven hangen.

Het doel van de waterkoeling is slechts alleen het vervangen van de luidruchtige 1u fans, dus geen overclocking oid.

Het is geen probleem overige componenten die niet in de kast passen buiten de kast te plaatsen echter liever niet hoger dan de 2U van de server omdat deze net onder de tv meubel past (80mm fans passen makkelijk).

Kan ik hier een kant een klaar setje voor kopen plus een extra koelblok? En aan hoeveel koelcapaciteit heb ik nodig? En de voeding van mijn server is ook niet aan de ruime kant qua vermogen, trekt zo`n pomp veel vermogen?

Ik weet dat veel afhangt van mijn persoonlijke smaak en budget (refererend naar het bekende lijstje) maar ik sta echt helemaal open voor alles aangezien de kast toch dicht is en de setup geen topprestaties hoeft te leveren zolang de cpus maar niet overhitten en ik de boel droog hou. Wellicht heeft iemand op het forum ook WC in een 1U server draaien?

Alvast bedankt!

Groetjes Bastiaan
 
Misschien een stomme vraag, maar wat is "2u ruimte"? :sarc:

Misschien kan je ook wat fototjes oploaden zodat we de mogelijkheden eens kunnen bekijken :)

Ik denk op voorhand al dat beide CPU's wel in 1 loop kunnen, en je aan een MCP 350 pomp genoeg hebt, deze trekt 8.3 tot 12 watt van de voeding.
Als radiator kan je kijken naar een Black Ice SR-1 variant, welke goed presteren bij <800 rpm fans: stil dus.
Als je het nog stiller wilt dan kijk je al gauw naar passieve waterkoeling, maar ik weet niet of dat genoeg presteert om die CPU's koel te houden.
 
Allereerst welkom bij Highflow, Bastiaan!

Een 2U case is een horizontale case die 2 Units ruimte inneemt in een rack, Sander.
Dit is enorm klein. Veel te klein, zelfs.

Water in een 1U is virtueel onmogelijk, tenzij je een externe radiator en reservoir gaat plaatsen.
Voor meer specifieke info, check dit : Rack unit - Wikipedia, the free encyclopedia

Over de capaciteit van je PSU zou ik me niet al te veel zorgen maken, een MCP verbruikt niet zo bijster veel.

Hetgeen me wel zorgen baart is dat je nog weinig of geen ervaring hebt met waterkoeling. Klopt dat?
Het integreren van een waterloop in zo'n kleine case lijkt me eerder iets voor ervaren modders.
En modden zal je, als je dit in zulk een moeilijk te modden case wil krijgen.

Een passieve loop zou ik ten zeerste afraden, gezien de schaarse ventilatie en de huge uptime die wel eens tegen zo'n server wordt aangegooid. Je gaat gewoon geen weg weten met de hitte.

Hmm .. een loop in een servercase. Klinkt me ambitieus, dat zou ik nog eens moeten doen in mijn leven. :)
 
Thanks voor de link Synergy, dat maakt het voor mij al wat duidelijker over de mogelijkheden :)

Dat de radiator nu extern moet, is duidelijk. Maar dat was geen probleem zei de TS zelf al.
Ik opperde het idee voor passieve radiatoren (ook extern was mijn bedoeling) omdat deze geen onderhoud nodig hebben.
Een opstelling met fans zal toch regelmatig afgestoft moeten worden.

Even voor mezelf (en misschien anderen) het rekensommetje hier plaatsen:
1U = 1,75" = 4.44 cm
2U = 3,5"= 8.89 cm

De Laing MCP pomp series zijn om en nabij 4 cm met custom topje. Als je hierboven een 90 graden rotary fitting plaatst mag je daar nog 2,7 cm bij optellen.
Dan kom je totaal dus op 6,7 cm hoogte uit, wat in de 2U maat zou moeten passen.
Een MCP pomp zonder custom top en met de in- en outlet aan de zijkant komt op slechts 38 mm neer.
Dit zou dus nog in de 1U gebieden passen.
Hoewel het doorgaans aan te raden is om een after market pomp top erbij te installeren, is het in dit geval zeker geen ramp om het niet te doen, gezien de beschikbare ruimte.

Eventueel kan de sterkere variant van de pomp gebruikt worden, om toch de prestaties hoog te houden.
De MCP355 trekt 18 watt uit je PSU.
Dit is overigens de enige stroom die een waterkoel set nodig heeft, als we de fans even buiten beschouwing laten.

Als de radiator niet boven de 2U uit mag komen, kom je al snel op het platleggen van een radiator achter de kast zelf.
De dikkere radiatoren zijn 6 cm dik, + 2,5 voor een normale fan, kom je op 8,5 Cm.
Dat lijkt me dus binnen de norm. Hou hier wel rekening met het gegeven dat deze radiator zijn lucht ook moet kunnen aan en af zuigen.
Als het mogelijk is zou ik aanraden hiervoor gaten of iets dergelijks te maken hiervoor, of desnoods de case zover naar achter te schuiven zodat de radiator achter het TV meubel uitkomt.
 
In de praktijk is 2U inwendig vaak maar krap aan 80mm omdat je met plaatdikte
zit en de speling om 'm daadwerkelijk in een rack te schuiven.

Ik zou dus niet op exact rekenwerk afgaan maar (desnoods op de mm) opmeten.
 
Allereerst bedankt voor de snelle reacties!

Zoals Synergy inderdaad al zei, ik heb totaal geen ervaring met waterkoeling. Ik ben daarentegen wel een ervaren modelbouwer met enkele technische opleidingen dus wat knutselen of fabriceren is geen probleem.

De MCP350 met custom top of de MCP355 zijn allebei goede keuzes? Afgaand op de reviews maakt de MCP350 dus minder geluid? Wellicht kan ik de pomp beter aan de buitenkant van de case monteren om zo de airflow in de case minder te verstoren?

De radiator die Sanders aanraad, de Black Ice SR-1, is gemaakt voor 50mm fans? Hij past in ieder geval makkelijk achter de kast, intern of extern dus dat zou een goede keuze kunnen zijn.

En qua koelblokken voor de cpus? Past een normaal koelblok tussen de 3.5 cm overgebleven van 1U minus mobo? Is deze bijvoorbeeld geschikt? EK-Supreme LT AMD

Ik zal vanmiddag even wat foto`s maken en wat maten opnemen.

Groetjes Bastiaan
 
Ik heb even wat foto's gemaakt van de server voor een beter beeld. Jammer dat de black ice er niet achter past. Is het een optie om toch voor een 80mm radiator te gaan, bijvoorbeeld 2 maal een dual? Of koelt dat gewoon echt te weinig?

En mocht het toch een grotere moeten zijn, dan wordt het denk ik lastig om horizontaal te plaatsen aangezien er dan bijna geen ruimte meer is voor de airflow of moet dat wel lukken? Ruimte onder de kast is 95mm.

mini-IMG_0401.jpgmini-IMG_0409.jpgmini-IMG_0403.jpgmini-mini-IMG_0400.jpgmini-IMG_0406.jpgmini-IMG_0402.jpgmini-IMG_0405.jpgmini-IMG_0404.jpg

Zou het een optie zijn om de Highflow set 2 medium plus extra cpu blok te kopen?

Bedankt en fijne avond alvast!
 
Zo'n 80mm radiator is voldoende hoor, want als je het koeloppervlak van zo'n 80mm radiator vergelijkt met die standaard Dynatron 1U cooler, is dat nog altijd veel meer :)
Daarbij neemt water veel sneller warmte op en geeft het de warmte ook veel sneller af via de radiator.
Dus zal minimaal net zo goed koelen.
 
Maar nog altijd véééél minder dan die verschrikkelijke 1U koelers! :D
(heb vroeger ook veel met 1U servers gewerkt toen ik nog aan game/webhosting deed :))

Haha, ja, die dingen zijn écht niet bedoeld om als media center ed. te gebruiken, kan je even goed een jet in je woonkamer zetten.

Mijn eerste post klonk misschien wat demotiverend, "bezint eer ge begint", zoals ze hier zeggen. :)
Maar gezien je modelbouwervering hebt zou dit helemaal geen probleem mogen zijn.

Je zal, zoals de anderen zeggen, je toevlucht moeten nemen tot compacte blokken en kleine radiatoren.
Het zal alleszins je koelprestaties een pak verbeteren, maar geluid zal er met die 80mms nog altijd zijn.

Waar je wel rekening mee moet houden is de airflow. Als je je chipset niet op water gaat zetten, gaat die warmte lucht genereren die door je radiator gehaald gaat worden. Dat kan wel een redelijke impact geven, gezien de grootte van de case.
 
Dus als ik het goed begrijp kan ik gewoon een dual 80mm rad aanschaffen en 2 cpu koelblokken wat voldoende zal zijn voor de 2 cpus? En de fans moet ik de lucht in de case laten blazen door de rad heen om te voorkomen dat de chipset de lucht 'voorverwarmd'? En nogmaals, als het dezelfde performance levert als de stock fans dan ben ik gelukkig:038:

En ik weet nog steeds niet of een normaal koelblok onder de hardeschijven past?

Goed weekend alvast! Groetjes!
 
En de fans moet ik de lucht in de case laten blazen door de rad heen om te voorkomen dat de chipset de lucht 'voorverwarmd'?

Dat was inderdaad de insteek van mijn opmerking ;)

Qua oppervlak zit je met een 2x80 rad op 128cm² en een enkele 120 rad zit op 144cm².
(simpelweg 2x8x8 en 1x12x12, het is dus een theoretische benadering)

Je zal dus bij een 2x80 rad in verhouding ietsje meer airflow moeten hebben dan bij een
enkele 120 rad.
En aangezien een 80mm fan vaak toch iets minder stil is ...

Bijkomend voordeel is dat je de herrie van de (2x) 80mm de kast in blaast zodat het
nog ietsje gedempt wordt ?
 
Monteer overigens tussen rad/fan en behuizing wat rubbere ringetjes. Een simpele en goedkope manier om het nog net echt ietwat koeler te kijken. Zelfde geldt voor dat kleine fannetje in de voeding.
 
Bedoel je zo iets ?

ng120-2l.jpg


Als die er niet zijn voor 2x80 dan zou tochtstrip ook kunnen.
Dat lijkt me effectiever dan een paar simpele ringetjes om de schroefjes.
 
Zolang de behuizing van de fan of rad maar ontkoppeld is van de behuizing dan is het prima. Ik heb er zelf gewoon zo'n rubbere ringetjes setje voor gekocht. Lag bij de Gamma in de 2,50 euro bak :D.
 
Voor de ontkoppeling is een ringetje inderdaad goed maar als het daarbij ook
nog enigzins lekvrij kan (het nadeel van ringetjes) zal dat ook zeker weer in
het geluid schelen, al is het maar omdat de fan effectiever (minder lek) werkt.

Mischien is juist een combinatie van beide "de" oplossing ?
Het voordeel van het ringetje is het kleine draagvlak zodat de trilling slechts op
een heel klein deel van de kast overgedragen wordt.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
D Aanvraag voor informatie en advies voor GPU waterkoeling HighFlow Forum 2
D Advies voor waterkoeling setup GPU Advies Waterkoeling Setup 3
P Advies nodig voor waterkoeling (1e keer) Advies Waterkoeling Setup 7
Z Advies waterkoeling voor een beginner Advies Waterkoeling Setup 7
S Delidded i7 7820X 4.8GHz OC, GTX 1080Ti, Advies nodig voor custom waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 4
M Advies voor mijn eerste waterkoeling, voor mijn game pc Advies Waterkoeling Setup 6
FactoryDefaults Advies voor mijn waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 65
G advies voor waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 26
S Tips/advies gevraagd voor nieuwe set-up waterkoeling. Advies Waterkoeling Setup 6
DieHard Advies waterkoeling voor xbox 360 slim. Advies Waterkoeling Setup 5
P [Waterkoeling] Advies voor 1e keer? Advies Waterkoeling Setup 15
G Advies waterkoeling voor 3x 7990 (liefst 4x 7990) Advies Waterkoeling Setup 7
C Graag hulp/advies voor een waterkoeling setup! Advies Waterkoeling Setup 3
Thieutje Graag wat advies inzake waterkoeling setup voor nieuwe high-end IVY build Advies Waterkoeling Setup 39
D Advies voor waterkoeling Setup Advies Waterkoeling Setup 15
N Graag advies voor waterkoeling setup voor mijn 3960X Advies Waterkoeling Setup 6
M Advies gevraagd: stille behuizing voor huidige waterkoeling Waterkoeling 4
H WaterKoeling Advies Nodig - Lees voor Systeem Info Advies Waterkoeling Setup 33
H Advies waterkoeling voor mijn pc Advies Waterkoeling Setup 15
M Advies waterkoeling + (evt)vervanging voor Armor VA8000 Advies Waterkoeling Setup 14
D advies voor vga waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 2
S advies voor opnieuw bouwen waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 2
B Waterkoeling advies voor 1x5970 2x5870 Advies Waterkoeling Setup 59
O Advies nodig voor waterkoeling setup 500-600 euro – Q6600 - RAM – NB/SB - 2x HD5890 Advies Waterkoeling Setup 18
Freddy Advies nodig voor een waterkoeling setup? Advies Waterkoeling Setup 0
Wouter Advies nodig voor waterkoeling. Advies Waterkoeling Setup 100
W Advies waterkoeling pc build Advies Waterkoeling Setup 1
W [i9-10980XE] Waterkoeling advies Advies Waterkoeling Setup 3
Bl4ckj4ck666 GPU waterkoeling advies gevraagd. En CPU mee waterkoelen? Advies Waterkoeling Setup 90
I Advies waterkoeling asus strix rog 5700xt 300 euro Advies Waterkoeling Setup 1
N Advies en informatie mbt tot een waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 4
T Advies Waterkoeling Setup Waterkoeling 3
P advies waterkoeling Waterkoeling 7
B Advies over waterkoeling GPU & CPU Advies Waterkoeling Setup 3
R Advies nodig | WaterKoeling | Lian Li DK-04 Advies Waterkoeling Setup 270
K advies GPU waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 1
W Advies waterkoeling set Advies Waterkoeling Setup 3
D Advies 1e Waterkoeling setup, i9 9900k, Fractal Design Define R6 USB-C Blackout Advies Waterkoeling Setup 2
T Advies Waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 2
M Advies gevraagd welke custom waterkoeling jullie aanraden. Waterkoeling 3
B [Waterkoeling advies] low budget Threadripper 1950X Advies Waterkoeling Setup 1
N Advies waterkoeling 3 á 400 euro i7-970 en asus nvidia gtx 970 Advies Waterkoeling Setup 10
R Advies/buildlog waterkoeling - Phantekst ATX Evolv Tempered Glass Advies Waterkoeling Setup 6
P mijn eerste set waterkoeling advies nodig Advies Waterkoeling Setup 6
V Advies gevraagd over eerste custom waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 8
P Advies Waterkoeling GTX1070 / Asus Ranger vii I5 4690K (4-500 euro) Waterkoeling 34
S Advies nodig met samenstellen waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 9
Heineken Advies nieuwe GPU (custom waterkoeling setup) Advies Waterkoeling Setup 2
M Advies waterkoeling 780 ti 4x sli Advies Waterkoeling Setup 1
W Advies gezocht Asus matrix 980ti waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 5

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan